تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816600337




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماراتن نفس‌گير اعتبارنامه مرد بودجه مجلس


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: ماراتن نفس‌گير اعتبارنامه مرد بودجه مجلس
دنياي اقتصاد- ديروز پس از آنكه علي لاريجاني رييس مجلس هشتم، تصويب اعتبارنامه «رضا عبداللهي» يكي از چهره‌هاي موثر طرفدار اقتصاد آزاد و رييس كميسيون تلفيق بودجه را در مجلس هفتم تصويب كرد، نمايندگان نزديك به دولت پشت سر هم به اين اقدام اعتراض كرده و خواستار بازپس‌گيري تصويب شدند، اما لاريجاني اعتراض آنها را نپذيرفت.
اعتبارنامه هشت نماينده ديگر مجلس به تصويب رسيد
روز اعتبارنامه در صحن علني
دنياي اقتصاد – نمايندگان مجلس هشتم روز گذشته را در مجلس به بررسي اعتبارنامه‌هايي اختصاص دادند كه در شعبه مربوطه با اعتراض مواجه و براي بررسي نهايي به صحن علني ارجاع داده شده بود. در اين نشست گزارش نهايي شعب ارائه شده و اعتبارنامه خليل حيات‌مقدم از حوزه‌ انتخابيه‌ ماهشهر، سيروس سازدار از حوزه انتخابيه مرند و جلفا، سيدحاجي محمد موحد از بهبهان، حسين نجابت از حوزه انتخابيه تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر، حسن ملك‌محمدي از حوزه انتخابيه دامغان و سيدعلي طاهري از حوزه انتخابيه گرگان آق‌قلا به تصويب رسيد.
درهمين حال اگرچه ديروز اعتبارنامه رضا عبداللهي، نماينده ماهنشان نيز به تصويب رسيد ولي بحث‌هاي بسياري را در مجلس دامن زد و اعتراضات بسياري درپي داشت.ديروز هنگامي كه اعتبارنامه رضا عبداللهي از حوزه انتخابيه ماهنشان از سوي مخبر شعبه مطرح شد، فاطمه آليا به نشانه‌ اعتراض بلند شد كه پيش از بيان اعتراض خود علي لاريجاني مانع سخن گفتن وي شد و اظهار كرد: ما قبلا اعتراض شما را شنيديم، اعتراضات رسيدگي شده و هيچ دليلي بر رد اعتبارنامه آقاي عبداللهي يا توجيه بر بقاي اعتراض معترضي در پرونده نمي‌بينيم؛ بنابراين دليلي بر اين اعتراض نمي‌بينم. وي افزود: شما بايد اسناد و مدارك خود را ظرف 3 روز به كميسيون ارائه مي‌داديد، ولي بنا به اعلام آقاي حسينيان رييس شعبه 13 هيچ‌گونه‌ اسناد و مداركي ارائه نداديد و مطابق آيين‌نامه بايد نظر شعبه را بپذيريم بنابراين من اعتراض شما را مسموع نمي‌دانم، چون در زمان خودش به شعبه داده نشده است. لاريجاني ادامه داد: با اين بيانات اگر دوستان موافق هستند، ما نظريه شعب را تصويب تلقي كنيم. به اين ترتيب پس از اظهارات لاريجاني اعتبارنامه عبداللهي تصويب شد، اما پس از آن دوباره، فاطمه آليا خواستار تذكر شد كه لاريجاني اعلام كرد: اعتراض پس از خاتمه يافتن مساله و عبور از آن مسموع نيست.
ولي آليا كه همچنان بر دادن تذكر اصرار داشت، گفت: طبق ماده 68، زماني كه من اجازه صحبت خواستم، از موضوع نگذشته بوديم ولي شما اجازه نداديد. وي افزود: بنده به اعتبارنامه دو نفر از منتخبين مجلس هشتم اعتراض دارم و حضرت عالي در جلسه‌اي كه تشكيل داديد گفتيد كه توافق كنيد، ولي ساز و كار توافق متاسفانه اجرا نشد.
آليا يادآور شد: طبق ماده 66 آيين‌نامه مجلس، شعبه بررسي كننده 24 ساعت قبل بايد به معترض اطلاع بدهد كه چه زماني اعتراض مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد، بنده طبق آيين‌نامه، اعتراض خودم را ظرف 3 روز اعلام كردم. در آيين‌نامه نيز اعتراض را ظرف 3 روز اعلام كرده نه ارائه كليه مدارك.
نماينده تهران تصريح كرد: وقتي از معترض 24 ساعت قبل از بررسي دعوت ‌كنند كه اعتبارنامه فلان شخص فردا بررسي مي‌شود، كليه مدارك را فرد معترض 24 ساعت قبل ارائه مي‌دهد، امابه شهادت دبير شعبه 13، به من 24 ساعت قبل از بررسي اطلاع ندادند، بلكه روزي كه از ساعت 8 تا 10 صبح، شعبه جلسه داشت در ساعت 35/9 دقيقه زنگ زدند و گفتند خودتان را به شعبه برسانيد و وقتي من رسيدم 50/9 دقيقه بود و سر ساعت 10 هم بايد جلسه علني مجلس تشكيل مي‌شد.
آليا سپس اظهار كرد: در آن جلسه به من گفتند مستندات خود را ارائه بدهيد و من بعضي از مستنداتم همراهم نبود، چون طبق توافق، ماده 66 اعمال نشده بود. وي افزود: در آن جلسه آقاي عبداللهي هم پشت در بودند و بعد از اينكه من توضيحاتي را دادم، داخل آمدند و به‌جاي توضيح، توجيه كردند و جلسه تمام شد. آليا گفت: با توجه به اينكه ساز و كار آن توافق مدنظر انجام نشد، بنابراين طبق ماده 68، بنده بر اعتراض خودم باقي هستم.
نماينده تهران در خصوص وارد بودن يا نبودن تذكر خود گفت: نحوه اداره جلسه علني اين‌گونه نيست كه رييس مجلس بگويند اعتراض وارد است يا وارد نيست، بلكه مطلق و بدون قيد و شرط است و چنانچه به هر دليل حق يا باطلي، معترض بر اعتراض خودش باقي باشد كميسيون تحقيق يكبار ديگر براي تنوير افكار عمومي و شفاف شدن موضوع، مدارك را بررسي مي‌كند. انشاءا... كه در جهت رد ايشان نباشد ولي من از حق قانوني خودم بايد استفاده كنم. علي لاريجاني در پاسخ به آليا گفت: براي اينكه موضوع در افكار نمايندگان محترم روشن شود، لازم است چند نكته را متذكر شوم. وي اظهار كرد: از ماده 65 تا 71 كه در مورد نحوه رسيدگي به اعتبارنامه است، معترض بايد ظرف 3 روز افراد، اسناد و مدارك و اعتراضات خودش را به شعب بدهد تا رسيدگي شود كه آيا اين اسناد و مدارك در بررسي‌هاي شوراي نگهبان بوده است يا خير؟
وي افزود: تا چند روز پيش كه از آقاي حسينيان رييس شعبه 13 پرسيدم، هيچ سند و مدركي به شعبه ارائه نشده بود، بنابراين ما به صرف اينكه يك اعتراض روي پرونده اي در شعبه گذاشته شود، نمي‌توانيم بسنده كنيم.
لاريجاني تصريح كرد: بررسي كلي مواد 65 تا 71 نشانگر اين است كه نمايندگان حق دارند نسبت به اعتبارنامه اعتراض مستدلي بكنند كه شوراي نگهبان رسيدگي نكرده است و خانم آليا اين كار را نكرد.
رييس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: از جهت اينكه براي شخصيت والاي خانم آليا ارزش والايي قائل هستم، خارج از مدار متعارف با ايشان جلسه گذاشتم و خواستم تمام اسناد و مدارك خود را به آقاي حسينيان بدهند و ايشان نيز در جلسه اول توافق كردند كه اسناد و مدارك خود را به آقاي حسينيان بدهند تا ايشان در شعبه به هر تصميمي كه رسيدند از آن تبعيت كنند.
وي افزود: شعبه با بررسي مدارك، نظر تاييد نسبت به اعتبارنامه عبداللهي داشت ولي خانم آليا مجددا اعتراض داشتند و من مجددا جلسه گذاشتم و گفتم كه خانم آليا، شما براي حل اين مساله تعهد اخلاقي كرديد و در عين حال من از آقاي حسينيان خواهش كردم و ايشان مجددا تعهد كردند. آقاي حسينيان تجربه قضايي دارند و تمام موارد را بررسي كردند و گفتند اكثر موارد، مورد بررسي شوراي نگهبان قرار گرفته است و با توجه به اسناد و مدارك و دفاعيات آقاي عبداللهي و رسيدگي شوراي نگهبان به بيشتر موارد، هيچ دليلي بر رد اعتبارنامه عبد اللهي يا توجيه بقاي اعتراض معترض در پرونده مشاهده نشد. لاريجاني ادامه داد: طبق ماده 65 تا 71 ظرف 3 روز افراد بايد مدارك خود را ارائه كنند خانم آليا بايد در آن فاصله اسناد و مدارك خود را ارائه مي‌داد و شعبه رسيدگي مي‌كرد. ايشان دو بار تعهد دادند و بنابراين من هيچ حجتي بر اين قضيه نمي‌بينم و اعتراض شما را هم وارد نمي‌دانم.
پس از اين بود كه سخنان لاريجاني در اين خصوص با احسنت احسنت گفتن برخي از نمايندگان همراه شد.
اما پس از گفته‌هاي لاريجاني اين رسايي بود كه تذكر آيين‌نامه‌اي داد و گفت: در كجاي آيين‌نامه آمده كه اگر معترضين در جلسه به اعتبارنامه شخصي معترض باشند، رييس جلسه مي‌تواند اعتراض را وارد بداند يا نداند.
وي افزود: اگر چنين چيزي نيست، پس چرا شما پس از خواندن اعتبارنامه‌ها سوال مي‌كنيد كه اعتراضي هست يا نه؟ شما كه حق وتو داريد، پس اعتراض داشتن يا نداشتن مهم نيست.
لاريجاني پاسخ داد: برداشت ما غير از اين است، ماده 65 كاملا روشن است كه اعتبارنامه‌ها بر اساس اسناد و مدارك بررسي شود.
وي گفت: ما به سوگندمان هم وفادار هستيم و دريافت ما از آيين‌نامه، مجموعه آيين‌نامه از بند 65 تا 71 است.
بعد از پاسخ لاريجاني، كوچك‌زاده نيز تذكر داد و خاطرنشان كرد: اميدوارم قطع كلام ناطق صورت نگيرد، زيرا اين خود تذكر ديگري را در پي خواهد داشت. براي آن‌كه بتوان مجموعه 290 نفري مجلس را اداره كرد بايد سخن يك نفر فصل‌الخطاب باشد كه آن رييس است. من با عبداللهي مشكلي ندارم و تمام موضوعات در پرونده ايشان قبل از اين مراحل در دادستاني به اطلاع من رسيده است كه گفتند به شوراي نگهبان داده‌اند و من اعتراض نكردم. شما گفتيد كه آقاي حسينيان بررسي كرده و اكثر موارد اعتراض توسط شوراي نگهبان رويت نشده، اگر برخي موارد رويت نشده، اين در صلاحيت چه كسي است؟ اين مرجع تشخيص در صلاحيت چه مرجعي است كه آيا وارد هست يا نه؟ آيا آن مرجع را رييس مجلس يا شعبه مي‌توانند ساز و كاري برايش به وجود آورند؟ كجاي آيين‌نامه اجازه توافق را داده است؟
نماينده تهران ادامه داد: شما با موافقت خود خانم آليا و آقاي حسينيان رييس شعبه، توافق كرديد كه اين‌گونه عمل شود. اكنون به اقرار خود شما برخي اسناد به رويت نرسيده است.
وي خطاب به لاريجاني گفت: پيش خدا بزرگ مي‌شويد، اگر بگوييد اشتباه كرده‌ايد كه لاريجاني در پاسخ به كوچك‌زاده گفت: من بر اساس سوگندي كه ياد كرده‌ام آخرت خودم را براي چنين ماجرايي كه آقاي عبداللهي بخواهد اعتبارنامه‌اش تاييد يا رد نشود، خراب نخواهم كرد. مطابق آيين‌نامه بايد فرد ظرف سه روز اسناد و مدارك خود را ارائه كند، اما پس از پنج الي شش روز هم سند و مدرك به آقاي حسينيان داده نشده است. اين‌كه آقاي حسينيان در نوشته‌شان آورده‌اند برخي موارد هست، ما هم خارج از روال قانوني گفتيم كه بررسي كنند. بنابراين ديگر ملاك قانوني بر آن نيست. اگر اسناد و مدارك را در زمان خاصي داده بود و شعبه رسيدگي كرده بود ما تسليم هستيم، اما چنين چيزي ارائه نشده بود. و در اين هنگام از سوي منشي جلسه اعلام شد كه 13 اخطار و تذكر خواسته شده است كه لاريجاني گفت: نوبت كيست؟ زارعي نيز در تذكر آيين‌نامه‌اي خود، گفت: بنده در جريان توافقي كه صورت گرفت، بودم، توافق با آنچه در آيين‌نامه هست تفاوت داشت. در روزي كه اعتبارنامه 19 نفر از نمايندگان مطرح بود، آقاي عبداللهي اعتراض داشت، شما آن را به حساب اشتباه در آيين‌نامه گذاشتيد.
زارعي ادامه داد: آقاي حسينيان پرونده قضايي بررسي نكرده‌اند. علاوه بر مستنداتي كه بود، مداركي در اختيار ايشان قرار گرفته است و ايشان هم گفته‌اند كه ما در اينجا كار قضايي نمي‌كنيم. در حال حاضر امور دور از شان صورت گرفت و لذا اداره كار و حضور در كميسيون‌هايي كه با مسائل اقتصادي مرتبط است، صلاح و درست نيست. به نظر من بايد همه را با هم در نظر بگيريم. بنابراين اگر به آيين‌نامه توجه كنيم كمتر به خطا مي‌افتيم. بالاخره معلوم نشد كه چه اتفاقي افتاده است و از شما مي‌خواهم به آيين‌نامه برگرديد.
اما لاريجاني باز هم تذكر را وارد ندانست و دوباره توضيح داد كه ما بر اساس احترامي كه قايل بوديم خواستيم بيشتر مورد بررسي قرار گيرد.
وي گفت: من متن آن را كامل مي‌خوانم تا ديگر شبهه‌اي وجود نداشته باشد، با توجه به اسناد و مدارك و دفاعيات عبداللهي و رسيدگي شعبه، توجيه مشخصي مشاهده نگرديد، هر چند به نظر مي‌رسد آقاي عبداللهي با توجه به موقعيت و جايگاه نمايندگي بايد احتياط بيشتري كنند و از ورود به مسائلي كه وي را در معرض اتهام قرار مي‌دهد بايد خودداري كند.
لاريجاني گفت: اين خيلي شفاف است، ما به آقاي عبداللهي هم اين را گفتيم و اعتراض شما را وارد نمي‌دانم.
پس از اين بود كه كاظم جلالي نيز تذكر آيين‌نامه‌ا‌ي خود از لاريجاني و عبداللهي دفاع كرد و گفت: بر اساس ماده 65 آيين‌نامه، همان‌طور كه ذكر شد شعب رسيدگي به اعتبارنامه‌ها را شروع مي‌كنند و نسبت به مداركي كه در شوراي نگهبان مورد بررسي قرار گرفته، رسيدگي مي‌كنند. در مجلس ششم نسبت به اعتبارنامه حدادعادل و محتشمي‌پور اعتراض شده بود، آقاي حدادعادل هم كه رييس مجلس هفتم شد همين رويه را تعقيب كرد و شايد آخرين نفري كه اعتبارنامه‌اش تصويب شد محمد عليخاني بود كه مباحث بسياري در مجلس شكل گرفت. عرف هم همين بود كه آقاي لاريجاني انجام داده‌اند، يعني اگر اسناد و مداركي ظرف مدت ارائه نشد، شعبه راي مي‌دهد و به تحقيق مي‌رود و اما اگر اسناد و مدارك خارج از زمان ارائه شد، ديگر نمي‌توان به آن رسيدگي كرد.
وي افزود: ما مجلس ششم را به ياد داريم و نقش بارز آقاي عبداللهي در آن مجلس؛ متاسفم از سكوت بسياري از دوستان كه عبداللهي قبلا راجع به اعتبارنامه آنها صحبت كرده بود.
وي گفت: تا كي مي‌خواهيم افراد را به مسلخ ببريم، ضمن آن‌كه بايد مشخص شود آقاي عبداللهي پرونده قضايي دارند يا يك تهمت است؟ اين پرونده را به اطلاع همه برسانيد تا مشخص شود، مقصر كيست.
بعد از آن لاريجاني در پاسخ به جلالي گفت: تذكر شما به من بود يا به دوستان؟ به هر حال تشكر مي‌كنم.
گفتني است فاطميه آليا پيش از جلسه ديروز مجلس نسبت به اعتبار نامه عبداللهي اعتراض كرده بود كه پس از صحبت عبداللهي با نمايندگان 18 تن از آنها وي را به بازپس‌گيري اعتراض تشويق كردند؛ اما موثر نيفتاد. عبداللهي نيز در پاسخ به اعتراضات آليا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار كرده بود: آليا از طرف خود اعتراضي ندارد، اما با حمايت ديوان محاسبات و دولت به اعتراض خود پافشاري مي‌كند چرا كه آنها نمي‌خواهند من رييس كميسيون برنامه و بودجه شوم.
رد يك فوريت اصلاح آيين‌نامه داخلي مجلس
در جلسه علني ديروز مجلس هم‌چنين يك فوريت طرح اصلاح موادي از آيين‌نامه داخلي مجلس با 112 راي مثبت و 96 راي مخالف به تصويب نرسيد.
موسي قرباني نماينده‌ مردم قائنات در تشريح فوريت اين طرح، اظهار كرد: اين اصلاح براي كاربردي شدن آيين‌نامه و افزايش كارآيي مجلس لازم است تا ضعف‌هاي آيين‌نامه‌اي گذشته رفع و جبران شود.
قرباني به مواردي از اين طرح اشاره كرد و آنها را شامل شفاف شدن بحث بررسي اعتبارنامه‌ها، تعيين وقت مشخص براي نماينده دولت و مخبر كميسيون براي اظهارنظر درباره طرح‌ها و لوايح، تعيين وقت سه ماهه براي قرائت گزارش تحقيق و تفحص‌هايي كه فرصت شش ماهه آنها به پايان رسيده است و ... برشمرد.
در همين حال گفتني است پس از رد يك فوريت اين طرح جلسه علني ديروز مجلس ساعت 11 به كار خود پايان داد و علي لاريجاني اعلام كرد كه جلسه بعدي مجلس هفته آينده، روز يك‌شنبه دوم تيرماه برگزار خواهد شد.
ماجرايي فراتر از يك اعتبارنامه
روز گذشته اعتبارنامه 8 منتخب مردم براي حضور در هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي كه در شعب مربوطه مورد اعتراض قرار گرفته بود، در صحن علني مجلس مطرح شد؛ اما يكي از اين اعتبارنامه‌ها كه مربوط به عبداللهي، منتخب مردم ماهنشان و رييس كميسيون اقتصادي مجلس هفتم بود، به موضوعي بحث‌برانگيز تبديل شد. موضوع اعتبارنامه عبداللهي البته از ابتدا شكلي غيرعادي به خود گرفته بود؛چه آن زماني كه فاطمه آليا، نماينده تهران به استناد گزارش‌هاي ديوان محاسبات به اعتبارنامه او اعتراض كرد، عبداللهي در اقدامي بي‌سابقه، به اعتبارنامه 18 نماينده شاخص تهران و نيز فاطمه آليا متقابلا اعتراض كرد. اين اقدام عبداللهي در آستانه انتخاب هيات‌رييسه دائم مجلس، مي‌توانست مشكل‌ساز شود كه با وساطت برخي چهره‌ها وي اعتراض خود را پس گرفت. براساس توافقات انجام‌شده روز گذشته لاريجاني از نمايندگان خواست به اعتبارنامه عبداللهي راي دهند كه اين اقدام با موجي از اعتراض مواجه شد. آغازگر اين حملات به لاريجاني، آليا بود، اما پس از وي چند نماينده عضو ائتلاف حامي دولت، موسوم به رايحه خوش، تذكر آليا را پي گرفتند. بنابر اعلام منشي هيات‌رييسه، 13نفر براي ايراد تذكر به لاريجاني نامه نوشته بودند. ماجراي تاييد اعتبارنامه عبداللهي و نحوه عمل لاريجاني در اين زمينه چندان به مذاق پايگاه خبري حامي دولت نيز خوش نيامده است. رجانيوز در گزارش خود نوشت: اعتبارنامه رضا عبداللهي نماينده ماهنشان به‌رغم تذكرات پياپي نمايندگان برخلاف نص صريح آيين‌نامه داخلي مجلس تصويب شد.
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن