تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804591690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوانان انگليسي از آموزه هاي مسيحيت سرخورده شده‌اند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جوانان انگليسي از آموزه هاي مسيحيت سرخورده شده‌اند
در شرايط كنوني بسياري از جوانان انگليسي از آموزه هاي مسيحيت سر خورده شده اند و اين آموزه ها نتوانسته است اينها را از نظر عقيدتي و خلاء روحي اشباع كند كه نتيجه آن نوعي پوچي وسر گرداني در جوانان انگليس شده است.

به گزارش گروه دريافت خبر باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز" با پيروزي انقلاب اسلامي ايران، موج اسلام گرايي در جهان شدت گرفت و علاقه انديشمندان و جوانان جهان براي آشنايي با مباني معرفتي اسلام ناب محمدي بيشتر شد.
از سوي ديگر حضور مسلمانان و روحانيون شيعي در چند دهه اخير از شتاب بيشتري برخوردار گرديد و فعاليت مناسب و تاثير گذار روحانيون اصيل موجب اقبال مسلمانان به اين قشر و پذيرش فعاليت تبليغي آنان و تاسيس مراكز اسلامي شد.
در همين راستا و به منظور تحليل فعاليت مسلمانان در غرب، فعاليتهاي تخريبي عليه اسلام ناب و كاستي ها و بايستگي هاي تبليغ معارف اهل بيت در اروپا و غرب گفت و گوي مركز خبر حوزه با حجت الاسلام دكتر محمد حسين مختاري از دانش آموختگان حوزه علميه قم كه هم اكنون امامت جمعه نيوكاسل انگليس و رياست مركز اسلامي اين شهر را بر عهده دارد را مي خوانيم:
شرح اين گفتگو در ذيل مي آيد:
س: روند مهاجرت و اقامت مسلمانان در اروپا طي دهه هاي اخير روند صعودي داشته است يا نزولي؟ علل اقامت چه بوده است؟
مهاجرت مسلمانان در اروپا به ويژه در سه دهه اخير رو به افزايش بوده و اين اقامتها يا اجباري بوده است همچنانكه برخي از علما و نيروهاي انقلابي و فعال عراقي در دوران رژيم بعث عراق به كشورهاي اروپايي از جمله انگليس مهاجرت كرده‌اند و يا اختياري و براي ادامه تحصيل يا اشتغال بوده است .
س: اين مهاجرت ها چه نقشي در آشنايي جامعه اروپايي با مكتب اسلام داشته است؟
حضور مسلمانان به طور عام و حضور علما و انديشمندان اسلامي به صورت خاص موجب معرفي مباني و آيين اسلامي در جامعه غربي شده است. به طوري كه علماي مسلمان، مشعل هدايت در محل اقامت خود بوده اند و تاسيس مراكز اسلامي و انجام شعائر مذهبي، باعث آشنايي اروپايي ها با اسلام شده‌ است.
س: تاسيس مراكز اسلامي در غرب چه فرصتي را براي مسلمانان در معرفي آيين محمدي ايجاد كرده است؟
با حضور موثر و رو به افزايش مسلمانان در غرب، اروپايي ها با تعدد مراكز اسلامي و محافل مذهبي مواجه شدند و حقيقت امر اين است، براي مسلمانان و روحانيون فرصتي پيش آمد تا بتوانند مباني اسلام را محققانه در غرب نهادينه كنند. زيرا وقتي رييس يك مركز اسلامي در شهر و منطقه اي نماز جمعه بر پا مي‌كند مباحث ديني را اعم از اعتقادي، احكام و اخلاقي مطرح مي نمايد و مخاطبان او از طيف هاي مختلف و مذاهب مختلف اسلامي تشكيل مي‌گردد كه طي مراوده اينها با جامعه اروپايي اين مباني و آداب شرعي، خود به خود منتقل مي‌شود .
س: آيا فقط مسلمانان در آيين هاي مذهبي مراكز اسلامي شركت مي كنند؟
بهترين فرصت براي يك امام جمعه يا جماعت در تبليغ معارف اسلامي، آيين هاي مذهبي و اعياد و وفيات است اما جالب است بدانيد كه برخي از غير مسلمانان به ويژه جوانان مسيحي نيز در اين مراسم و آيين ها شركت مي‌كنند و اين امر به علت ارتباطي است كه بين جوانان اروپايي با جوانان مسلمان ايجاد شده است.
س: اين حضور، تأثيري هم بر روي آنان داشته است؟
بله، برخي از اين افراد تحت تاثير فعاليت تبليغي روحانيون قرار مي گيرند و يك مراسم مذهبي، مقدمه اي براي آغاز گفتگوهاي منطقي بين روحاني شيعي با جوانان مسيحي مي‌شود و تاكنون بسياري از اين افراد به دين مبين اسلام گرويده اند.
س: برخورد دولتهاي اروپايي با فعاليت اين مراكز چيست؟
آنها به دليل اينكه ادعاي دموكراسي دارند حداقل در ظاهر با فعاليت اين مراكز مخالفت نمي كنند و حتي در برخي كشورها به دليل رشد خود جوش مسلمانان در غرب، مجبور به تاسيس مسجد شده‌اند، اما به طور سازمان دهي شده به دنبال استخدام گزينشي امام جماعت و روحانيون داراي گرايش هاي خاص فكري در اين اماكن هستند كه وجود مراكز اسلامي با فعاليت روحانيون اصيل در اين مراكز مي تواند خنثي كننده مقاصد شيطاني دولتهاي اروپايي شود و نقش بسزايي را در جلب افكار عمومي نسبت به اسلام و مسلمانان ايفا كند.
س: وضعيت اخلاقي و هنجارهاي اجتماعي در جوانان و نوجوانان انگليسي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
جامعه انگليس به شدت رو به انحطاط است، «تين ايجرها» و نسل جوان به طور گسترده با ناهنجاري هاي اخلاقي مواجه اند، همجنس بازي در آنجا اوج دارد و بسياري از نوجوانان انگليسي از كانون گرم خانواده محرومند و فرهنگ انگليس آنها را بي بندوبار و لاقيد بار آورده است.
دولت انگليس و دست اندركاران مسائل فرهنگي اين كشور نگران نسل آينده كشور خود هستند، ولي ضابطه اي براي برخورد با اين مسائل ندارند

س: واكنش دولت انگليس به اين ناهنجاريها چيست؟
دولت انگليس و دست اندركاران مسائل فرهنگي اين كشور نگران نسل آينده كشور خود هستند، ولي ضابطه اي براي برخورد با اين مسائل ندارند و معناي بي بندوباري نسل جوان انگليس اين است كشوري كه خود را ابرقدرت مي داند و داعيه اداره كشورهاي ديگر را دارد در چند سال آينده به دست نسلي خواهد افتاد كه هيچگونه هويتي نداشته و با آموزه هاي اخلاقي بيگانه است.

هم اكنون دانش آموز ابتدايي در انگليس علنا سيگار مي كشد و دانش آموز راهنمايي علنا مرتكب مسائل منافي عفت مي شود.
س: آيا اين فرهنگ بي بندوباري به جامعه اسلامي مقيم اروپا سرايت نمي كند؟
اتفاقا روحانيون و روساي مراكز اسلامي نگران همين مسئله هستند و در نشست هاي مشترك پيرامون اين موضوع بحث شده و بر همين اساس از چند سال قبل تاسيس مراكز آموزشي مستقل ويژه مسلمانان آغاز شده است. بطوري كه هم اكنون 2 مدرسه آموزشي ويژه مسلمانان در نيوكاسل وجود دارد كه در آن مسائل حجاب و مباحث تربيتي مورد توجه است و مشابه اين مراكز در شهر لندن به وفور وجود دارد.
س: آيا علاوه بر برنامه اين مدارس طرح هاي مشابهي درمراكز اسلامي انجام مي گيرد؟
بله؛ در تمام مراكز اسلامي شيعي برنامه آموزش قرآن و مباحث تربيتي وجود دارد بطوري كه ما در مركز اسلامي نيوكاسل روزهاي شنبه و يكشنبه را به همين امر اختصاص داده ايم كه با استقبال خانواده ها مواجه شده است و گاهي براي رساندن فرزندانشان به اين كلاسها يك تا 2 ساعت مسافت را طي مي كنند.
س: آيا جوانان انگليسي همچون مسائل اخلاقي در مسائل عقيدتي هم دچار بحران هستند؟
اساسا انحطاط اخلاقي به دليل سستي پايه هاي اعتقادي اينها ست و هم اكنون اعتقاد به خدا و ايمان به مباني ديني به شدت در جامعه انگليس رو به افول است.
در شرايط كنوني بسياري از جوانان انگليسي از آموزه هاي مسيحيت سر خورده شده اند و اين آموزه ها نتوانسته است اينها را از نظر عقيدتي و خلاء روحي اشباع كند كه نتيجه آن نوعي پوچي وسر گرداني در جوانان انگليس شده است، البته برخي از آنها درپي سرگرداني در مسائل عقيدتي به مطالعه اديان روي آورده اند و از رهگذر اين امر به دين اسلام گرايش پيدا كرده اند.
س: در چنين شرايطي اهميت وجود روحانيون شيعي در غرب براي هدايت فكر جوانان اروپايي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
در چنين شرايطي نيازمند حضور جدي روحانيون پر حوصله، فعال، تحصيل كرده و زباندان هستيم تا بتوانند در وهله اول نسل جوان شيعه در اروپا را با هويت اسلامي آنها آشنا كنند و همزمان با ايجاد گفتگوهاي عقيدتي با دانشجويان و جوانان غير مسلمان آيين ناب محمدي را در غرب ترويج دهند.
س: روحاني براي تبليغ در خارج از كشور از چه شاخصه هايي بايد برخوردار باشد؟
غير از معلومات حوزوي بايد مطالعات عميق نسبت به علوم رايج دنيا داشته باشد، جغرافياي سياسي و شرايط فرهنگي كشوري را كه مي خواهد تبليغ كند بشناسد، همچنين بايد با جامعه ايراني كه در آن كشور زندگي مي كند آشنا باشد و از سوي ديگر تسلط بر پاسخگويي به شبهات ديني و اعتقادي كه از سوي نخبگان و تحصيلكردگان سطوح عالي دانشگاهي مطرح مي شود داشته باشد.
س: آشنايي با زبان چه تاثيري در موفقيت مبلغ خارج از كشور دارد؟
تاثير بسيار زيادي دارد زيرا لازمه انتقال پيام اوست و اساسا اگر يك روحاني براي تبليغ در غرب با زبان آشنايي نداشته باشد نمي تواند موفق شود.
متاسفانه فعاليت برخي از روحانيون اعزامي به غرب به دليل تسلط نداشتن بر زبان به تبليغ در سفارتخانه ها منحصر مي شود در حالي كه نياز تبليغي در كشورهاي اروپايي محدود به كارمندان ايراني موجود در سفارتخانه نيست.
س: ايرانياني هستند كه با پيروزي انقلاب اسلامي به كشورهاي غربي مهاجرت كرده اند نظر شما در خصوص فعاليت تبليغي براي اين افراد چيست؟
بسياري از اينها مسلمان و محب اهل بيت (ع) هستند و تعداد قابل توجهي از اينها به مراكز اسلامي مراجعه دارند و در آيين هاي مذهبي شركت مي كنند و برخي از اين افراد جزو بانيان مراسم عزاداري حضرت اباعبدالله (ع) هستند.
بايد جاذبه داشت تا حضور اين افراد در مراكز اسلامي قوي تر باشد. خيلي از اينها براي مشكلات خانوادگي و مباحث اخلاقي و تربيتي به مراكز اسلامي شيعي مراجعه كرده اند و هنگامي كه با برخورد صميمي و منطقي يك روحاني شيعه مواجه شده اند تصريح كرده اند كه ديدگاه منفي آنها نسبت به روحانيت تغيير كرده است.

نيازمند حضور جدي روحانيون پر حوصله، فعال، تحصيل كرده و زباندان هستيم تا بتوانند در وهله اول نسل جوان شيعه در اروپا را با هويت اسلامي آنها آشنا كنند
س: موانع تبليغ معارف شيعي در غرب كدامند؟
ما، در اين زمينه با 2 مشكل مواجه ايم يكي دولت هاي غربي كه به صورت سازمان يافته عليه شيعه فعاليت مي كنند زيرا شيعه در برابر توهين ها نسبت به اصول مسلم ديني ايستاده است و ديگري وهابيت است كه دشمن درجه يك خود را شيعه اعلام مي كند.
امروزه در حالي فجايع انساني توسط وهابيت در عراق صورت مي گيرد كه توجيه ايدئولوژيكي آنرا وهابي ها در غرب انجام مي دهند.
متاسفانه آنها در غرب به شدت فعالند و حتي در مراكز دانشگاهي نفوذ كرده اند و مي خواهند ذهن عمومي مسلمانان و غربي ها را نسبت به تشيع مخدوش كنند و براي اين كار سرمايه گذاري مي نمايند؛ كتاب هاي متعددي به زبان هاي مختلفي ترجمه و روزنامه هايي را به زبان انگليسي به صورت رايگان توزيع مي كنند.
س: در چنين شرايطي، روحانيون شيعي چه وظيفه اي دارند؟
با وجود اين موانع و مشكلات وظيفه ما به عنوان تحصيلكردگان علوم حوزوي بسيار سنگين تر مي‌شود، زيرا از يكسو بايد از ايمان ايرانيان و شيعيان مقيم آنجا صيانت كنيم و به شبهاتي كه در اذهان آنها القاء مي شود پاسخ دهيم و از سوي ديگر بايد جوابگوي شبهات و فعاليتهاي تبليغي وهابيت باشيم.
س: براي پاسخگويي قوي تر و نظام مند به اين شبهات چه بايد كرد؟
با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري، حوزه علميه متصدي ديانت مردم است و اين مهم اختصاص به داخل كشور ندارد چه بسا اهميت و سنگيني كار در خارج كشور بيشتر نيز باشد بنابراين نخستين نهادي كه بايد به شبهات عليه شيعه پاسخ دهد حوزه است و حوزه بايد براي پاسخگوي به اين شبهات برنامه ريزي كند.
ما اگر به صورت هدفمند روحانيون شيعه را كه مسلط به مباني اعتقادي و زبان انگليسي هستند به غرب اعزام كنيم به راحتي مي توانيم برنامه هاي تبليغاتي عليه شيعه را خنثي نمائيم و پاسخگوي شبهات باشيم و چنين فردي علاوه بر مجامع شيعي مي تواند در سمينارهاي آنان نيز شركت و از حريم اعتقادي مكتب دفاع كند.
س: حضور مطبوعاتي شيعيان در اروپا را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
بسيار كمرنگ است و اين بايد تقويت شود. مركز اسلامي لندن پايگاه اينترنتي ونشريات خوبي دارد ولي كافي نيست و نيازمند حضور فراگير، همه جانبه و جدي تر همه مراكز اسلامي در اين زمينه هستيم.
س: تقويت حضور روحانيون شيعي در مراكز دانشگاهي اروپا چه نقشي در تبيين معارف ديني دارد؟
ما اگر بتوانيم حضور خود را در اين مراكز تقويت كنيم بسيار موفق خواهيم بود.
الان كمتر دانشگاهي در انگليس وجود دارد كه در آن نماز جمعه بر پا نشود و در آن خطبا كه نوعا از كشور سعودي آمده اند به شيعه اهانت مي كنند و لازمه تقويت اين امور حضور ايدئولوژيكي و معنوي ماست تا جداي از مسائل سياسي فعاليت هاي علمي و پژوهشي داشته باشيم.
س: آيا تا كنون برنامه منسجمي براي حضور روحانيون شيعي در غرب وجود داشته است؟
متأسفانه خير. غالب روحانيوني كه در مراكز اسلامي انگليس و كشورهاي ديگر حضور دارند، به صورت تصادفي به آنجا رفته‌اند و يك سازمان مشخصي براي تعليم زبان و تربيت روحانيون به عنوان مبلغ در خارج از كشور نداشته ايم.
س: علت اين خلأ، كمبود نيروي انساني مناسب است يا نبود برنامه اي جامع؟
ما استعدادهاي درخشان فراواني در حوزه علميه قم داريم كه مي توانند به شخصيتهاي تأثيرگذار در غرب تبديل شوند. حوزه به راحتي مي تواند با راه اندازي بخشي به نام معاونت بين الملل، سالانه چند نفر را به صورت تخصصي براي تبليغ در خارج از كشور تربيت كند. ما نيازمند اجراي طرحي شبيه طرح هجرت براي اعزام مبلغ به خارج از كشور هستيم.
س: نظر شما در خصوص برنامه ريزي براي ارتباط علمي حوزه علميه قم با مجامع بين المللي چيست؟
با توجه به وجود استعدادهاي فراوان در حوزه علميه قم، با تحقق چنين ارتباطي مي توانيم در عرصه علوم انساني و علوم عقلي در جهان بدرخشيم.
س: چگونه؟
امروز اينترنت، پيشرفتها و اطلاعات علمي را به درون خانه ها آورده است؛ و همه مي توانند دسترسي داشته باشند. از سوي ديگر ويدئو كنفرانس زمينه را براي گفتگوهاي علمي ميان حوزويان و دانشگاهيان در اقصي نقاط جهان فراهم آورده است و بايد از آن بهره برد.
س: آيا مقدمات اين كار فراهم شده است؟
الآن غرب، آمادگي اين كار را دارد، و تقاضاهايي از دانشگاههاي آمريكا و اروپا براي گفتگوهاي علمي با انديشمندان حوزه مطرح شده است، منتها ما بايد زمينه را در حوزه فراهم كنيم. ما بايد از يكسو براي آشنايي طلاب با زبان روز دنيا برنامه ريزي كنيم و از سوي ديگر زمينه را براي آشنايي آنها با علوم انساني رايج دنيا در كنار فقه و اصول فراهم نمائيم.
س: يعني به نظر شما بايد در نظام درسي حوزه ها در اين باره تغييراتي ايجاد شود؟
بله، به نظر مي رسد كه نظام درسي حوزه در خصوص مباحث كلام جديد، دچار خلأ آموزشي است. امروز بسياري از مسائل اصولي و برخي از مباحث فقهي، ريشه كلامي دارد. بنابراين بايد روش تحصيل و تدريس در حوزه اصلاح شود. البته بي انصافي است كه بگوئيم در اين زمينه كاري نشده است. تاكنون تلاشهاي مناسبي براي روزآمد كردن نظام آموزشي و مطالعات طلاب صورت گرفته است، اما هنوز در ميانه راه هستيم.

منبع خبر :
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 427]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن