تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زبان مؤمن در پس دل اوست، هرگاه بخواهد سخن بگويد درباره آن مى انديشد و سپس آن را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816015718




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس سازمان بازرگاني استان تهران: فرش تهران را احيا مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس سازمان بازرگاني استان تهران: فرش تهران را احيا مي‌كنيم
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان بازرگاني استان تهران در تشريح اهداف جشنواره فرش دستباف تهران گفت: نقوش فرش تهران به فراموشي سپرده شده و ما سعي مي‌كنيم تا فرش تهران را احيا كنيم.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس عباس قلي زاده در نخستين نشست خبري فرش دستباف تهران گفت: بعد از نفت دومين كالاي صادراتي، فرش بوده است و در واقع اولين كالاي صادرات غيرنفتي فرش بوده كه بايد با برگزاري جشنواره‌ها و كارگاه‌هاي مختلف سعي كنيم تا دوباره سيطره خود را به بازار فرش احيا كنيم.
وي با اشاره به پيدايش مشكلات خاصي در زمينه فرش گفت: رقباي ما از ترفند‌هايي نظير طراحي‌هاي مشابه قالي‌ ايراني، كارگران ارزان و توليد انبوه سعي در كم جلوه دادن فرش ايراني داشته‌اند.
وي ضمن بيان اينكه بايد رفتارهاي سنتي در توليد و صادرات فرش را كنار بگذاريم گفت: بايد با تمام سعي خود مشكلات فرش را مرتفع كرده و توانمندي‌هاي فرش دستباف را احيا كنيم تا بتوانيم به جايگاه اصلي خود بازگرديم.
قلي‌زاده گفت: بايد تمام استانها در اين حركت همسو شوند چرا كه قدمت و تاريخچه فرش برخي استانها نظير اصفهان، مشهد و تبريز زياد بوده و بطوريكه در بازارهاي جهاني اسم استانها به عنوان برند فرش‌ها مطرح مي‌شود.
وي افزود: ما بايد سعي كنيم نقوش اصلي فرش تهران كه شامل طرح طالقان، طرح ورامين و طرح تهران است را احيا كرده و به جايگاه اصلي آن بازگردانيم در همين خصوص است كه اولين جشنواره فرش تهران فردا افتتاح خواهد شد.

* طرح برگزاري جشنواره فرش دستباف

در ادامه بهمن حاج علي گفت : فرش دستباف ايران از محصولاتي است كه طي قرن ها علاوه بر ابعاد اقتصادي با هنر ملي و ميراث فرهنگي كشور در آميخته به طوريكه ايران را با فرش و فرش را با نام ايران مي‌شناسد و جدا كردن اين دو از يكديگر امكان‌پذير نيست و حفظ و حراست از آن يك وظيفه ملي براي تمامي بخش‌هاي فرهنگي و اقتصادي به شمار مي‌رود و فرش به عنوان چكيده هنر ايراني و سرآمد صنايع دستي جهان مطرح مي‌باشد. بنابراين برگزاري جشنواره با توجه به فراگيري آن در تجليل از دست‌اندركاران هنر _ صنعت فرش، معرفي بهتر ويژگي‌هاي فرش دستباف و كاربري آن مي‌تواند بسيار موثر بوده و باعث تثبيت و ماندگاري فر در بازارهاي داخلي و خارجي و ايجاد تقاضا در نسل جديد گردد.

* ضرورت طرح:

معاون بازرگاني داخلي سازمان بازرگاني استان تهران با بيان اينكه هم‌اكنون به لحاظ تغيير در روش زندگي، تغيير در الگوي مصرف و عدم تبليغ و توجه كافي به ويژگي‌هاي فرش دستباف به كارگيري آن در زندگي روزمره و دكوراسيون داخلي كاهش يافته كه بالطبع تقاضاي استفاده از آن با توجه به جايگزين‌هاي مختلف كمتر شده است اظهار داشت:مي‌بايست در اين زمينه فرهنگ‌سازي مناسب صورت گيرد و با توجه به ضرورت‌هاي پيش گفته جايگاه تاريخي، هنري، فرهنگي و اقتصادي فرش دستباف ايران در داخل و خارج از كشور حفظ و صيانت شود.

* اهداف اصلي طرح

وي در خصوص اهداف اصلي طرح گفت:بستر‌سازي در ارتقاء منزلت شغلي قاليبافان و دست‌اندركاران هنر_ صنعت فرش به منظور كمك به توسعه توليد و بازار در اين بخش، ارايه راهكارهاي مناسب توسعه فرش استان‌ها (توليد، تحقيقات، آموزش و تجارت)،شناساندن پيشينه تاريخي، ابعاد و ويژگي‌هاي منحصر به فرد فرش دستباف به نسل جديد و ايجاد اگيزه استفاده در زندگي روزمره و افزايش تقاضا،ايجاد فضاي رقابتي سالم و بستر‌سازي جهت شكوفايي استعداد‌ها و خلاقيت‌ها در بين دست‌اندركاران عرضه هنر _ صنعت فرش دستباف در استانها از اهداف برگزاري اين جشنواره است.
وي افزود : فراهم نمودن زمينه مساعد براي برقراري ارتباط دست‌اندركاران فرش دستباف با مسئولين و مقامات استاني و كشوري، معرفي توانمندي‌هاي فرش استان و معطوف كردن افكار عمومي و بستر‌سازي در انتشار و ترويج يافته‌ها و تبادل تجربيات و سوق دادن فعالان اين عرصه در راستاي طر‌ح‌هاي شاخص و محوري توسعه فرش دستباف در برنامه چهارم توسعه از ديگر اهداف اين طرح مي باشد.

* اهداف جانبي طرح:

حاج علي در بيان اهداف جانبي گفت : جذب گردشگر از داخل و خارج كشور و معرفي ايران در قالب جشنواره ، كمك در اجرا توسعه سرمايه‌گذاري و ماندگاري فرش در بازارهاي هدف (داخلي و خارجي) و ارتقاء توان رقابت پذيري فرش ايران در بازارهاي جهاني از اهداف جانبي اين طرح مي باشد.

* شناسايي قالي بافان استان تهران

در ادامه فروغ اسماعيلي كارشناس فرش سازمان بازرگاني استان تهران گفت: تا پيش از سال 83، 15 ارگان مسئوليت فرش دستباف را بر عهده داشته‌اند ولي با مصوبه هيات دولت كليه مسئوليت‌هاي فرش دستباف به وزارت بازرگاني و مركز ملي فرش سپرده شد و در استانها اين وظيفه به عهده سازمان بازرگاني استانها واگذار شد.
وي با بيان اينكه تا پيش از سال 83 هيچ آماري در خصوص فرش وجود نداشته، گفت: در حال حاضر 14 هزار نفر قاليباف در استان تهران شناسايي شده‌اند كه بيش از 6 هزار نفر آنها تحت پوشش بيمه قرار گرفته‌اند و اين در حالي است كه تا قبل از سال 83 فقط 167 نفر تحت پوشش بيمه بوده‌اند.
اسماعيلي افزود: در حال حاضر 100 كارگاه قالي‌بافي با حداقل هر كارگاه 5 دار قالي شناسايي شده كه در آنها تمام نقوش و سبك‌هاي مختلف فرش‌هاي ايراني بافته مي‌شود.

* تشكيل اتحاديه‌هاي صنفي قالي‌بافان

اسماعيلي گفت: در شهرستانهاي كرج، ساوجبلاغ، فيروزكوه و شهريار اتحاديه‌هاي صنفي قالي‌بافان تشكيل شده و انتخابات ساير شهرستانها هم تا پايان تيرماه انجام خواهد شد.
وي افزود: انتخابات اتحاديه صنف قالي‌بافان در 30 تيرماه برگزار مي‌شود كه در واقع كليه فعالان قالي‌بافي اعم از طراحان رنگرزان و مرمت كاران مي‌توانند عضو اين اتحاديه باشند.

* كارگاه‌هاي آموزشي

اسماعيلي در ادامه گفت: با برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي قالي‌بافي بهداشتي كردن محيط كار، روش‌هاي بافت و شناخت بازار را به صورت رايگان و در مدت يك هفته آموزش داده‌ايم.
وي افزود: 40 هنرستان كار و دانش در رشته فرش زيرنظر سازمان بازرگاني فعاليت مي‌كنند كه طي سال گذشته 5 هنرستان ديگر اضافه شده است.

* توسعه صادرات فرش دستباف

اسماعيلي گفت: 350 عدد كارت بازرگاني براي صادر‌كنندگان فرش صادر و يا تمديد شده است.
وي افزود: يك سوم جوايز صادراتي استان تهران به فرش، اختصاص دارد و موضوع صادرات فرش هميشه در كار گروه توسعه صادرات فرش مطرح بوده است.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن