تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803926702




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسى بازارهاى پول و سرمايه تركيه درهفته گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: بررسى بازارهاى پول و سرمايه تركيه درهفته گذشته
بازارهاى پول و سرمايه تركيه هفته گذشته را تحت تاثير روند منفى حاكم بر بازارهاى جهانى و سردرگمى ناشى از نتيجه كشمكش هاى سياسى بر روند اقتصادى پشت سر گذاشت.
بورس اوراق بهادار استانبول به عنوان قلب بازارهاى مالى تركيه با افتى نسبتا شديد به ميزان 40/3 درصد روبه رو شد.
در هفته ماقبل ارزش سهام در بورس استانبول 81/0 در صد افت داشت.
شايد مهمترين تحول هفته گذشته رشد شديد نرخ بهره اوراق قرضه دولتى تركيه بود كه كارشناسان اقتصادى آن را بازتاب مستقيم بحران سياسى اخير بر اقتصاد اين كشور ارزيابى مى كنند.
در هفته گذشته نرخ بهره ها به مرز23درصد رسيد. اين درحالى است كه در سال گذشته نرخ بهره اوراق قرضه تركيه تا 13 درصد افت كرده بود.
در هفته‏اى كه گذشت، ارزش دلار آمريكا در قبال ليرترك 29/1 در صد رشد كرد ولى يورو 77/0 در صد در قبال ليرترك افت كرد.
ارزش طلا در قبال لير ترك، در بورس طلاى استانبول 26/1 در صد و در بازار كاپالى چارشى استانبول 25/1 در صد كاهش يافت.
سرمايه‏گذاران در صندوق‏هاى مختلف سرمايه‏گذارى تركيه به طور ميانگين 28/0 در صد ضرر كردند.
سود يك هفته‏اى سپرده‏هاى ليرى يك ماهه 26/0 در صد و يورو 28/0 درصد شد كه تغيير نسبت به هفته‏هاى ماقبل نداشت.
بايد گفت تعميق روزافزون كسرى در تراز پرداخت‏هاى تركيه يكى از مهم‏ ترين عوامل شكنندگى در اقتصاد اين كشور است.
تركيه يكى از كشورهايى است كه داراى بيشترين كسرى در تراز پرداخت‏هاى خود است. در شرايطى كه نوسانات و التهاب در بازارهاى جهانى شدت يافته، تامين اين كسرى با قيمت تمام شده معقول ترى دشوار شده ‏است .
البته بخش مهمى از كسرى در تراز ارزى اين كشور ناشى از هزينه 50 ميليارد دلارى تركيه براى واردات انرژى مى باشد.
به هر روى كسرى در تراز ارزى تركيه امسال به حدود 50 ميليارد دلار مى رسد كه نحوه تامين اين كسرى هنگفت نگراني هايى را ايجاد كرده است.
نحوه و ميزان انعكاس افزايش بحران هاي سياسى در تركيه بر بازارهاى مالى موضوعى است كه درماه هاى اخير مهمترين دغدغه فكرى تحليل گران اقتصادى است.
در هفته گذشته سازمان خزانه دارى تركيه توانست با نرخ بهره 88/22 درصدى‏ اوراق قرضه دولتى اين كشور را به فروش رساند.
اين درحالى است كه پيش از بروز بحران هاى سياسى و كشمكش هاى جناحى در اين كشور نرخ بهره اوراق قرضه تا 13 درصد افت كرده و اين اميدوارى را ايجاد كرده بود كه تركيه مى رود از گرداب پرداخت بدهى با دريافت وام هاى جديد رهايى يابد.
افزايش قابل توجه در نرخ بهره ها با توجه به بدهي هاى سنگين اين كشور سلسه وار در همه فعاليت هاى اقتصادى تركيه نيز تاثير مى گذارد.
"عثمان اولاگاى" تحليلگر اقتصادى مشهور تركيه در مطلبى در شماره روز دوشنبه روزنامه مليت با عنوان " تركيه به سوى يك كوچه بن بست در حركت است"، نوشت: تركيه در سردرگمى پيدا كردن جهت و هويتى براى خود، شاهد تسويه حساب‏ بي رحمانه اى بين حزب حاكم آك با جناح هايى است كه به هر بهايى براى سرنگون كردن آن كمر همت بسته اند.
به گفته اولاگاى اين درحالى است كه رقباى تركيه در بين بازارهاى درحال رشد سريع از جمله چين، هندوستان، برزيل در حال پياده كردن طرح هاى عظيم زيرساحتى خود مى باشند كه مجله اكونوميست ارزش آنها را در حدود 22 تريليون‏ دلار برآورده كرده است.
البته در قبال اين ادعاى اولاگاى بايد گفت حزب حاكم آك ازطرفى درداخل براى ادامه حيات خود مجادله مى كند و از طرفى هم براى تقويت روند روند همگرايى با اقتصاد جهانى با برگزارى سومين مجمع اقتصادى ترك - عرب در استانبول در صدد تبيين اين ادعا به دنياى سرمايه است كه ثبات سياسى در تركيه ادامه خواهد يافت و سرمايه جهانى همچنان به اين دولت اعتماد كند.
از زاويه ديگر هم اين موضوع قابل تامل است كه تركيه در روند جهانگرايى‏ به مرحله‏اى از "ادغام با سرمايه جهانى" دست يافته كه يك نوع منافع متقابل‏ بين اين كشور با سرمايه جهانى ايجاد شده ‏است.
شايد هم بخشى از توجيه اين مساله كه چرا اقتصاد تركيه در مقابل اين بحران هاى سياسى شديد به تزلزلى جدى دچار نمى شود، در همين نكته نهفته شد.
ولى اولاگاى معتقد است كه درگيرى بين جناح حاكم در تركيه و جناحى كه به‏ هر بهايى براى سرنگونى حزب آك مجادله مى كند، كوركورانه تركيه را به سوى تاريكى و كوچه بن بست مى راند.
او مى گويد هر دو جبهه اين پيش فرض را دارند كه از مبارزه غالب درآمده‏ و حاكم بلا قيد و شرط تركيه خواهند شد كه البته اشتباه مى كنند و غافل از آنند كه اثرات اين مجادله براى آينده اقتصاد تركيه بسيار مخرب خواهد بود.
اولاگاى رشد سريع و ناگهانى نرخ بهره اوراق قرضه دولتى را نتيجه ملموس اين التهابات سياسى بر اقتصاد تركيه ارزيابى كرده و مى گويد اكنون اين سئوال مطرح است كه آيا ما اين خودرو را كه در سرازيرى قرار گرفته به ديوار كوبيده نگه خواهيم داشت و يا خواهيم توانست با كمى انحراف آن را در جاده كنترل كنيم.
به هر روى در هفته‏اى كه گذشته رقم شاخص بورس استانبول در طول هفته گذشته با يك هزار و 82/349 واحد كاهش از 39 هزار و 54/645 واحد به 38 هزار و 72/295 واحد رسيد.
در هفته ماقبل نيز بورس استانبول 81/0 درصد افت داشت.
در طول هفته گذشته ارزش سهام بخش مالى در بورس استانبول با 45/3 در صد بخش صنايع با 90/3 در صد و بخش خدمات با 41/2 در صد افزايش روبه‏ رو بود.
در هفته كارى گذشته در بورس استانبول 338 اوراق سهام متعلق به شركت‏ها معامله شد كه ارزش 239 اوراق سهام كاهش يافت، ارزش 47 اوراق سهام افزايش داشت و ارزش 13 اوراق سهام تغيير نكرد.
در هفته ماقبل كارى 328 اوراق سهام متعلق به شركت‏ها معامله شده بود كه ارزش 235 اوراق سهام كاهش و 71 اوراق سهام افزايش يافته بود و ارزش 22 اوراق سهام تغييرى نداشت.
در هفته گذشته نرخ دلار در قبال لير ترك 29/1 در صد افزايش داشت و هر دلار به 2560/1 ليرترك فروخته شد.
همچنين در هفته قبل نرخ يورو در بازار تركيه 77/0 در صد كاهش داشت و به 9270/1 ليرترك جديد فروخته شد.
در بازار سنتى طلاى " كاپالى چارشى" ارزش شمش طلا و سكه جمهوريت به ترتيب 26/1 در صد و 25/1 در صد كاهش داشت و به 25/35 و 00/237 ليرترك رسيد.
در هفته گذشته ارزش طلاى شمش در بورس طلاى استانبول با 12/4 در صد افزايش‏ نسبت به هفته ماقبل به 92/35 ليرترك رسيد.
با تحولات هفته گذشته، ميزان تغييرات ارزش دلار، يورو و طلا در قبال ليرترك از اول سال جارى ميلادى تاكنون به ترتيب 35/7 در صد، 30/12 در صد و 95/15 در صد شد.
در سال 2007 ميلادى نرخ ليرترك در قبال دلار 6/17 در صد، يورو 15/8 در صد، ليره استرلينگ انگليس 67/16 در صد و فرانك سوئيس 42/11 در صد افزايش ارزش داشت. ولى نرخ طلا با 27/7 در صد رشد روبه ‏رو بود.

منبع خبر :
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن