تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801197975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير بافت تاريخي شهر تبريز: جداره بافت تاريخي تبريز مرمت مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير بافت تاريخي شهر تبريز: جداره بافت تاريخي تبريز مرمت مي‌شود
خبرگزاري فارس: مدير بافت تاريخي شهر تبريز گفت: جداره بافت تاريخي تبريز مرمت مي‌شود.


حسين اسماعيلي سنگري، امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در تبريز افزود: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري آذربايجان شرقي، جداره بافت تاريخي اين شهر را مرمت مي‌كند.
وي ادامه داد: بافت قديمي شهر تبريز در محور خيابان تربيت و امام واقع شده و كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي نسبت به آسيب‌شناسي و رفع مشكلات جداره‌هاي باقي مانده از بناهاي تاريخي آن اقدام كرده‌اند.
اسماعيلي افزود: اين جداره متعلق به بناهاي مسكوني و تجاري دروه پهلوي است.
وي اضافه كرد: آسيب‌شناسي و شناخت وضع موجود از جمله برنامه مرمتي اين محور به شمار مي‌رود.
كارشناسان اعتقاد دارند با ايجاد بستر سبز در محدوده اين بافت تاريخي مي‌توان تنش‌هاي موجود را از بين برد.
ليلا بليان، عضو هيت علمي دانشگاه آزاد اسلامي تبريز درباره حصار تاريخي شهر تبريز گفت: اين حصار كه در گذشته نقش حفاظت، حمايت و دفاع از شهر را بر عهده داشت، هم‌اكنون نيز مي‌تواند همين نقش حفاظت و حمايت را به گونه‌اي متفاوت و مطابق با نيازهاي زمان خود در راستاني تنفس مجدد بافت ايفا كند.
به گفته وي دروازه‌هاي قديمي شهر به دليل قرار گرفتن در دل بافت تاريخي و نيز كاربري مسكوني بافت اطراف، قابليت تبديل به مراكز محله‌اي را دارند كه اين امر خود ايده‌اي در راستاني تقويت بافت فعالي و بازگرداندن حيات مجدد به آن محسوب مي‌شود.
بليان افزود: بر اساس مطالعات انجام شده و با تكيه بر طرح پيشنهادي بستر سبز براي محدوده بارو و خندق اطراف آن، مي‌توان از اين كمربند و دروازه‌ها به عنوان نقاط عطف آن، براي رفع تنش‌هاي داخل محدوده تاريخي و بهبودي وضع موجود بهره برد.
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي تبريز گفت: طراحي عناصر منطبق بر بافت تاريخي در بستر سبز با دو هدف كلي تنفس بافت و رفع نيازهاي ساكنان در قالب اهداف كوچكتري نظير ارتقا كيفيت كالبدي و رونق اقتصادي بافت، خلق فضاهاي بافت، خلق فضاهايي نوين در تناسب با شرايط زندگي معاصر، افزايش تعاملات مدني و اجتماعي توسعه فضاي سبز شهري و احياي خاطره از دست رفته حصار تاريخي مهم‌ترين هدف اين پروژه است كه در نهايت منجر به طراحي سيستمي متشكل از عناصر معماري و شهري در بخشي از بارو و خندق شهر تبريز مي‌شود.
طراحي عناصر معماري منطبق بر بافت تاريخي، موضوعي است كه ذهن مديران، متخصصان، كارشناسان و طراحان شهري را در چند دهه اخير به خود مشغول كرده است و آنان همواره در صدد ارائه راهكارها و طرح‌هايي هستند تا علاوه بر خلق فضاهاي نوين معماري و شهري قادر به رفع مشكلات و مسائل پيرامون بافت‌هاي تاريخي باشند.
در بررسي‌هاي انجام گرفته، سعي شده با گذر از مرحله تئوري تا عمل از طريق طراحي در بخشي از بافت تاريخي شهر تبريز كه بر ردپاي باروي قديمي آن شكل گرفته است، اين تلاش محقق شود.
در گذشته بارو و خندق اطراف آن به همراه هشت دروازه همچون كمربندي گرداگرد بافت تاريخي شهر تبريز را فرا گرفته بود كه در حال حاضر به جز محدوده‌هاي فيزيكي در قالب دسترسي‌هاي ايجاد شده در طرفين آن و يا تصوير ذهني به دليل وجود آثاري از دو دروازه، چيزي از آن برجا نمانده است.
در چند سال گذشته تخريب برخي از دروازه‌هاي قديمي شهر تبريز نگراني‌هايي را بين دوستداران آثار تاريخي ايجاد كرده است، يكي از اين دروازه‌ها دروازه قديمي باغميشه است كه در معرض تخريب قرار دارد.
دروازه قديمي باغميشه تبريز در روند نوسازي شهر در خطر نابودي و حذف قرار گرفته است، احداث مجموعه‌هاي تجاري جديد در محورهاي قديمي و تاريخي شهر تبريز منجر شد تا آسيب‌هاي جدي به هسته تاريخي تبريز به عنوان يكي از پنج شهر تاريخي كشور وارد شود.
دروازه باغميشه از معدود دروازه‌هاي تبريز قديم است كه آسيب‌هاي جدي‌تري داشته اما هنوز قابل توجه و بررسي است.
اين دروازه كه در بخش شمالي شهر تبريز قرار دارد پس از زلزله سال 1193 قمري ساخته و مسير ارتباطي با قفقاز آن دوران محسوب مي‌شده است.
اين دروازه قديمي در حال حاضر در منطقه تاريخي تبريز و در محدوده محور فرهنگي ـ تاريخي شهر قرار دارد كه محور مذكور قلب گردشگري شهر محسوب مي شود، تخريب جدي دروازه باغميشه با احداث يك بناي تجاري و پاركينگ مستقر در آن روند سريع‌تري به خود گرفته است.
انتهاي پيام؛/ص
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن