تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخاوت از اخلاق پيامبران و ستون ايمان است . هيچ مؤمنى نيست مگر آن كه بخشنده است و تنها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815354991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - سرانه خوابگاه‌هاي دانشجويي استاندارد نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جامعه - سرانه خوابگاه‌هاي دانشجويي استاندارد نيست
جامعه - سرانه خوابگاه‌هاي دانشجويي استاندارد نيست

گروه اجتماعي، نيكي محجوب:مشكلات خوابگاه و اسكان دانشجو در همه دانشگاه‌هاي كشور وجود دارد. سرانه استاندارد براي هر دانشجو در خوابگاه 14 مترمربع است. دكتر علي خيرالدين رئيس دانشگاه سمنان در مصاحبه مطبوعاتي در ساختمان وزارت علوم روز گذشته در پاسخ به كارگزاران در خصوص وضعيت خوابگاه‌هاي اين دانشگاه و ظرفيت هر اتاق گفت: هيچ دانشگاهي به سرانه استاندارد و تعريف شده نرسيده است. در حال حاضر ظرفيت هر اتاق دانشگاه سمنان بين شش تا هشت نفر است. قرار است با تسهيلات بانكي دو بانك صادرات و ملي براي ساخت خوابگاه‌هاي جديد فعاليت‌هايي صورت گيرد. وي مشكل خوابگاه‌هاي قديمي را مستهلك شدن سيستم‌هاي آن دانست و افزود: بايد در اين امر سرمايه‌گذاري جدي صورت گيرد. ساختمان‌هاي فعلي در مقابل زلزله مقاوم نيست، لذا مقاوم‌سازي از ديگر مسائل در ساخت خوابگاه‌ها است. دكتر علي مراد‌زاده رئيس دانشگاه صنعتي شاهرود نيز در همين خصوص گفت: در هيچ جاي دنيا به تمامي دانشجويان غيربومي خوابگاه داده نمي‌شود اما با اين حال ما از سرانه‌هاي استاندارد دور هستيم. در حال حاضر براي دانشجويان پسر سرانه خوابگاهي 76/2 مترمربع است و براي دانشجويان دختر 21/3 مترمربع. خوابگاه‌هاي استيجاري نيز چندان كارايي ندارد. زيرا خانه‌هايي كه براي مصارف شخصي ساخته شده كاربري خوابگاهي ندارد. ضمن اينكه مسئله اياب و ذهاب اين خوابگاه‌ها را نيز نبايد از نظر دور داشت. دكتر مرادزاده با اشاره به اطلاع‌رساني تمامي دانشگاه‌ها در خصوص وضعيت خوابگاه‌هايشان گفت: در دفترچه‌هاي كنكور تعداد خوابگاه‌ها و ظرفيت پذيرش آنها درج شده است. ضمن اينكه امسال تمام دانشجويان جديد‌الورود خوابگاه مي‌گيرند. تا براي دانشجويان امكانات اسكان، رفاهي و فرهنگي ديده نشود، برنامه پژوهشي‌اش به بيراهه ختم مي‌شود. تمامي مسوولان بايد به يكديگر كمك كنند تا مشكلات حل شود. در ادامه اين جلسه كه روساي دانشگاه‌هاي استان سمنان حضور داشتند، دكتر خيرالدين در پاسخ به سوال ديگر كارگزاران در خصوص درخواست بودجه يك ميليون و 200 هزار دلاري و دلايل چنين درخواستي گفت: سال گذشته وزارتخانه بودجه‌اي ارزي را مشخص كرد كه متاسفانه تا به حال اين قضيه جدي نشده است و با توجه به مباحث تحريم بايد پيگيري‌هايي انجام شود. با توجه به 10 دانشكده اين دانشگاه نياز به تجهيزات مختلفي داريم كه بيشتر اين تجهيزات را در دانشكده مهندسي نياز داريم. سپس به ترتيب دانشكده علوم پايه، عمران، برق، و مقاديري نيز در دانشكده هنر. ديگر مهمان اين جلسه دكتر علي حقيقي‌اصل رئيس دانشگاه علوم پايه دامغان بود. وي در پاسخ به پرسشي در خصوص تصادف دانشجويان اين دانشگاه و وضعيت رسيدگي به اين حادثه گفت: مشكل اياب و ذهاب وجود دارد، بهتر است از خطوط ريلي استفاده كنيم، نمي‌توان اردوهاي دانشجويي را كنسل كرد. زيرا دانشجويان نياز به تفريح دارند. اما در خصوص حادثه ما از تعاوني شهر اتوبوس اجاره كرديم، قرارداد داشت و همه دانشجويان بيمه بودند. اين حادثه در زمان برگشت در 25 كيلومتري دامغان روي داد. پنج‌شنبه نخستين جلسه شكايت دانشگاه از تعاوني و صاحب اتوبوس برگزار شد. در انتظار پايان دادگاه و راي هستيم. پيش از جلسه پرسش و پاسخ، روساي دانشگاه‌ها توضيحاتي در خصوص دانشگاه ارائه كردند.

ارائه تسهيلات به دانشجويان رتبه سه‌رقمي در سمنان
به داوطلباني كه رتبه زير هزار كسب كنند، در صورتي كه دانشگاه سمنان را براي تحصيل انتخاب كنند، تسهيلات داده مي‌شود. دكتر علي خير‌الدين، رئيس دانشگاه سمنان با اعلام اين موضوع در توضيح اين تسهيلات گفت: براي اين دانشجويان استفاده از خوابگاه در تمام طول تحصيل (هشت ترم) رايگان است. سلف‌سرويس دانشگاه و تمامي خدمات رايانه‌اي و اينترنتي و انتشارات دانشگاه نيز در طول تحصيل رايگان است. وي در ادامه سخنانش افزود: سمنان اولين استان كشور با چنين ظرفيت دانشجويي است. 65 هزار دانشجو در استان سمنان مشغول به تحصيل‌اند، اين در حالي است كه جمعيت اين استان 600 هزار نفر است. 30 درصد از متقاضيان بومي استان توسط اين دانشگاه جذب و 70 درصد از ديگر استان‌ها سرريز مي‌شوند. دكتر خيرالدين اضافه كرد: دانشگاه سمنان در سال 1372 به عنوان دانشگاه جامع و مادر آغاز به كار كرد و داراي 10 دانشكده است. دانشكده كويرشناسي و گردشگري نيز براي نخستين‌بار در ايران شكل گرفت و از سال گذشته دانشجو مي‌پذيرد. تمامي دانشجويان دختر اين دانشگاه در سيستم روزانه خوابگاه مي‌گيرند. هزار و 320 دانشجوي دختر و هزار و 100 دانشجوي پسر دانشگاه سمنان در خوابگاه اسكان دارند. وي به ارتباط بين‌المللي اين دانشگاه اشاره كرد و گفت: دانشگاه سمنان با دو دانشگاه سوئد، دانشگاه‌هاي روسيه، فنلاند و استراليا نيز در ارتباط است. اخيرا نيز با دو دانشگاه ريورسايد كاليفرنيا و نوادا همكاري‌هايي را آغاز كرده است.
كمك‌هزينه دو ميليوني به دانشجويان دكترا
هر دانشجوي دكترا مبلغ دو ميليون ريال كمك هزينه پايان‌نامه دريافت مي‌كند و بين شش تا 9 ماه مي‌توانند به خارج كشور بروند. دكتر علي مرادزاده رئيس دانشگاه صنعتي شاهرود نيز با اعلام اين موضوع در جلسه معرفي دانشگاه‌هاي سمنان گفت: اين سقف براي رشته‌هاي كارشناسي ارشاد بسته به كار نظري و عملي 800 هزار تومان است. وي با اشاره به مشكلات رفاهي دانشجويان گفت: به‌رغم تعداد زياد دانشجو، توجه لازم به زيرساخت‌هاي شهري خارج از حيطه وزارت علوم نشده و امكانات رفاهي براي دانشجويان وجود دارد. به همين منظور 25 هزار متر مربع فضاي رفاهي در حال ساخت است كه سال آينده اميدواريم به بهره‌برداري برسد. رئيس دانشگاه صنعتي شاهرود با اشاره به مشكلات خوابگاه‌ها گفت: از لحاظ تامين خوابگاه در تنگنا هستيم. ما براي دانشجويان دختر تا پنج ترم و دانشجويان پسر تا چهار ترم بيشتر نمي‌توانيم خوابگاه تامين كنيم. براي دانشجويان كارشناسي ارشد كه رتبه يك تا پنج داشته باشند، خوابگاه رايگان است. مرادزاده در خصوص ارتباط بين‌الملل دانشگاه گفت: پنج دانشگاه بين‌المللي با دانشگاه صنعتي شاهرود همكاري دارند. اين مراكز عبارتند از: دانشگاه هنك‌كنگ، ايتاليا، مسكو و دانشگاهي آن‌لاين در آمريكا كه توسط ايرانيان مقيم اداره مي‌شود.
تنها دانشگاه تخصصي كشور در حوزه علوم پايه
دانشگاه علوم پايه دامغان از سال 69 فعال بوده و در سال 81 تبديل به دانشگاه شد و تنها دانشگاه تخصصي كشور در زمينه علوم پايه با پنج دانشكده است. علي حقيقي‌اصل، رئيس دانشگاه علوم پايه دامغان با اعلام اين موضوع گفت: سه هزار و 86 دانشجو در اين دانشگاه تحصيل مي‌كنند كه هزار و 820 نفر دختر و هزار و 266 نفر پسر هستند. يعني 60 درصد دختر و 40 درصد پسر در دانشگاه تحصيل مي‌كنند. اين دانشگاه داراي چهار خوابگاه است. دو خوابگاه متعلق به دختران و دو خوابگاه متعلق به پسران است. دانشجويان كارشناسي ارشد در تمامي اتاق‌ها كامپيوتر دارند و با داشتن سيستم «wireless» در همه جاي دانشگاه به راحتي به اينترنت دسترسي دارند. وي افزود: به رتبه‌هاي اول تا سوم نيز خوابگاه اختصاصي، يك كامپيوتر و اينترنت نامحدود داده مي‌شود. حقيقي‌اصل يكي از مشكلات فعلي را عدم دريافت مجوز دوره دكترا در اين دانشگاه اعلام كرد. ديگر مشكل موجود كمبود وسيله اياب و ذهاب براي دانشجويان است.
پارك‌هاي علم و فناوري را با بوستان اشتباه مي‌گيرند
پارك‌هاي علم و فناوري هنوز در ميان مسوولان و مردم چندان شناخته شده نيست. برخي از مسوولان هنگام مذاكرات براي جذب سرمايه و يا ارائه برنامه، اين پارك‌ها را با بوستان اشتباه مي‌گيرند. دكتر حيدر طوسيان‌شانديز رئيس پارك علم و فناوري شاهرود با اعلام اين موضوع گفت: از ديگر مشكلات نداشتن زيرساخت براي انجام پروژه‌ها است. وي پيشنهاد داد كه دولت بخشي از وام بنگاه اشتغال‌زود‌بازده را به پارك‌هاي علوم و فناوري اختصاص دهد. دكتر طوسيان ادامه داد: متوسط كارآفريني در پارك‌ها پنج ميليون است، اما در بنگاه اشتغال زود بازده 30 ميليون است. با اختصاص بودجه اين بنگاه‌ها مي‌توان كمك شاياني به پارك‌ها و كارآفريني آن كرد. به طور مثال در حال حاضر دستگاه حفاري افقي در خراسان مورد بهره‌برداري است كه بدون تخريب سطح خيابان فعاليت مي‌كند. با شناسايي و سرمايه‌گذاري مي‌توان از اين دستگاه در سطح ملي ‌بهره‌برداري كرد.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1637]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن