تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816409506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سزارين در ايران؛ ۳ برابر نرخ جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: سزارين در ايران؛ ۳ برابر نرخ جهاني
زايمان طبيعي راحت‌تر، ارزان‌تر و بي‌خطرتر از سزارين است. درصد ابتلا به عفونت در بين مادران سزاريني بيشتر از مادراني است كه زايمان طبيعي كرده اند.
داشتن فرزند آرزوي هر پدر و مادري است.كودك نعمتي است كه شادي و نشاط را با وجود كودكانه خود براي والدين به ارمغان مي‌آورد.
دوران بارداري براي هر مادري سخت، اما مقدس و شيرين است. دغدغه همه مادران به‌ويژه مادرانِ جوان و آناني كه تولد اولين كودك خود را تجربه مي‌كنند، در ماه‌هاي آخر بارداري فرايند زايمان و وضع حمل است. برخي از مادران جوان ماه‌هاي آخر بارداري خود را با ترس بي‌مورد از زايمان و با ناراحتي و كابوس سپري مي‌كنند.
ديري نمي‌پايد كه رؤياي شيرين مادر شدن جاي خود را به ترس‌هاي ناشي از خرافات و تلقين‌هاي بعضا غلط اطرافيان مي‌دهد و ديگر زايمان نه آن ارتباط نزديك و معنوي با خدا، بلكه رويدادي دلهره‌آور است كه ترجيح مي‌دهند در بي‌هوشي سپري شود. آمارها نشان مي‌دهد كه ميزان كلي سزارين در غرب كه در سال1980 به 25 درصد رسيده بود، با راهكارهاي دولت‌ها بسيار كاهش يافته و هم اكنون در بعضي كشورها به كمتر از 10 درصد رسيده است. ميانگين اين آمار در غرب، هم اكنون چيزي نزديك به 20 درصد است، حال آنكه در ايران اين رقم به 35 درصد (‌60 درصد در شهرها و نزديك به 100 درصد در بعضي از بيمارستان‌هاي خصوصي تهران) رسيده است. ۷۵ درصد سزارين‌هايي كه در كشور ايران انجام شده، غيرضروري و به‌صورت انتخابي بوده است.
ميزان سزارين در ايران بيش از ۳ برابر نرخ جهاني است. آمار بالاي سزارين‌هاي غيرضروري در كشور ايران زنگ خطري براي متوليان بهداشت و درمان است و نشان مي‌دهد كه مادران، به‌ويژه مادران جوان به انجام مشاوره‌هاي دقيق براي آگاهي از عوارض زايمان سزارين نياز دارند. به گفته محققان، افزايش نرخ زايمان سزارين به‌ويژه در سال‌هاي اخير به عوامل گوناگوني بستگي داشته كه ناآگاهي بيماران، محرك‌هاي مالي، ترجيح پزشكان و فلسفه آموزش و تمرين در پزشكي با نگرش پاتولوژيك نسبت به زايمان برخي از دلايل آن است. ترس از زايمان
مينا دهلوي تولد اولين كودكش را انتظار مي‌كشد. وي به قدري از زايمان مي‌ترسد كه ترجيح مي‌دهد چند هفته زودتر زايمان سزارين كند. او از جمله كساني است كه زايمان سزارين انتخاب خود اوست، نه تجويز و پيشنهاد پزشك. استفاده از تجربه فردي كه از انجام زايمان طبيعي رضايت نداشته باشد، مي‌تواند عده بسياري را به زايمان طبيعي بدبين كند. اين يكي از بزرگ ترين دلايل كاهش آمار زايمان طبيعي در ايران است.
دكتر بدران لويي، متخصص زنان و زايمان در اين باره مي‌گويد:«ممكن است ترس از زايمان دليل گرايش برخي از مادران جوان به زايمان سزارين باشد، اما اين مسئله‌اي است كه با آموزش و مشاوره پيش از وضع حمل، قابل حل است.» وي همچنين نقش رسانه‌ها را در فرهنگ‌سازي مهم دانسته و معتقد است:«رسانه‌هاي جمعي با آموزش صحيح و درست مي‌توانند در گرايش مادران به زايمان طبيعي كه سالم‌تر از زايمان سزارين بوده و نسبت به آن از عوارض كمتري برخوردار است، نقش مثبت و سازنده‌اي را ايفا كنند.
كاهش درد
حوريه صيدي، مادري است كه هر 2 نوع زايمان را تجربه كرده است. وي به خاطر درد زايمان طبيعي، زايمان سزارين را انتخاب كرده است. وي درباره انتخابش مي‌گويد:«از زايمان طبيعى فقط صحنه‌هاى جيغ و فرياد و دردى كه مى‌كشي در خاطرم هست. واقعاً زايمان طبيعى مثل شكنجه است. با سزارين نه خودم اذيت مى‌شوم و درد مى‌كشم و نه اطرافيانم به زحمت مى‌افتند.
با پاى خودم به بيمارستان مى‌روم و مثل زايمان طبيعى به بچه هم فشار نمى‌آيد.» اما به‌نظر مي‌رسد كاهش درد زايمان دليلي منطقي براي انتخاب زايمان سزارين نيست. دكتر پيروزبخت در اين‌باره مى‌گويد: «آنچه اين زنان جوان امروز به آن بى‌توجهند اين است كه هر دو زايمان سزارين و طبيعي با درد همراه است. در زايمان طبيعى اين درد قبل از وضع حمل است و در سزارين درد بعد از زايمان به وجود مى‌آيد كه بسيار شديدتر از درد زايمان طبيعى است. ضمن اينكه درد زايمان طبيعى چون متناوب است بين فواصل درد براى فرد امكان استراحت هست، اما درد زايمان سزارين اين طور نيست و زمان زيادى بايد بگذرد كه اثر داروهاى بيهوشى، مصرف آنتى‌بيوتيك‌ها و... كه روى شيردهى نيز مؤثر است، از بدن مادر خارج شود. در زايمان طبيعى خونريزى كمتر است.
احتمال عفونت و آمبولى كاهش مى‌يابد و نياز نيست بيمار آنتى بيوتيك زيادى مصرف كند. بازگشت سريع عضلات بدن به فرم طبيعى، بازگشت سريع‌تر به محيط خانواده و شروع زندگى عادى و كاهش هزينه درمان از ديگر محاسن زايمان طبيعى است. زايمان طبيعى به نوزاد فرصت مى‌دهد خود را با محيط خارج از رحم تطبيق دهد.
در واقع انقباض‌هاى طبيعى رحم هنگام زايمان، سبب كنار آمدن تدريجى نوزاد با محيط خارج از رحم مى‌شود. مي‌توان گفت يكي از مهم‌ترين دلايل روي آوردن زنان باردار به سزارين، عدم‌استفاده از روش‌هاي بي‌دردي زايمان و همچنين برخورد بد با زنان باردار است. متأسفانه در بيمارستان با مادران باردار رابطه خوبي برقرار نمي‌شود و زنان باردار ممكن است ساعت‌ها درد را تحمل كنند. در حالي كه مادرطي عمل سزارين بيهوش است و دردي حس نمي‌كند و پس از زايمان هم مادراني كه نوزاد خود را به‌صورت سزارين به دنيا آورده‌اند، حس بهتري دارند.
تجويز پزشك
زهره سرمدي مادري است كه زايمان طبيعي را ترجيح مي‌دهد. وي مي‌گويد:«زايمان طبيعي انتخاب اول من است. اما با وجود مشكلاتي كه برايم پيش آمد و دستور پزشكم، مجبور شدم سزارين را انتخاب كنم.» دكتر بدران لويي نيز معتقد است زايمان سزارين اگر درست و بجا استفاده شود، مي‌تواند سلامت مادر و نوزاد را تضمين كند. اما متأسفانه مسائل مالي نيز در افزايش آمار سزارين بي‌تاثير نبوده است. بالا رفتن آمار عمل سزارين، نشان‌دهنده دو واقعيت تلخ در جامعه ايران است؛ نخست اينكه عده‌اي براي منافع مالي خود، حاضر هستند جان مادر و نوزادش را به خطر بيندازند و دوم اينكه سطح آگاهي جامعه در مسائل پزشكي، هنوز در حدي قرار نگرفته كه بتواند معايب و مزاياي شيوه علم نوين پزشكي را از يكديگر تشخيص دهد.
افزايش آمار سزارين در جامعه توجه بيشتري را مي‌طلبد. اين در حالي است كه در بيشتر كشورهاي پيشرفته دنيا، مادران را به زايمان طبيعي تشويق و ترغيب مي‌كنند. زايمان طبيعي راحت‌تر، ارزان‌تر و بي‌خطرتر از سزارين است. درصد ابتلا به عفونت در بين مادران سزارين شده بيشتر از مادراني است كه زايمان طبيعي كرده اند.
ترويج زايمان طبيعي به جاي سزارين فقط با بخشنامه و درگيري و زور و تنبيه حل نمي‌شود، بلكه بايد موانع مختلف بر سر راه كاهش سزارين در كشور نظير رفتارها و باورهاي غلط، نبود امكانات براي انتخاب بهتر افراد و... برداشته شوند تا با ايجاد تسهيلات و امكانات مناسب براي همه زنان، تمامي مادران باردار بتوانند از زايمان‌هاي ايمن بدون درد استفاده كنند. نهادينه كردن روش‌هاي زايمان بدون درد، حضور همسر حين زايمان، تمرينات ريلكسيشن، انجام حركات عضلاني و تنفسي خاص، صوت درماني، عطردرماني، هيپنوتيزم، استفاده از گاز «انتونكس»، زايمان در آب و انواع ماساژها مي‌تواند بسيار مؤثر باشد. تولد كودك مهم‌ترين و زيباترين رويداد زندگي هر مادري است و زايمان، مقدس‌ترين فصل آن است. به‌راستي چگونه مي‌توان آگاهانه خود را از چنين موهبتي محروم كرد.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن