تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه خداوند بخواهد بنده اى را رسوا كند، از طريق زبانش او را رسوا مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815335760




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با انديشمندان جهان اسلام/ سيدمجتبي موسوي لاريدغدغه تكليف‌مداري مهم‌ترين ويژگي خاندان موسوي لاري است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آشنايي با انديشمندان جهان اسلام/ سيدمجتبي موسوي لاريدغدغه تكليف‌مداري مهم‌ترين ويژگي خاندان موسوي لاري است
گروه انديشه: دغدغه دين‌مداري و تكليف‌مداري، مهم‌ترين بحثي است كه در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها، در خاندان موسوي لاري وجود دارد و اين درسي براي طلبه امروز است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، «ابراهيم‌زاده» معاونت پژوهشي «نكوداشت آيت‌الله سيدمجتبي موسوي لاري»، در نشست مقدماتي اين نكوداشت، ضمن بيان مطلب فوق گفت: آيت‌الله موسوي لاري در رابطه با اين اثر (زندگي‌نامه، آثار، انديشه و ...) فرمودند كه آن بخشي كه در ابتدا آورده‌ايم را برداريد و فرمودند كه اگر قرار بود اين كار سامان‌دهي شود با نظر خودشان انجام شود و در حال حاضر نظرات ايشان اعمال نشده است و ويراستاري آخر كار نيز انجام نشده است كه بعد از اعمال نظر خود حاج آقا انجام مي‌شود.

وي با اشاره به اين موضوع كه نكته‌اي كه بايد مورد عنايت قرار گيرد، بخش آخر اين اثر است كه مربوط به توصيه‌هاي اخلاقي ايشان است، افزود: اگر بتوان آن بخش را با مقدمه‌اي از برخي از بزرگان جداگانه كار كنيم، براي نسل امروز بسيار كاربرد دارد. در بخش قبل اين اثر، بحث انسان را محور قرار داديم كه خود حاج آقا بحث فطرت پاك انسان‌ها را بيان كرده بودند. تنها كاري كه براي پايان‌پذيري اين اثر مانده است، اعمال نظر خود حاج آقا است؛ زيرا برخي آثار ايشان مربوط به قبل از انقلاب است كه ممكن است نظرشان نسبت به آن مسئله برگشته باشد.

وي گفت: كتاب‌هاي مرحوم آقاي «سيدعلي‌اصغر» مطالعه شد و چكيده‌اي از نوشته‌هاي ايشان را اتخاذ كردند. تقريبا از سه نظر به نوشته‌هاي حاج آقا توجه شد؛ يكي به خاطر تكميل زندگي‌نامه ايشان بود كه در لابه‌لاي كتب‌شان اشاراتي به برخي از وقايعي كه ايشان داشتند، كلا استخراج شد؛ مثلا ايشان مسافرتي به خارج داشته به مناسبتي اشاره‌اي كرده‌اند، همه را اتخاذ كرديم. نوارهايي كه ايشان دارند پياده شده است و اكنون هم روي زندگي‌نامه ايشان كار مي‌كنيم.

ابراهيم‌زاده با اشاره به اين مطلب كه بيشتر مخاطبان آيت‌الله لاري نخبگان هستند، اظهار كرد: يكي از اين موارد كه در بحث چكيده‌ها بود اين است كه بيشتر مخاطبين حاج آقا فرهيختگان و نخبگان هستند و شايد اين‌ها فرصت مطالعه كل كتب ايشان را نداشته باشند؛ لذا ديدگاه‌هاي ايشان در زمينه‌هاي گوناگون استخراج مي‌شود. بر فرض اگر آقاي «حكيمي» خواستند مقاله‌ و مطلبي را ارائه دهند، نگاهي به نوع نگاه ايشان داشته باشند، نسبت به بحث تحقق جايگاه كه ظاهرا ايشان ديدگاه خاصي دارند و ايشان مي‌تواند بر مبناي آن مشرب و مذاقي كه دارند، مطالب را استخراج كنند و يا اين‌كه اگر بخواهند در بحث عملي، نگاه ايشان را بيبنند يا بخواهند محوريت داشتن كلام اهل‌بيت(ع) در نوع نگاه ايشان را استخراج كنند، به همين چكيده نگاه كنند و چند مطلب را ببينند و بر مبناي آن مقاله‌اي را بنويسند.

معاون پژوهش اين نكوداشت در ادامه افزود: هم‌چنان كه برخي از دوستان را ديديم كه مي‌گفتند ما با خواندن اين مطلب يك مقاله نوشتيم يا كساني كه مي‌خواهند در رابطه با برخورد با تمدن غرب، چگونگي تعامل و تضارب با جهان خارج از اسلام شيوه‌هايي را استخراج كنند، مي‌توانند از همين چكيده استخراج كنند. ان‌شاءالله با بازبيني حاج آقا و هماهنگ‌تر شدن، مطالب براي انديشمندان ارسال شود كه هر كدام به فراخور مشرب و نگاه سياسي و اجتماعي‌شان، اگر خواستند مقاله‌اي ارائه دهند، از همين چكيده‌ها استفاده شود.

وي گفت: قرار بود از همين هفته در رابطه با تكميل زندگي‌نامه ايشان خدمت‌شان برسيم. البته واحد انديشمندان مركز پژوهش‌هاي اسلامي صدا و سيما به شدت دنبال اين هستند كه اين برنامه را ضبط كنند. اكنون هم دنبال آن هستند. اما حاج آقا فرمايششان اين است كه من جلوي دوربين نمي‌روم. هم‌چنين نوارهايي از قبل، از ايشان بود كه براي پياده شدن، ارائه شده است. البته حاج آقا برخي نوشته‌هاي ديگر دارند و از آقا (هادي) پسر حاج آقا، سي‌دي‌هايي را گرفتيم كه مطالب آن استخراج شود.

ابراهيم‌زاده گفت: البته به اين سي‌دي‌ها هم دو منظوره نگاه مي‌كنيم؛ اين‌كه برخي از قسمت‌ها را براي يك نماهنگ و يا كليپ كه ان‌شاءالله آقاي صادقي؛ رئيس مركز پژوهش‌ها تقبل مي‌كنند. اين برنامه را قبلا نيز آقاي صادقي براي شهيد مطهري، علامه طباطبايي و ... ساخته‌اند.

وي افزود: به هر حال بايد اين چكيده را براي اين چنين انديشمنداني، خصوصا پروفسور مولانا كه با آقاي حامد الگار رابطه دوستانه‌اي دارد، فرستاد. شخصي كه ده سال طول مي‌كشد تا ترجمه كتاب (اعتقاد) را انجام دهد و آن را به كسي نمي‌دهد. اين اهميت و جايگاه اين كتاب را در پيش‌برد اهداف مكتب تشيع مي‌رساند. اگر ايشان مقاله‌اي برساند خيلي خوب است. البته كساني مثل آقاي ساشادينا كه بحث مرجعيت و ولايت را دنبال مي‌كند، نيز مي‌توان مورد استفاده قرار داد. با كمي شكيل كردن اين چكيده و يا يك دعوت‌نامه مي‌توانيم از مقالات ايشان حداقل با يك ايميل بهره‌مند شويم.

در ادامه اين نشست فرزند آقاي لاري پرسيد: آيا از افرادي كه ياد شد، مانند آقايان حامد الگار و ديگر مترجماني كه آثار ايشان را به زبان‌هاي ديگر ترجمه كردند، براي اين برنامه دعوت به عمل مي‌آيد؟ كه در پاسخ ابراهيم‌زاده اين‌گونه گفت: واقعيت امر اين است كه بسيار خوب شد كه سال گذشته اين برنامه برگزار نشد؛ زيرا حساسيت‌هاي بسيار شديدي در سطح بين‌المللي داشتيم و محدوديت‌هاي بسياري براي بسياري از نيروهاي خارج از كشور ايجاد شد و اگر برنامه برگزار مي‌شد، با شكست مواجه مي‌شد و چون خود حاج آقا شايد به عنوان يك شخصيت فرامنطقه‌اي يا فراملي مطرح باشد. خود حاج آقا هم اين حساسيت را دارند. اگر بشود اين حساسيت‌ها در برگزاري اين همايش لحاظ شود، مي‌تواند خيلي وسيع‌تر از آن محدوده باشد. خصوصا اين‌كه نه خود حاج آقا در زندگي خود حاشيه داشتند و نه وارد حاشيه‌ها مي‌شوند.

معاونت پژوهش اين نكوداشت گفت: در نگاهي كه در زندگي اين بزرگان (سيدعبدالحسين ـ سيدعلي‌اصغر ـ خود حاج آقا) داشتيم، برخوردهايشان بسيار هوشمندانه و عالمانه است؛ يعني در هر مقطع هر كدامشان را ببيني، مي‌يابي كه اين نگاه را داشتند، در عين حال كه مبارزه با استبداد داخلي و استعمار خارجي داشتند، اما به نوعي حركت كردند كه هميشه عزيزانه بوده است.

وي افزود: فرض كنيد كه خود حاج آقا در سن بيست سالگي براي آن مسئله‌اي كه در لار پيش آمد و به تهران مي‌آيد و حامل پيام مرحوم سيدعلي‌اصغر موسوي لاري و مردم لار است، به خاطر اين‌كه به مجلس نروند و در اتاق رئيس مجلس حاضر نشوند و آن عزت را حفظ كنند، خود رئيس مجلس را به خانه يكي از نمايندگان مجلس مي‌كشاند و آن‌جا با رئيس مجلس ملاقات مي‌كند. هوشمندي سياسي‌اي كه هر سه بزرگوار داشتند و نگاه عالمانه و به روز فرهنگي كه باز هم در زندگي هر سه بزرگوار وجود دارد، مي‌تواند مبناي يك نوع مشي سياسي ـ اجتماعي براي نسل امروز قرار گيرد.

ابراهيم‌زاده افزود: وقتي كه به زندگي اين سه بزرگوار نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم هر سه آن‌ها مبارزه با فقر اقتصادي، فرهنگي و سياسي كردند. اما در هر كدام، در يك بخش از زندگي‌شان جلوه كرد. منتهي بيشتر آقا سيدعبدالحسين با مشي سياسي، آقا سيدعلي‌اصغر با مشي برخورد با فقر اجتماعي و حاج آقا مجتبي را با مشي فرهنگي‌شان مي‌شناسيم. ولي هر سه موضوع در زندگي اين بزرگواران هست؛ يعني هر سه، كتاب دارند، هر سه مبارزه اقتصادي كردند، هر سه مبارزه با استعمار خارجي و استبداد داخلي كردند.

وي خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنيم كه اين مسائل مي‌تواند براي خيلي‌ها كه چگونه بدون حاشيه حركت كنند، محور قرار گيرد. موضوع ديگر بحث تكليف‌مداري است كه به نظر ما بايد روي آن انگشت گذاشته شود. اين سه شخصيت هيچ‌گونه نگاهي ندارند كه ديگران چه برداشتي از حركتشان مي‌كنند، بلكه به دنبال نياز مي‌روند و بر مبناي آن نياز اداي تكليف مي‌كنند. ما در زندگي آقا سيدعبدالحسين مي‌بينيم كه يك پيرزن سياه كه شايد موجوديت و مشروعيت در جامعه نداشته و از بازماندگان بردگان است، آقا سيدعبدالحسين به خاطر عدم تلفظ صحيحش، به او گفت: «بايد در نماز جماعت شركت كني» و بعد يك روزي مي‌بيند كه آن زن در نماز نيست. وقتي نماز جماعت تمام مي‌شود و برمي‌گردد آن زن را در راه مي‌بيند. در اين حال، آقا سيدعبداالحسين برمي‌گردد و به خاطر آن زن، يك نماز جماعت ديگر مي‌خواند و اين دغدغه دين‌مداري و تكليف‌مداري است كه ما در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها در اين خاندان شاهد آن هستيم كه درسي براي طلبه امروز است.
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 480]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن