واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نمايش همه چيز درباره آقاي ف نوشته و کارگرداني آرش عباسي به دليل پرداختن به جنگ و مسايل پيراموني اين پديده ويرانگر، داستاني تکراري، اما مضموني نو و متفاوت دارد. در اين نمايش لحظاتي از زندگي فردي به نام "فرهاد" مرور مي شود که جنگ را بايد نقطه عطفي در زندگي او محسوب کرد. فرهاد، آوازخواني است که اين روزها با صداي "يه نمه تعطيل شده" خود، در مجالس شادي و عروسي "شب ناز، لايت و نيلوفري" را براي مهمانان فراهم مي کند. آوازخواني که مشتريانش را "سيا ميمون" جور مي کند و همه اهل تحفيف و از محله هاي پايين شهر از جمله دروازه دولاب، راه آهن، شوش، مولوي هستند و فرهاد حسرت مي خورد که چرا مشتري اي از جردن، ولنجک و قلهک ندارد. فرهاد روزي و روزگاري در جنگ توسط همرزمان و همقطارانش به خاطر داشتن ته صدايي به "فرهاد بلبل" معروف مي شود، جنگي که براي او علاوه بر اين شهرت کذايي، يادگاري هم بر ريه هايش بر جا گذاشته است. اکنون فرهاد بلبل ديروز به "فرهاد شهره" امروز تبديل شده، فرهادي که حين آواز خواندن، سرفه هاي مکرر و بيمارگونه ناشي از زخم شيميايي ، سبب گرديده مشتريان او، ديگر کمتر سراغش را بگيرند و او ماهها منتظر يک تماس براي دعوت به کار منتظر مي ماند. پرداختن به مقوله تراژيک و دراماتيک جنگ و تبعات آن همواره مورد توجه بسياري از هنرمندان از جمله هنرمندان عرصه هنرهاي نمايشي بوده است. بسياري از هنرمندان با دستمايه قرار دادن اين مقوله، هر بار از زاويه ديد خود دريچه اي نو و متفاوتي در اين باره گشوده و آثاري متفاوتي را خلق کرده اند. نمايش "همه چيز درباره آقاي ف" را نيز بايد يکي از اين دست آثار برشمرد و آرش عباسي به عنوان يک نمايشنامه نويس و کارگردان آگاه و آشنا به پديده هاي اجتماعي، در اين اثر نگاهي رئاليستي از جنگ، پيامدهاي آن و آدم هايي که در آن حضور داشته اند، ارائه کرده است. عباسي، دليل نوشتن و اجراي چنين نمايشي را جذاب بودن زندگي آدم هايي که از جنگ فاصله گرفته اند اما جنگ همچنان بر زندگي آنها سايه دارد، عنوان کرده است. وي همچنين درخصوص خلق شخصيت يک جانباز شيميايي بعنوان آوازخوان در نمايش "همه چيز درباره آقاي ف"، اظهار داشت: يکي از مشکلات تئاتر دفاع مقدس اين بوده که به چنين طيفي از آدم ها کمتر پرداخته و همواره در اين گونه نمايشي، آدم هاي خاص به عنوان قهرمان معرفي شده اند. عباسي تصريح کرد: به همين دليل در نمايشنامه هايي که با مضمون دفاع مقدس نوشته و کارگرداني کردم، وارد حيطه اي شدم که توجه کمتري به آن صورت گرفته است. "احمد مهرانفر" بازيگر اين نمايش تک پرسوناژ نيز که نقش فرهاد را بر عهده دارد با هدايت عباسي نيز بازي بسيار زيبايي ارائه کرده است. وي دليل حضور خود در اين نمايش را نگاه غيرمتداول آرش عباسي به جنگ و پيامدهاي آن برشمرد و افزود: در اين نمايش از واقعيت هايي صحبت مي شود که يا از آنها مي ترسيم يا در پرداختن به آنها دچار شتاب زدگي شده ايم. مهرانفر در نمايش "همه چيز درباره آقاي ف" موفق شده است با بيروني جلوه دادن تضادهاي دروني فرهاد، شخصيتي جذاب و واقعي از او خلق کند به نحوي که امکان ارتباط قوي بين فرهاد با تماشاگر به مدت 70 دقيقه برقرار مي شود. طراحي صحنه و لوازم هاي موجود در اتاق فرهاد از جمله ماسک شيميايي که فرهاد در بخشي از نمايش به چهره مي زند و يا لباس سربازي که بر تن مي کند از نکاتي است که عباسي بصورت ظريفي از آنها براي هدايت تماشاگر براي رسيدن به آنچه که در نظر دارد استفاده مي کند. نمايش "همه چيز درباره آقاي ف" اثري هوشمندانه است و عباسي در پايان "ضدقهرمان" نمايش را به "قهرمان" تبديل مي کند، قهرماني که ديگر به دنبال کميسيون پزشکي و ... نيست، بلکه فقط از خدا مي خواهد که ته صدايش را از او نگيرد. /2759/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]