تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمت نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و تعليم دهيد، بفهميد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815676621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سولانا متن پيشنهاد 1+5 را به رسانه‌ها دادرمزگشايي از بسته هسته‌اي غرب


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سولانا متن پيشنهاد 1+5 را به رسانه‌ها دادرمزگشايي از بسته هسته‌اي غرب
دنياي اقتصاد- خاويرسولانا، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و فرستاده ويژه 1+5 به ايران براي از سرگيري مذاكرات هسته‌اي در نشست خبري خود با رسانه‌ها، بسته هسته‌اي غرب را در اختيار خبرنگاران گذاشتدر اين بسته بر حق ايران نسبت به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي تاكيد شده و قول تامين كمك‌هاي مالي و تكنولوژيك در اين جهت داده شده است.در بند تعهدات اقتصادي 1+5 نيز به گام‌هايي اشاره شده كه قرار است در جهت عادي‌سازي روابط اقتصادي و بازرگاني با ايران از طريق تسهيل دسترسي ايران به بازارها و سرمايه بين‌المللي برداشته شود و نيز چارچوبي كه وعده داده شده است براي سرمايه‌گذاري مستقيم و تجارت بيشتر با ايران برداشته شود.در اين بسته همچنين به همكاري در هواپيمايي غيرنظامي شامل امكان لغو و محدوديت‌هاي صادراتي سازندگان هواپيما به ايران و قادرسازي ايران به نوسازي هواپيمايي غيرنظامي اشاره شده است.
سولانا درتهران متن بسته پيشنهادي را منتشر كرد
مشوق‌هاي غرب در برابر تعليق موقت
دنياي‌اقتصاد-خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپايي در حالي كه توسط مديران سياسي كشورهاي گروه 1+5 به جز نماينده آمريكا همراهي مي‌شد، روز شنبه بسته مشوق‌ها را در مقابل پذيرش تعليق موقت غني‌سازي، به وزير امور خارجه كشورمان ارائه كرد.
بي‌بي‌سي گزارش داده است كه نسخه‌اي از پيشنهادهاي كشورهاي غربي همچنين به سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و علي لاريجاني، نماينده مقام معظم رهبري در شوراي ياد شده و رييس مجلس شوراي اسلامي كه پيش از اين طرف مذاكره با سولانا بوده است، ارائه شده؛ با اين وجود اين خبر توسط هيچ منبع داخلي رد يا تاييد نشده است. در صورتي كه اين خبر صحت داشته باشد، اين اقدام سولانا گوياي اين نكته است كه كشورهاي غربي چنين تصور مي‌كنند كه درباره نحوه ادامه فعاليت‌هاي هسته‌اي، در ايران نظرات مختلفي وجود دارد.
يكي از مقامات ارشد وزارت خارجه بريتانيا در پاسخ به اين سوال كه چرا علي لاريجاني نيز در فهرست دريافت‌كنندگان نامه گنجانده شده است، گفت كه پيشنهادكنندگان بسته مي‌خواهند مطمئن شوند كه همه اجزاي حكومت ايران كه در تصميم‌گيري‌ها موثرند، از مفاد بسته باخبر شوند.
اين مقام بريتانيايي همچنين مدعي شد كه با وجود موضع‌گيري‌هاي صريحي كه مقامات ايراني در مورد غيرقابل توقف بودن غني‌سازي اورانيوم مي‌كنند، ميان اين مقامات بحث‌هايي بر سر پذيرش بسته پيشنهادي جريان دارد.
وي البته هيچ گونه مدركي را براي اثبات ادعاي خود ارائه نكرد.
همچنين بنابر اخبار وارده سولانا علاوه‌بر بسته پيشنهادي، نامه‌اي را كه به امضاي وزراي خارجه كشورهاي 1+5 از جمله كاندوليزا رايس رسيده است، نيز به مقامات كشورمان تحويل داده است. سولانا پس از نشست مطبوعاتي خود كه شامگاه شنبه در سفارت آلمان در تهران برگزار شد، متن بسته پيشنهادي و نامه 1+5 را در اختيار خبرنگاران گذاشت.
خاوير سولانا در اين نشست خبري اعلام كرد كه سرفصل بسته پيشنهادي مي‌تواند نقطه آغاز خوبي براي مذاكرات باشد.
به گزارش خبرگزاري مهر، متن كامل بسته پيشنهادي 5+1 كه بنابر اظهارات سولانا نسخه‌اي «عميق‌تر» و يا معتدل‌تر از پيشنهاد سال 2006 است، با ادبيات جديدي مطرح شده است و تفاوت جدي اين بسته با پيشنهادهاي ارائه شده در سال 2006 صراحت در اين نكته است كه «به محض جلب اعتماد نهايي از صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، با ايران مانند هر كشور ديگري كه عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است، برخورد مي‌شود.»
يكي از مسوولان ارشد وزارت خارجه بريتانيا گفت: تفاوت عمده بسته كنوني با بسته پيشين اين است كه بسته پيشين هنگامي به ايران عرضه شد كه هنوز پرونده اتمي اين كشور به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع نشده و تحريمي عليه ايران در نظر گرفته نشده بود،‌ اما ايران بسته كنوني را در شرايطي دريافت مي‌كند كه چهار قطعنامه در شوراي امنيت سازمان ملل عليهش تصويب شده و تحت‌تحريم بين‌‌المللي قرار گرفته است.
به گفته اين ديپلمات ارشد بريتانيايي، آثاري كه تحريم‌هاي بين‌المللي بر اقتصاد ايران بر جاي گذاشته و مشكلات اقتصادي كه اين كشور با آنها دست به گريبان است، انگيزه عمده‌اي است كه مي‌توان براي پذيرفتن بسته پيشنهادي از جانب ايران در نظر گرفت.
وي مدعي شد كه ايراني‌ها اين بار بر خلاف دفعه پيش، اطمينان يافته‌اند كه تحت‌فشار قرار خواهند گرفت و اين فشار افزايش خواهد يافت؛ از طرف ديگر، اينكه ايراني‌ها هم خودشان بسته پيشنهادي تدوين كرده‌اند، نشان مي‌دهد كه آنها هم نسبت به وضعيت موجود نگرانند كه اين نشانه خوبي است.
در اين بسته تشويق‌هاي اقتصادي در ازاي تعليق غني‌سازي طي دوره مذاكره پيشنهاد شده است. بخش عمده‌اي از اين مشوق‌ها گرچه ناظر بر حقوق طبيعي جمهوري اسلامي است كه طي ساليان پس از انقلاب از كشورمان سلب شده است، اما مي‌توان آن را آمادگي غرب براي پايان دادن به تقابل با جمهوري اسلامي قلمداد كرد.
سولانا در كنفرانس خبري خود در تشريح مفاد بسته پيشنهادي غرب با بيان اين‌كه ما اميدواريم بسته پيشنهادي 1+5 نقطه‌ آغازي براي گفت‌وگوهاي حقيقي باشد، اظهار كرد: «اين بسته ايران را مجاز مي‌كند تا يك برنامه نوين هسته‌اي داشته باشد و هم‌چنين به نوين‌سازي و توسعه‌ وضعيت فعلي خود بپردازد.»
وي با اشاره به اينكه پيشنهادهاي غرب در زمينه اقتصادي به آزادسازي تجاري مي‌انجامد، گفت: علاقه‌منديم در زمينه‌ زيرساخت‌ها؛ نه فقط انرژي بلكه در زمينه‌ ارتباطات كار كنيم. هم‌چنين علاقه‌منديم در چند حوزه‌ مورد علاقه‌ ايران، از جمله كشاورزي، آموزش و مديريت بلاياي طبيعي نيز همكاري داشته باشيم و نيز همكاري‌هايي در زمينه هواپيماهاي مسافربري داشته باشيم.
وي گفت: مي‌دانيد كه ما براي اين‌ها شرط‌هايي داريم و افرادي كه در اين‌جا هستند، آنها را ارائه مي‌دهند. ما علاقه‌منديم يك رابطه‌ عادي و طبيعي در همه‌ زمينه‌ها و نيز هسته‌اي داشته باشيم.
در بسته پيشنهادي كه سولانا به همراه داشت، شرط كشورهاي غربي براي ارائه مشوق‌ها و از سرگيري مذاكرات اين‌گونه بيان شده است: «به منظور دستيابي به راه‌حلي جامع، درازمدت و مناسب براي مساله هسته‌اي ايران كه با قطعنامه هاي مربوط به سازمان ملل سازگار باشد در تكميل پيشنهاد ارائه شده به ايران در ژوئن 2006 كه هنوز به قوت خود باقي است، موارد زيربه عنوان سرفصل‌هاي مذاكره مابين كشورهاي چين، فرانسه، آلمان، ايران و بريتانيا و ايالات متحده آمريكا به همراه نماينده عالي اتحاديه اروپايي پيشنهاد مي‌شود. تا زماني كه ايران به شكل تصديق‌پذير تمام فعاليت‌هاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري خود را ذيل قطعنامه 1803 شوراي امنيت سازمان ملل به حالت تعليق درآورد؛ در راستاي اين مذاكرات همچنين از ايران انتظار داريم كه درخواست‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را اجابت كند.
در مقابل چين، فرانسه، آلمان، روسيه، بريتانيا، ايالت متحده آمريكا و نماينده عالي اتحاديه اروپا اعلام آمادگي كرده‌اند تا:
- حق ايران را براي توسعه پژوهش، توليد و كاربرد انرژي صلح‌آميز هسته‌اي مطابق با تعهدات پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي را به رسميت بشناسند.
- به محض ايجاد اطمينان از ماهيت كاملا صلح‌آميز برنامه هسته‌اي ايران، با آن همان رفتاري برقرار شود كه با برنامه هر كشور فاقد سلاح‌هاي هسته‌اي در چارچوب ان‌پي‌تي مي‌شود.
- تاكيد دوباره بر حق ايران نسبت به انرژي هسته‌اي براي مقاصد صرفا صلح‌آميز مطابق با تعهدات اين كشور در چارچوب پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي.
- تامين كمك‌هاي مالي و تكنولوژيك لازم جهت استفاده صلح‌آميز ايران از انرژي هسته‌اي و حمايت نسبت به از سرگيري پروژه‌هاي همكاري فني در ايران توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي.
- حمايت از ساخت نيروگاه‌هاي آب سبك مطابق با آخرين فن‌آوري روز.
- حمايت از تحقيق و توسعه در انرژي هسته‌اي به موازات بازيابي تدريجي اعتماد بين‌المللي.
- تامين تضمين‌هاي الزام‌آور حقوقي عرضه سوخت هسته‌اي.
- همكاري در جهت مديريت سوخت مصرف شده و پسماند راديواكتيو.
در بخشي از بسته كشورهاي 1+5 به «پيشنهادهاي سياسي» پرداخته شده است كه همگرايي زيادي با بسته پيشنهادي ايران براي ايجاد صلح در سطح منطقه و جهان دارد. در اين بخش تاكيد شده است كه در صورت تعليق غني‌سازي بهبود روابط شش كشور (آمريكا، انگليس، فرانسه، چين، روسيه و آلمان) و اتحاديه اروپايي با ايران، ايجاد اعتماد متقابل در دستور قرار مي‌گيرد. مفاد ديگر اين بند به اين شرح است:
- تشويق تماس و گفت‌وگوي مستقيم با ايران.
- پشتيباني از ايران در جهت ايفاي نقش مهم و سازنده در امور بين‌الملل.
- ارتقاي سطح گفت‌وگو و همكاري در حوزه‌هاي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و موضوعات مربوط به امنيت و ثبات منطقه‌اي.
- كار با ايران و ديگر كشورهاي منطقه در جهت ارتقاي ترتيبات اعتماد سازي و امنيت منطقه‌اي.
- ايجاد مكانيزم‌هاي مناسب مشاوره و همكاري.
- حمايت از برگزاري يك كنفرانس درباره مسائل امنيت منطقه‌اي.
- تاكيد دوباره بر اينكه حل مساله هسته‌اي ايران به تلاش‌هاي منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي و تحقق هدف خاورميانه عاري از سلاح‌هاي كشتار جمعي شامل سامانه‌هاي آنها كمك خواهد كرد.
- تاكيد دوباره بر تعهد در چارچوب منشور سازمان ملل كه در روابط بين‌المللي خود از تهديد يا استفاده از زور نسبت به تماميت ارضي يا استقلال سياسي هر كشور يا هر رفتار ديگري كه مطابق با منشور سازمان ملل نباشد اجتناب ورزند.
- همكاري در مورد افغانستان شامل همكاري جدي تردر مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمايت از برنامه‌هاي بازگشت آواره‌هاي افغان به افغانستان، همكاري در بازسازي افغانستان و همكاري بر تامين امنيت مرزهاي ايران و افغانستان.
در بخش«پيشنهاد‌هاي اقتصادي» تصريح شده است كه با موافقت ايران گام‌هايي در جهت عادي‌سازي روابط اقتصادي و بازرگاني از قبيل تسهيل دسترسي ايران به اقتصاد، بازارها و سرمايه‌هاي بين‌المللي از طريق حمايت عملي در جهت الحاق كامل ايران به ساختارهاي بين‌المللي شامل سازمان تجارت جهاني و ايجاد چارچوبي براي سرمايه‌گذاري مستقيم و نيز تجارت بيشتر با ايران، برداشته خواهد شد.
همچنين در جهت عادي‌سازي همكاري با ايران در حوزه انرژي، وعده داده شده است كه ايجاد يك مشاركت درازمدت و وسيع الطيف استراتژيك انرژي بين ايران و اتحاديه اروپا و ديگر طرف‌هاي علاقمند، با كاربردها و تدابير عيني و عملي، در دستور قرار گيرد.
در حوزه كشاورزي نيز كشورهاي غربي متعهد شده‌اند با حمايت از توسعه كشاورزي در ايران، تسهيل خودكفايي كامل ايران را در غذا از طريق همكاري در فن‌آوري مدرن مدنظر قرار دهند.
در زمينه محيط‌زيست و زيرساخت‌ها نيز اين كشورها از پروژه‌هاي غيرنظامي در حوزه حفاظت از محيط زيست، زير ساخت‌ها، علم و فن‌آوري و‌هايتك، توسعه زير ساخت‌هاي حمل‌ونقل شامل كريدورهاي حمل‌ونقل بين‌المللي حمايت خواهند كرد. همچنين حمايت از نوين‌سازي زير ساخت‌هاي مخابراتي شامل لغو محدويت‌هاي تجاري مرتبط كامل صورت خواهد گرفت.
درباره هواپيمايي غير نظامي، لغو محدويت‌هاي صادراتي سازندگان هواپيما به ايران، از جمله مشوق‌هاي غرب است و قادر‌سازي ايران به نوسازي ناوگان هواپيمايي غير نظامي خود مورد توجه قرار گرفته است.
همچنين وعده داده شده است به ايران در جهت حصول اطمينان از اينكه هواپيماهاي ايراني مطابق با استانداردهاي ايمني بين‌المللي هستند، كمك شود.
در مسائل اقتصادي، اجتماعي و توسعه انساني و بشر دوستانه مشوق‌هاي غربي به اين شرح است:
-در اختيار گذاشتن، كمك به نيازهاي توسعه اقتصادي و اجتماعي و بشر دوستانه در صورت نياز
- همكاري و حمايت فني در حوزه‌هاي آموزشي مفيد براي ايران
- حمايت از ايرانيان براي شركت در دوره‌هاي آموزشي يا كسب مدارج علمي در حوزه‌هايي مانند: مهندسي عمران، كشاورزي و مطالعات زيست‌محيطي.
- حمايت از برنامه‌هاي مشترك بين موسسات آموزش عالي مانند بهداشت عمومي، معيشت روستايي، پروژه‌هاي مشترك علمي، مديريت عمومي، تاريخ و فلسفه.
- همكاري در حوزه توانايي‌هاي پاسخ موثر به حوادث غير مترقبه (مانند زلزله نگاري، پژوهش زمين لرزه، مديريت بحران و غيره)
در پايان اين متن تشكيل گروه‌هاي ناظر مشترك با هدف اجراي يك موافقتنامه آتي به عنوان «مكانيزم اجرا» در نظر گرفته شده است.
نامه وزراي خارجه 1+5 به ايران
خاوير سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپايي نامه وزراي خارجه گروه 1+5 را به همراه بسته پيشنهادي اين گروه روز شنبه به منوچهر متكي تحويل داد. در اين نامه آغاز مذاكرات رسمي بين ايران و كشورهاي ياد شده به توقف فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي از سوي ايران موكول شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، متن نامه وزراي خارجه گروه 1+5 (آلمان، انگليس، فرانسه، آمريكا، روسيه و چين) به شرح زير است.
ايران يكي از كهن‌ترين تمدن‌هاي جهان است. مردمان آن به دلايل موجهي نسبت به تاريخ، فرهنگ و ميراث خود احساس غرور مي‌كنند. ايران در تقاطعي جغرافيايي قرار داشته و از منابع گسترده طبيعي و امكانات بالقوه اقتصادي برخوردار است كه مردم آن بايد به طور كامل از آنها بهره‌مند شوند.
اما در سال‌‌هاي اخير، روابط ايران با جامعه جهاني به دليل عدم اعتماد به برنامه هسته‌اي ايران در سايه تنش و بدبيني فزاينده قرار گرفته است. ما از كوشش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در پرداختن به اين مساله پشتيباني كرده‌ايم، اما آژانس در گزارش‌هاي پي‌درپي خود به اين نتيجه رسيده است كه نمي‌تواند تضمين‌هاي معتبري درباره نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌اي اعلام نشده در ايران ارائه كند. دو سال پيش، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي موضوع را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع داد كه تا به حال با صدور چهار قطعنامه ايران را به انجام تعهداتش فرا خوانده است.
ما، وزراي خارجه چين، فرانسه، آلمان، روسيه،‌ بريتانيا و ايالات متحده آمريكا كه در اين ماموريت به نماينده عالي سياست خارجي و امنيت اتحاديه اروپايي پيوسته‌ايم، متقاعد شده‌ايم كه امكان تغيير وضعيت فعلي امور ممكن است. اميدواريم كه رهبران ايران نيز با ما در اين هدف همراه باشند.
در ژوئن 2006 (خرداد 1385) ما پيشنهادهاي بلند پروازانه‌اي را با هدف مذاكراتي همه جانبه ارائه كرديم. ما به ايران پيشنهاد همكاري در برنامه‌اي مدرن براي انرژي هسته‌اي با تضمين تامين سوخت داديم. همچنين، آمادگي داشتيم مسائل سياسي و اقتصادي و نيز امنيت در منطقه را به گفت‌وگو بگذاريم. اين پيشنهادها به دقت بررسي و به منظور پرداختن به منافع ضروري و مهم ايران و جامعه بين‌الملل طراحي شده بودند.
امروز ما با توجه به مفاد قطعنامه‌ 1803 بار ديگر پيشنهادهاي خود را به پيوست‌ نامه حاضر و به منظور پرداختن سازنده به اين نگراني‌ها و منافع مهم ارائه مي‌دهيم. البته ايران آزاد است تا پيشنهادهاي خود را ارائه كند. مذاكرات رسمي را مي‌توان به محض توقف فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و باز‌فرآوري از سوي ايران از سر گرفت. علاقه‌منديم تصريح كنيم كه ما حق ايران را تحت پيمان‌هاي بين‌المللي كه اين كشور امضاء كرده و پذيرفته است، به رسميت مي‌شناسيم. ما كاملا اهميت تضمين تامين سوخت براي استفاده غير نظامي را درك مي‌كنيم و از تاسيسات بوشهر حمايت كرده‌ايم. اما هر حقي مسووليتي را هم به همراه دارد، به ويژه در زمينه ايجاد بازگرداندن اعتماد جامعه بين‌المللي نسبت به برنامه‌ هسته‌اي ايران.
ما آماده‌ايم تا با ايران به منظور يافتن راهي براي پرداختن به نيازهاي ايران و نگراني‌هاي جامعه بين‌الملل همكاري كنيم و تكرار مي‌كنيم هرگاه اعتماد جامعه بين‌الملل نسبت به ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه‌اي هسته‌اي شما دوباره ايجاد شود، با ايران همانند دولت فاقد سلاح‌ هسته‌اي كه عضو پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي هستند رفتار خواهد شد. از شما مي‌خواهيم نامه حاضر و پيشنهادهاي ما را با دقت بررسي كنيد. اميدواريم به زودي بتوانيم پاسخي از شما درباره آن دريافت كنيم. پيشنهادهاي ما فرصت‌هاي قابل توجهي براي منافع سياسي‌، امنيتي و اقتصادي ايران و منطقه فراهم مي‌‌آورند. اين گزينشي مقتدرانه براي ايران است. ما اميدواريم پاسخ شما مثبت باشد، چنين پاسخي سبب افزايش ثبات و پيشبرد بهروزي براي ملت‌هاي همه ما است.
صفحه 2 را هم بخوانيد
سولانا در كنفرانس خبري متن بسته و نامه 1+5 را در اختيار خبرنگاران گذاشت
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن