تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813028639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسين ساري:تمامي مراحل طرح «1442» در اتاق فكر كارشناسي شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: حسين ساري:تمامي مراحل طرح «1442» در اتاق فكر كارشناسي شده است
گروه هنر: در اتاق فكر طرح «1442» هم براي وجه ظاهري يعني روخواني و روانخواني و هم محتوا كميته‌هاي كارشناسي داشتيم كه با برگزاري جلسات آيين‌نامه‌هاي طرح را تنظيم كردند و مي‌توان گفت تمامي مراحل اين طرح در اتاق فكر كارشناسي شده است.
«حسين ساري» مدير شبكه قرآن و معارف سيما در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) به تشريح طرح قرآني «1441» كه تابستان سال گذشته با موضوع سوره مباركه زمر به همت شبكه قرآن سيما و با همكاري تعدادي از نهادهاي فرهنگي و قرآني برگزار شده بود و همچنين ادامه اين طرح كه امسال با نام «1442» و با موضوع سوره مباركه يوسف تابستان در سطح گسترده كشوري برگزار مي‌شود، پرداخت.

وي در ابتداي صحبت‌هاي خود گفت: وظيفه همه دستگاه‌هاي فرهنگي چه رسانه‌اي و چه غير رسانه‌اي اين است كه به قرآن و برگزاري طرح‌هايي قرآني توجه لازم و كافي داشته باشند. به ويژه در ايام خاصي چون تعطيلات تابستان كه جوانان و نوجوانان كشور اوقات فراغت زيادي دارند و فرصت بيشتري در اختيارشان است كه بتوانند با مفاهيم بلند قرآن آشنا شوند، اين وظيفه دوچندان مي‌شود.

ساري عنوان كرد: رسانه‌ها همواره تلاش كرده‌اند اوقات فراغت جوانان را به ويژه در ايام تابستان به بهترين شكل پر كنند اما با وجود تمام اين تلاش‌هاي دستگاه‌هاي مختلف باز هم مقدار زيادي از اين اوقات فراغت به بهترين شكل نمي‌گذرد و فعاليت‌هاي فرهنگي و ديني ما نمي‌توانند پاسخگوي حجم بالاي مخاطب در قشر جوان و نوجوان باشند.

وي افزود: به دليل اين كمبودها انگيزه‌اي ايجاد شد براي طراحي و برنامه‌ريزي طرح قرآني «1441» تا اين طرح بتواند مقداري از اين اوقات فراغت را پوشش دهد، لذا سال گذشته طرح 1441 بر اساس سوره زمر اجرا شد و با موفقيت‌هايي نيز روبه‌رو شد و اين موفقيت‌ها موجب شد تا امسال نيز طرح 1442 را بر اساس سوره يوسف اجرا كنيم.

وي اظهار كرد: در اين دوره سعي كرده‌ايم براي اطلاع‌رساني و همچنين برگزاري بهتر و موفق‌تر طرح، آن را به صورت چندرسانه‌اي برگزار كنيم تا بدين وسيله بتوانيم هم وجوه ظاهري سوره و هم مفاهيم آن را مورد توجه قرار دهيم.

اين مدير رسانه‌اي ادامه داد: به همين منظور در اين طرح از امكانات به روز، مانند سايت‌هاي اينترنتي و رسانه‌هاي مدرن و همچنين نشر كتاب و روزنامه؛ هم از طريق رسانه‌هاي ديداري و هم از طريق رسانه‌هاي مكتوب و هم از طريق حضور افراد در مراكز اجراي طرح بهره‌گيري كنيم.

مدير شبكه قرآن و معارف سيما ادامه داد: قصدمان اين است كه با چندرسانه‌اي بودن اين حركت، انتقال پيام بيشتر و بهتر صورت گيرد، اما به لحاظ فراگيرتر بودن رسانه تلويزيون عمدتاً از طريق برنامه‌هاي صداوسيما مخاطبان را در جريان امور مربوط به برگزاري اين طرح قرار خواهيم داد.

مدير شبكه قرآن سيما شرح داد: سال گذشته تعداد زيادي از مراكز فرهنگي و قرآني در طرح 1441 مشاركت داشتند و عده زيادي نيز در بخش‌هاي مختلف اين طرح اعم از روخواني و روانخواني، حفظ و مفاهيم شركت كردند. طرح 1441 در قالب مسابقات متعدد و متنوعي نيز ادامه يافت كه عده زيادي برگزيده شدند و كارواني از برگزيدگان طرح قرآني سال پيش، خرداد امسال به عمره مشرف شدند.

وي تصريح كرد: امسال نيز با همان شيوه كار و البته با تمهيدات بيشتر برنامه 1442 با موضوع سوره مباركه يوسف طراحي شده است. خوشبختانه امسال همزمان با شروع برنامه‌هاي تابستاني اين سوره، سريال حضرت يوسف نيز كه سال‌هاست صداوسيما روي آن كار كرده و در دست توليد و تدوين است انشاالله به روي آنتن شبكه‌ها خواهد آمد و به اجراي بهتر اين طرح كمك خواهد كرد.

وي ادامه داد: از آنجا كه سوره يوسف ساختار جذاب و قصه‌گونه‌اي دارد عده زيادي از صاحبان ذوق در عرصه ادب و هنر پيش از اين دست به كار شد‌ه‌اند و كتاب‌هاي زيادي در قالب شعر و قصه خصوصاً براي كودكان و نوجوانان تهيه كرده‌اند كه در بازار كتاب هم موجود است. همچنين به لحاظ هنري نيز انيميشن‌هاي متعددي توسط افراد مختلف و مراكز مختلف تهيه شده است. عده زيادي از مفسران نيز به طور ويژه سوره مباركه يوسف را تفسير كردند و همه اين‌ها باعث شده كه منابع بسيار غني در اختيار مردم براي شركت در طرح «1442» باشد.

ساري با بيان اين‌كه همه اين تلاش‌ها دست به دست هم داده و منجر به اين شده كه تابستان امسال بر روي سوره مباركه يوسف، هم در بخش روخواني و روانخواني و هم در بخش مفاهيم كار ويژه‌اي صورت گيرد، اعلام كرد: شروع برنامه‌هاي مربوط به اين طرح همزمان با ولادت حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها (چهارم تيرماه) خواهد بود و تا نيمه شعبان نيز ادامه دارد.

وي عنوان كرد: در برگزاري اين طرح مراكز خاصي مثل سازمان دارالقرآن كريم، آموزش و پرورش، بسيج، ستاد عالي كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد، سازمان حج و اوقاف و مهد قرآن كريم با فراهم آوردن تعداد زيادي كلاس شركت خواهند كرد.

وي توضيح داد: چند هزار كلاس توسط اين مراكز مهيا مي‌شود و مي‌توانند از متقاضيان ثبت‌نام به عمل آورند. در همان ايام كلاس حضوري روانخواني و روخواني سوره مباركه يوسف نيز برقرار مي‌شود. همچنين در طول برگزاري اين طرح كه 50 روز است مسابقات متعدد و متنوعي نيز پيش‌بيني شده است كه هم به صورت غيرحضوري و از طريق پيام كوتاه و تلفني و هم از طريق شركت در مسابقات كتبي و مسابقات نقاشي و نگارگري از مضامين سوره و هم به طور حضوري در مراكز عنوان شده برگزار مي‌شود.

اين مدير تلويزيوني تصريح كرد: مسابقات حضوري روانخواني و روخواني در مراكز اجراي طرح برگزار مي‌شود كه برخي از مراكز به منتخبان و برگزيدگان مداركي مبني بر گذراندن دوره‌هاي صحت قرائت سوره يوسف اعطا مي‌كنند، همچنين مسابقاتي نيز به صورت روزنامه‌اي برگزار خواهد شد.

وي اظهار داشت: طرح 1442 به قدري متنوع است كه هر كسي با هر سليقه‌اي مي‌تواند در بخش‌هايي از اين فعاليت شركت كند و البته جوايزي نيز براي برگزيدگان طرح در نظر گرفته شده كه سفر به مناطق متبركه مانند تشرف به مشهد مقدس و حتي توفيق تشرف به عمره نيز قسمتي از اين جوايز خواهد بود. همچنين جوايز ديگري كه به روال معمول مرسوم است نيز به تعدادي از برگزيدگان اهدا خواهد شد.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبني بر اينكه آيا به غير از جوايز معمول، تغيير ويژه نسبت به طرح 1441 و يا جايزه خاصي در اين طرح در نظر گرفته شده است، گفت: بزرگ‌ترين و ويژه‌ترين هديه معنوي كه در نظر گرفته شده توفيق تشرف به عمره است، البته اگر كسي پيشنهادي دارد مي‌تواند ارائه كند، اما اعتقاد زيادي به جوايز بزرگ مادي نداريم زيرا اين طور نيست كه بخواهيم كارهاي فوق‌العاده معنوي‌مان را با جوايز مادي گره بزنيم.

ساري عنوان كرد: من فكر مي‌كنم آنقدر انگيزه در اين جوايز، به ويژه سفرهاي معنوي وجود دارد كه سبب ترغيب عده زيادي شود تا با برنامه‌هاي قرآني مرتبط شوند.

وي در ادامه در جواب پيشنهاد خبرنگار ايكنا مبني بر اين كه نوعي از اشتغال‌زايي مي‌تواند جايزه چنين حركتي باشد، گفت: ما بايد با توجه به امكاناتي كه در اختيارمان هست تصميم‌گيري كنيم، البته اين پيشنهاد خيلي خوبي است كه كسي كه موفق به حفظ يا كسب رتبه ممتاز در اين مسابقات مي‌شود يك اشتغال رسمي هم برايش ايجاد شود ولي امكانت و توانايي‌ها نيز بايد در نظر گرفته شود.

وي همچنين در پاسخ به پيشنهاد خبرنگار ما كه گفت شايد با يك اشتغال حتي به صورت نيمه رسمي، اين افراد بتوانند در توليدات متعدد و خوبي كه شبكه قرآن دارد، در بخش‌هايي مانند فيلمنامه‌نويسي و يا مشاوره، به مرور با گروه‌هايي كه مشغول به كار هستند همراهي كنند و كم‌كم تبديل به يك فيلمنامه‌نويس حرفه‌اي شوند و بعدها ضمن پر كردن بسياري از خلاهاي جامعه و مفيدتر بودن، موضوعات اينچنيني را ملموس‌تر كنند، گفت: برخي عرصه‌ها، عرصه‌هاي كاملاً حرفه‌اي است. مثلاً در زمينه فيلمنامه‌نويسي جشنواره‌هايي داريم كه توسط سيماي قرآن با همكاري برخي مراكز ديگر برگزار مي‌شود، اما اينها تخصصي است و نه تنها انتظار و توقعي نمي‌رود كه همه آحاد جامعه در حوزه‌هاي تخصصي وارد شوند، بلكه اين كار امكان‌پذير هم نيست.

وي افزود: حوزه‌هاي اين طرح‌ها حوزه‌هاي عمومي است و هر كسي مي‌تواند در صحت قرائت و روخواني و بخش مفاهيم شركت كند، هر كسي از هر قشر و سوادي مي‌تواند در مسابقات مفهومي شركت كند، هر نوجوان و كودكي مي‌تواند وقتي قلم به دستش مي‌گيرد برخي مضاميني كه از برنامه‌هاي مختلف تلويزيوني دريافت كرده به تصوير بكشد.

وي ادامه داد: اينها چيزهايي است كه به صورت عمومي مي‌توان رويشان حساب ويژه باز كرد، ضمن اين كه رسانه صداوسيما رسانه توده است و بناست توده‌هاي مردم سهم‌هاي ويژه‌اي در اين برنامه‌ها داشته باشند. برنامه‌هاي اختصاصي و تخصصي البته مخاطبان كيفي خاص خودش را دارد ولي در حوزه‌هاي ديگر نيز قابل پي‌گيري است.

«ساري» مدير شبكه قرآن و معارف سيما در ادامه گفت‌وگو با ايكنا در پاسخ به اين پرسش ما كه اين‌گونه جشنواره‌ها و مسابقات قرآني آيا در نهايت مي‌تواند به نهادينه كردن يك فرهنگ و رفتار قرآن منجر شود يا صرفاً در قالب حركتي كميت‌گرا و آماري مي‌ماند، گفت: قاعده و هدف غايي اين است كه مفاهيم مطرح شده در اين‌گونه حركت‌هاي قرآني تبديل به رفتار شود و هر كار موثر فرهنگي وقتي تبديل به يك رفتار مثبت شود اثرگذار خواهد بود.

وي با تاكيد بر اينكه انس ظاهري با قرآن نيز بسيار مهم است اظهار كرد: انس با قرآن كريم مراحل و طبقاتي دارد و به طور حتم يكي از اين مراحل انس ظاهري با قرآن است براي همين ما در همه نصوص‌مان چه نصوص قرآني و چه روايي به قرآن خواندن توصيه شده‌ايم و اينكه هرچقدر مي‌توانيم قرآن بخوانيم.

ساري افزود: بنابراين نفس انس با ظاهر قرآن و خواندن قرآن موضوعيت دارد ولي نه بدين‌گونه كه يك قرآن‌دوست در همين‌جا متوقف شود، حتماً بايد حركت كند و مراحل ديگر را نيز طي كند. انس با ظاهر قرآن بايد به انس با مفاهيم قرآن منتهي و تفكر در مضامين قرآن به رفتار قرآني منجر شود.

مدير شبكه قرآن سيما ابراز كرد: اگر اين مراحل به طور كامل طي شود، حتماً تاثيرگذار بوده و تغييرات در رفتارها را خواهيم ديد، اما درباره چگونگي پي‌گيري اين مسأله توسط مردم و دستگاه‌ها آنچه منطقي و طبيعي به نظر مي‌رسد اين است كه هر چقدر اين حركت‌ها استمرار بيشتري وجود داشته باشد و هر چقدر تمهيدات بيشتري ديده شده باشد محتمل است كه اين مراحل بيشتر طي شود.

وي ادامه داد: ما تلاش مي‌كنيم تا در اين برنامه‌ها، سازمان‌ها و مراكز دولتي و مردمي كار ميداني انجام دهند. يعني مراكزي كه امكان تشكيل كلاس، امكان گرفتن مربي و امكان كار تربيتي دارند برايشان فضاي مناسب ايجاد كنيم تا به اين حركت‌ها بپردازند.

وي عنوان كرد: شايد ساده‌ترين كار اين باشد كه ما يك برنامه تلويزيوني تهيه و پخش كنيم كه ممكن است منجر به ايجاد يك جو مثبت نيز بشود يا نشود، اما اصرار ما بر اين است كه مراكز ديگري نيز در اين امر دخيل و درگير شوند.

ساري توضيح داد: به عنوان مثال امسال از مراكز شركت‌كننده در برگزاري طرح خواسته‌‌ايم كه در سراسر كشور بالغ بر هزار كلاس تشكيل دهند. اين بدين معناست كه اين دستگاه‌ها از اين فضا استفاده كنند تا براي مردم انگيزه ايجاد شود، اطلاع‌رساني شود، بچه‌ها در اين كلاس‌ها شركت كنند ولو اينكه هفته‌اي 2 تا 3 جلسه و در 1 تا 2 ساعت در يك كانون و محفل ديني قرار بگيرند، مربي به صورت مستقيم با آنها در ارتباط باشد و تعاملي بين آنها برقرار شود.

وي ادامه داد: در اين صورت بسيار محتمل است كه وقتي پاي جوان يا نوجواني به يكي از برنامه‌هاي ديني و محلي چون مسجد باز شد، در برنامه‌هاي ديگر آن مركز نيز مشاركت كند. به طور حتم وقتي كه به كلاس قرآن مي‌رود تشويق مي‌شود كه در نماز جماعت و ساير فوق‌برنامه‌هاي ديني و فرهنگي نيز شركت كند.

وي افزود: لذا وقتي اين حلقه‌ها به هم متصل مي‌شود، بهتر مي‌توانيم گام را سطح فراتر بريم و عده بيشتري همراه و فعال شوند و كلاس‌ها شوري پيدا كند و فوق‌برنامه‌هاي ديني و فرهنگي نيز رونق بيشتري پيدا كند و از اين رهگذر عده زيادي در اين فعاليت‌ها شركت كنند و بقيه برنامه‌ها را نيز دنبال كنند.

اين مدير تلويزيوني در پاسخ به خبرنگار ايكنا كه پرسيد چه تدبيري انديشيده شده براي اين كه جامعه هدف اين برنامه با بسياري از ديگر برنامه‌هاي قرآني يكسان نشود و علاوه بر افرادي كه همواره در اين گونه برنامه‌هاي تخصصي قرآني شركت كرده و حضور داشته‌اند، افراد جديد نيز جذب شوند، گفت: ما فرضمان بر اين است كه بخش اعظمي از جامعه ما كه درصد خيلي زيادي هستند نسبت به برنامه‌هاي فرهنگي و ديني علاقه دارند، حتي اگر موضع ندارند.

وي افزود: در برنامه‌هاي رسانه‌اي اين‌چنيني فرضمان را بر بخش بيشتر مي‌گيريم، يعني كساني هستند كه بي‌علاقه نيستند اما بايد شرايط و فضاي مناسبي برايشان مهيا شود. اين شرايط و فضا مي‌تواند اطلاع‌رساني زياد باشد به همين دليل ما به اين طرح به صورت چندرسانه‌اي مي‌نگريم. به همين دليل ما برنامه‌ها و رسانه‌هاي متعددي را در نظر گرفته‌ايم تا جامعه هدفمان بزرگتر شود حتي به اين مساله نيز فكركرده‌ايم كه براي برخي جوايز هم مي‌تواند انگيزه باشد كه اين هم اشكالي ندارد و از اين رهگذر عده زيادي ممكن است وارد شوند.

ساري تصريح كرد: ما اطلاقمان از جامعه قرآني، به اين معنا كه به ذهن برخي متبادر مي‌شود كه جامعه قاريان يا كساني است كه به طور ويژه روي قرآن فعاليت مي‌كنند، نيست. هدف ما مخاطب خاص نيست، مخاطب خاص در هر صورت به دليل اينكه جستجوگر است آنچه را مي‌خواهد مي‌يابد، اين برنامه‌ها و در كل كار رسانه‌اي به دنبال مخاطبان عام و توده‌اي است.

اين فعال قرآني اظهار كرد: فرض ما بر اين است كه بخش اعظم جامعه به مسايل قرآني و ديني بي‌علاقه نيستند و ما مي‌توانيم روي علايق آنها با تمهيدات، فضاسازي و اطلاع‌رساني مناسب و تعريف گزينه‌هاي متعدد حساب كنيم كه هركسي بتواند با توجه به ذوق و سليقه‌اش در يكي از اين گزينه‌ها، خودش راه را پيدا كرده و مشاركت كند.

وي در پاسخ به خبرنگار ما در مورد اينكه با توجه به اهميت آموزگاران اين عرصه و لزوم داشتن اطلاعات كافي در علوم روز و اشراف كامل به رسانه‌هاي نوين، فضاي تشكيل كلاس‌ها و نحوه نظارت بر عملكرد مراكز برگزاركننده اين طرح چگونه خواهد بود، گفت: براي اين كار ميداني توقعمان را نبايد خيلي بالا ببريم كه نتوانيم از عهده‌اش بربياييم. ما در كلاس‌ها فرضمان بر روخواني و روانخواني ساده است و بنا نيست كه به دليل گستردگي زياد، سطوح خيلي بالاتر را نيز در بر گيرد.

وي ادامه داد: البته اين را قبول دارم كه ما واقعاً مربي و معلمي كه همه ويژگي‌ها و همه انگيزه‌ها را در حد فوق‌العاده داشته باشد، به ميزان كه مورد نياز متقاضيان است، نداريم. ولي براي رفع اين خلا كه شما اشاره كرديد از آنجا كه اين كار دوطرفه است شايد حضور عده زياد مراجعان و ايجاد اين مطالبه براي حضور در كلاس‌ها، دستگاه‌هاي ديگر را هم به تلاش ويژه وادار كند، زيرا به هر حال آنها بايد پاسخگوي اين مطالبه و به دنبال ايجاد ساز و كار مناسب براي پاسخگويي به اين نياز باشند و در گذر زمان تعداد معلمان قرآن كه همگام با نياز مخاطب امروز هستند بيشتر شود.

مدير شبكه قرآن سيما بيان كرد: همين كه عده زيادي حضور پيدا مي‌كنند سبب مي‌شود دستگاه‌ها براي پاسخگويي به اين درخواست‌ها به دنبال تمهيدات ويژه بروند، از طرفي ما براي اين كلاس‌ها حد معيني تعريف كرده‌ايم و از سوي ديگر فرضمان بر اين است كه دستگاه‌هاي بزرگي مانند دارالقرآن الكريم، ستاد عالي كانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد و... كه با كانون‌ها و مراكز متعددي در ارتباط هستند، بتوانند آن مقدار امكاناتي را كه از آن‌ها مطالبه كرده‌ايم، تامين كنند.

وي افزود: اين انتظار با توجه به امكاناتي كه در اختيار اين دستگاه‌هاست توقع خيلي زيادي نيست، آنها با كمي تمهيد و برنامه‌ريزي مي‌توانند به خوبي به استقبال اين طرح بروند.

وي در ادامه در جواب خبرنگار ما كه پرسيد آيا به فكر افتادن سازمان‌ها و عملي كردن افكارشان براي رفع احساس نياز به وجود آمده در اين راستا، آنقدر به طول نخواهد انجاميد كه سبب از دست رفتن مخاطب شود، گفت: ما در حد توان اين دستگاه‌ها از آنها انتظار داريم. ستاد عالي كانون‌هاي مساجد در سراسر كشور هزاران كانون را تحت پوشش خود دارد ولي بنا نيست در همه اين كانون‌ها كلاس برگزار شود، بلكه در بخشي از آنها كه آمادگي بيشتري دارند كلاس‌ها برپا خواهد شد.

ساري ادامه داد: در بخش اوقاف نيز ما هزاران مسجد و بقاع متبركه داريم كه با سازمان اوقاف در ارتباطند ولي همه آنها براي برگزاري طرح پيش‌بيني نشده است، بلكه بخشي كه در آنها هم علاقه‌مندي و هم استقبال وجود دارد، در نظر گرفته شده است. در بسيج و آموزش و پرورش نيز به همين صورت عمل مي‌شود.

وي عنوان كرد: برنامه‌ريزي ما به گونه‌اي است كه اين مراكز بتوانند در حد امكاناتي كه به طور بالفعل در اختيار دارند، برنامه‌ريزي كنند. اگر ما به طور مطلق و كامل اعلام كنيم كه مردم به هر مسجدي مراجعه كنند مي‌توانند در اين فعاليت‌ها شركت كنند، مي‌دانيم كه عملي نيست، لذا اسامي اين مراكز را نيز مانند ساير اطلاعات مربوطه از طريق سايت ويژه طرح و همچنين تله‌تكست سيما اعلام مي‌كنيم.

وي در ادامه گفت: در زمان برگزاري طرح نيز گزارش‌هايي از مكان‌هاي مورد نظر تهيه و از مخاطبان خواسته مي‌شود در مورد كم و كيف برنامه‌ها در مراكزي كه مراجعه كرده‌اند با ما تماس بگيرند و در حدي كه در توانمان باشد پي‌گيري‌هاي لازم را انجام مي‌دهيم.

مدير شبكه قرآن تلويزيون عنوان كرد: اساس اين طرح يك طرح تلويزيوني است و طرح تلويزيوني از لحاظ ارتباط با مخاطب تا حد زيادي يك طرفه است، البته ممكن است گاهي مسابقاتي كه در تلويزيون برگزار مي‌شود دوطرفه باشد، اما در كل اين برنامه تلويزيوني و تا اين حد كه در اختيار و امكانات ما است يك طرفه است، اما خوشبختانه همه شبكه‌هاي تلويزيوني براي همكاري در اين طرح رغبت و آمادگي لازم را دارند.

وي تصريح كرد: براي اين طرح در هر 6 شبكه تلويزيون برنامه ويژه وجود دارد كه موجب مي‌شود با پخش اين برنامه‌ها درباره طرح «1442» يك شبكه مجازي تلويزيوني براي طرح در طول روز ايجاد شود، بنابراين هركس در هر ساعت از روز كه به يكي از اين شبكه‌ها دسترسي داشته باشد مي‌تواند طرح قرآني «1442» را پيگيري كند و از اخبار و اطلاعات آن باخبر شود.

وي ادامه داد: روزنامه جام‌جم نيز هر روز در يك ستون مطالب مربوط با «1442» و محتواي مسابقه را منتشر مي‌كند و در سايت‌هاي سازمان و تله تكست نيز اطلاعات به‌روز موجود است.

ساري در مورد مراكز مورد نظر و نحوه كار آنها توضيح داد: ما در حقيقت به قول مراكزي كه قرار است در اين طرح همكاري كنند اعتماد كرديم، با آنها تفاهم‌نامه امضا كرديم، قرارداد داريم و اين مراكز هم اخلاقي و هم قانوني متعهد شده‌اند كه اين كلاس‌ها را برگزار كنند، ضمن اينكه بالاترين اهرم براي تشكيل منظم اين كلاس‌ها خود مردم هستند، مراجعه مردم و مطالبه آنها سبب مي‌شود اين مراكز موظف به پي‌گيري شوند و در نتيجه به مرحله عمل برسد.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبني بر اينكه آيا طرح «1441» و در ادامه آن «1442» داراي اتاق فكر است، تشريح كرد: اجراي طرح‌هايي كه داراي ابعاد گسترده است و تعداد زيادي از مراكز بايد با هم هماهنگ شوند، بدون اتاق فكر امكان‌پذير نيست، زيرا تمهيداتي بايد ديده شود كه لازمه‌اش وجود اتاق فكر است.

اين مدير رسانه‌اي افزود: هم در وجه ظاهري يعني روخواني و روانخواني و هم در بخش محتوا كميته‌هاي كارشناسي داشتيم كه جلسات زيادي داشتند و آيين‌نامه‌هايي تنظيم كردند. حتي بحث انتخاب سوره يوسف براي طرح 1442 نيز ماحصل جلسات زيادي است كه منجر به اين انتخاب شده است. اينها ماحصل جلساتي هم در قالب طرح و برنامه و هم كميته‌هاي كارشناسي محتوايي و وجوه ديگر است.

اين مدير رسانه‌اي در ادامه عنوان كرد: ما خوشبختانه مراكز خوبي در فعاليت‌هاي قرآني داريم كه به‌طور تخصصي اين امر را دنبال مي‌كنند به عنوان نمونه خبرگزاري ايكنا با كار كاملاً نوآورانه‌اي كه انجام داده و مشابه آن در هيچ كجاي دنيا انجام نشده است، يكي از افتخارات كشور است.

وي ادامه داد: ممكن است ادعا كنيم كه در جاهاي مختلف دنيا نشريات و شبكه‌هاي راديويي و تلويزيوني فعاليت‌هاي ويژه قرآني انجام مي‌دهند، اما كار همكارانمان در ايكنا كار كاملاً مبتكرانه‌اي است و مي‌تواند در ايجاد يك فضاي قرآني خيلي موثر باشد، البته همه ما تا وضع مطلوب فاصله زيادي داريم.

وي افزود: اساس جامعه ما معارف ديني است، به گونه‌اي كه از مقدمه تا بند بند اصول قانون اساسي كشورمان بر مبناي قرآن است و به راحتي مي‌توان مباني ديني و قرآني را در آن مشاهده كرد، يعني حتي قانون اساسي ما نيز برگرفته از مضامين ديني و قرآني است و به راحتي مي‌توان نصوص قرآني را از آن استخراج كرد.

ساري اظهار كرد: برنامه‌هاي كلان و مباني انقلاب ما نيز بر اساس قرآن است، چشم‌انداز كشور مباني ديني و قرآني دارد. اين يعني اينكه ما بايد تلاش بيشتري بكنيم تا اين فرهنگ و اين مباني در جامعه توسعه يابد، البته اينكه الان كجا هستيم قابل بررسي است و اصل بر اين است كه دائماً بايد تلاش كنيم تا به نقطه مطلوب برسيم.

هيچ فعاليت فرهنگي را در ايران به گستردگي فعاليت‌هاي ديني و قرآني نداريم

وي افزود: در حال حاضر مراكزي در حال فعاليت در اين زمينه هستند و ادعايي كه قابل اثبات است اينكه ما در كشورمان هيچ فعاليت فرهنگي را به گستردگي فعاليت‌هاي ديني و قرآني نداريم، يعني ما به تعداد مساجد و مراكز ديني‌مان كار فرهنگي و قرآني انجام مي‌دهيم، اما ميزان اثربخشي اينها و اينكه همه ما بايد چه تمهيدات و برنامه‌هايي و چه الزاماتي را در نظر بگيريم تا ميزان اين تأثيرگذاري بيشتر باشد، قابل تامل است.

ساري بيان كرد: اين بدين معناست كه تأثيرگذاري داريم ولي مطلوب نيست، كما اينكه براي مطلوب شدن و بيشتر شدن به طور حتم نياز به كارهاي جدي‌تر و منسجم‌تري است. حداقل اينكه اين تاثيرگذاري در خور اين كتاب مقدس نيست و بايد تلاش ويژه‌اي انجام دهيم. همچنين اين ميزان از تأثيرگذاري درخور كشور و نظامي كه شعارش اعتلاي فرهنگ قرآني در جامعه و دنياست، نيست.

وي افزود: لذا نظر من اين است كه فعاليت‌هاي خيلي خوب، گسترده و نوآورانه‌اي در حال صورت‌گيري است اما به هر حال با توجه به گستردگي موضوع و مخاطب و جهانشمول بودن قرآن، اتفاقات بسيار بزرگ‌تري بايد رخ دهد.

وي تصريح كرد: ما براي خيلي از موضوعات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي هزينه‌هاي كلان مي‌كنيم در حالي كه هزينه‌اي كه براي كارهاي قرآني مي‌كنيم خيلي چشمگير نيست. موضوعات ما نه تنها مورد پذيرش خودمان كه مسلمانيم است بلكه همه عالم نيز به آنها قائلند. بنابراين يك موضوع بسيار گسترده، فراگير و جهانشمول داريم لذا چنانچه قوه عاقله‌اي اين اتفاقات را هدايت كند و توام با برنامه‌ريزي صحيح باشد، البته برنامه‌هايي كه منجر به دخالت مستقيم در كارهاي مردمي نشود، پاسخگوي بسياري از مسائل ما خواهد بود.

مدير شبكه قرآن و معارف سيما در پايان اين گفت‌وگو عنوان كرد: من فكر مي‌كنم كما في السابق فعاليت‌هاي قرآني بايد فعاليت‌هاي توده‌اي و مردمي باشد كما اين كه در حال حاضر نيز چنين است و به همين دليل خيلي گسترده است، اما دستگاه‌هاي مذكور مي‌توانند در قالب سياستگذاري‌ها و حمايت‌هاي فكري و برنامه‌اي و حتي مالي به تأثيرگذاري بيشتر اين فعاليت‌ها كمك كنند.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1098]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن