تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1849602896




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

100 استفتاء جدید ازحضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(دامت برکاته)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

امروزه با استفاده از دارو )خوراكى ـ تزريقى(، يا به كار بردن وسايل پيشگيرى پزشكى، بطور قطع مى توان از باردارى زن جلوگيرى كرد، با چنين فرضى آيا بر زنانى كه از امكانات فوق استفاده مى كنند لازم است عدّه نگه دارند؟ امروزه از نظر پزشكى امكانات آزمايشگاهى و تجهيزاتى نظير سونوگرافى وجود دارد كه در كوتاهترين زمان مى توان بطور قطع، يقين حاصل نمود كه زنى در اثر همبسترى و نزديكى باردار شده است يا خير؟ حال با چنين فرضى، آيا مدّت عدّه طلاق همان است كه قبلاً در احكام آورده شده، يا قابل تغيير است؟ آيا زن در صورت يقين به عدم انعقاد نطفه، مى تواند قبل از سپرى شدن ايّام عادت اقدام به ازدواج كند؟ عدّه زنان بدون رحم )يعنى زنى كه رحمش را برداشته اند( چقدر است؟ اگر شخصى زنى را براى خود عقد دائم يا موقّت نمايد و تمام تمتّعات )غير از دخول( را ببرد و بعداً او را طلاق بدهد، يا مدّتش تمام بشود، يا مدّتش را ببخشد، آيا در اين صورت مى تواند بدون رعايت عدّه طلاق، خواهر يا دختر آن زن را عقد كند؟ زنى به عقد ازدواج مردى در مى آيد و سپس عروسى مى كنند و به خانه شوهر مى رود، مرد توان نزديكى ندارد; ولى استمتاعات ديگر غير از نزديكى صورت گرفته است، متأسّفانه زندگى مشترك آنها منجر به طلاق مى شود، آيا زن بايد عدّه طلاق نگهدارد؟ و در صورت طلاق، آيا مهريّه زن نصف مى شود؟ آيا زن براى ازدواج بعدى باز احتياج به اذن پدر يا جدّ دارد؟ آيا اين دختر مى تواند خود را به عقد موقّت ديگرى درآورد؟ شخصى زوجه مدخولٌ به خود را طلاق مى دهد و تمام مهر المسمّى را به زوجه پرداخت مى كند، زوجه فقط نفقه ايّام عدّه را به زوجش بذل و گذشت مى نمايد، در قبال بذل نفقه ايّام عدّه، آيا طلاق خلعى مى باشد يا رجعى؟ )در صورتى كه مهريّه را خود دريافت مى نمايد(. در مورد طلاق اهل تسنّن شنيده شده است كه آنها، مخصوصاً شافعى ها، صيغه طلاق جارى نمى كنند; بلكه به صرف اراده جدايى و لفظ »تو مطلّقه اى« اكتفا مى كنند، آيا صحّت دارد؟ آيا حضور شاهدين عدلين را لازم نمى دانند؟ آيا پسران زن و شوهر مى توانند به عنوان شهود طلاق والدين خود باشند؟ شخصى مى خواهد همسر خود را كه دوشيزه و غير مدخوله مى باشد، طلاق بدهد; آيا در اين طلاق شرط است كه زوجه از حيض پاك باشد؟ آيا در شرع مقدّس اسلام تغيير سنّ شرعى و قانونى ازدواج دختران از سال بهسال مجاز است؟ اگر عروس و دامادى با هم فاميل باشند، آيا كادو و هدايايى كه ضمن عروسى براى ايشان مى آورند، متعلّق به هردوى ايشان است؟ آيا كادو و هدايايى را كه بستگان عروس، كه فاميل داماد نيستند، مى آورند تماماً متعلّق به عروس )زوجه( است؟ حكم اسلام در مورد ختنه دختران چيست؟ و مراد از ختنه دختران چه مى باشد؟ من در قم مشغول دروس حُوزوى مى باشم، زن و فرزندانم در افغانستان تحت سرپرستى پدر و مادرم مى باشند. مى خواهم آنها را نزد خودم بياورم; امّا پدر و مادرم از شدّت علاقه اى كه به نوه هايشان دارند اجازه اين كار را نمى دهند، وظيفه من و پدر و مادرم را بفرماييد. آيا زوج مى تواند طلاهايى را كه براى زوجه اش در زمان عقد يا عروسى يا پس از آن خريده و تحويل او داده است و معلوم نيست كه قصد تمليك داشته يا نه؟ و نيز وضعيّت هبه آن نامعلوم است، هرچند احتمال هبه در قبال اعمال مشروع غير از استمتاعات زياد است، استرداد نمايد؟ با توجّه به اين كه زن و مرد شريك زندگى يكديگرند آيا مرد مى تواند بدون اذن زن خود وجهى به ديگران بذل و يا كمك كند، همچنين آيا زن مى تواند بدون اذن مرد از درآمد شوهر، ولو به صورت صدقه، به كسى بذل و بخشش كند؟ آيا در ازدواج، اخذ پول گزاف اضافه بر مهريّه از داماد جايز است؟ به گونه اى كه اگر تهيّه نشود عروسى معطّل مى ماند، در حالى كه افراد پولدارى كه كفو دختر نيستند بدون در نظر گرفتن رضايت دختر، با پدر و مادر او سازش كرده، پول مى دهند و دختر را مى گيرند; امّا جوان بى پول، ولو هم كفو دختر باشد، محروم مى ماند. آيا در چنين مواردى اخذ پول جايز است؟ بعضى از مؤمنين نذر مى كنند كه دختر خود را فقط به سيّد بدهند، بر اثر اين محدوديّتها گاهى برخى از دختران تا سن 30 سالگى، بلكه بالاتر، هنوز ازدواج نكرده اند. آيا چنين وضعى، ظلم به دختران و خلاف عقل و شرع به حساب نمى آيد؟ آيا پدر و مادر از نظر دستور شرع، حق دارند كه چنين محدوديّتى را در ازدواج دختر خود ايجاد كنند؟ بعضى از دختران با سنّ بالا خود را در محدوديّتهايى از نظر ازدواج قرار مى دهند، مثلاً مى گويند: »فقط با سادات ازدواج مى كنيم«. آيا در چنين شرايط سنّى، دختران مى توانند خود را در چنين محدوديّتهايى قرار بدهند، و ازدواج خود را به تأخير بيندازند؟ اين جانب مدّت سه سال است كه خواستگار دارم; ولى به علّت اين كه خواهر بزرگترم ازدواج نكرده، خانواده ام به خواستگارانم جواب ردّ مى دهند. در حال حاضرسال سن دارم. آيا جايز است كه بنده براى حفظ حرمت خواهرم ازدواج نكنم؟ اگر ازدواج كنم آيا در حقّ خواهرم خيانت كرده و دچار معصيت شده ام؟ با توجّه به اين كه قرار نامزدى تا قبل از وقوع عقد طبق قانون مدنى موجب علقه زوجيّت نمى باشد، لطفاً بفرماييد: رفتن دو نامزد پسر و دختر باكره، يا دو نامزد مرد و زن بيوه به تنهايى به خيابان يا خارج از شهر و يا به شهر ديگرى غير از شهر خود بمنظور تفريح و گردش جايز است؟ يا اين كه مشمول تعزيرند؟ دو سال پيش تجديد فراش كردم. از زمان ازدواج مجدّد، همسر اوّلم بنا را بر بى حرمتى، فحّاشى و اهانتهاى بسيار زننده گذاشته است. در آخرين بار همسر اوّلم پس از شكستن شيشه هاى درب ورودى منزل همسر دوّمم و ورود بعنف به منزل، با درگيرى با من و فحّاشى بسيار زننده و تهديد نسبت به همسر دوّم، با من درگير شد كه بى اختيار او را كتك زدم )البتّه چنانچه ديه اى داشته باشد، مرقوم فرماييد تا بپردازم(. با اين توضيحات لطفاً بفرماييد كه آيا عذرخواهى همسر اوّلم از همسر دوّم به خاطر تهديدات زياد و فحّاشى و بدگويى و گفتن كلمات بسيار زننده و موهن، كه باعث تزلزل شديد زندگى من شده است، لازم است؟ آيا ازدواج شخصى كه قبلاً عمل منافى عفّت انجام داده، با دختر باكره جايز است؟ آيا اظهار اين مطلب لازم است؟ اگر يكى از زوجين در غياب زوج ديگر و در حين مكاتبه با او، از جملات و كلماتى استفاده نمايد كه موجب تحريك نويسنده و خواننده شود، آيا اين كار جايز است؟ )منظور از نويسنده و خواننده زوجين است; نه بيگانه( زن و مردى به هنگام ازدواج مسيحى بوده اند، زن بعداً اسلام را قبول مى كند، ولى مرد مسيحى مى ماند. شوهر، زن خود را بر انجام فرائض دينى تشويق مى كند و مى خواهد كه فرزندان او هم مسلمان بشوند. وقتى از اومى شود كه شما چرا اسلام را قبول نمى كنيد؟ جواب مى دهد: هنوز وقت اين امر نرسيده است، حكم اين زن چيست؟ در محلّى رسم است كه از طرف داماد در ايّام عيد گوسفندى به عيدى به منزل عروس مى برند، اين گوسفند ملك كيست؟ عروس يا پدرش يا برادرانش؟ مردى با زنى ازدواج مى نمايد، در حالى كه زن، در كرمان و مرد در يزد شاغل بوده است و هر دو با علم و اطّلاع از شغل و محلّ كار همديگر ازدواج نموده اند، حال مرد مى گويد: »چون اختيار مسكن با من است بايد به يزد بيايى« و زن مى گويد: »اگر بخواهم به يزد بيايم شغل و سابقه ده ساله خدمتم از دست مى رود، تو زمانى كه با من ازدواج كردى مى دانستى كه من در كرمان شاغل هستم، لذا بناى ازدواج بر كار كردن در كرمان بوده است، پس من با تو نمى آيم«. آيا حق با مرد است يا با زن؟ شوهرم بدون اجازه من پول مرا به دخترش كه از زن اوّل اوست، جهت تهيّه جهيزيّه داده است. استفاده كردن از اين جهيزيّه براى آن دختر و شوهرش چه حكمى دارد؟ لازم به تذكّر است كه آن دختر و شوهرش از راضى نبودن من اطّلاع ندارند. البتّه قبلاً خودم جهيزيّه براى اين دختر جمع آورى كرده بودم، ولى الآن راضى نيستم; امّا شوهرم مى گويد: »همان اجازه قبلى را عمل كرده ام و جهيزيّه را به دخترم داده ام«. به نظر حضرتعالى در ازدواج دو جوان بهتر است چه چيزهايى معيار باشد؟ آيا مرد ضامن جهيزيّه همسرش مى باشد؟ اگر شوهر فوت كرد و جهيزيّه همراه ديگر ماتركش در اختيار ورثه قرار گرفت، آيا ورّاث ضامن هستند؟ اگر در حين مطالبه، كلّ جهيزيّه يا بعضى از آن وجود نداشت و ورثه هم اظهار بى اطّلاعى نمودند آيا ورثه ضامن هستند؟ خوردن شير همسر توسّط شوهر چه حكمى دارد؟ اگر خوردن شير از روى شهوت باشد حكمش چيست؟ در توضيح المسائل حضرتعالى آمده است: »هرگاه مردى بخواهد زن برادرش به او محرم شود مى تواند دختر شيرخوارى را با اجازه ولىّ او به عقد موقّت خود درآورد و در همان حال زن برادرش آن دختر را شير كامل دهد، بعد از آن كه شير دادن تمام شد مى تواند مدّت عقد موقّت را به او ببخشد« به نظر مى رسد احتياجى به قسمت اخير مسأله نباشد; زيرا معقوده به عقد موقّت با خوردن شير كامل بر برادر حرام مى شود و نيازى به بخشيدن مدّت ندارد؟ با توجّه به اين كه هر طفل بايد دو سال كامل از شير مادر استفاده نمايد، آيا شير دادن بعد از دو سال شرعاً اشكال دارد؟ آيا ولايت و حضانت زنازاده با زانى است؟ زنى است كه شوهرش بر اثر تصادف از بين رفته و پنج فرزند از او باقى مانده است، كه بعضى كبير و بعضى صغير هستند، اين زن با ميل و رضايت خود حقّ حضانت اولادش را به جدّ پدرى بچّه ها واگذار كرده و كلاّ حقّ حضانت را از خود اسقاط نموده است; بعد از يك سال و اندى ادّعاى رجوع حقّ حضانت مى كند، آيا حقّ رجوع دارد؟ زوجه علاوه بر بذل تمام يا مقدارى از مهريّه، سرپرستى بدون نفقه و يا با نفقه فرزندان دختر بالاتر از هفت سال خود را بر عهده مى گيرد; ولى بعد از طلاق از نگهدارى اطفال ا اع مىورزد، آيا دادگاه مى تواند زوجه را به حضانت از فرزندان دختر الزام كند، يا اين كه حضانت به زوج منتقل مى شود؟ آيا ازدواج واجب است؟ آيا خواهر و برادر مى توانند از عقيقه همديگر بخورند؟ با عنايت به اين كه گروه زيادى از متديّنين در خصوص امر ازدواج قبل از هرگونه مشورت و معارفه اى متوسّل به استخاره مى شوند و سنّت نبوى ازدواج را به بهانه استخاره ردّ و يا به تعويق مى اندازند و سدّى در جهت تشكيل كانون گرم، صميمى و عاطفى زوجين جوان ايجاد مى كنند، آيا اين كار صحيح است؟ اگر شخصى دخترى را به عقد شرعى خود درآورد، و به دلايلى ازدواج به فسخ يا طلاق منجر شود، آيا مرد شرعاً مكلّف است اين مطلب را به اطّلاع خانم ديگرى كه مى خواهد با او ازدواج كند برساند؟ استمنا كردن براى شخص جوانى كه 30سال سن دارد و نمى تواند ازدواج كند، چه حكمى دارد؟ اگر زنى به بهانه اختلافات خانوادگى از شوهر خود اطاعت نكند و اطرافيان او، حتّى با تهمت و دروغ گفتن به شوهر، مانع رفتن او به پيش شوهرش شوند، آيا زن و اطرافيانش گناهكارند؟ نظرخواهى جوانى از دخترى، بدون اجازه ولى، به وسيله نامه چه حكمى دارد؟ چنانچه در ابراز علاقه و به كارگيرى الفاظ در اين جهت مبالغاتى شود تا در تصميم دختر مؤثّر افتد چگونه است؟ اگر كسى همسرى را عقد نمايد، آيا پدر و مادر دختر مجاز هستند زن و شوهر قانونى را از هم دور نگه دارند و نگذارند آن دو با هم به تفريح رفته و در كنار هم باشند؟ آيا ارگانهاى دولتى حق دارند در زندگى زناشويى افراد تحقيق كنند، كه آيا در قرارداد ازدواج و يا طلاق شبهه اى وجود دارد؟ و در صورت برخورد با شبهه و شك، آيا حق دارند به شكايت شبهه خود را به جاهايى بفرستند؟ استفاده از وسايلى مثل قرص، اسپرى يا پماد دارويى، براى تقويت قوّه شهوانى و لذّت بردن بيشتر در هنگام آميزش جنسى با همسر، از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ چنانچه شخصى از دخترى براى خودش خواستگارى كند و از طرف پدر دختر جواب مثبت بگيرد و پس از تحمّل مخارجى از قبيل مخارج جلسه خواستگارى، لباسهاى نامزدى، جواهرات، سوغات و هدايا، جريان ازدواج به هم بخورد، چنانچه انصراف از طرف پدر دختر يا بالعكس از طرف داماد باشد، هر كدام چه حكمى دارد؟ آيا خواستگار مى تواند مخارج خود را مطالبه نمايد؟ توجّه به اين كه زنان و مردان به همديگر نامحرم مى باشند، آيا جايز است از مجلس مردان فيلمبردارى شود و در پشت پرده براى خواهران به صورت مستقيم و به وسيله تلويزيون مدار بسته نمايش دهند؟ آيا نشان دادن زنان بد حجاب يا بى حجاب، به عنوان مظهر فساد رژيم سابق، حتّى با استفاده از موى مصنوعى و كلاه گيس و استفاده از چهره پرداز زن، در فيلمهاى سينمايى تلويزيون و نمايش هاى روى صحنه مجاز است؟ نگاه كردن به زنهايى كه رعايت حجاب شرعى نكرده و بى مبالات هستند، در گذرها، يا به هنگام گفتگو، يا در وسايل نقليّه، كه طبعاً نگاه انسان به آنها مى افتد، چه حكمى دارد؟ در اين منطقه ديده مى شود كه بعضى از زنها يا دختر خانمها در داخل كوچه و بيرون از حياط خود )كه محلّ عبور و مرور مردم مى باشد( مى نشينند و با هم صحبت مى كنند، نشستن يا توقّف خانمها در داخل كوچه از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ آيا براى عكّاس مسلمان جايز است كه از چيزهاى غير اسلامى، مانند رقص، عكسبرداى كند؟ نگريستن به مرد نامحرم چه حكمى دارد؟ آيا مى توان به مردانى كه پيراهن آستين كوتاه مى پوشند، نگاه كرد؟ عكس گرفتن زن نزد عكّاس نامحرم، يا ظاهر كردن عكس توسّط نامحرم چه حكمى دارد؟ نقش بازى كردن دختران و زنان در فيلم هاى تلويزيونى و سينمايى در كنار مردان نامحرم به عنوان همسر صورى آنان چگونه است؟ آيا در هنگام اجراى نقش مجاز به خنده و گفتگوى صميمانه با مردى كه بطور صورى نقش همسر آنها را بازى مى كند، هستند؟ نظر مبارك خويش را در مورد ورزشهاى بانوان از قبيل دوچرخه سوارى، اسب سوارى، قايق رانى و دو ميدانى در اماكن و معابر عمومى، كه در معرض ديد نامحرمان قرار دارد بيان فرماييد در ضمن بفرماييد. تماشاى اين نوع برنامه ها در تلويزيون چه حكمى دارد؟ آيا مى توان بيمارى كه امكان طهارت عورتين توسّط خودش وجود ندارد، را تطهير نمود؟ نگاه كردن به عكس برهنه زنان اهل كتاب و مشركين، بدون لذّت و شهوت و بدون آن كه مقدّمه گناه شود، چه حكمى دارد؟ مكالمه تلفنى بين پسر و دختر و مراوده طرفين جهت دوستى چه حكمى دارد؟ اگر اين گونه امور مقدّمه اى براى تحقيق پيرامون ازدواج با وى باشد، آيا جايز است؟ شوهر در عقد زوجيّت و قبل از دخول مى گويد: »قدرت برگزارى مراسم عروسى را از لحاظ مالى ندارم«، زوجه هم مى گويد: »فقط با رعايت شرايط و تشريفات مرسوم و عرف محل حاضرم به خانه شوهر بروم« در فرض مسأله آيا زوجه مستحقّ نفقه مى باشد؟ زنى به سبب آتش سوزى در منزل شوهر، در بيمارستان بسترى و سپس فوت كرده است، آيا هزينه بيمارستان او بر عهده شوهرش مى باشد؟ شخصى براى مدّتى از طريق دادگاه زندانى شده است، سرانجام يا با حصول برائت و يا تحمّل حبس از زندان آزاد مى شود، اگر به همسر و يا عائله تحت كفالت وى، در طول اين مدّت، از طريق كميته امداد حضرت امام)رحمه الله( و يا ساير مراجع حمايتى وجهى به نفقه داده شده باشد، يا هيچ وجهى داده نشده باشد; در هر دو صورت آيا عائله زندانى حقّ مطالبه نفقه معوّقه خود را خواهد داشت؟ آيا شخص ثالثى مى تواند نفقه زوجه را ضمن عقد ازدواج، تعهّد نمايد و هرگاه بين اين زن و شوهر راجع به نفقه اختلافى به وجود آيد، نفقه زوجه را پرداخت نمايد؟ آيا براى همسر و فرزندان شخصى كه از راه نامشروع كسب درآمد مى كند، جايز است كه از درآمد او استفاده كنند؟ امام)رحمه الله( در تحرير الوسيله، جلد، صفحه ، مسأله دوّم فرموده اند: »اگر زوج حقوق زن را از قبيل نفقه نپردازد ابتدا حاكم زوج را الزام مى كند و در صورت عدم تأثير او را تعزير مى نمايد« در صورتى كه فتواى حضرتعالى مطابق با اين فتواست، آيا مراد از الزام صدور دستور قضايى است، يا صدور حكم به الزام؟ دخترى از سنّ هفت ماهگى به بعد، به مدّت سه ماه و بطور متفرّقه، روزى يك بار يا دو بار، از زنى شير خورده است و در همين روزها از شير مادر، يا از شير خشك، يا آب قند، نيز استفاده كرده است و بعضى مواقع در طول اين سه ماه، الىروز اصلاً از شير آن زن استفاده نكرده است، آيا اين دختر فرزند رضاعى آن زن محسوب مى شود؟ نظر حضرتعالى در مورد حدّ پوشش مردان چيست؟ آيا بلوز آستين كوتاه و شلوارك تا سر زانو براى مردان دوچرخه سوار در جادّه هاى بيرون از شهر مجاز مى باشد؟ پوشانيدن چهره براى زنان خوش سيما، كه مى دانند در صورتى كه صورتشان پوشيده نباشد باعث گناه و انحراف جوانان مى شوند، چه حكمى دارد؟ اگر خانمى از روى احتياط كه مبادا نپوشانيدن وجه و كفّين فسادى را باعث شود آن را بپوشاند، آيا امر مستحبّى را انجام داده است؟ آيا حجاب از ضروريّات اسلام است؟ منكر آن و كسانى كه به اين دستور الهى، بويژه در جامعه اسلامى، بى اعتنايى مى كنند، چه حكمى دارند؟ حدود حجاب اسلامى براى بانوان چيست؟ براى اين منظور، آيا پوشيدن لباس بلند و آزاد و شلوار و روسرى كفايت مى كند؟ اصولاً چه كيفيّتى در لباس و پوشش زن در برابر افراد نامحرم بايد رعايت شود؟ آيا پوشيدن جوراب ضخيم بدون شلوار، با اين كه حجم بدن مشخّص و در بعضى موارد مهيّج است، يا پوشيدن كفشهايى كه در هنگام راه رفتن صداى مهيّج دارد، جايز است؟ دست دادن با غير مسلمان چه حكمى دارد؟ آيا در حكم تماسّ بدن مرد و زن نامحرم، فرقى بين مسلمان و غير مسلمان مى باشد؟ تماسّ مرد با زن نامحرم در موقع پول دادن، يا مبادله شىء و يا تماسّ بدنى در معابر، يا نشستن كنار زن نامحرم در وسيله نقليّه چه حكمى دارد؟ بيرون بودن مقدارى از موى سر، امروزه در شهرهاى بزرگ امرى عادى شده است، آيا مى توان از اين جهت كه اين مقدار از موى سر بيرون است به آن نگاه كرد؟ )همانند برخى قبايل كه معمولاً مقدارى از موى سر آنها در معرض ديد است(. نگاه كردن به بدن نيمه عريان زنان در فيلمهاى غربى از نظر شرعى چه حكمى دارد؟ حدّ مجاز نگاه كردن به آن چقدر است؟ آيا بين زنان مسلمان و غير مسلمان و اهل كتاب تفاوتى وجود دارد؟ نگاه كردن زنان به بدن نيمه عريان مردان در مسابقات ورزشى از قبيل شنا، وزنه بردارى و كشتى چه حكمى دارد؟ نگاه كردن به اعضاى جدا شده از بدن نامحرم چه حكمى دارد؟ فيلمبردارى و عكّاسى در بعضى از مجالس عروسى، كه به علّت لااباليگرى مسائل محرم و نامحرم احياناً رعايت نمى شود، توسّط عكّاس زن كه شغلش اين كار است چه حكمى دارد؟ استفاده هنرجويان رشته هنر از عكسها و مجلاّت خارجى، كه بدن زن و مرد عريان را نشان داده است، چه حكمى دارد؟ با توجّه به اين كه بعضى از اساتيد آنها تأكيد دارند كه براى به دست آوردن تجربه هنرى، لازم است. در كتاب تفسير نمونه در شرح آيهسوره نور آورده ايد كه: »از آيه استفاده مى شود زينتهايى كه در صورت و دست باشد تابع صورت و دست مى باشد و پوشاندن آنها لازم نيست« آيا فتواى اجتهادى شما نيز چنين است؟ آيا اصلاح صورت و ابرو زينت است؟ تدريس دبيران مرد در مدارس راهنمايى و دبيرستان هاى دخترانه چه حكمى دارد؟ اگر انسان بداند وقتى به خيابان و بازار مى رود نگاهش به نامحرم مى افتد، وظيفه اش چيست؟ بانک پرسش وپاسخ





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن