تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را با غیر زبانتان بخوانید تا از شما پارسایی و کوشش و نماز و خوبی را ببینند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821286199




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس سازمان زندان‌هاي كشور: 130 زندان فرسوده نيازمند حمايت دولت براي بازسازي است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئيس سازمان زندان‌هاي كشور: 130 زندان فرسوده نيازمند حمايت دولت براي بازسازي است
خبرگزاري فارس: رئيس سازمان زندان‌هاي كشور با اشاره به شرايط مطلوب داخل زندان‌ها گفت: در كشور 130 زندان فرسوده و قديمي وجود دارد كه توجه اساسي دولت جهت بازسازي را طلب مي‌كنند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، يساقي كه به مناسبت هفته قوه قضائيه در جمع خبرنگاران صحبت مي‌كرد با بيان اين مطلب افزود: در زمينه رعايت حقوق شهروندي در زندان ها نيز دفتري به نام دفتر حفظ حقوق شهروندي تشكيل شده است كه اعضاي اين دفتر بازديدهاي مستمري را از زندان‌هاي سراسر كشور دارند.
وي گفت: با توجه به مبناي اسلامي و پرتوي فرهنگ اسلام زندانيان در جمهوري اسلامي از حقوق شهروندي كامل برخوردار هستند.
وي با اشاره به امكان ادامه تحصيل زندانيان در كليه زندان‌هاي كشور گفت: در مقاطع مختلف ابتدايي تا دانشگاه زندانيان مي‌توانند درون زندان ادامه تحصيل دهند.
وي با اشاره به كاهش آمار ورودي زندان‌ها گفت: ورودي زندان‌ها در سال گذشته، 15درصد كاهش داشته است كه اين موضوع در مورد زندان‌هاي سابقه‌دار 21 درصد كاهش و بلاتكليف 4 درصد كاهش داشته است.
رئيس سازمان زندان‌ها به فراهم شدن امكان اشتغال زندانيان درون زندان اشاره كرد و گفت: در سال85، 17 هزار و 497 نفر در كارگاه‌ها و مزارع سازمان زندان‌ها فعاليت مي‌كردند كه اين رقم در سال 86 به 29 هزار و 283 نفر افزايش يافته است.
يساقي گفت: مددجويان كه درون زندان اشتغال دارند مخارج خانواده خود را از اين راه نيز تامين مي‌كنند.
وي با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان زندان‌ها در سلامت رواني زندانيان گفت: با كمك كارشناسان و اساتيد دانشگاه تلاش مي‌شود شخصيت زندانيان بازسازي شود كه در اين راستا با راه‌اندازي مراكز ويژه در سال 86،11 هزار و 604 نفر تحت مشاوره قرار گرفتند.
وي با بيان اينكه برنامه‌هاي بهداشت و پيشگيري در درون زندان‌ها به خوبي در حال انجام است گفت: انجام واكسيناسيون و انجام مرتب سم‌پاشي و گندزدايي از اقدامات موثر در اين راه است.
رئيس سازمان زندان ها ، كاهش استفاده از مجازات حبس را يك ضرورت توصيف كرد و گفت: كاهش استفاده از مجازات حبس به عنوان يك سياسيت كلي به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام و تنفيذ مقام معظم رهبري رسيده است.
وي با تاكيد بر اين‌كه جمعيت زندانيان بين 140 تا 150 هزار نفر نوسان دارد، افزود: متوسط حضور تعداد زندانيان نسبت به آسيا و جهان بالاتر است. در ايران به ازاي هر 100 هزار نفر 200 نفر زنداني در آسيا به ازاي هر 100 هزار نفر 140 نفر زنداني و در جهان به ازاي هر 100 هزار نفر 184 نفر زنداني هستند.
وي درباره علل افزايش تعداد زندانيان از ميزان استاندارد جهاني، گفت: حساسيت مثبت نظام جمهوري اسلامي ايران با برخورد با تخلفات سبب اين موضوع شده و در دستگاه‌ها راحت‌ترين كار براي تعيين مجازات حبس بوده كه طي دهه اخير رشد 10 درصدي ورودي زندان متوقف و اكنون دچار رشد منفي شده است.
وي ادامه داد: از مجازات زندان در طول ساليان گذشته به صورت افراطي استفاده شده است و به همين منظور ستادي تشكيل شد تا فعاليت‌هايي در زمينه كاهش مجازات حبس انجام دهد.
رئيس سازمان زندان ها در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه در فرار شهرام جزايري چه افرادي در سازمان زندان‌ها مسئول بوده‌اند، گفت: اين فرد از غفلت و مسامحه ماموران استفاده كرده و موفق به فرار شده بود كه در اين رابطه نيز براي كساني كه در اين موضوع مقصر بودند پرونده تشكيل شد و مجازات شدند.
وي در مورد تعداد زندانيان زن در زندان گفت: 5/3 درصد از زندانيان كشور را زنان تشكيل مي‌دهند.
يساقي در مورد تعداد زندانيان سياسي در كشور نيز گفت: به دليل اينكه هنوز جرم سياسي تعريف نشده است لذا هنوز زنداني تحت عنوان سياسي در كشور نداريم.
رئيس سازمان زندان‌ها در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه بيشترين ميزان زندان‌ها مربوط به چه جرمي است، گفت: بيشترين جرائم زندانيان كشور با 48 درصد مربوط به جرائم مواد مخدر است.
يساقي در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبني بر ورود مواد مخدر به زندان‌ها و تدابير سازمان زندان‌ها جهت جلوگيري از اين موضوع گفت: ورود مواد مخدر به زندان‌ امري است كه سراسر جهان گرفتار آن است.
وي ادامه داد: 70 درصد از زندانيان به دليل شرايط زندان جوياي مواد مخدر هستند و حدود 30 درصد نيز با سابقه اعتياد به زندان مي‌آيند و لذا بهترين تدبير جهاني و علمي جهت اين كار گسترش برنامه‌هاي كاهش آسيب يعني متادون درماني است و در كنار آن نيز مقابله و تقويت تجهيزات است.
انتهاي پيام/ز
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن