تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815564952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني در برابر زلزله، مقاوم‌سازي مي‌شوند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ايستگاه‌هاي آتش‌نشاني در برابر زلزله، مقاوم‌سازي مي‌شوند
سازمان آتش‌نشاني در اولين اقدام خود براي وقوع زلزله ايستگاه‌هاي آتش نشاني را استاندارد سازي مي‌كند تا در زمان بحران آسيب نبينند و در امداد رساني به مردم نقش موثري داشته باشند.


داوود براتي معاون حفاظت و پيشگيري از حريق و حادثه سازمان آتش‌نشاني تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي برنا، گفت: ساختمان‌هاي تهران بايد مقاومتشان در دو وضعيت زلزله و آتش سوزي مورد بررسي قرار بگيرد. از طرف ديگر زلزله آثار ثانويه و باعث بروز آتش‌سوزي است.

براتي در ادامه افزود:ساختمان هايي را كه ساخته مي شود بايد به نكات ايمني آتش سوزي در برابر زلزله را مورد توجه قرار بگيرد و فقط به آوارگي و تخريب آن در برابر زلزله مورد توجه قرار نگيرد.

وي ابراز كرد: يكي از تبعات وقوع زلزله، نشت گاز شهري و سوخت و آتش سوزي‌هاي گسترده اي كه با نشست مواد شيميايي در محيط شهري مي تواند رخ دهد.

وي تصريح كرد: در تهران مخازن بزرگ سوخت، خطوط انتقال گاز شهري، نفت، سوخت‌هاي مايع و جايگاه‌هاي سوخت از دغدغه هاي سازمان آتش نشاني در هنگام وقوع زلزله در شهر است. همواره آتش سوزي پس از زلزله در نقاط مختلف بوده و هست و در اين رابطه تاكنون با انعكاس موضوع به مسوولان ذيربط تلاش كرديم تا با مشاركت همه نهادها، ايمني شهر تهران با يك ديد همه سو نگر و با در نظر گرفتن حوادث انسان ساخت و بلاهاي طبيعي مطرح و حساسيت لازم را ايجاد كنيم.

معاون حفاظت سازمان آتش نشاني با اشاره به عملكرد نهادها در وقوع زلزله، خاطر نشان كرد: درا ين رابطه ما شاهد بوديم كه در گذشته در بسياري از رويكردها و نگاه‌هاي ايمني در برابر زلزله و با سيستم هاي مديريت بحران با پرداختن ناقص به آثار زلزله همراه بوده و فاكتورهاي مهمي از جمله آتش سوزي ها و نشت مواد شيميايي و خطرناك مغفول واقع شده است.

وي بيان كرد: از سويي ديگر تجربه جهاني به ويژه در رابطه با كشورهايي كه همواره به دليل شرايط منطقه‌اي با زلزله و يا ساير بلاياي طبيعي مواجه هستند، حاكي از آن است كه اگر اقدامات و فعاليت‌ها و به ويژه سيستم‌هاي مديريت بحران را با همپوشاني و تداخل لازمه بين حوادث روزمره (حالت عادي يا انسان ساخت) و بلاهاي طبيعي مد نظر قرار ندهيم لذا اقدامات اجرايي و طرح ها و برنامه‌ها نه تنها با سعي و خطا و يا افزايش هزينه ها همراه است مي تواند موجب افزايش و تشديد خسارت ها و تلفات باشد.

براتي تاكيد كرد: بنابراين حضور موثر و همه جانبه كليه عناصر و حلقه هاي مرتبط از جمله سازمان ها و نهادها در برنامه هاي پيشگيري همچنين اقدامات تدافعي و كنترل حوادث روزمره و يا امداد رساني مي تواند موجب ارتقا سطح پاسخگويي و با عمليات در زمان بروز بحران با لحاظ پيشينه اثر بخشي و كمينه تلفات و خسارات باشد.

وي به عملكرد و فعاليت سازمان آتش نشاني اشاره كرد و افزود: سازمان آتش نشاني تلاش كرده تا نظارت موثري بر اعمال فاكتور ايمني در مراحل ساخت و ساز داشته باشد،در اين رابطه با همكاري مناسب شهرداري تهران كليه ساختمان هاي يك طبقه و بيشتر كه كاربري عمومي و پر خطر دارند از مرحله صدور پروانه تا پايان كار با تعامل اين سازمان با رعايت كد ها و فاكتورهاي ايمني ساخته مي شوند و مجوز اين سازمان در مراحل صدور پروانه تا پايان كار از جمله مدارك الزامي تعيين شده است.

براتي تصريح كرد: از طرفي ديگر تمام ساختمان هاي بيش از پنج طبقه نيز از ابتدا تا انتها در جهت حسن رعايت فاكتورهاي معماري ايمني از جمله در خصوص پله هاي فرار و همچنين اجراي تاسيسات ايمني و پيش بيني سيستم هاي هشداري و مناسب در ساختمان هاي بلند با همكاري حوزه شهرسازي و معماري، شهرداري تهران با اين سازمان به درستي انجام گرفته و لذا ساختمان هايي كه در سال هاي اخير ساخته مي شود داراي طرح معماري مناسب و امكانات لازمه از نظر حفاظت در برابر آتش سوزي است.

وي اظهار كرد:در اين رابطه ساختمان هاي قديمي و يا ساختمان هايي كه پس از اخذ پايان كار مورد كنترل و نظارت بر ايمني آن ها قرار ندارند از جمله نگراني هاي اين سازمان محسوب شده و تلاش بر اين است با اتخاذ ساز و كار مناسب و با همكاري نهادهاي مرتبط در مورد بهبود ايمني و يا تثبيت و پايداري آن اقدام شود.

براتي با اشاره به ايمن سازي اماكن مهم در سال جاري اشاره كرد و افزود:سازمان آتش نشاني و ايمني تهران در ساليان اخير از مهمترين محورهاي فعاليتي خود را با پيروي از رويكرد نوين شهرداري تهران، فعاليت هاي پيشگيري از بروز حريق و حوادث ذيربط قرار داده و در اين راستا توجه ويژه به مشاركت مردم و شهروندان در برنامه هاي ايمن سازي دارد و با توجه به وسعت قابل توجه شهر تهران و شرايط خاص آن و از همه مهم تر عدم توجه جدي به فاكتور ايمني در برنامه ريزي شهري و همچنين روش هاي مورد ملاك عمل در ساخت و ساز، لذا در فعاليت سال جاري ايمن سازي اماكن مهم و پرخطر را در سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.

معاون حفاظت سازمان آتش نشاني ادامه داد: به عبارت ديگر با يك رويكرد منطقي و تقدم نرم افزاري تلاش در جهت توسعه و تكميل ضوابط و استانداردها، شيوه‌هاي نظارتي و افزايش سهم مشاركت شهروندان، مسوولان و طراحان و به طور كلي تمام عناصر مرتبط باشند.

وي گفت: سازمان آتش‌نشاني در اولين اقدام خود براي وقوع زلزله ايستگاه‌هاي آتش نشاني را استاندارد سازي كرده است تا در زمان بحران آسيب نبينند و در امداد رساني به مردم نقش موثري داشته باشند.

براتي به اهميت بازار تهران در مواقع بحران اشاره كرد و تاكيد كرد: بازار تهران يكي از مهمترين كانون هاي اقتصادي و اجتماعي است و بارها اعلام و هشدار خطر داده شده است و سازمان آتش نشاني با همكاري شهرداري منطقه 12 و شهرداري تهران با بهره گيري از شرايط موجود و سوابق آن يك بار ديگر بايد مورد مطالعه قرار بگيرد و طرح و برنامه جامع و كامل تدوين شود تا در حالت عادي و بحران بتوان از وقوع خطرها و بلاها جلوگيري كرد.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1608]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن