تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816379322




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افق هايي روشن پيش روي روابط اقتصادي ايران و كوبا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: افق هايي روشن پيش روي روابط اقتصادي ايران و كوبا
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): با توجه به فضاي مناسب براي افزايش روابط اقتصادي ، تجاري و صنعتي بين ايران و كوبا و اراده جدي مسئولان دو كشور به بسط اين همكاري ها ، افق هاي روشني پيش روي دو كشور ترسيم شده است .


با توجه به موفقيت هاي متعدد اقتصادي ، صنعتي ، علمي و... در ايران، تمايل كشورهاي مختلف جهان به همكاري در عرصه هاي مختلف با كشورمان روبه افزايش است و كوبا نيز از اين كشورها جدا نيست .
اين روزها شاهد برگزاري سيزدهمين اجلاس كميسيون همكاري هاي مشترك اقتصادي ايران و كوبا در تهران هستيم و وزير صنايع و معادن كشورمان نيز با توجه به علاقه مندي طرفين به توسعه روابط اقتصادي ، خواستار افزايش سقف خط اعتباري از 200 به 500 ميليون يورو براي اين كشور شده است .
بدون ترديد با پيشنهاد مهندس "علي اكبر محرابيان " جهت افزايش سقف اعتباري براي اين كشور، در آينده شاهد توسعه بيش از پيش روابط متقابل بين تهران و هاوانا خواهيم بود.
نگاهي به وضعيت اقتصادي كوبا واقع در حوزه درياي كارائيب ، دلالت بر آن دارد كه ارزش توليد ناخالص داخلي اين كشور در سال 2007 ميلادي به سطح 51 ميليارد و 110 ميليون دلار و رشد اقتصادي آن به بيش از هفت درصد بالغ شد . با توجه به اين آمار كوبا در مسير توسعه قرار دارد و با وجود تمام محدوديت هاي اقتصادي كه آمريكا در سال هاي متمادي براي اين كشور ايجاد كرده است ، روند پيشرفت را طي مي كند.
در همين حال با توجه به توسعه فعاليت هاي اين كشور در بخش هاي مختلف كشاورزي و صنعتي و...، رشد بخش صنعت كوبا در سال 2007 ميلادي به بيش از 26 درصد و رشد بخش كشاورزي آن به 4/6 درصد رسيد.
با نگاهي گذرا به وضعيت بازرگاني كوبا نيز مشاهده مي شود كه ارزش صادرات اين كشور در سال 2007 ميلادي به سه ميليارد و 231 ميليون دلار و ارزش واردات آن نيز به 10 ميليارد و 860 ميليون دلار بالغ شد. از اين رو با توجه به توسعه فعاليت ها و نياز هاي رو به گسترش كوبا براي دستيابي به اهداف اقتصادي و صنعتي و همچنين توانمندي هاي بالاي جمهوري اسلامي ايران و توانايي هاي متخصصان و كارشناسان ايراني ، زمينه همكاري فراوان است و مي توانيم در بازار اين كشور حضوري فعال تر از گذشته داشته باشيم .
روند رو به رشد همكاري هاي اقتصادي بين دو كشور نيز نشان مي دهد كه در طول 2 سال اخير ارزش قراردادهاي اقتصادي بين ايران و كوبا 213 ميليون يورو بوده كه 200 ميليون يورو آن عملياتي شده است .
بدون ترديد برگزاري سيزدهمين كميسيون همكاري هاي اقتصادي دو كشور طي هفته جاري در تهران با حضور هيات عالي رتبه كوبايي به رياست "ريكاردو كابريساس روئيس " وزير دولت اين كشور و مهندس "علي اكبر محرابيان " وزير صنايع و معادن كشورمان و گفت وگوهاي سازنده و موثر طرفين مي تواند به گسترش روابط كمك كند . در خاتمه اين اجلاس نيز قرار است مقام هاي دو كشور يادداشت تفاهمي را در زمينه هاي اقتصادي ، تجاري و صنعتي امضا كنند.
در همين حال با توجه به تمايل تهران و هاوانا به توسعه روابط اقتصادي، تجاري و صنعتي ، خوشبختانه كار گروهي به صورت دايمي در وزارت صنايع و معادن كشورمان تشكيل شده تا اجراي پروژه هاي مشترك بين دو كشور را تسريع كند .
آمار موجود نشان مي دهد كه شركت هاي صادر كننده خدمات فني و مهندسي ايران حرف هاي بسياري براي گفتن دارند و توفيق هاي بدست آمده نشان مي دهد كه اين شركت ها مسير را براي صدور خدمات فني و مهندسي به كشورهاي مختلف هموار كرده اند. به طوري كه در سال گذشته ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي ايران به حدود 2 ميليارد دلار و ارزش صادرات غيرنفتي كشور نيز به حدود 21 ميليارد دلار بالغ شد و اين روند رو به رشد ادامه دارد .
به اين ترتيب ايران در تمامي اين عرصه ها اراده جدي براي حضور در بازارهاي مختلف از جمله كوبا دارد و مي تواند بخشي از نيازهاي اين كشور كه اكنون توسط كشورهايي مانند چين ، اسپانيا ، آلمان ، كانادا ،ايتاليا، برزيل و... تامين مي شود، پاسخگو باشد .
در همين حال با توجه توانايي هاي شركت هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي بالا دستي و پايين دستي صنعت نفت ، اين شركت ها مي توانند كوبا را در زمينه اكتشاف ، توليد
و بهره برداري از منابع نفت در خليج مكزيك كمك كنند.
همچنين شركت هاي ايراني تا كنون موفق شده اند كه شبكه هاي آبرساني و برقرساني اين كشور امريكاي مركزي را بازسازي كنند كه اين امر نشان دهنده توان بالاي متخصصان ايراني است. در همين حال ايران تاكنون 200 واگن مسافربري ساخت شركت هاي داخلي را به اين كشور ، ارسال كرده است كه اين امر نيز مويد گسترش صدور تجهيزات صنعتي ايران به كوبا است .
در همين حال جمهوري اسلامي ايران تاكنون 23 فقره تفاهم نامه در زمينه هاي مختلف صنعت و معدن با كوبا امضا كرده است و همچنين پنج فقره قرارداد نيز در مرحله مذكراه قرار دارد.
از ديگر زمينه هاي همكاري ميان ايران و كوبا صنعت سيمان مي باشد ،ايران داراي توانمندي هاي قابل توجهي در زمينه احداث كارخانه هاي سيمان است ، چنانچه پيش از اين نيز موفق شده كارخانه يك ميليون تني سيمان سوريه را كه يكي از پيشرفته ترين كارخانه هاي سيمان خاورميانه است ، در اين كشور احداث كند.
طرح سيمان ونزوئلا نيز با ظرفيت توليد يك ميليون تن محصول در سال توسط متخصصان ايراني در حال اجرا است كه ميزان پيشرفت فيزيكي اين طرح در حال حاضر 45 درصد مي باشد و در سال 2009 ميلادي به بهره برداري مي رسد .
در زمينه صنعت خودرو نيز جمهوري اسلامي ايران با توليد سالانه يك ميليون و 200 هزار دستگاه انواع خودرو بزرگترين خودروساز در منطقه خاورميانه و آفريقا است و به بيش از 35 كشور دنيا خودرو صادر مي كند و در اين زمينه نيز مي تواند همكاري هاي خوبي با هاوانا در زمينه صنعت خودرو سازي داشته باشد.
وضعيت موجود نشان مي دهد كه دو كشور مصمم هستند كه روابط متقابل اقتصادي را توسعه دهند و اراده مسئولان دو كشور براي برگزاري سيزدهمين اجلاس كميسيون همكاري هاي اقتصادي تهران - هاوانا نيز سبب شده است كه بسترهاي جديدي براي توسعه روابط دو كشور فراهم شود.
اقتصام ** 1579 ** 1557
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن