تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814174332




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن كامل بسته پيشنهادي غرب به ايران به همراه نامه سران كشورهاي 1+5


واضح آرشیو وب فارسی:موج: متن كامل بسته پيشنهادي غرب به ايران به همراه نامه سران كشورهاي 1+5
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد بين الملل .


سجاد ولدي
روز شنبه با حضور سولانا مسئول روابط خارجي اتحاديه اروپا در ايران ، بسته پيشنهادي مشوق هاي غرب به ايران تحويل مقامات كشورمان شد.
مدت زيادي بود كه غربي ها و در راس آنها كشورهاي 1+5 خبر از ارائه مشوق هاي جديدي به ايران براي آغاز فصل جديدي از روابط با كشورمان مي دادند.
در اين بسته كه توسط آمريكا ، روسيه ، چين ، انگليس ، فرانسه و آلمان تاييد شده اعلام گرديده به محض تعليق غني سازي توسط ايران، مذاكرات رسمي با كشورمان آغاز مي شود! و مشوق هاي ارائه شده در آن لازم الاجرا مي گردند.
اين بسته را مي توان نسخه دوم و تغيير يافته همان بسته پيشنهادي غربي ها در تابستان سال 2006 دانست كه شامل همكاري در زمينه هايي چون هواپيماهاي مسافربري ، انرژي ، فناوري هاي نوين و كشاورزي است .
در زير متن بسته پيشنهادي به همراه نامه سران اين كشورها به ايران را مي خوانيم .

نامه سران كشورهاي 1+5 به ايران

"ما ... معتقديم مي توان وضعيت فعلي روابط طرفين را تغيير داد و اميدواريم رهبران ايران نيز با ما در اين زمينه هم عقيده باشند.
البته ايران هم مي تواند ايده هاي خود را ارائه كند. مذاكرات رسمي به محض به تعليق درآمدن فعاليت هاي غني سازي و بازفرآوري توسط ايران آغاز مي شوند.
مي خواهيم به اين موضوع تاكيد كنيم كه ما بر اساس قوانين بين المللي ، حق ايران را به رسميت مي شناسيم و در همين راستا اهميت تامين پايدار سوخت براي برنامه هاي هسته اي صلح آميز ايران را درك مي نمائيم.
اما براي ايجاد اطمينان در جامعه جهاني از برنامه هاي هسته اي ايران ، وجود حقوق، مسئوليت هايي را نيز به همراه مي آورد.
ما آماده ايم تا با همكاري ايران راهي براي تامين نيازهاي شما و بر طرف كردن نگراني هاي جامعه جهاني پيدا كرده و تاكيد مي كنيم زماني كه جامعه جهاني در مورد ماهيت صرفا صلح آميز برنامه هاي هسته اي ايران به نتيجه رسيد، با ايران نيز همانند يكي از اعضاي جامعه جهاني كه بر اساس پيمان NPT داراي فناوري صلح آميز هسته اي است ، برخورد شود.
ما از شما مي خواهيم كه اين نامه و پيشنهادها را به دقت بررسي كنيد ... مشوق هاي ارائه شده از سوي ما ، امتيازات قابل توجهي در بخش هاي مختلف سياسي ، امنيتي ، و اقتصادي براي ايران و منطقه در پي دارد.
البته حق انتخاب با ايران است. اميدواريم پاسخ شما مثبت باشد اين كار باعث افزايش ثبات و همچنين بهبود اوضاع براي تمام مردم هايمان خواهد شد. "

بسته مشوق ها

"... تا زماني كه ايران به طور قابل راستي آزمايي فعاليت هاي غني سازي و بازفرآوري را در تعليق نگه دارد.... موارد زير به عنوان ايده هايي براي مذاكره ارائه مي شوند ...
از طرف كشورهاي 1+5 ما آمادگي خود را در زمينه هاي زير اعلام مي داريم :
- شناخت حق ايران براي توسعه تحقيقات ، توليد و استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح آميز و در چهارچوب مقررات و تعهدات قانون NPT "
بسته پيشنهادي سپس به بخش هاي مختلف تقسيم مي شود :

انرژي هسته اي

" – فراهم كردن فناوري و ارائه كمك هاي مالي مورد نياز به برنامه هاي هسته اي صلح آميز ايران، حمايت از آغاز دوباره همكاري هاي فني آژانس با ايران .
- حمايت از ساخت رآكتور آب سبك با فناوري نوين
- حمايت از تحقيق و توسعه در زمينه انرژي هسته اي به موازات بازگشت تدريجي اعتماد جامعه جهاني
- تضمين تامين سوخت هسته اي مورد نياز ايران
- همكاري براي مديريت پسماندهاي سوخت هسته اي و آلودگي هاي راديواكتيو

سياسي

- حمايت از ايران براي ايفاي نقشي مهم و سازنده در روابط بين الملل
- همكاري با ايران و سايرين براي اعتماد سازي و افزايش امنيت در منطقه
- حمايت از برگزاري يك كنفرانس در زمينه امنيت منطقه اي
- تاكيد دوباره بر اين مسئله كه حل مسالمت آميز پرونده هسته اي ايران به تلاش هاي عدم اشاعه و ايجاد خاورميانه اي عاري از سلاح هاي كشتار جمعي كمك مي كند
- تاكيد دوباره بر تعهدات اعضاي سازمان ملل و بر اساس منشور اين سازمان مبني بر عدم تهديد و يا استفاده از زور عليه استقلال سياسي و يا جغرافيايي هر يك از كشورهاي دنيا

اقتصادي

- قدم بر داشتن در راستاي عادي سازي روابط تجاري و روابط اقتصادي مانند بهبود دسترسي ايران به جامعه بين المللي ، بازارها و سرمايه از طريق وارد كردن كامل ايران به ساختارهاي بين المللي مانند سازمان تجارت جهاني و ايجاد چهارچوبي براي افزايش سرمايه گذاري مستقيم خارجي و تجارت در ايران

محيط زيست و زيرساخت

- انجام پروژه هاي غير نظامي در زمينه حفاظت از محيط زيست ، زيرساخت ، علوم و فناوري هاي نوين

حمل و نقل هوايي غير نظامي

- همكاري در زمينه حمل و نقل هوايي غير نظامي شامل احتمال برداشت محدوديت صادرات هواپيما به ايران
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن