تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804059741




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمايشنامه سكوت مسأله نسل جديد ماست


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: نمايشنامه "سكوت" مسأله نسل جديد ماست
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: كارگردان نمايشنامه "سكوت" گفت: مسأله نمايشنامه "سكوت" دغدغه درون يك خانواده نيست بلكه مسأله نسل جديد جامعه است كه با نسل ايثارگر جنگ ارتباط درستي برقرار نكرده است.
به گزارش روز دوشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، به نقل از روابط عمومي مجموعه تئاترشهر، سپيده نظري‌پور در پايان جلسه نمايشنامه‌خواني "سكوت" نوشته مهرداد راياني‌مخصوص كه روز گذشته در سالن كنفرانس تئاترشهر روخواني شد، با بيان اين مطلب افزود: به نظر من انگيزه اصلي نويسنده متن بيان خواسته‌هاي جامعه در قالب يك خانواده ايراني درگير مقوله جنگ است و اين نمادگرايي در طول اثر كاملاً مشخص است.
وي در خصوص نام نمايشنامه و ارتباط آن با كليت اثر گفت: نمايشنامه "سكوت" نمايشنامه‌اي است كه تنها در فضا رخ مي‌دهد و آنچنان مبتني بر ديالوگ و گفت‌وگو نيست. بنابراين عنصر "سكوت" يكي از مهم‌ترين عواملي است كه ما را در پيش‌برد نمايش هدايت مي‌كند، حتي اين "سكوت" در قسمت‌هايي از نمايشنامه دربرگيرنده همان قطع نسل‌هاست كه در خانواده بين پدر و پسر اتفاق مي‌افتد.
نظري‌پور در ادامه خاطرنشان كرد: تئاتر از نظر من فقط يك عمل فيزيكي نيست بلكه ما، در بسياري از نمايشنامه‌ها حركت‌هايي داريم كه بين دو نگاه اتفاق مي‌افتد و بازيگري در فضا به وجود مي‌آيد كه اين مسأله در نمايشنامه سكوت فراوان است و به طور حتم در اجراي نمايش، اين قواعد رعايت خواهد شد. نوع بازي بازيگران هم در اين نوع آثار بسيار دشوار خواهد بود.
اين كارگردان و بازيگر تئاتر در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود تصريح كرد: كمبود اطلاعات و نگاه آرمان‌گرايانه به مقوله جنگ، متأسفانه باعث جدايي نسل جوان امروز با رشادت‌ها و ايثارگري‌هاي نسل رزمندگان شده است. اين قضيه را مي‌توان در ساخت فيلم‌هاي ساخته شده بعد از پايان جنگ مشاهده كرد كه تكرار آن موجب شد نسل جوان ارتباط چنداني با جنگ نداشته باشد. البته در اين بين استثنايي مانند "آژانس شيشه‌اي" و "ليلي با من است" وجود داشت كه موجب شد نسل جوان استقبال زيادي از مقوله جنگ كند. چرا كه وقتي نقد و انتقاد منصفانه به وجود بيايد، نسل جوان نيز ارتباط بهتري برقرار خواهد كرد.
بهزاد صديقي عضو هيأت مديره انجمن نمايشنامه‌نويسان خانه تئاتر و عضو كانون ملي منتقدان تئاتر ايران هم در اين جلسه گفت: اين نمايشنامه از جمله متوني بود كه مسايل بعد از جنگ را به چالش درآورده و آن را از متون ديگري كه به ورطه تكرار كشانده، ‌جدا كرده است.
وي افزود: خوشبختانه در سال‌هاي اخير تعدادي از نويسندگان ما به اين قضيه پي برده‌اند كه مسايل دوران جنگ و مطرح كردن آنها به صورت مداوم ديگر براي مخاطبان جذابيت ندارد. بنابراين دست به خلق آثاري زدند كه دوران و اتفاقات پس از جنگ را دربر بگيرد، زيرا به اين نتيجه رسيده‌اند كه بيان مسايل جنگ از اين زاويه براي مخاطبان جذابيت بيشتري دارد. نمايشنامه "سكوت" مهرداد راياني‌مخصوص نيز از همين دسته نمايشنامه‌هاست.
صديقي گفت: به طور حتم نگارش اين متون بدون تحقيق و پژوهش امري غيرممكن و در عين حال دشوار به نظر مي‌آيد. اما در اين اثر نمايشي نويسنده كوشيده است با نگاهي به جامعه امروز و نسل حاضر در جنگ، اتفاقاتي را پديد آورد كه متأثر از جامعه و اثرات جنگ در آن باشد. جنگي كه مانند جنگ‌هاي ديگر اثراتش تا سال‌ها در ذهن مردمان مواجه با آن باقي مانده است.
اين منتقد تئاتر در ادامه با اشاره به ويژگي‌هاي ديگر اين اثر نمايشي گفت: در اين نمايشنامه به غير از سنت‌شكني‌هايي كه وجود دارد موقعيت‌هاي ساده‌اي به وجود آمده كه در عين سادگي توانسته مسايل پيچيده روابط بين پدر و پسر نمايشنامه و اختلاف آنها را بيان كند. در واقع ديالوگ‌ها نه آن‌چنان پيچيده بودو نه آن‌قدر سطحي كه نمايشنامه را از حالت عادي خود خارج كند. اين جلسه با پرسش‌هاي تماشاگران ادامه يافت./01/120
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 410]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن