واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: از پشت ابرهاى غیبتتاریخ انتظار و شكیبایى ما به آن ظلمى كه در عاشورا بر ما رفته است برمىگردد. به آن تیرها كه از كمان قساوت برخاست و بر گلوى مظلومیت نشست، به آن سم اسبهاى كفر كه بدنهاى پاك را مشبك كرد. به آن جنایتى كه دست و پاى مردانگى را برید. از آن زمان تاكنون ما به آب حیات انتظار زندهایم. انتظار ظهور منتقم خون حسین علیهالسلام، و همه مظلومان پهنه خاك. تاریخ استقامت ما از آن زمان هم دورتر مىرود. از عاشورا مىگذرد و به بعثت پیامبراكرم صلىالله علیه وآله مىرسد. او كه در مقابل جهل، ظلم، كفر، شرك، عناد و فسادى كه جهان آن زمان را پوشانده بود وعده مىفرمود كسى خواهد آمد:نامش نام من، كنیهاش كنیه من، لقبش لقب من، دوازدهمین وصى من خواهد بود و جهان را از توحید و عدل و داد پر خواهد كرد.اما تاریخ صبر و انتظار و بردبارى ما را وسعتى است از هابیل تا كنون و تا برخاستن فریاد جبرئیل در زمین و آسمان و آوردن مژده ظهور امام زمان عجلالله تعالى فرجه.آرى! در آن زمان، هستى حیات خواهد یافت؛ عشق پر و بال خواهد گشود و در رگهاى خشكیده عِلم، خون تازه خواهد دوید. پشت هیولاى ظلم و جهل با خاك، انس جاودان خواهد گرفت. شیطان خلع سلاح خواهد شد. انسان بر مركب رشد خواهد نشست و عروج را زمزمه خواهد كرد.در جلد 13 كتاب بحارالانوار از پیامبرعظیمالشان اسلام حضرت محمد صلىالله علیه وآله اینگونه نقل گردیده است:سوگند به خدایى كه مرا به نبوت برگزیده، مردم از نور رهبرى او در دوران غیبتش بهره مىگیرند. همانگونه كه از خورشید به هنگام قرار گرفتن پشت ابرها بهره مند می شوند.اشعه نامرئى وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالى فرجه به هنگامى كه در پشت ابرهاى غیبت نهان است، داراى آثار گوناگون و متعددى است كه به برخى از آنها اشاره مىشود:1- امید بخشیدن به جامعهدر میدانهاى نبرد تمام كوشش گروهى از رزمندگان فداكار این است كه پرچم حق را به اهتزاز درآورند چرا كه برقرار بودن پرچم حق، موجب دلگرمى سربازان و تلاش و كوشش مستمر آنان است. وجود فرمانده لشكر در مقر فرماندهى حتى اگر ساكت و خاموش باشد خون گرم و پرحرارتى را در عروق رزمندگان به حركت درمىآورد. شیعه نیز طبق عقیدهاى كه به وجود امام زنده دارد هر چند او را در میان خود نمىبیند، ولى خود را تنها نمىداند.او همواره انتظار بازگشت آن یار سفركرده را مىكشد. انتظارى سازنده و اثربخش و حركت آفرین. اثرات روانى این طرز تفكر در زنده نگهداشتن امید در جامعه و وادار ساختن افراد به خود سازى كاملا مشهود است.2- پاسدارى از دین خدا و آئین حقهمیشه باید در میان جمع مسلمانان كسى باشد كه مفاهیم فنا ناپذیر تعالیم اسلام را در شكل اصلىاش حفظ و براى آیندگان نگهدارى كند. حفظ این آیین اصیل به وسیله یك پیشواى معصوم در سطح جهانى امكان پذیر است، خواه آشكار باشد یا پنهان. سینه امام و روح بلندش مخزن آسیب ناپذیر حفظ اسناد آیین الهى است كه اصالتهاى نخستین و ویژگیهاى آسمانى این تعلیمات را در خود نگهدارى مىكند تا دلایل الهى و نشانههاى روشن پروردگار باطل نگردد و به خاموشى نگراید.3- تربیت گروه شایستگانمعنى غیبت امام این نیست كه او به شكل یك روح نامریى و یا اشعهاى ناپیدا درمىآید، بلكه او از یك زندگى طبیعى برخوردار است و بطور ناشناخته در میان همین انسانها رفت و آمد دارد و دلهاى بسیار آماده را برمىانگیزد و در اختیار مىگیرد و بیش از پیش آماده مىكند و مىسازد. افراد مستعد به تفاوت میزان استعداد و شایستگى خود توفیق درك و سعادت رؤیت آن حضرت را پیدا مىكنند كه از جمله آنان مىتوان بزرگانى چون محقق اردبیلى و سید بحرالعلوم را نام برد.4- نفوذ گسترده معنوىوجود امام علیهالسلام، در پشت ابرهاى غیبت نیز این اثر را دارد كه از طریق اشعه نیرومند و پر دامنه شخصیت خود، دلهاى آماده را در نزدیك و دور تحت تاثیر جذبه مخصوص قرار داده و به تربیت و تكامل آنها مىپردازد و از آنها انسانهایى كاملتر مىسازد. ما قطبهاى مغناطیسى زمین را با چشم خود نمىبینیم ولى اثر آنها روى عقربههاى قطب نما در دریاها راهنماى كشتیهاست. وجود امام علیهالسلام، نیز در زمان غیبت با امواج جاذبه معنوى خود افكار و جانهاى زیادى را كه در دور یا نزدیك قرار دارند هدایت مىكند و از سرگردانى رهایى مىبخشد.5- ترسیم اهداف آفرینشاین جهان و تمام مواهب آن از دیدگاه یك فرد خدا پرست كه با مفاهیمى چون علم و حكمت خداوند آشناست، براى صالحان و پاكان آفریده شده است. باغبان آفرینش جهان پهناور هستى به خاطر همین گروه كه در راس آن وجود مقدس امام علیهالسلام، است فیض و مواهب خود را همچنان ادامه مىدهد. در حدیثى آمده است:از بركت وجود حجت و نماینده الهى، مردم روزى مىبرند و به خاطر هستى او آسمان و زمین برپاست.6- نظارت بر اعمال شیعیانطبق اعتقاد عمومى شیعه كه در روایات بسیار زیادى در منابع مذهبى آمده است؛ امام به طور مداوم در دوران غیبت مراقب حال پیروان خویش است و طبق یك الهام الهى از وضع اعمال آنها آگاه مىگردد و به تعبیر روایات همه هفته برنامه اعمال آنها به نظر ایشان مىرسد و از چگونگى رفتار و كردار و گفتار آنها آگاه مىگردد.منابع:1. شجاعى، سید مهدى، خدا كند تو بیایى، صص102 - 103.2. حكیمى، محمد رضا، خورشید مغرب، ص25.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 441]