تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816476450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي بر پيامدهاي مصرف خودسرانه دارو


واضح آرشیو وب فارسی:سازمان خبری اقتصاد ایران: نگاهي بر پيامدهاي مصرف خودسرانه دارو
داروي مرگ!تهران - خبرگزاري اقتصادي ايراناكونيوز: شلوغي و پيچيدگي زندگي در دوران امروز كه سبب بروز بيماري‌هاي گوناگون مي‌شود نياز انسان به پزشك و مصرف انواع داروها را افزايش داده و در اين ميان گرايش مردم به مصرف خودسرانه داروها سلامتي جامعه را به مخاطره افكنده است.


به گزارش خبرگزاري اقتصادي ايران، مشاهده افرادي كه پي در پي بدون داشتن نسخه پزشك براي تهيه داروهاي گوناگون مراجعه مي‌كنند مي‌توان به عمق معضل رواج مصرف بي‌رويه و خودسرانه داروها پي‌برد.

به گزارش ايرنا،در دنيا داروهاي بدون نسخه درصدي از مصرف داروها را به خود اختصاص داده است و هر چند كه آمار دقيق و صحيحي از آن در دست نمي‌باشد، اما شواهد از بالا بودن اين رقم در جامعه ما حكايت مي‌كند.

دو ورق كپسول چرك خشك كن، چند ورق قرص مسكن استامينوفن ، يك عدد شربت ضد سرفه و ... از جمله داروهايي هستند كه مراجعان از متصديان نسخه پيچي در داروخانه‌ها طلب مي‌كنند.

بر اساس اين گزارش، گرايش روز افزون مردم به اين شيوه در درمان كه علاوه بر تحميل هزينه‌هاي سنگين مستقيم و غيرمستقيم به جامعه عوارض نامطلوبي در بدن انسان‌ها برجاي مي‌گذارد، در پاره‌اي موارد مصرف خودسرانه يك دارو نه تنها سبب بهبود بيماري نمي‌شود بلكه امكان تشديد آن و يا ابتلا فرد به يك بيماري خطرناك ديگر را به وجود مي‌آورد.

انواع مسكن‌ها و آنتي بيوتيك‌ها رتبه‌هاي اول را در مصرف خودسرانه و بي‌رويه دارو به خود اختصاص داده‌اند و به اعتقاد كارشناسان عوارض اين گونه داروها به ويژه در سالمندان ، كودكان و زنان باردار به لحاظ اينكه سامانه دفاعي بدن آنان ضعيف است بيشتر خواهد بود و اگر مصرف‌كننده دارو يك بيماري ديگر داشته باشد عوارض آن تشديد خواهد شد.

شايد بروز انواع بيماري‌ها و ناراحتي‌هاي جسمي و رواني كه در چند دهه قبل از آن‌ها خبري نبود امروزه علاوه بر علت‌هايي از قبيل شيوه نامناسب تغذيه ، نداشتن آرامش ، فقر حركتي ، آلودگي‌هاي زيست محيطي و تماس با مواد شيميايي خطرناك علت ديگري هم دارد و آن همين روي آوري مردم به استفاده خودسرانه از انواع داروهاي آرام بخش ، ضد درد و آنتي‌بيوتيك‌هاست.

يك بانوي سرپرست خانه كه براي تهيه استامينوفن به يك داروخانه‌ مراجعه كرده است مي‌گويد: به خاطر سر درد مزمني كه گاه و بيگاه او را گرفتار مي‌كند از اين قرص مسكن استفاده مي‌كند.

او در پاسخ به اينكه چرا براي درمان بيماري خود به پزشك مراجعه نمي‌كند گفت : زير پوشش بيمه درماني نيست و به خاطر تنگدستي قادر به پرداخت هزينه معاينه پزشك نمي‌باشد.

جوان ديگري هم كه در حال خريد كپسول آمپي‌سيلين است، مي‌گويد : براي درمان گلو درد خود قصد خريد اين دارو را دارد.

وي افزود : به لحاظ مشغله زياد وقت كافي براي مراجعه به پزشك ندارد و تهيه كپسول چرك خشكن را آسان‌ترين راه براي مداواي بيماري خود مي‌داند.

كارشناس مركز اطلاع رساني داروها و سموم دانشگاه علوم پزشكي اردبيل در اين زمينه مي‌گويد : داروها بطور كلي به دو دسته تقسيم مي‌شوند و دسته اول داروهايي هستند كه توسط پزشك تجويز مي‌شوند و ارايه آن‌ها بدون نسخه پزشك ممنوع است و يا با نسخه قبلي پزشك و در حد مصرف كوتاه مدت ، داروخانه‌ها مجازند آن‌ها را در اختيار بيمار قرار دهند.

دكتر افشين شاكر ، افزود : دسته دوم داروهاي موسوم به ‪ OTCهستند كه به نسخه پزشك نياز ندارند اما برخلاف تصور عامه مردم اين‌ها هم مانند ساير داروها مي‌توانند در مصرف‌كننده عوارض ايجاد كنند.

وي مي‌گويد : براي مثال قرص ، شربت و يا قطره استامينوفن كه در رديف داروهاي ساده قرار دارند و بطور گسترده مصرف مي‌شوند مي‌توانند عوارض زياد و خطرناكي براي انسان ايجاد كنند.

دكتر شاكر، گفت : بعضي داروها در صورتيكه دوز مصرفي آن‌ها زياد باشد مي‌توانند به سم تبديل شوند و به عبارتي سميت يك دارو را دوز آن مشخص مي‌كند.

وي افزود: اگر داروهاي بدون نسخه به شكل مناسب و يا با دوز مناسب مصرف نشوند عوارض خواهند داشت و اگر در منزل هم در شرايط نامساعد و جلوي نور آفتاب و گرما نگهداري شوند، خطرناك خواهند شد.

دكتر شاكر مي‌گويد: انواع بيماري‌ها علايم مشابهي دارند و افرادي كه قبلا يك دارو را براي بيماري مشخصي مصرف كرده‌اند با مشاهده علايم مشابه آن را براي بيماري فرد ديگري توصيه مي‌كنند.

او گفت : مصرف خودسرانه دارو سبب مي‌شود كه تشخيص بيماري از سوي پزشك به تاخير بيافتد و جان بيمار در معرض تهديد قرار گيرد.

به اعتقاد وي، هر چند كه در ابتدا مراجعه نكردن به پزشك و خريد دارو بطور مستقيم از داروخانه در ظاهر براي بيمار ارزان تمام مي‌شود اما در صورت بروز عوارض جانبي خطرناك هزينه سنگين را به بيمار و جامعه تحميل خواهد كرد.

وي افزود : همچنين مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك‌ها سبب افزايش مقاومت ميكروب‌ها در مقابل بيماري‌ها مي‌شود و آنتي بيوتيك‌ها كارآيي خود را از دست مي‌دهند و جامعه به آنتي بيوتيك‌هاي جديد نياز پيدا مي‌كند.

تداخلات دارويي ، شيوع عفونت‌هاي بيمارستاني براثر مصرف خودسرانه آنتي بيوتيك‌ها و اثرات منفي تجمع داروها در بدن در طولاني مدت از ديگر عوارض مصرف بي‌رويه داروها هستند.

كارشناسان دسترسي آسان مردم به دارو را به‌عنوان عامل اوليه مصرف بي‌رويه آن‌ها ذكر مي‌كنند و توصيه ديگران به خود درماني افراد ، ناآگاهي افراد از عوارض خطرناك مصرف خودسرانه داروها ، مشكلات مالي و اقتصادي بعضي از خانواده‌ها و نداشتن توان پرداخت هزينه مراجعه به پزشك ، نداشتن پوشش بيمه‌اي بعضي افراد ، نداشتن وقت كافي براي مراجعه به پزشك و الگو برداري از ساير افراد از عوامل ديگري هستند كه دست به دست هم داده و سبب مصرف خودسرانه دارو در جامعه مي‌شوند.

اين كارشناسان اطلاع‌رساني و فرهنگ‌سازي در زمينه مصرف اصولي داروها، خودداري ازتوجه به توصيه‌هاي افراد فاقد صلاحيت در امور پزشكي و دارويي، پافشاري نكردن به پزشكان براي تجويز چندين قلم دارو، رعايت تجويز منطقي دارو توسط پزشكان و خودداري داروخانه‌ها از تحويل داروهاي بدون نسخه به مراجعان را براي جلوگيري از ادامه روند مصرف بي‌رويه دارو در جامعه ضروري ذكر مي‌كنند.

انتهاي پيام//
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سازمان خبری اقتصاد ایران]
[مشاهده در: www.econews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن