واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آيا لذت بردن جنسي از طريق صحبت کردن با تلقن جايز است؟ حق والدين بر دختر تا چه اندازه است؟ حکم بخشش مدت در ازدواج موقت چيست؟ درباره خداوند توهم دارم، چه اقدامي انجام بدهم؟ آيا بايد به نذر وفا کرد؟ سجده بر چه چيزي جايز است؟ من ميوه ها و سبزي ها را دوست ندارم. چگونه مي توانم قادر به کاهش وزن باشم؟ آيا يک رژيم غني از ميوه و سبزي به کاهش وزن کمک مي کند؟ ویژگیها و خصوصیات زیبنده یک خبرنگار مسلمان ، معتقد به ارزشهای اصیل اسلامی ، پایبند به منافع ملی و مدافع حقوق مردم چیست؟ درباره زندگینامه و آثارملا حسینقلى همدانى توضیحاتی بدهید. ورشكستگى شركت چه تأثيرى در وقف دارد؟ آيا اجاره اراضى موقوفه )وقف خاص اولاد ذكور( به مدّتسال براى بناى مسجد و مصلّى و حسينيّه جايز است؟ اگر صحيح است مشروط به چه شرايطى مى باشد؟ عبور و مرور در خيابانهايى كه حكومتها جديداً و قديماً احداث نموده اند چه حكمى دارد؟ هر چند وضع مالكيّت آنها را ندانيم. موقوفه تحت توليت اين جانب داراى تعدادى مغازه و رقبه تجارى است، آيا گرفتن مبلغى بابت نقل و انتقال سرقفلى و مابه التّفاوت آن در انتقالات بعدى جهت موقوفه طبق قانون عرف، شرعى است؟ آيا اداره اوقاف شهرستان مى تواند از تمديد اجاره نامه ملك موقوفه خاص، كه سالهاست در اجاره اين جانب است و ممرّ درآمدم مى باشد، بدون رضايت اين جانب خوددارى نمايد؟ آيا انسان مى تواند مراتع و چراگاههاى عمومى را احيا كند؟ در ملك كسى چشمه اى ظاهر شده و جارى است، آيا كسى مى تواند بدون رضايت مالك ملك مذكور جهت زياد شدن آب، چشمه مذكور را تعميق كند؟ اگر كسى اين كار را كند و آب چشمه زياد شود، آيا براى حفر كننده حقّى ايجاد مى شود؟ شهادت افرادى كه يا عادل نيستند، يا ظاهرالصّلاح نيستند و حتّى گاهى معلوم الفسق و نسبت به امور دينى بى مبالات هستند، چه حكمى دارد؟ آيا مورد قبول واقع مى شود؟ آيا انسان مى تواند ثلث مالش را هنگام وصيّت در اشياى خاصّى قرار دهد؟ اگر كسى بخواهد همسرش پس از فوتش مادام الحيات در منزل مسكونى او سكونت داشته باشد و ساير ورثه مزاحمتى براى او ايجاد نكنند، چگونه بايد وصيّت كند؟ اگر شخصى بيش از ثلث اموالش را ثلث قرار دهد و فرزندانش هم با توجّه به باقيمانده موافقت كنند، سپس در اواخر عمرش )سه ماه قبل از فوت( وصيّتنامه اى تنظيم و در آن قسمتى از اموال خود را به فردى هبه نمايد، حكم هبه و وصيّتنامه را بيان فرماييد خانمى دار فانى را وداع نموده است، مرحومه داراى خواهرى ابوينى و نبيره پسرى مى باشد، ماترك آن مرحومه را بين خواهر مرحومه و اولاد اولادش تقسيم نموده اند. آيا تقسيم مذكور شرعاً صحيح است؟ در صورتى كه صحيح نيست چگونه بايد تقسيم كرد؟ خانمى دار فانى را وداع نموده است، مرحومه داراى خواهرى ابوينى و نبيره پسرى مى باشد، ماترك آن مرحومه را بين خواهر مرحومه و اولاد اولادش تقسيم نموده اند. آيا تقسيم مذكور شرعاً صحيح است؟ در صورتى كه صحيح نيست چگونه بايد تقسيم كرد؟ خانمى دار فانى را وداع نموده است، مرحومه داراى خواهرى ابوينى و نبيره پسرى مى باشد، ماترك آن مرحومه را بين خواهر مرحومه و اولاد اولادش تقسيم نموده اند. آيا تقسيم مذكور شرعاً صحيح است؟ در صورتى كه صحيح نيست چگونه بايد تقسيم كرد؟ اگر شوهر قسمتى از ثلث اموالش را به همسرش هبه كند; مشروط بر اين كه بعد از مرگ شوهر از هشت يك خود صرف نظر كند، آيا زوجه مى تواند بعد از مرگ زوج درخواست هشت يك كند؟ آيا سرقفلى زمين و مغازه قابل فروش است؟ آيا زوجه از آن ارث مى برد؟ زنى در زمان حيات شوهر مهريّه اش را مطالبه نكرده است، آيا پس از فوت شوهرش مى تواند مطالبه نمايد؟ در صورتى كه بايد پرداخت شود، آيا در مرتبه ديون است يا خير؟ و در صورتى كه در مرتبه ديون است، آيا بر ساير ديون مقدّم است؟ اگر زنى كه در حالت حيات مهريّه اش را مطالبه نكرده فوت كند، آيا ورثه اين زن مى توانند مهريّه او را از شوهر مطالبه كنند، اگر شوهر هم مرده باشد حكم مسأله چيست؟ آيا زوجه از سرقفلى املاك موقوفه ارث مى برد؟ هرگاه مردى از دنيا برود و ورّاث وى عبارت باشد از يك زوجه و چند فرزند صغير و كبير، و از متوفّى يك واحد مسكونى به عنوان ماترك باقى مانده باشد، با عنايت به اين كه زوجه حقّى نسبت به عين ابنيه نداشته و فقط در قيمت آن سهيم مى باشد، آيا قبل و بعد از پرداخت حقّ زوجه، نامبرده مى تواند به سكونت در آن منزل ادامه دهد، يا منوط به اذن ساير ورّاث مى باشد؟ در حال حاضر با وجود رايانه هاي شخصي که امکان جستجو در قرآن را ساده کرده است و چاپ هاي مختلف از قرآن که مصونيت قرآن ازتحريف را غير ممکن کرده است ، چه نيازي به حفظ قرآن و صرف هزينه هاي کلان است ؟ سوره هاي قرآن به دست چه کسي و بر اساس چه معياري ، نامگذاري شده است ؟ براى تقسيم ميراث كسى كه مفقود شده چه مقدار بايد صبر كرد؟ آيا بدون فحص و جستجو ده سال و با فحص و جستجو چهار سال صبر كردن كافى است؟ آيا موتور و اتومبيل يا دوچرخه سوارى و ساعت مچى به عنوان حبوه (اموالی که به پسر بزرگتر می رسد)محسوب مى شود؟ آيا شرعى و انسانى است كه پدرى، فرزندان همسر دوّم خود را، علاوه بر تبعيض شديد عاطفى و مادّى در دوران حيات، پس از مرگ نيز از ارث محروم و همه را به فرزندان همسر اوّل ببخشد؟ بر فرض پذيرش اين مسأله كه انسان مالك بدن خود مى باشد و مى تواند وصيّت نمايد كه در قبال برداشتن عضوى از بدن او براى جرّاحى وجهى در مقابل آن بگيرند، آيا اين پول به وارث مى رسد، و يا بايد در امور خيريّه كه ثوابش به فرد فوت شده مى رسد، خرج و مصرف شود؟ مى دانيم كه فرزندخواندگان ارث نمى برند. حال اگر زن و مردى كه كودكى را به فرزندى قبول كرده اند، فرزندى از خود نداشته باشند، آيا باز هم فرزندخوانده ارث نمى برد؟ مخارج بيمارى پدر مرحومم بر عهده چه كسى است؟ در ادارات دولتى مبلغى حدود عنوان حقّ دفن و كفن به كارمندان اختصاص مى دهند،آيا مبلغ مذكور، كه بعد از فوت به بستگان تحويل داده مى شود، جزء اموال ميّت و تركه او حساب مى شود و بين همه ورّاث تقسيم مى شود؟ در قتل خطا و شبه عمد، آيا قاتل از مورّث خود ارث مى برد؟ آيا فرزند متولّد از تلقيح مصنوعى، اگر نطفه از يك مرد اجنبى باشد، از پدر خود ارث مى برد؟ و آيا اين فرزند از مادر، و مادر از فرزند ارث مى برد؟ در تجاوز به عنف، به زن تجاوز شده مهر المثل تعلّق مى گيرد، حال اگر آن زن از دنيا رفته باشد، آيا حقّ مطالبه مهرالمثل به ورثه منتقل مى شود؟ شخصى دو همسر داشته است; يكى فوت شده و دوّمى در قيد حيات مى باشد; كيفيّت اداى مهريّه هر كدام از تركه ميّت را بيان فرماييد. فرزند بزرگ خانواده كه همراه پدر از كودكى كاسبى و كار كرده است نسبت به ارثى كه مانده چه حقّى دارد؟ در مقابل زنان و دخترانى كه در كوچه و بازار حجاب خود را رعايت نمى كنند و اشخاصى كه صداى موسيقى آنها در كوچه و خيابان بلند است و كسان ديگرى كه به عناوين مختلف فساد فى الارض مى كنند، چه وظيفه اى داريم؟ آيا تذكّر دادن به زنان بدحجاب در جامعه، از سوى برادران بسيجى جايز است؟ اگر در جايى كه حضور داريم بازى با پاسور انجام شود، يا پاسور به فروش برسد، آيا مى توان جلوگيرى كرد؟ در امر به معروف و نهى از منكر، اگر احتمال برود كه به صورت دسته جمعى اثر مى كند، آيا بايد دسته جمعى امر به معروف كرد؟ آيا امر به معروف لسانى احتياج به حكم يا اجازه قانونى مراجع ذى صلاح دارد؟ هرگاه نهى از منكر خود باعث عمل حرامى شود، مانند نگاه به زنان بى مبالات و آرايش كرده، آيا بازهم واجب است؟ اگر آمر به معروف و ناهى از منكر، احتمال تأثير در مخاطب ندهد، يا احتمال تأثير آنى و زودگذر دهد، چه بايد بكند؟ آيا مى توان در جامعه اسلامى براى محو مظاهر فرهنگ غربى و تشبّه به بيگانگان كوشيد؟ آيا براى امر به معروف همه شرايط بايد وجود داشته باشد و با ساقط شدن يك شرط نمى توان امر به معروف كرد؟ آيا به دليل اين كه جامعه در وضعيّت اقتصادى دشوارى به سر مى برد، مى توان از فريضه امر به معروف و نهى از منكر دست كشيد؟ آيا به انگيزه نهى از منكر مى توان افرادى را كه مرتكب منكر مى شوند با رعايت شرايط و مراتب امر به معروف و نهى از منكر، مورد ضرب و جرح قرار داد، يا به اموال آنها خسارتى وارد كرد؟ و يا اين كه مراتب نهى از منكر در اين حد، از وظايف حكومت اسلامى و طبق قانون شرع است؟ آيا صحبت كردن مرد با زن نامحرم جهت امر به معروف و نهى از منكر مشكلى دارد؟ اگر اين عمل در اتاق يا محلّ خلوتى انجام گيرد، چگونه است؟ در شهرهاى بزرگ، مانند تهران، با وجود مفاسد مختلف، انسان هر طور كه فكر مى كند مى بيند شرايط امر به معروف و نهى از منكر موجود نيست; يعنى احتمال تأثير نمى رود، و از طرفى در احاديث و روايات آمده است كه: »در صورت عمل ننمودن اشخاص به اين دو فريضه الهى امكان نزول عذاب مى رود« وظيفه ما را در اين گونه موارد بيان فرماييد. مرد متأهّلى با دخترى باكره، يا با زنى بيوه آميزش نموده است. مجازات اين مرد چيست؟ اگر زن شوهردارى )به عقد دائمى( با فريب و نيرنگ با مرد متأهّلى ازدواج كند و دخول هم صورت بگيرد و اين مرد متأهّل هم عالمانه اين ازدواج را كرده باشد، آيا عمل ايشان زنا محسوب و هردو مجازات دارند؟ اگر مردى كه داراى زن صيغه اى )مدّت دار ولو درازمدّت( است، با زنى كه داراى شوهر دائمى است زنا كند، آيا مجازات اين مرد اعدام است؟ اگر كسى با زن مرده اى نزديكى كند، آيا جرم زنا صورت گرفته و حدّ زنا دارد؟ آيا در جهت اثبات زناى زوجه، شهادت زوج به ضميمه شهادت فرزندان، يا شهادت فرزندان به تنهايى كفايت مى كند؟ آيا براى زنى كه مورد تجاوز به عنف قرار گرفته، اعم از ثيّب و يا باكره، علاوه بر مجازات و يا ارش البكاره مهر المثل نيز ثابت است؟ بعضى از فقها در زناى مطاوعى دختر باكره، عقيده دارند كه ارش البكاره به وى تعلّق مى گيرد، نظر حضرتعالى چيست؟ كسى كه قرار است به عنوان حد يا قصاص اعدام شود، اگر حدود و تعزيرات ديگرى كه مادون قتل است براى او ثابت شود، آيا مى توان از آنها صرف نظر كرد؟ آيا در اين جهت بين حقّ اللّه و حقّ النّاس تفاوتى وجود دارد؟ شخصى به مجازات شلاّق، حبس، تبعيد، اعدام، قصاص و جزاى نقدى محكوم شده است، آيا تمام اين مجازات ها بايد اجرا شود؟ اگر بايد اجرا شود ترتيب اجراى مجازات هاى فوق چگونه است؟ اگر حبس وىسال باشد، آيا بايد قصاص و اعدام بعد ازسال كه حبس وى تمام مى شود اجرا شود؟ اگر شخص حاضر به پرداخت جزاى نقدى نشد، يا قادر به پرداخت نبود، آيا بايد حكم اعدام و قصاص را تا اجراى حكم جزاى نقدى به تعويق بيندازيم؟ اگر شخصى، با دست يا چيز ديگرى، كارى كند كه منى از او خارج شود اين عمل چه حكمى دارد؟ در بعضى از بيمارستان ها براى اين كه بفهمند انسان بچّه دار مى شود يا نه، از مرد مى خواهند كه با عمل استمنا منى خودش را در اختيار آزمايشگاه قرار دهد، آيا اين كار جايز است؟ گناه زنا بيشتر است يا استمنا؟ لطف فرماييد گناه بودن يا نبودن استمنا را طبق مقتضيات حال كه در آن زندگى مى كنيم بفرماييد. به دليل اين كه به اعتقاد بنده افراط در اين امر حرام و گناه است; ولى اگر افراط نشود گناه نيست چون در جامعه كنونى، فوق العاده مشكل است كه انسان بر هواى نفسش غلبه كند. فرشهايى كه به صورت امانت در اختيار شركتى جهت فروش قرار مى گيرد، اگر سوانحى از قبيل دزدى يا آتش سوزى رخ دهد و منجر به از بين رفتن اصل مال شود، آيا شركت ضامن اصل مال است؟ پرسش و پاسخ
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 583]