تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 25 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811171367




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سولاريوم، برنزه شدن به تاوان سرطان‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سولاريوم، برنزه شدن به تاوان سرطان‌
جام جم آنلاين: مي‌خواهيد پوستتان كمي تيره‌تر شود تا زيباتر جلوه كنيد؟ ايرادي ندارد، اما توجه داشته باشيد زناني كه بيش از يك بار در ماه به «سولاريوم» مي‌روند، لااقل 55 درصد بيشتر از ساير زنان در معرض ابتلا به ملانوم بدخيم قرار مي‌گيرند. ملانوم بدخيم بدترين نوع سرطان پوست است.


بدتر از آن،‌ اين كه زنان 20 تا 29 ساله‌اي كه زياد به اين سالن‌ها مراجعه مي‌كنند، 2 برابر بيشتر از سايرين در معرض اين خطر قرار مي‌گيرند. اين طيف سني دقيقا همان طيفي است كه 90 درصد مشتريان اين سالن‌ها را شامل مي‌شود. البته هر چه بورتر باشيد، خطر ابتلاي‌ به اين سرطان مرگبار پوستي بيشتر مي‌شود.

امروزه برنزه كردن پوست در بسياري از كشورها و بويژه نزد بانوان، به عنوان راهي براي افزايش زيبايي‌هاي ظاهري به رسميت شناخته مي‌شود. براي برنزه شدن، 3 راه يا تركيبي از آنها پيش روي افراد قرار دارد:

آفتاب گرفتن در هواي آزاد، استفاده از محصولات شيميايي (لوسيون، اسپري، پودر، كرم و حتي قرص) و بالاخره استفاده از دستگاه‌هاي برنزه‌كننده.

با اين كه دستگاه‌هاي برنزه‌كننده كوچكي نيز جهت استفاده شخصي در منزل به بازار عرضه شده است، اما معمولا دستگاه‌هاي برنزه‌كننده مجهزتر و پيچيده‌تري وجود دارند كه در استخرها، سالن‌هاي زيبايي و ديگر مكان‌ها مورد استفاده عمومي قرار مي‌گيرند.

در كشور ما اين مكان‌ها را معمولا با نام «سالن سولاريوم» مي‌شناسند. در اين دستگاه‌ها با استفاده از لامپ آفتابي و سطح بستر دستگاه مربوطه، مشتري در مواجهه با طيف‌هاي مختلف اشعه ماوراءبنفش قرار مي‌گيرد تا پوستش تيره يا به اصطلاح، برنزه شود.

سولاريوم در پايتخت‌

استخرها و سالن‌هاي زيبايي متعددي در تهران از دستگاه‌هاي سولاريوم برخوردارند كه البته تعدادشان روز به روز در حال افزايش است. برخلاف تصور، استفاده از دستگاه‌هاي سولاريوم فقط محدود به بانوان نمي‌شود؛ تعداد زيادي از مشتريان سولاريوم را آقا پسرها تشكيل مي‌دهند! تعداد مراجعه به اين مراكز در 6 ماه اول سال، بخصوص در تابستان، بسيار بيش از 6 ماه دوم سال است.

گردانندگان اين اماكن اگرچه خطرات بالقوه سولاريوم را رد نمي‌كنند، با اين حال به مشتري اطمينان مي‌دهند كه دستگاه‌هايشان از نوع پيشرفته و بي‌خطر است! جالب‌تر اين كه بسياري از اين مراكز عينك‌هاي ايمني مربوطه را، به تعداد لازم، در اختيار ندارند و مشتري را وامي‌دارند تا در كل مدت استفاده از دستگاه، چشمان خود را بسته نگه دارد.

عوارض

دكتر وفايي، متخصص پوست و مو در اين باره به جام‌جم مي‌گويد: ديگر عوارض استفاده از دستگاه‌هاي سولاريوم عبارتند از قرمز شدن پوست، پير پوستي، انواع سوختگي‌هاي پوستي با درجات مختلف، آسيب عروق خوني، اختلال در سيستم ايمني بدن و نيز آسيب‌ها و عوارض چشمي ناشي از مواجهه با اشعه ماوراءبنفش (آسيب قرنيه، شبكيه، ملتحمه يا آسيب توامان قرنيه و شبكيه). اين در حالي است كه بيشتر مشتريان از عينك‌هاي ايمني نيز استفاده مي‌كنند. برخي از تحقيقات شانس ابتلا به آب مرواريد چشم را نيز در اين افراد بيشتر دانسته‌اند.

وي مي‌افزايد: از آنجايي كه استفاده از اين نوع دستگاه‌ها مدت زمان زيادي نيست كه مرسوم شده است، عوارض بلندمدت استفاده از آنها هنوز به طور كامل روشن نشده است. از آنجايي كه هيچ فايده‌اي بر استفاده از دستگاه‌هاي سولاريوم مترتب نيست، بايد استفاده‌كنندگان نسبت به خطرات آن كاملا توجيه شوند.

همچنين بايد طبق دستورالعمل مربوطه به نحوي رفتار كنند كه شانس ابتلا به عوارض در آنان به حداقل ممكن كاهش يابد. استفاده از عينك‌هاي ايمني ازجمله اين نكات است. افرادي كه از داروهاي خاصي استفاده مي‌كنند بايد حتما با پزشك خود مشورت كنند. چراكه بعضي از اين داروها باعث افزايش حساسيت به نور مي‌شوند و بروز عوارض را تشديد مي‌كنند.

سرطان‌زاترين مد سال‌

طبق آمار، نزديك به يك‌سوم دختران سفيد پوست در آمريكا حداقل 3 نوبت از سولاريوم استفاده كرده‌اند. اين آمار در درجه اول به اين معناست كه دختران نوجوان علاقه وافري به برنزه شدن دارند و خطر ابتلا به سرطان پوست را چندان جدي نمي‌گيرند.

دختران معمولا در سنين پايين‌تر، علاقه بيشتري به استفاده از سولاريوم نشان مي‌دهند و مراجعات مكرري به چنين مكان‌هايي دارند. آنها فقط اين روي سكه را مي‌بينند كه با برنزه شدن احتمالا بر جذابيت‌هاي ظاهري‌شان اضافه مي‌شود. غافل از اين كه وقتي همين نوجوانان به حول و حوش60 سالگي‌ برسند، به علت تخريب پوستي گسترده، بدنشان شكل يك كيف چرمي را پيدا خواهد كرد.

آن وقت است كه مجبورند كلي پول خرج كنند بلكه پزشكان بتوانند پوستشان را به شكل عادي برگردانند. آسيب‌پذيري نوجوانان در استفاده از سولاريوم وقتي بيشتر نمود پيدا مي‌كند كه بدانيم در دوران نوجواني، پوست به طور طبيعي دچار تغييراتي مي‌شود و در برابر اشعه ماوراي بنفش آسيب‌پذيري بيشتري پيدا مي‌كند.

دارندگان سالن‌هاي سولاريوم در تبليغات خود، برنزه كردن مصنوعي را بي‌خطرتر از آفتاب گرفتن توصيف مي‌كنند. اين خود يكي از عوامل جذب نوجوانان است. البته اين حرف، صحيح نيست و مبناي علمي ندارد. بايد تعداد دفعات مراجعه را حتما در نظر گرفت. مراجعه هر از گاه و دير به دير به سالن‌هاي سولاريوم شايد چندان هم خطرناك نباشد، اما مشكل اينجاست كه معمولا مشتريان اين مكان‌ها، اين كار را مكررا انجام مي‌دهند.

بدتر اين كه خيلي از دختران جوان و نوجوان در فصل‌هاي خاصي از سال مرتبا به سالن‌هاي سولاريوم مراجعه مي‌كنند، نه براي اين كه صرفا برنزه شوند بلكه آن طور كه خودشان صادقانه اعتراف مي‌كنند فقط براي اين كه اين كار مد شده است!

مستوره برادران نصيري
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن