واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: انتشار گزارش هايي درباره سينماي ايران در رسانه هاي خارجي اين سفير فرهنگي جنجالي
گروه فرهنگي؛ چند روزي است كه توجه رسانه هاي غربي به سينماي ايران جلب شده است. وضعيت فعاليت سينماگران شناخته شده، سياست ها و نيز توليدات جديد سينما محور اصلي اين گزارش ها بوده است، هر چند اطلاعات ارائه شده در اكثر اين گزارش ها دقيق نيست و با اشتباهات فاحشي همراه است. خبرگزاري فرانسه هفته گذشته در گزارشي به قلم خبرنگار مستقرش در تهران ضمن اشاره به استقبال تماشاگران از فيلم هاي ايراني در حال نمايش در سينماها، از افزايش محدوديت ها در توليدات جديد اين سينما خبر داده بود. نويسنده اين گزارش به طور مشخص از استقبال تماشاگران از فيلم «زن دوم» ساخته سيروس الوند در سينما آزادي تهران ياد كرده و مدعي شده بود اين فيلم با نمايش صحنه هاي مذهبي و يك شخصيت جانباز توانسته مجوز نمايش بگيرد. چنين ادعاي كم دقتي در حالي مطرح شده كه نويسنده بخش هايي از صحبت هاي چند ماه پيش بهروز افخمي كه در روزنامه اعتماد منعكس شده بود را نقل كرده كه در آن افخمي از محدوديت هاي ايجاد شده در سينماي ايران انتقاد كرده بود. اين خبرگزاري در بخش ديگري از گزارشش به دلسردي داريوش مهرجويي از فيلمسازي اشاره مي كند و متذكر مي شود كه عباس كيارستمي نيز قصد دارد فيلم جديد خود را با بازي ژوليت بينوش در خارج از ايران بسازد.اين خبرگزاري مبناي صحبت هاي مهرجويي را هم از گفته هاي او با روزنامه اعتماد انتخاب كرده و يادآور شده است كه فيلم «گاو» اين فيلمساز با تمجيد امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي روبه رو شده بود. به نوشته اين خبرگزاري آشكارا تغييرات در فيلم هاي ايراني در مقايسه با زمان رياست جمهوري سيدمحمد خاتمي با دوران فعلي قابل مشاهده است و ديگر نمي توان فيلم هاي پرحرارت با مضامين تابوشكن را در سينماها ديد. در ادامه گزارش صحبت هاي محمدحسن پزشك مديرعامل موزه سينما نقل شده كه گفته است؛ «ما هنوز منتظر دوران طلايي سينماي ايران هستيم كه هنوز فرا نرسيده است.»خبرگزاري فرانسه به مشكل قاچاق فيلم ها و جريان عرضه فيلم هاي جديد خارجي در ايران هم اشاره كرده است. اين گزارش هر چند حاوي اطلاعات جديدي نيست و به نظر مي رسد بيشتر براي مخاطبان خارجي جذاب باشد، اما مبناي چند مطلب ديگر در روزهاي اخير قرار گرفته است. از جمله نشريه معتبر ورايتي كه معمولاً مطالبش دقيق و مستند است روز جمعه به قلم يكي از نويسندگانش در بغداد گزارشي بسيار پراشتباه منتشر كرده است و در آن با نقل اكثر مطالب خبرگزاري فرانسه وضعيت فيلمسازي در ايران را به دليل افزايش سانسور وخيم توصيف كرده است. ميزان اشتباه اين گزارش تا اين حد بالاست كه بهروز افخمي كارگردان فيلم سنتوري معرفي شده و از دلسردي اين فيلمساز به دليل به نمايش درنيامدن فيلمش ياد كرده است. اكثر مطالب اين گزارش برگرفته از خبر خبرگزاري فرانسه اما با اغراق و اطلاعات غيردقيق بيشتر است.همزمان با انتشار اين گزارش ها خبرگزاري رويترز در مطلبي نقل شده از نشريه معتبر «هاليوودريپورتر» به تمجيد فيلم «ترانه تنهايي تهران» نماينده سينماي ايران در بخش دو هفته كارگردانان كن پرداخت.اين خبرگزاري از اين فيلم به عنوان اثري كه در سال ناموفق سينماي ايران اعتبار اين كشور را حفظ كرده ياد مي كند و در ادامه نقد مفصلي راجع به آن نوشته و از ظرافت هاي موجود در آن تمجيد كرده است.در اين گزارش البته اشاره يي به سانسور نشده اما آمده است كه مضمون بيان شده در فيلم نشانه يي از جسارت فيلمساز در پرداختن به معضلات اجتماعي است. به نوشته نويسنده اين مطلب «ترانه تنهايي تهران» فيلمي است كه شهامت بيان احساسات جمع زيادي از افراد حاشيه نشين را كه در تلاش براي رسيدن به گوشه هايي از زندگي راحت و دلخواه هستند دارد.انتشار چنين گزارش هايي كه مطالب متناقض و متفاوتي دارند نشان از توجه دوباره به سينماي ايران دارد؛ هر چند كه عمده اين گزارش ها نگاه منفي دارند و از بخش هاي خاص و گزيده شده صحبت هاي سينماگران انتخاب شده اند و به نظر مي رسد كه بيش از هر چيز تلاش دارند بر وجود بيشتر محدوديت ها تاكيد كنند. اينها همه در حالي است كه به رغم تمام شرايط موجود همچنان جريان توليد سينماي ايران با حضور نام هايي چون بهرام بيضايي و اصغر فرهادي به فعاليت خود ادامه مي دهد و صحبت هايي درباره فعاليت كارگردان هاي شناخته شده يي چون مسعود كيميايي و بهمن فرمان آرا هم شنيده مي شود.
يکشنبه 26 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]