تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در هر جمعه، اندكى از سبيل و ناخن‏هاى خود را بگير، و اگر هم چيزى وجود نداشته باشد، آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816906219




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تجليل از آيت‌الله مكارم شيرازي در اختتاميه دور جديد طرح قرآني «آيه‌هاي زندگي»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تجليل از آيت‌الله مكارم شيرازي در اختتاميه دور جديد طرح قرآني «آيه‌هاي زندگي»
گروه هنر: دهم آبان ماه مقارن با ميلاد فاطمه معصومه (س) در مراسم اختتاميه دوره دهم و يازدهم طرح «آيه‌هاي زندگي» ‌از آيت‌الله مكارم شيرازي به پاس يك عمر خدمت به قرآن قدرداني مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در نشست خبري راديو قرآن كه در راستاي برگزاري مراسم اختتاميه نهمين دوره و افتتاحيه دهمين و يازدهمين دوره طرح «آيه‌هاي زندگي» امروز 27 خرداد ماه تشكيل شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمين «حسين اسكندري» مدير گروه قرآن و زندگي راديو قرآن و دبير طرح آيه‌هاي زندگي در مورد اين طرح و ويژه‌برنامه‌هاي مراسم افتتاحيه و اختتاميه، توضيح داد: از سال 1381 برنامه‌اي به همت راديو قرآن به صورت چندرسانه‌اي شكل گرفت به نام «آيه‌هاي زندگي». مأموريت كلي برنامه اين بود كه مفاهيم قرآن را در قالبي كاربردي، روز آمد و جذاب براي اقشار مختلف جامعه ارائه دهد.

دبير طرح آيه‌هاي زندگي افزود: دوام اين حركت تا دوره دهم و يازدهم_ كه در آستانه افتتاح دوره دهم و يازدهم به‌طور همزمان هستيم_ و اقبال توده‌هاي مردم نشان از توفيق نسبي اين برنامه دارد. اين حركت محصول يك فرصت‌شناسي بود و به حمدالله توانسته حدود 7 سال در يك رسانه دوام داشته باشد و با اقبال عمومي و استقبال فرهيختگان، اهل فن و متخصصان امر همراه باشد.

اسكندري ادامه داد: روز سوم تيرماه به مناسبت ميلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در سالن كوثر ساختمان اداري صدا و سيما مراسم افتتاحيه دهمين و يازدهمين دوره طرح «آيه‌هاي زندگي» كه به طور پيوسته خواهد بود، همزمان با مراسم اختتاميه نهمين دوره اين طرح برگزار مي‌شود.

اين مدير رسا‌نه‌اي تشريح كرد: از آنجا كه سال گذشته اعلام كرده بوديم كه روستاي برتر و شهر برتر انتخاب خواهند شد و هدايايي نيز به آنها تعلق خواهد گرفت، فكر كرديم بهترين هديه براي آنها فراهم آمدن امكاناتي است كه بتوانند در اين مراسم حضور يابند، لذا در اين مراسم كاروان‌هايي به طور ويژه از شنوندگان فعال در كنار برگزيدگان طرح نهم حضور خواهند داشت كه در حرم حضرت عبدالعظيم اسكان مي‌يابند و در كنار شركت در مراسم بازديدي از كاخ سعدآباد و حسينيه جماران نيز خواهند داشت.

وي افزود: طي بررسي‌هاي انجام شده روستاي اُشتُرمِل شهرستان تويسركان استان همدان به سبب بيشترين ميزان حضور و فعاليت در دوره نهم طرح «آيه‌هاي زندگي» به عنوان روستاي برتر و شهرستان بروجرد نيز به عنوان شهر برتر و همچنين شهريار و مناطق ديگري از حاشيه شهر تهران انتخاب شدند و افرادي از اين مناطق دعوت شدند تا در مراسم مذكور شركت كنند.

وي در مورد موضوعات مراحل نهم، دهم و يازدهم طرح «آيه‌هاي زندگي» توضيح داد: موضوع مرحله نهم با عنوان الي الهدي، خداشناسي بود. زيرا خداوند نقش اساسي در زندگي ما دارد و تمام فعل و انفعالات يك انسان متأثر از بينش توحيدي اوست. به همين دليل ما به راحتي نام اين طرح را «آيه‌هاي زندگي» گذاشتيم.

اسكندري عنوان كرد: متأسفانه از آنجا كه امروزه سطحي‌نگري به ويژه براي فرهنگ‌سازان جامعه و متوليان فرهنگي آفتي جدي شده، برداشت اكثريت از آيه‌هاي زندگي مسائل روزمره زندگي است، البته اين‌ها هم مدنظر اين طرح هست، اما آنچه بيشترين اهميت را دارد اين است كه بخش اعظم زندگي ما كه بعد معنوي و روحي را تشكيل مي‌دهد و تمام رفتارها متأثر از آن است، بر اساس ديدگاه توحيدي ما شكل مي‌گيرد.

مدير گروه قرآن و زندگي راديو قرآن اظهار كرد: در دوره نهم بيش 2000 نفر در آزمون‌هاي شفاهي ما كه از آنتن پخش شد شركت كردند و از ميان آنها بيش از 1000 نفر موفق شدند. همچنين هزاران نفر نيز در آزمون‌هاي كتبي ما كه از طريق جرايد برگزار شد شركت كردند.

وي تصريح كرد: در دو بخش كتبي و شفاهي اين دوره 1545 آيه قرآن طي حدود 6 ماه برگزاري طرح نهم اجراي راديويي شد. طي بررسي‌هاي انجام شده اين دوره به لحاظ زماني داراي طولاني‌ترين زمان و به لحاظ حجم نيز داراي بيشترين حجم آيات بود و نكته قابل توجه اين است كه با وجود اين كه ما فقط 93 قطعه از موضوعات را به مسابقه گذاشته بوديم ولي بسياري از شركت‌كنندگان ما تمام 1545 آيه را حفظ كرده بودند.

دبير طرح آيه‌هاي زندگي ابراز كرد: به دليل اين كه حفظ آيات در اين طرح موضوعي است خود به خود مفاهيم را هم در بر مي‌گيرد، يعني به صورتي نيست كه افراد فقط به شكل سطحي يك سري الفاظ را به ذهنشان بسپارند كه البته در وادي قرآن همان نيز جايگاه خاصي دارد و مقدس است، اما به لحاظ اين كه اين حفظيات با محتوا و موضوع همراه است كاملاً از حيث مفاهيم جهت‌گيري شده و خاص هستند.

وي بيان كرد: در حقيقت بعد از اينكه يك سري از موضوعات را طي هشت دوره گذشته از موضوعات اسلام و قرآن مطرح كرديم، در آغاز دوره نهم يك طراحي كلان كرديم و به ذهنمان آمد كه اين بار به سراغ يك كلان‌نگري در آيات قرآن برويم و به رهنمودي كه از جانب رهبر انقلاب داشتيم بپردازيم.

اسكندري در رابطه با اين رهنمود توضيح داد: در جلسه‌اي در ارتباط با قرآن‌پژوهي رهبر فرموده بودند «كار آيه‌هاي زندگي به لحاظ شيوه اجرا بسيار خوب است و اين آن چيزي است كه ما براي نهادينه كردن قرآن و ايمان در دل‌هاي مردم به آن نيازمنديم»، لذا ما تصميم گرفتيم دوره نهم و در پي آن دوره‌هاي دهم و يازدهم را بر اساس اين فرموده برنامه‌ريزي و جهت‌دهي كنيم.

مدير گروه قرآن و زندگي راديو قرآن عنوان كرد: طرح آيه‌هاي زندگي يك طرح چند منظوره قرآني است. به دليل اين كه در آن انس با الفاظ قرآن وجود دارد به طور طبيعي روخواني و روانخواني قرآن تقويت مي‌شود و به لحاظ موضوعي بودن، مفاهيم قرآن را در بر مي‌گيرد و به دليل تكرار چندين‌باره هر يك از آيات در هر برنامه حفظ قرآن نيز صورت مي‌گيرد و از رهگذر همه اينها انس با قرآن نيز ايجاد مي‌شود كه براي شنوندگان هم بسيار جذاب بوده است به گونه‌اي كه ما دائماً با اين اعتراض مواجهيم كه چرا اين طرح به صورت فصلي برگزار مي‌شود.

اسكندري تشريح كرد: اما از آنجا كه كار پژوهشي اين طرح به مراتب سخت‌تر از كار ميداني آن است و تبديل اين پژوهش‌ها و تحقيقات قرآني به يك كار رسانه‌اي و ترجمه اين تحقيقات به زبان رسانه كار بسيار دشواري است، لذا عملاً براي ما مقدور نبوده كه در طي سال طرح را در مرحله اجرا داشته باشيم.

وي ادامه داد: در ابتداي دوره نهم با رهنمود رهبر كه فرموده بودند «ما بايد دو تا پنج هزار مفهوم را به دست مردم بدهيم تا مردم را به يك استنتاجي برساند كه انقدر با آيات قرآن انس داشته باشند كه مثل برخي اشعار و ضرب‌المثل‌ها، آيات قرآن را در زندگي روزمره‌شان به كار ببرند» به اين نتيجه رسيديم كه دوره نهم را به اين سمت جهت‌دهي كنيم و در نهايت 1545 قطعه را با اين ديد ارائه كرديم و در نظر داريم در دوره دهم و يازدهم نيز 3000 قطعه را اجرا كنيم.

اين كارشناس ديني اظهار كرد: به اعتقاد من ويژگي يك مكتب اين است كه بتواند ديدگاهش را در سه چيز كاملاً روشن و مبرهن بيان كند. يكي اينكه تكليف و ديدگاه خود را در مورد خدا و معنويت، انسان و هستي روشن و معين كند. در واقع اين مثلث سه‌گانه خداشناسي، انسان‌شناسي و هستي‌شناسي مورد نظر ما قرار گرفت.

دبير طرح آيه‌هاي زندگي عنوان كرد: من 5 بار تمام قرآن را با اين ديدگاه بررسي و يادداشت‌برداري كردم زيرا اين كار يك كار معجمي و كتابخانه‌اي نبوده كاملاً تحقيقي بوده كه ايجاد شده با يك اساس و شكل كاملاً جديد لذا ادعا مي‌كنيم كه كار كاملاً جديد و بر اساس قرآن است و ما فقط تابلوهايي از آيات قرآن و با انسجام موضوعي ايجاد كرده‌ايم.

وي ابراز كرد: در دوره نهم دوره خداشناسي بود، دوره دهم دوره انسان‌شناسي و دوره يازدهم دوره هستي‌شناسي است كه اين دو دوره به قوانين كلي آفرينش و پديده‌هاي آفرينش مي‌پردازد و دوره دهم و يازدهم براي شنوندگان، خوانندگان و بينندگان برنامه بسيار جذاب و جالب خواهد بود و جمعاً سه دوره نهم، دهم و يازدهم تحت عنوان الي‌الهدي خواهد بود.

وي اعلام كرد: 4 شبكه راديويي قرآن، ورزش، پيام و راديو ايران با محوريت راديو قرآن اين طرح را پوشش مي‌دهند و علاوه بر سايت راديو قرآن كه آيات و موضوعات هر روز روي سايت مي‌رود، مطبوعات نيز در عرضه آيات ما را همراهي مي‌كنند. همچنين شبكه پيام‌نماي سيما نيز همچون دوره‌هاي گذشته در اين دوره نيز با اين طرح همكاري مي‌كند تا كساني كه به كامپيوتر و اينترنت دسترسي ندارند و يا در ساعاتي كه برنامه پخش مي‌شود نمي‌توانند آن را بشنوند به راحتي از طريق شبكه پيام‌نما در جريان برنامه قرار گيرند همچنين شبكه سه سيما نيز برنامه كوتاهي در اين راستا تدارك ديده است.

اسكندري اعلام كرد: زمان برگزاري دوره دهم و يازدهم از اول تير تا دهم آبان خواهد بود كه از اول تير ماه به مدت دو روز در ساعت 5 تا 7 بعدازظهر برنامه استقباليه داريم و به استقبال طرح مي‌رويم، روز سوم برنامه اختتاميه دوره نهم و افتتاحيه دوره دهم را به صورت مستقيم پخش مي‌كنيم كه در اين مراسم 114 نفر برگزيده‌اي كه كمك هزينه سفر عمره به آنها تعلق گرفته است را معرفي مي‌كنيم و دهم آبان ماه مصادف با اول ماه ذيقعده مقارن با ميلاد فاطمه معصومه (س) مراسم اختتاميه دوره دهم و يازدهم را به همراه كنفرانس جهاني راديوهاي قرآن و معارف جهان برگزار خواهيم كرد.

وي ابراز كرد: در اين مراسم از شخصيت قرآني آيت‌الله مكارم شيرازي كه نقش مهمي طي چند دهه اخير در قرآني كردن حوزه‌هاي علميه و محافل فرهنگي داشتند تجليل و تكريم خواهد شد.

وي درباره حمايت‌هاي مالي ديگر سازمان‌ها از اين طرح بيان كرد: پشتيبان مالي اين طرح در تامين جوايز نيز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دكتر«خواجه‌پيري» مشاور وزير و مدير كل مركز هماهنگي توسعه و ترويج فعاليت‌هاي قرآني اين وزارتخانه بوده‌اند.

وي در مورد تأخير برگزاري مراسم اختتاميه توضيح داد: دليل به تعويق افتادن اين مراسم با توجه به اين كه طرح در تابستان سال گذشته اجرا شده بود، با وجود داشتن ميهمان از شهرستان‌ها، سرماي شديد هوا در زمستان و همچنين مراسم و برنامه‌هاي متعدد و متواتر راديو بود كه سبب شد اين مراسم با مراسم افتتاحيه دوره بعد همزمان شود.

دبير طرح آيه‌هاي زندگي در مورد كارشناسان اين طرح گفت: تعدادي از كارشناسان اين برنامه اساتيد بزرگي چون سيد مهدي فاطميان، حجت‌الاسلام و المسلمين حاج سيد مهدي حسيني همداني، موسوي بلده، نصرت‌الله حسيني، شيشه‌گران، سروري و بسياري افراد ديگر بوده و هستند.

وي در پايان عنوان كرد: از نوآوري‌هاي اين طرح در اين دوره استفاده از پيامك به منظور اطلاع از تعداد مخاطبان برنامه و اجراي برنامه زنده در خارج از استوديو و سفر به روستاها و شهرستان‌ها براي برگزاري حضوري و چهره به چهره برنامه است.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن