تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804540526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخنان متكي در كنفرانس بين‌المللي خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سخنان متكي در كنفرانس بين‌المللي خليج فارس


سياست‌خارجي- همشهري آنلاين:
وزيرامور خارجه با بيان اينكه تمايل كشورهاي منطقه به استفاده از انرژي اتمي دليلي بر حقانيت ايران در استفاده از فناوري هسته‌اي است، گفت:

آماده ارائه تجربيات هسته‌اي خود به كشورهاي همسايه هستيم.

به گزارش فارس منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان صبح روز دوشنبه 27 خرداد در مراسم افتتاحيه هجدهمين كنفرانس بين المللي خليج فارس طي سخناني ضمن خوشامد گويي به ميهمانان شركت كننده در اين همايش گفت: براي اينجانب مايه مسرت است كه دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه در طول نزديك ربع قرن از فعاليت‌هاي مطالعاتي و پژوهشي خود هيجده كنفرانس بين المللي پيرامون خليج فارس برگزار كرده است. اين امر پيش از هر امري نشانگر اهميتي است كه وزارت امور خارجه و جمهوري اسلامي ايران براي اين منطقه قائل است.

وي افزود: برگزاري همايش‌هاي خليج فارس در تهران و همايش سال جاري كه به زمينه‌هاي ثبات، امنيت و همكاري منطقه‌اي در خليج فارس و موضوعات مهمي مانند مقابله با تهديدات و چالش‌هاي منطقه‌اي، همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري منطقه‌اي، زمينه‌هاي نوين همگرايي منطقه‌اي، ثبات در عراق و نقش رسانه‌ها در همكاري‌هاي منطقه‌اي اختصاص يافته است، مفر و مجال مناسبي براي گفت و شنود انديشمندان، پژوهشگران و صاحب نظران حاضر در اين جلسه فراهم ساخته و رهاوردهاي ارزشمندي براي مردمان اين حوزه در پي داشته و مي‌تواند چشم اندازهاي تازه‌اي در افق همگرايي سياسي، فرهنگي، اقتصادي و امنيتي منطقه‌اي ترسيم كند.

وي ادامه داد: طرح ما همكاري در تمامي ابعاد سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، نظامي و امنيتي است؛ اين مهم در پيشنهادهاي دوازده گانه رئيس جمهور كشورمان در بيست و هشتمين اجلاس سران شوراي همكاري خليج فارس به روشني بيان شد؛ از جمله مي‌توان به همكاري در زمينه‌هاي امنيتي، اقتصاد، انرژي، توريسم، مبادلات آموزشي، علمي، فناوري و پژوهشي، همكاري در صيانت از محيط زيست خليج فارس و دريايي عمان، تامين آب و گاز مورد نياز برادرانمان در جنوب خليج فارس، سرمايه گذاري مشترك در منابع نفت و گاز به صورت دو و چند جانبه، لغو رواديد و تسهيل رفت و آمد شهروندان اشاره كرد. هدف عالي جمهوري اسلامي در پس اين پيشنهادات و حضور در اجلاس سران شوراي همكاري و هر دعوتي ايجاد چارچوبي مرضي الطرفين براي همكاري و همگرايي است و اين مهم در پيشنهادهاي رياست جمهوري خطاب به سران منطقه آمده است.

متكي با بيان اينكه خليج فارس در تاريخ پر فراز و نشيب خود همواره از موقعيت برجسته‌اي در فرهنگ، سياست، اقتصاد و امنيت جهاني برخوردار بوده و اينك نيز در نخستين دهه سده بيست و يكم به بين المللي‌ترين حوزه جغرافياي كره زمين تبديل شده و شاهد روندهاي كلان نوظهور و متنوعي است، خاطر نشان كرد: در اين رهگذر برخورداري از بيشترين حجم ذخاير انرژي و اهميت جنبه‌هاي فرهنگي، اقتصادي، استراتژيك و ژئوپولتيك و جايگاه بي بديل، خليج فارس را در كانون توجه، نفوذ، مناقشه و رقابت قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي قرار داده است.

اين وضعيت به موازات تحت الشعاع قرار دادن معادلات درون منطقه‌اي، مانع تحقق تمام عيار منطق و همگرايي و همكاري منطقه‌اي كشورهاي خليج فارس گشته است. وانگهي، حضور نظامي قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي نه تنها گره‌اي از مسائل خليج فارس نگشوده است بلكه بر عكس امنيتي كردن محيطي سياسي شالوده مشكلات موجود را تشكيل داده و مانع از ترجمه امكانات اين حوزه به سود مردمان آن گشته است. از اين رو، قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي همواره عامل اصلي ناامني و بي ثباتي خليج فارس بوده‌اند.

به گفته وزير خارجه بازسازي و احياي جايگاه تاريخي خليج فارس در عرصه‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي و تبديل اين حوزه به بازيگر اثرگذار در معادلات منطقه‌اي و بين المللي مستلزم شكل دهي به الگوي بومي تعامل، همكاري و همگرايي منطقه‌اي بر مبناي امكانات و مقتضيات فرهنگي، سياسي و اقتصادي اين حوزه مهم جغرافيايي مي‌باشد. بديهي است انگيزه‌ها، عوامل و متغيرهائي مانند همسايگي و هم سرنوشتي، اشتراكات عميق مذهبي و تمدني، نزديكي و پيوند متقابل و مستحكم فرهنگ‌ها و سنت‌ها و ميراث‌هاي تاريخي ارزشمند ملل منطقه، نويدبخش آغاز فصل درخشان ديگري در تاريخ اين حوزه و زمينه ساز تعامل و همسوئي منافع و مصالح كشورهاي خليج فارس عليرغم ميل برخي خواهد بود.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در مقام پرجمعيت‌ترين كشور خليج فارس با موقعيت ژئواستراتژيك و جايگاه ساسي، فرهنگي و تاريخي ممتاز و عامل پيوند حوزه‌هاي جغرافيايي شرق و غرب و شمال و جنوب برجسته‌‌ترين قدرت و شاخص‌ترين بازيگر سياسي، اقتصادي و فرهنگي خليج فارس محسوب مي‌شود. به رغم تصوير سازي‌هاي منفي و تكاپوي گسترده قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي جهت انزواي جمهوري اسلامي ايران، كشور ما در مقام بازيگري فعال و صلح طلب با اقدامات مسئولانه خود همواره پيشتاز همگرايي و همكاري منطقه‌اي بوده است. ايران همواره نقش برجسته‌اي در حل و فصل مناقشات منطقه‌اي ايفا نموده و در مقام كشوري صلح طلب از تغيير پارادايم سنتي ملهم از اهداف قدرت‌هاي فرامنطقه‌اي و شكل دهي به ساز و كارهاي بومي سازي نظام امنيتي خليج فارس مبني بر همكاري و اعتماد سازي كشورهاي اين حوزه جانبداري مي‌كند. نظر و عمل سياست خليج فارس جمهوري اسلامي ايران گواه بارز اين خط مشي مي‌باشد.

وزير خارجه كشورمان خاطر نشان كرد: به اعتقاد من كشورهاي خليج فارس از امكانات، توانمندي‌‌ها و ظرفيت‌هاي كافي و لازم براي ايفاي نقش سازنده و برداشتن گام‌هاي بلند جهت مديريت موثر معادلات منطقه خود برخوردارند. منطقه گرايي از اولويت‌هاي نخست سياست منطقه‌اي در آسياي جنوبي غربي و خليج فارس به شمار مي‌رود. منظر ايراني منطقه گرايي، هم سرنوشتي بر مبناي اشتراكات فرهنگي را ره‌آموز توسعه اقتصادي و ثبات سياسي منطقه قلمداد مي‌نمايد.

امنيت وارداتي در خليج فارس مفهومي ندارد

وزير امورخارجه با بيان اينكه ايران به دنبال يك همكاري مشترك در خليج فارس است تاكيد كرد: امنيت وارداتي در خليج فارس معني و مفهومي ندارد.

منوچهر متكي وزير امور خارجه در ادامه گفت: ما در آن سوي آب‌ها به دنبال برادرانمان هستيم، برادراني كه سرنوشت مشتركي با آنها داريم. ما در آب‌هاي خليج فارس به همراه آنها در درون قايق واحدي نشسته‌ايم و به سوي مقصد و مقصود واحدي در حركتيم و يا به عبارت بهتر همكاري و همراهي ما در اين تعامل نه تنها مفيد بلكه ضرورت است.

وي افزود: البته ما همسايگان خودمان را انتخاب نكرده‌ايم، آنها نيز ما را انتخاب نكرده‌اند دست تقدير ما را در كنار هم قرار داده است، ولي زندگي خوب و توام با امنيت و رفاه براي ملت‌ها و نسل‌هاي آينده ديگر تقدير نيست و اين مهم توسط دست‌هاي خودمان قابل تحصيل است و بايد در اين راه بكوشيم و معادله‌اي را برقرار سازيم كه در آن هيچ طرفي با هر عده و عده‌اي بازنده‌اي معرفي نشود.

متكي گفت:بازي برد - برد اگر چه در عمل بسيار سخت است ولي محال نيست و در هر صورت چه در تداوم و استمرار و چه در عمق و ريشه‌ پايدار تر است. ما در خليج فارس به دنبال يك همكاري مشترك با برادران خود در آن سوي آب‌ها هستيم. ما با همديگر همسايه‌ايم، ما امت واحدي هستيم، تاريخ مشترك، دين مشترك، تمدن مشترك و از همه مهم تر آمال، آرزوها و آِينده مشتركي داريم، اگر از ما سوال كنند قبله شما كجاست؟ بي درنگ آن سوي آب‌ها را نشانه مي‌رويم، درست همانجايي كه قبله ديگر ملت‌هاي منطقه‌اي است و هدف ما در برپايي اين كنفرانس ها براي دعوت‌ها و استقبال‌ها است.

متكي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران همكاري و همگرائي منطقه‌اي در خليج فارس را درصدد اولويت‌هاي سياست خارجي خود قرار داده است، گفت: كشورهاي خليج فارس مي‌توانند با طراحي الگوي بومي، زمينه‌هاي تحقق آن را فراهم ساخته و در جهت دهي به معادلات اين منطقه و ارتقاي جايگاه بين‌المللي آن نقش محوري ايفاء نمايند. سفرهاي متعدد مقامات جمهوري اسلامي ايران به جنوب خليج فارس و دعوت از مسئولان اين كشورها جهت بازديد از كشورمان هدفش ارتقاي سطح همكاري‌هاست نه توقع داريم در اين همكاري حقوق شما تضييع شود و نه توقع داريم از ما چنين انتظاري داشته باشيد، بلكه توقع ما يافتن راه‌هاي همكاري بيشتر مي‌باشد به نحوي كه منافع دو طرف را تامين كند، لذا پيشنهاد مي‌كنيم منافع خود را به نحوي تعريف كنيم كه مخل منافع ساير همسايگانمان نباشد و بلكه امنيت و رفاه و آسايش و ثبات را براي همه فراهم كند. هيچ يك از ما نمي‌تواند امنيت خودش را به تنهايي تضصمين كند. تجارب گذشته را نبايد تكرار كنيم.

به گفته وي امنيت در خليج فارس تنها با دست مردان و زنان با كفايت منطقه تامين مي‌شود، امنيت وارداتي معني و مفهوم ندارد، امنيت نيابتي شكست خورده است.

وي گفت: امنيت نظامي متكي به سلاح و عناد نظامي ابرقدرت‌ها، اختلاف، اشغال، ناامني، برادر كشي و غارت ذخاير نسل‌هاي امروز و آينده فرزندان اين منطقه را به همراه داشته است. راهي كه در طول سال‌هاي گذشته در امنيت وارداتي و حضور نيرو و سلاح نظامي بيگانه و امنيت نيابتي پيموده شد، نه تنها امنيت را به همراه نياورد بلكه به ناامني و كشتار و غارت بيشتر منتهي شد و اين تجربه قابل تكرار نيست. نه با روش‌هاي گذشته و نه با پيمان هاي بلندمدت و نمونه‌هاي جديد كه جز استمرار اشغال و استمرار غارت و استمرار زير پا گذاشتن استقلال و آزادي و حرمت انساني چيزي ديگري به همراه نخواهد داشت.

متكي افزود: با توجه به تحول مفهوم امنيت در پرتو رخدادهاي اخير، امنيت مشاركتي متشكل از بازيگران كشورهاي هر حوزه و منطقه به يك پاراديم غالب تبديل شده است، از اين رو بايستي گفتمان تازه‌اي در خصوص ترتيبات امنيت خليج فارس شكل گيرد به نحوي كه معادله‌هاي گذشته مبتني بر حضور بيگانگان و مستثني ساختن برخي كشورهاي عمده به سود تحولات جاري نظير استراتژي امنيتي آمريكا مبتني بر تهديد سازي ساختگي براي تسلط بر كشورهاي حوزه خليج فارس و متحول گردد.

وي اظهار داشت: هم اكنون زمينه‌هاي بسيار مساعد براي شكل گيري اتحاديه‌هاي اقتصادي - سياسي و امنيتي در حوزه خليج فارس مهيا است و تجربه تلاش‌هاي معطوف به برقراري صلح و ثبات از سوي جمهوري اسلامي ايران در حوزه‌هاي منطقه‌اي پيرامون خود نشانگر آن است كه ايران مي‌تواند سكان اصلي امنيت و ثبات در منطقه خليج فارس باشد. در صورت كاهش تحريكات خارجي و رفع تلاش بيگانگان براي بيم آفريني به منظور فروش تسليحات خود در اين منطقه، كشورهاي حوزه خليجه فارس به دليل همگوني‌هاي مذهبي و اجتماعي خود آمادگي لازم براي شكل دادن به ترتيبات همكاري‌ جويانه در اين حوزه و تقبل مسئوليت برقراري ثبات و امنيت درون جوش در اين حوزه را دارا هستند.

وزير خارجه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران همچنين از تمايل كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس جهت استفاده از فناوري صلح آميز هسته‌اي براي توليد انرژي استقبال كرده و آمادگي خود را به منظور همكاري و انتقال تجربيات به كشورهاي همسايه خود اعلام داشته است. ابراز تمايل كشورهاي عضو شورا به استفاده از انرژي هسته‌اي دليلي بر حقانيت جمهوري اسلامي ايران براي بهره گيري از فناوري صلح آميز هسته‌اي مي‌باشد زيرا كشورهاي غربي همواره در برنامه هسته‌اي ايران به اين دليل كه داراي ذخاير فسيلي است شبهه وارد كرده و آن را براي اهداف نظامي معرفي مي‌كنند.

وي تصريح كرد: در حالي كه كشورهاي شوراي همكاري كه داراي منافع عظيم انرژي فسيلي از قبيل نفت و گاز بوده با تلاش‌هاي به اين واقعيت پي برده‌اند كه اين منابع در آينده نه چندان دور به اتمام خواهد رسيد. همچنان كه بهره مندي نيروگاه بوشهر از آخرين تاسيسات ايمني و استانداردهاي بين‌المللي هسته‌اي مي‌تواند الگو قرار گيرد.

جمهوري اسلامي ايران بر اساس اعتقادات ديني و انساني خود موضوع عاري سازي منطقه‌اي خاورميانه از سلاح‌هاي كشتار جمعي به ويژه سلاح اتمي را مخربترين نوع سلاح‌هاي كشتار جمعي است مطرح كرده و بر همين اساس بر تعهدات بين‌المللي و انساني خود زير نظر آژانس بين‌المللي اتمي برنامه‌هاي هسته‌اي خود را پيگيري خواهد كرد.

به گفته وزيرخارجه هم اكنون تلاش‌هائي براي دامن زدن به نگراني‌هاي تصنعي در رابطه با فعاليت صلح آميز هسته‌اي ايران از سوئي برخي از كشورهاي فرا منطقه‌اي با هدف تحت تاثير قرار دادن مناسبات دوستانه ايران با همسايگان خود در حال انجام است.

وي اضافه كرد:‌ ما معتقديم هدف از اينگونه القائات از سوي كشورهاي مزبور صرفاً ادامه فشارهاي سياسي در چارچوب سياست محروم سازي ملت ايران و ملت‌هاي منطقه‌اي از حقوق مشروع خود و ايجاد و افزايش تنش ‌ بدگماني ميان كشورهاي منطقه و دور نگاه داشتن آنها از دستيابي به اين فناوري پيشرفته مي‌باشد لذا اميدواريم رهبران و مسئولين كشورهاي همسايه ما در خليج فارس توجه شايسته‌اي به اين واقعيت نمايند.

وزير خارجه گفت: شايد برخي پيشنهاد فوق الذكر را در برابر طمع قدرت‌هاي بزرگ، درخواست‌هاي ناممكن معرفي كنند، ولي در طول سال‌هاي گذشته تجربه ثابت كرده است كه همكاري‌هاي منطقه‌اي مي‌تواند به اشغال پايان دهد و صهيونيست‌هاي اشغال‌گر را به عقب رانده و اشغالگران آمريكايي را با مشكل جدي مواجه نمايد، بنابراين پس از ايمان به خداي قادر متعال بايد دست در دست يكديگر براي آباداني، پيشرفت، ثبات و امنيت براي نسل‌هاي امروز و فرداي خود به تلاش برخيزيم و نه از ملامت ملامت كنندگان بهراسيم و نه از آيات ياس آنها مايوس شويم.

رويكرد نظامي در منطقه شكست خورده است

وزير امور خارجه با بيان اينكه رويكرد نظامي در منطقه شكست خورده است، تاكيد كرد: با توجه به فضاي خلائي كه ايجاد شده امكان همكاري‌هاي منطقه‌اي بيش از پيش وجود دارد.
وزير امور خارجه كشورمان افزود: ايران نفوذ خود را در منطقه خليج فارس با ايجاد ثبات و امنيت تعريف كرده است. ايران رويكرد خودش را بر اين اساس تقويت مي‌كند و ما شاهديم كه اين رويكرد در منطقه مقبول واقع شده است.

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوالي با اشاره به شرايط دشوار منطقه و نقش بازدارندگي ايران افزود: در سطح منطقه و بين‌المللي فضاي خلائي ايجاد شده است كه ناشي از رويكرد نظامي شكست‌خورده نيروهاي فرامنطقه‌اي در خليج فارس است و ما فكر مي‌كنيم با توجه به فرصت مناسبي كه در سطح منطقه ايجاد شده بيش از هميشه مي‌توان به همگرايي‌هاي منطقه‌اي توجه كرد.

متكي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به رويكرد نظامي آمريكا در منطقه خليج فارس گفت: آمريكا در منطقه شكست خورده است و ورود به بازي جديد نيز براي پوشاندن شكست‌هايش در عراق است. فشارهايي كه براي بستن قرارداد امنيتي جديد با عراق مشاهده مي‌كنيم نيز براي پوشاندن اين شكست است.

وي خاطرنشان كرد: مردم عراق پذيراي اين قرارداد نيستند و ما هر روزه شاهد مخالفت علما، شخصيت‌هاي مذهبي، سياسي و مردم عراق با امضاي اين قرارداد هستيم.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به رويكرد دوگانه آمريكا با مساله تروريست در عراق و تاثير آن بر افزايش بي‌ثباتي در منطقه و كشتار مردم بيگناه عراق گفت: تروريسم خوب و بد وجود ندارد و نمي‌توان نسبت به اين مساله گزينشي برخورد كرد.

وي تداوم اشغال را از ديگر مشكلات در عراق برشمرد و گفت: عراق همانند كودكي است كه در بغل فرد زشت‌خويي بي‌تابي مي‌كرد و اين فرد زشت‌خو مي‌گفت نمي‌دانم چرا اين كودك بي‌تاب شده است. روشن است كه مشكل عراق ناشي از تداوم اشغالگري آمريكايي‌هاست و ما بارها تاكيد كرده‌ايم كه بازدارندگي در مقابل اين مشكلات با همكاري جمعي همه كشورها ممكن است.

متكي با اشاره به پيشنهادات عملي جمهوري اسلامي براي افزايش همكاري‌ها و همگرايي‌ها در منطقه خليج فارس گفت: پيشنهادات ايران در حوزه‌هاي اقتصادي، سياسي و امنيتي تعريف شده است. يك سال قبل مقام معظم رهبري طي پيشنهادي پيمان جمعي منطقه‌اي در خليج فارس را مطرح كردند كه اين پيشنهاد از سوي رئيس‌جمهور در شوراي همكاري خليج فارس ارائه شد.

وي افزود: در اين راستا گفتگوهايي را با كشورهاي منطقه آغاز كرديم و رويكردهاي مثبتي را نيز از آنها مشاهده كرديم.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به ارائه پيشنهادات اقتصادي براي همكاري‌ كشورهاي خليج فارس افزود: همكاري در حوزه اقتصادي كه از سوي ايران پيشنهاد شده بود وارد فاز عملياتي شده ‌است، ما پيشنهاداتي را بررسي كرديم كه بتواند قرارداد NTA قرارداد منطقه آزاد تجاري خليج فارس را با كشورهاي عضو شورا ببنديم و اين پيشنهاد تثبيت شده است.

وزير خارجه در مورد نحوه عملياتي شدن قرارداد منطقه آزاد تجاري خليج فارس افزود: ‌آقاي العطيه دبيركل شورا نماينده‌اي را براي مذاكره در اين خصوص به ما معرفي كرده و من هم نماينده ايران را به ايشان معرفي كردم و قرار است در سفر آتي آقاي العطيه مذاكرات بيشتري در اين خصوص صورت گيرد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: در حوزه اقتصادي ما همچنين شاهد استقبال خوبي از كشورهاي منطقه در پروژه خصوصي‌سازي بر اساس سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي در كشور هستيم.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به مشتركات فرهنگي ميان جمهوري اسلامي و كشورهاي منطقه خليج فارس يادآور شد: در بخش گفتگوهاي فرهنگي هم ما در قالب گفتگوهاي ديني و هم فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري همكاري‌هاي خوبي را شاهديم.

وي با اشاره به برگزاري اجلاس اخير مذاهب اسلامي در شهر مكه گفت: اقدام عربستان سعودي در برگزاري مجمع گفتگوهاي ديني با استقبال خوبي در سطوح بالاي جمهوري اسلامي ايران مواجه شد و مجموعه‌ مواردي كه برشمرديم نشاندهنده رويكرد ما به همكاري‌ها و همگرايي‌هاي منطقه‌اي است.

مخالف هژموني و رويكرد آمرانه ديگر كشورها در موضوعات منطقه‌اي هستيم

وزير امور خارجه كشورمان تصريح كرد: ما با هژموني و رويكرد آمرانه ديگر كشورها در موضوعات منطقه‌اي مخالف هستيم.

يكي از حاضران در جلسه با اشاره به بسته پيشنهادي گروه 1+5 كه خاوير سولانا روز شنبه آن را تحويل ايران داد از متكي پرسيد آيا با توجه به محتواي اين بسته و نامه وزراي خارجه اين گروه، جمهوري اسلامي وارد گفتگوهاي غيررسمي با گروه 1+5 خواهد شد؟ كه وي در پاسخ اظهار داشت: ما بسته پيشنهادي را دريافت و آن را بررسي خواهيم كرد و در زمان مناسبش پيرامون مسائل مربوط به بسته اظهارنظر خواهيم كرد.

وي با تاييد اين نكته كه بخشي از اين بسته به امنيت منطقه‌اي اختصاص دارد، گفت: موضوع امنيت و ثبات در اين منطقه از گذشته‌هاي دور مطرح بوده و در چند دهه اخير شايد جنگ رژيم صدام عليه جمهوري اسلامي يكي از مواردي بود كه نهايتاً بازيگران اصلي را به اين نكته رهنمون كرد كه بحث امنيت منطقه اي بايد به عنوان بخشي از پكيج و بسته نگاه به اين منطقه مورد توجه قرار گيرد.

متكي ادامه داد: به همين علت بند هشت قطعنامه 598 به موضوع امنيت منطقه‌اي در اين حوزه اختصاص مي‌يابد.

وي با بيان اينكه نمي‌خواهم به سوابق اشاره كنم، يادآور شد: ولي دو نكته در خليج فارس براي منطقه و خارج منطقه مهم مي‌باشد يكي مديريت انرژي در منطقه خليج فارس و ديگري امنيت انرژي در اين منطقه است.

متكي با ذكر اين نكته كه كساني از دير زمان روياي مديريت انحصاري انرژي خليج فارس را مدنظر داشتند، اظهار داشت:فكر مي‌كنم اين موضوع براي مصرف كنندگان عمده انرژي خليج فارس كه بزرگترين پهنه تامين انرژي در جهان است، مهم است.

به گفته وزير خارجه كشورمان اروپا و كشورهاي عمده مصرف كننده انرژي در آسيا برايشان مهم است كه انرژي خليج فارس چگونه مديريت بشود و اين دغدغه را دارند كه نوعي مديريت سياسي با اهداف خاص اعمال نشود.

وي جمهوري اسلامي را كشوري خواند كه مديريتش بر منابع انرژي‌اش مستقل است و گفت: شايد توجه ويژه در كار با تك تك كشورهاي منطقه از اين زاويه است.

متكي با اشاره به موضوع امنيت انرژي، خاطرنشان كرد: به ميزان افزايش نياز به انرژي خليج فارس از يك سو و تحولات دائماً رو به رشد قيمت ها و مسائل جانبي آن از سوي ديگر، كشورها را در تعامل با اين منطقه محتاط كرده است.

وزير خارجه كشورمان با ذكر اين نكته كه رويكرد محتاطانه 1+5 به مقوله امنيت در منطقه بايد از اين منظر مورد كنكاش و بررسي قرار گيرد، بار ديگر گفت: پاسخ و نظر جمهوري اسلامي در رابطه با بسته پيشنهادي اين گروه را متعاقبا اعلام خواهيم كرد.

وي مقوله امنيت منطقه اي با رويكرد بومي سازي و تكيه بر كشورهاي منطقه را الزاماً به معناي عدم همكاري ديگران ندانست و تصريح كرد: ما با هژموني و رويكرد آمرانه ديگر كشورها در موضوعات منطقه اي خود مخالفيم. ما رويكرد مبتني بر همكاري ديگران را مدنظر داريم.

متكي با اشاره به نياز كشورها به انرژي منطقه خليج فارس و با بيان اينكه ثبات اين منطقه موجب آرامش ديگران خواهد بود، اظهار داشت: اين در حالي است كه بر عكس كساني با رويكردهاي نظامي به دنبال بي ثباتي اين منطقه هستند.

وزير خارجه كشورمان با ذكر اين نكته كه مناطق مختلف در اتصال و ارتباط تنگاتنگ و مستقيم و رابطه تاثير و تاثري با همديگر هستند، گفت: آنچه در اين منطقه بسيار مهم به لحاظ جغرافيايي، اقتصادي و سياسي ساماندهي شود مستقيماً تاثير خود را بر ديگر مناطق نيز خواهد گذاشت.

وي فلسفه ارائه بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي در اوايل ماه گذشته ميلادي به گروه 1+5 و برخي از ديگر كشورها را با رويكردي مسئولانه و متعهدانه از سوي جمهوري اسلامي و در چارچوبي سازنده عنوان كرد و افزود: در اين بسته نه خواستي را براي خودمان مطرح كرديم و نه اين بسته در يك نگاه مبتني بر چانه زني مباحث را طرح مي كند.

متكي ادامه داد: اين بسته (بسته پيشنهادي ايران) صرفا با هدف سازنده كمك به حل معضلات، بحران ها و مشكلات منطقه اي و فرامنطقه اي تدوين شده است.

وزير خارجه كشورمان در پاسخ به سوال رئيس مركز مطالعات سياسي بيروت ضمن تبريك به مردم لبنان به خاطر توافقات اخير در دوحه، ابراز اميدواري كرد كه سه گام مهم تشكيل دهنده توافقات دوحه يعني انتخاب رئيس جمهور كه انجام شد، تشكيل دولت كه در حال انجام است و برگزاري انتخابات شكل مناسب خود را طي كند و عملياتي شود.

وي اجلاس دوحه را مثال و نمونه موفقي از يك رويكرد كاملا منطقه اي براي حل يك مشكل عنوان كرد و گفت: ما همواره گفته‌ايم كه مشكلات 19 ماهه لبنان در چارچوب گفتگوهاي لبناني – لبناني و مساعدت كشورهايي كه براي نزديكي نظرات به يكديگراقدام مي كنند و پرهيز از هرگونه تحميل فرمولي خاص و تصميم گيري از سوي ملت لبنان در خارج از اين كشور قابل حل است.

وزير خارجه با اشاره به دخالت هاي بوش در لبنان، خاطرنشان كرد: آقاي بوش يكي روز از خواب بيدار شد و گفت دستور مي‌دهم نمايندگان لبنان بر مبناي نصف بعلاوه يك رئيس جمهورشان را انتخاب كنند اين در حالي بود كه قانون اساسي لبنان چارچوب ديگري را براي انتخاب رئيس جمهور تعيين مي كند.

متكي ادامه داد: برخي كشورهاي ديگر بودند كه ما كمكشان كرديم اما سياست‌هايشان موفق نبود زيرا فرمول حل مشكلات لبنان بايد برآيند نظرات و مرضي الاطراف باشد.

وي ساختار لبنان را يك ساختار چند وجهي برشمرد و گفت: اجماع اساس منطقي و معقول در تصميم سازي هاي لبنان است.

وزير خارجه كشورمان اضافه كرد:زماني مذاكرات دوحه آغاز شد در ساعت 2:30 صبح به من تلفن زدند و گفتند كه بن بستي در گفتگوها ايجاد شده و ما از همان زمان تا ساعت 8 صبح با مقامات قطري و لبناني و برخي ديگر در تماس بوديم.

متكي يادآور شد: هدف اين تماس صرفا تاكيد بر ادامه گفتگوها بود و خوشبختانه اين گفتگوها انجام شد و به نتيجه رسيد.

وي با بيان اينكه راهكارهاي حل مشكلات منطقه در خود منطقه وجود دارد، تصريح كرد: ديگران بايد در اين زمينه كمك و ترغيب كنند.

وزير خارجه با اشاره به رويكردهاي مبتني بر هژموني و سلطه طلبي توسط آمريكا كه در گذشته شايد به راحتي انجام مي شد و هر وقت اراده مي كردند و هر جا مي خواستند حضور مي يافتند و نظراتشان را تحميل مي كردند، اظهار داشت: آمريكا پس از پايان جنگ سرد با غروري زايد الوصف سياست جهان تك قطبي را دنبال مي كرد و به دنبال تحقق اين رويا بود.

به گفته متكي آمريكا در افغانستان براساس تصميم سازمان ملل وارد اين كشور شد و در عراق آنچنان مست باده غرور شده بود كه بدون نياز به تصميم سازي سازمان ملل يكجانبه وارد عراق شد.

وي با بيان اينكه مردم منطقه، عراق و افغانستان در آغاز از سقوط افراط گرايي حاكم بر كابل و سقوط رژيم ديكتاتوري صدام در بغداد كه در فاصله يك دهه دو جنگ (ايران و كويت) را بر منطقه تحميل كرد، خوشحال بودند، گفت: ولي كسي گمان نمي كرد اين اشغال در تداومي شش هفت ساله موجب كشتار صدها هزار نفر بشود.

وزير خارجه ادامه داد: البته اين جنگ ها تجربه اي را به نمايش گذاشت كه آن شكست رويكرد زورمدارانه و يكجانبه گرايانه آمريكا بود.

متكي با بيان اينكه آمريكايي ها براي اولين بار متوجه شدند كه هر چه اراده كنند قادر به اعمالش نيستند، خاطرنشان كرد: بخشي از اين تجربه ناشي از تحولي است كه در منطقه خاورميانه در نگرش ها، تحليل ها و نوع ديد نسل جديد خاورميانه ايجاد شده است.
وي اظهار داشت: شايد چند دهه قبل شما در نظرسنجي ها نوعي مدل بودن را از فرهنگ، آداب، موسيقي، لباس پوشيدن، فست فود آمريكايي در منطقه و در سطح بالايي شاهد بوديد ولي امروز براساس نظرسنجي هاي خود آمريكايي ها شاهديد كه بيش از 80 الي 85 درصد مردم منطقه در حد تنفر از سياست ها و رويكردهاي آمريكا اظهارنظر مي كنند.
به گفته وزير خارجه اين موارد بايد براي عقلا، صاحبنظران و آحاد مردم آمريكا موضوعي قابل بررسي باشد.

متكي اضافه كرد: موسسات و Think Tankهاي (اتاق فكرهاي) آمريكايي بايد مطالعه كنند كه چرا تنفر نسبت به دولتمردان آمريكايي در دنيا اين همه در حال افزايش است.

وي با تاكيد بر اينكه مردم دنيا مخالفتي با مردم آمريكا ندارند، گفت: بوش در سفر خداحافظي خود در اروپا اذعان كرد كه مردم اروپا علاقمند به مردم آمريكا هستند اگرچه رئيس جمهور آمريكا را قبول نداشته باشند.

وزير خارجه با بيان اينكه اين اقرار كفايت مي كند، اظهار داشت: اگر مردم اروپا به رئيس جمهور آمريكا علاقمند نبودند بوش بداند كه عملكردش در منطقه خاورميانه موجب تنفر مردم منطقه از دولتمردان آمريكايي شده و اين براي آمريكا خوب نيست.

متكي در پاسخ به سوالي در خصوص ورود آمريكا به جنگي ديگر در منطقه با بيان اينكه آمريكا از انتخابات كنگره تا به امروز در يك خلاء تصميم سازي قرار دارد، خاطرنشان كرد: شكست هاي پي در پي در منطقه، شرايط دشواري را براي آمريكا به وجود آورده كه فكر نمي كنيم آمريكا در موقعيت ورود به يك بحران آفريني ديگري براي پرداخت كنندگان ماليات اين كشور باشد.

درهجدهمين همايش بين المللي خليج فارس با عنوان زمينه هاي همكاري، امنيت و ثبات منطقه اي در مدت دو روز و با 6 جلسه مجزا كارشناسان و متخصصان داخلي و خارجي به بحث و بررسي در باره مهمترين مسائل مربوط به خليج فارس مي پردازند.

تاريخ درج: 27 خرداد 1387 ساعت 18:16 تاريخ تاييد: 27 خرداد 1387 ساعت 18:53 تاريخ به روز رساني: 27 خرداد 1387 ساعت 18:53
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 457]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن