تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر مردم به هنگامى كه بلاها بر آنان فرود مى آمد و نعمت ها از دستشان مى رفت، با نيت هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814758123




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس سازمان زندان‌ها: 70 درصد زندانيان جوياي مواد مخدرند كمتراز10نفربه اتهام نشراكاذيب و افترا زنداني‌اند دفترحفظ حقوق شهروندي درزندان‌ها تشكيل شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس سازمان زندان‌ها: 70 درصد زندانيان جوياي مواد مخدرند كمتراز10نفربه اتهام نشراكاذيب و افترا زنداني‌اند دفترحفظ حقوق شهروندي درزندان‌ها تشكيل شده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي

رييس سازمان زندان‌ها با تاكيد بر اين‌كه زنداني سياسي نداريم چون جرم سياسي تعريف نشده است، اظهار كرد: افرادي كه تحت عنوان نشر اكاذيب و ايراد و افترا در زندان هستند تعدادشان شايد كمتر از ده نفر باشند.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، ‌علي اكبر يساقي در نشست مطبوعاتي صبح امروز به مناسبت هفته قوه قضاييه، اظهار كرد: تلاش در جهت كاهش جمعيت كيفري زندان‌ها، كاهش آسيب رفتارهاي پرخطر در داخل زندان، ساماندهي و طبقه بندي زندانيان ، بهبود وضعيت نيروي انساني و آموزش كاركنان، انتقال زندان‌ها به خارج از شهر و احداث زندان‌هاي جديد ،رعايت حقوق شهروندي و كرامت انساني زندانيان ،‌ نظاممند كردن بازداشتگاه‌هاي امنيتي ، ايجاد بازداشتگاه‌هاي موقت ، گسترش صنعت IT و تقويت پليس زندان از جمله اولويت‌هاي سازمان زندان‌ها است.

حل مشكلات زندان‌هاي فرسوده توجه اساسي دولت براي بازسازي را مي طلبد

وي با اشاره به اينكه يكي از بزرگترين‌ مشكلات سازمان زندان‌ها وجود 130 زندان با قدمت بسيار بالا و فرسوده است، گفت: زندان‌هاي ايران شرايط نسبي مطلوبي دارند و براي حل مشكلات زندان‌هاي فرسوده توجه اساسي دولت براي بازسازي را مي طلبد.

رييس سازمان زندان‌ها با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه حفظ قرآن كريم، افزود: در اين حوزه طي سال گذشته 108 درصد رشد آموزشي داشتيم و در بخش كلاس‌هاي نهضت سواد آموزي 45 درصد نسبت به سال گذشته با رشد مواجه بوديم.

وي با تاكيد بر اينكه بين بي سوادي و ارتكاب جرم ارتباط مستقيم وجود دارد، گفت: 73 درصد قبولي مددجويان در كلاس هاي سواد آموزي ، 15 درصد شركت مددجويان در مقاطع راهنمايي ، 322 درصد قبولي مددجويان در مقطع راهنمايي ، 300 درصد قبولي مددجويان در كنكور سراسري و خدمات مددكاري در زندان نسبت به سال گذشته 23 درصد افزايش يافته است.

به گفته وي، آمار ورودي زندانيان در سال گذشته 15 درصد و آمار ورودي زندانيان سابقه دار 21 درصد و آمار زندانيان بلاتكليف در داخل زندان 4 درصد كاهش يافته است.

نايب رييس هيات مديره ستاد ديه كشور با بيان اينكه در سال 85 ، 17 هزار و 497 هزار زنداني اشتغال دارند كه اين آمار در سال 86 ، با 29 هزار و 283 نفر رشد، افزايش پيدا كرده كه با رشد 25 درصدي مواجه بوده، گفت: در سال 85 ستاد ديه دو هزار و 780 نفر را آزاد كرده كه اين رقم در سال گذشته به 4هزار و 542 نفر افزايش پيدا كرده و با 7/24 درصد رشد مواجه بوده است.

اجراي طرح روان درماني در 17 استان

وي با اشاره به اجراي طرح روان درماني با كمك كارشناسان ، استاد دانشگاه‌ها و تحت شوراي روان درماني كه شخصيت زندانيان را بازسازي كنند، افزود: در سال 85 ، 14 استان تحت پوشش اين برنامه قرار گرفته‌اند كه در سال گذشته به 17 استان افزايش يافته است.

به گفته وي، 9 هزار و 806 زنداني تحت پوشش طرح روان درماني در سال 85 قرار گرفته بودند كه اين آمار در سال گذشته به 11 هزار و 604 نفر افزايش يافته و با 9 درصد رشد مواجه بوده است.

يساقي افزود: كسب مجوز آموزش‌هاي متفرقه در زندان، كسب مجوز حوزه انتخابي براي كنكور در زندان، ايجاد شاخه كار و دانش در زندان، تاسيس مدارس بزرگسالان در زندان، اخذ مجوز براي راه اندازي دوره‌هاي آموزش از راه دور در زندان از جمله اقدامات حوزه آموزش اين سازمان است.

وي با بيان اينكه در حوزه كنكور سراسري سال گذشته نسبت به سال 85 با 300 درصد رشد مواجه بوديم، تشكيل شوراي كارآفريني و اشتغال و شوراي ارتقاي آموزش فني و حرفه‌اي را از ديگر فعاليت‌هاي اين سازمان برشمرد.

يساقي افزود: شوراي بهداشت و درمان در طول يك سال اقداماتي از قبيل اجراي مستمر برنامه‌هاي آموزش بهداشت و پيشگيري از بيماري‌ها انجام واكسينه مطابق دستور العمل كشور، گندزدايي ، اجراي طرح سراسري ارتقاي سلامت زندان‌ها، اجراي استراتژيك درمان بيماران، كنترل ايدز، كنترل بيماري‌هاي پرخطر در زندان، انعقاد تفاهم‌نامه به منظور تدوين استانداردهاي محيطي و تجهيزات مرتبط با سلامت در زندان‌ها ،‌تهيه مجموعه آموزشي ، افزايش مراكز مجري درمان اعتياد نگهدارنده با متادون، برگزاري همايش پيشگيري از ايدز براي روساي اندرزگاه‌ها ، ايجاد وحدت رويه در انجام اقدامات اصلاحي صورت گرفته است.

110 مركز مجري درمان اعتياد نگهدارنده با متادون

يساقي با بيان اينكه مراكز مجري درمان اعتياد نگهدارنده با متادون از 40 مركز در سال 84 به 110 مركز تا كنون افزايش يافته است، افزود: فعاليت حوزه مددكاري در سال 85 تا سال 86 ، 25 درصد رشد داشته است.

وي تشكيل پرونده مددكار، انجام مصاحبه و مشاوره با مددجويان ، پيگيري پرونده قضايي مددجويان، بررسي وضعيت اقتصادي مددجويان ، تلاش در جهت اخذ رضايت شاكيان ، معرفي مراكز حمايتي را از جمله فعاليت‌هاي حوزه مددكاري عنون كرد.

رعايت حقوق شهروندي زندانيان از اقدامات مهم سازمان زندان‌ها

وي يكي از اقدامات مهم سازمان زندان‌ها را رعايت حقوق شهروندي زندانيان عنوان كرد و افزود: با توجه به مباني اسلامي زندانيان از حقوق شهروندي كاملي برخوردار هستند.

تشكيل دفتر حفظ حقوق شهروندي در زندان‌هاي سراسر كشور

يساقي به تشكيل دفتر حفظ حقوق شهروندي در زندان‌هاي سراسر كشور اشاره كرد و گفت: مساله كاهش استفاده از مجازات زندان به عنوان سياست كلي به تصويب مجمع تشخيص مصلحت نظام و تنفيذ مقام معظم رهبري رسيده است.

از مجازات زندان طي يكي دو دهه گذشته به صورت افراطي استفاده شده

وي با بيان اينكه از مجازات زندان طي يكي دو دهه گذشته به صورت افراطي استفاده شده، افزود: ستادي در اين راستا تشكيل شده كه فعاليت‌هاي گسترده‌اي شامل اطلاع رساني، فرهنگ سازي براي قضات و تقنين انجام داده‌اند كه تلاش 17 ماهه اين ستاد باعث شده آمار كلي ورود زندانيان 15 درصد و آمار ورودي زندانيان سابقه دار 21 درصد كاهش پيدا كند.

بازديد بيش از 80 گروه حقوق بشري از كانون اصلاح و تربيت

يساقي يكي از برنامه‌هاي مهم سازمان زندان‌ها را كاهش آسيب رفتارهاي پرخطر در داخل زندان خواند و افزود: انتخاب كلينيك مثلثي زندان كرمانشاه توسط دفتر مديترانه‌ي سازمان بهداشت جهاني، تاييد اقدامات صورت گرفته در داخل زندان از سوي ناظر بين المللي و مشاوران سازمان ملل در زندان مركزي و رجايي شهر، دريافت گواهي نامه مديريت كيفيت در زندان رجائي شهر ، بازديد بيش از 80 گروه حقوق بشري و نمايندگان كشورها از كانون اصلاح و تربيت و برگزيده شدن برنامه‌هاي شبكه مركز درمان با متادون از سوي سازمان ملل از جمله موفقيت‌هاي بين المللي اين سازمان است.

رييس سازمان زندان‌ها در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر نحوه‌ي فرار شهرام جزايري، گفت: جزايري از غفلت و مسامحه ماموران استفاده كرد و عوامل متعددي دست به دست هم داد تا اين اتفاق رخ دهد كه براي كليه كساني كه در اين قضيه موثر بودند پرونده تشكيل و تعقيب شدند.

در ايران به ازاي هر 100 هزار نفر 200 نفر زنداني

وي با تاكيد بر اين‌كه جمعيت زندانيان بين 140 تا 150 هزار نفر نوسان دارد، افزود: متوسط حضور تعداد زندانيان نسبت به آسيا و جهان بالاتر است. در ايران به ازاي هر 100 هزار نفر 200 نفر زنداني در آسيا به ازاي هر 100 هزار نفر 140 نفر زنداني و در جهان به ازاي هر 100 هزار نفر 184 نفر زنداني هستند.

وي درباره علل افزايش تعداد زندانيان از ميزان استاندارد جهاني، گفت: حساسيت مثبت نظام جمهوري اسلامي ايران با برخورد با تخلفات سبب اين موضوع شده و در دستگاه‌ها راحت ترين كار براي تعيين مجازات حبس بوده كه طي دهه اخير رشد ده درصدي ورودي زندان متوقف و اكنون دچار رشد منفي شده است.

5/3 درصد زندانيان كشور را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند

وي با بيان اين‌كه 5/3 درصد زندانيان كشور را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند، درباره تاخير اعزام زندانيان به دادگاه‌ها به ويژه دادگاه كيفري، گفت: اعزام و بدرقه زندانيان به عهده نيروي انتظامي بوده كه با تشكيل يگان حفاظت زندان‌ها اين مسووليت به آنها واگذار مي‌شود اما اين يگان هنوز شكل نگرفته است.

از اول مهر اعزام زنداني به عهده يگان حفاظت زندان‌ها سپرده مي‌شود

يساقي با تاكيد بر اينكه كادر پليس در اوايل انقلاب 8 هزار نفر بوده و اكنون به دو هزار و 500 نفر تقليل پيدا كرده است، افزود: تا كنون بين پليس و يگان حفاظت زندان‌هاي استان تهران اين اختلاف نظر وجود دارد اما در آخرين جلسه قرار شد تا پايان مهرماه سال جاري اين وظيفه را پليس انجام دهد و از اول مهرماه اين وظيفه به عهده يگان سپرده شود.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر تعداد كودكان زير دو سال در زندان، گفت: كسي كه طفلي داشته باشد با وجود كمبود نيروي انساني و امكانات تا دو سالگي اين امكان وجود دارد كه به همراه مادرش در زندان نگهداري شود و براي آنها اتاق و بسته‌هاي بهداشتي تدوين شده و كاملا با ديگران متفاوت هستند.

48 درصد زندانيان مربوط به جرايم مواد مخدر هستند

يساقي درباره بالاترين ميزان جرم در زندان‌ها نيز گفت: بالاترين عدد مربوط به جرايم مواد مخدر شامل نگهداري، خريد، فروش، ‌حمل و ‌استعمال مواد مخدر است كه اين گونه از زندانيان 48 درصد جمعيت زندان را به خود اختصاص دادند.

70 درصد زندانيان در زندان جوياي مواد مخدر هستند

وي درباره ورود مواد مخدر به زندان، اظهار كرد:‌ سراسر جهان گرفتار اين موضوع هستند زيرا 70 درصد زندانيان در زندان جوياي مواد مخدر هستند و 30 درصد از زندانيان مستقيم با سابقه اعتياد وارد زندان مي‌شوند.

رييس سازمان زندان‌ها با تاكيد بر اين‌كه گسترش برنامه كاهش آسيب با توزيع متادون بهترين راه حل جهاني است، افزود: 23 هزار نفر تا كنون تحت پوشش متادون درماني در كلينيك‌هاي مثلثي قرار گرفته‌اند.

وي درباره موارد مطرح شده در گزارش تحقيق و تفحص قوه قضاييه مبني بر اعطاي ملاقات‌هاي شرعي، توزيع مواد مخدر در زندان و غيره گفت:‌ اين مباحث در شرايطي عنوان مي‌شود كه جهانيان ما را براي كنترل مواد مخدر در زندان و اختصاص اتاق براي ملاقا‌ت‌هاي شرعي تحسين مي‌كنند. در زندان‌هاي جهان ايدز بيداد مي‌كند اما مساله درمان و بهداشت در زندان‌هاي ايران تحت كنترل است.

كمتر از يك درصد از افرادي كه به مرخصي مي روند مرتكب تخلف مي‌شوند

يساقي با بيان اين‌كه اگر كسي بگويد مواد مخدر در زندان وجود ندارد حرف غير علمي است، افزود: كمتر از يك درصد از افرادي كه به مرخصي مي روند مرتكب تخلف مي‌شوند كه تخلف آنها نيز از جنس تاخير و در موعد مقرر به زندان برنگشتن، است اما واحدهاي مشخص از طريق دادسرا و قضات ناظر بر زندان آنها را تحت تعقيب قرار مي‌دهند.

وي در ادامه در مورد اعطاي مرخصي به قاچاقچيان و سارقان مسلح عنوان كرد:‌ اين گونه از متهمان از اعطاي مرخصي به طور كلي مستثنا هستند.

به خاطر يك درصد نمي‌توانيم اصل مرخصي را تعطيل كنيم

يساقي با اشاره به اينكه تخلفات زندانيان در زمان اعطاي مرخصي كمتر از يك درصد است، افزود: در سال حدود 100 هزار نفر مرخصي دريافت مي‌كنند و به خاطر يك درصد نمي‌توانيم اصل مرخصي را تعطيل كنيم.

انتهاي پيام
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن