تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816473255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - تورم محور مذاكرات در اجلاس گروه هشت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اقتصاد - تورم محور مذاكرات در اجلاس گروه هشت
اقتصاد - تورم محور مذاكرات در اجلاس گروه هشت

به گزارش بلومبرگ، وزراي اقتصاد و دارايي هشت كشور صنعتي جهان در روز شنبه چهاردهم ژوئن سال 2008 ميلادي در اوساكاي ژاپن گردهم آمدند تا در مورد مسائل اقتصادي دنياي امروز با يكديگر به بحث و گفت‌وگو بنشينند. طبق گزارش‌هاي رسيده از اين اجلاس مهم‌ترين مسائل مطرح شده در جلسه گروه هشت افزايش قيمت مواد غذايي و رشد قيمت سوخت در جهان بود كه به گفته وزراي اقتصادي كشورهاي صنعتي مي‌تواند بنيان اقتصاد جهان را ويران كند. در سال جاري ميلادي بزرگ‌ترين مشكل اقتصادي افزايش نرخ تورم بود كه با ارتقاي قيمت نفت و گذشتن آن از مرز 130 دلار آمريكا اين فشار افزايش بيشتري پيدا كرد و تنها ارگاني كه مي‌تواند اين بحران را كنترل كند و مانع از تشديد فشارهاي اقتصادي روي زندگي خانوارهاي جهان شود بانك‌هاي مركزي هستند. بانك‌هاي مركزي كشورهاي مختلف بايد با استفاده از سياست‌هاي پولي سختگيرانه‌تر مانع از تشديد تورم شوند و مسير رشد قيمت‌ها را مسدود كنند.

مامورا يامازاكي اقتصاددان ارشد ژاپني در مركز مطالعاتي RBS در حاشيه اجلاس گروه هشت گفت: «هم‌اكنون تمركز جهان روي ريسك تورم است و تمامي ارگان‌‌هاي اقتصادي موظف هستند براي حل اين بحران با يكديگر همراه شوند.» قرار بر اين بود در اجلاس گروه هشت در مورد بازار ارز نيز مذاكره شود و بيانيه‌اي در مورد آن ارائه گردد ولي وزراي اقتصاد كشورهاي گروه هشت اعلام كردند تا زماني‌كه سران بانك‌هاي مركزي حضور نداشته باشند در مورد وضعيت بازار ارز تصميم‌گيري انجام نمي‌شود. اين در حالي است كه هنري پالسون وزير خزانه‌داري آمريكا و كريستين لاگارد وزير اقتصاد فرانسه در مورد ضرورت تلاش براي ارتقاي ارزش دلار سخنراني كردند.
پولسون در اين مورد گفت: ما خواهان افزايش ارزش دلار هستيم، زيرا اين مسئله باعث اصلاح شرايط اقتصادي كشور و به دنبال آن افزايش قدرت خريد مردم كشور مي‌شود.
وزراي اقتصاد كشورهاي صنعتي جهان ديگر ريسك‌هاي اقتصاد جهان را كاهش ارزش مسكن در كشور آمريكا و فشار روي بازارهاي مالي در اثر تضعيف اين بازار خواندند. اين مسائل در شرايطي عنوان شد كه وزير اقتصاد آمريكا اعلام كرد بازار مالي اين كشور بهبود يافته است. ماريو دراگي رئيس اجلاس ثبات مالي كه وضعيت بازارهاي مالي جهان را بسيار شكننده و متزلزل خوانده است، مي‌گويد: «همواره افزايش قيمت نفت در بازارهاي جهاني و دو برابر شدن آن طي يك سال گذشته مهم‌ترين عامل بحران اقتصادي كنوني برشمرده شد و همين مسئله موجب شد تا كشورهاي توليد‌كننده نفت با افزايش توليد و ارتقاي ظرفيت‌هاي پالايشگاهي براي اصلاح اقتصاد نفت تلاش كنند، اما مسئله اين است كه بازار نفت از شفافيت لازم برخوردار نيست و از نظر تحليلگران راه اصلاح بازار نفت افزايش شفافيت توليدكنندگان و استفاده بهينه مصرف‌كنندگان از منابع انرژي است. در اين شرايط كشورهاي توليد‌كننده نفت اقدام به حذف يارانه‌هاي حوزه انرژي كردند تا با واقعي كردن قيمت‌ها تقاضاي انرژي را تعديل كنند، ولي اين طرح هنوز مشكل بازار نفت و اقتصاد جهان را حل نكرده است. در اين شرايط صندوق بين‌المللي پول اعلام كرده است كشورهاي صنعتي و توسعه‌يافته جهان در سال 2008 ميلادي بيشترين نرخ رشد تورم از سال 1995 ميلادي تا به حال را تجربه كرده‌اند در حالي‌كه كمترين نرخ رشد طي هفت سال گذشته را داشته‌اند. رشد قيمت‌ها سبب شد تا اعتراض‌هاي گسترده‌اي در سراسر كشورهاي دنيا ايجاد شود و آنها خواهان تعديل بازار نفت و بهبود شرايط اقتصادي شدند. با وجود اهميت بازار نفت و نوسان قيمت اين منبع انرژي سران شركت‌كننده در اجلاس نتوانستند با يكديگر به توافق برسند. وزير خزانه‌داري آمريكا محتكران را عامل افزايش قيمت نفت خواند در حالي‌كه وزير اقتصاد ايتاليا مبارزه با سفته‌بازي و احتكار براي كنترل بازار نفت را ابزاري بي‌نتيجه و تمركز روي عرضه و تقاضا را موثر خواند. مطالعات نشان مي‌دهد كشورهاي گروه هشت از آغاز تاكنون موفقيت چنداني در كنترل بازار نفت نداشتند. اين كشورها در سال 2004 ميلادي يعني زماني‌كه قيمت هر بشكه نفت كمتر از 40 دلار بود، نتوانستند بازار را به سمت مورد نظر خود سوق دهند و در سال جاري نيز به دليل عدم‌توافق‌ها نخواهند توانست در اين مسير حركت كنند. شايان ذكر است مورگان استنلي پيش‌بيني مي‌كند در آينده‌اي نزديك قيمت هر بشكه نفت در بازارهاي جهاني از مرز 150 دلار آمريكا خواهد گذشت كه اين مسئله مي‌تواند تبعات منفي زيادي براي اقتصاد جهان داشته باشد.
شايان ذكر است كشورهاي صادر‌كننده نفت در اواخر ماه جاري ميلادي (ماه ژوئن) در عربستان سعودي گردهم مي‌آيند تا در مورد وضعيت بازار نفت و راه‌هاي تعديل قيمت با يكديگر به بحث و گفت‌وگو بنشينند. البته چاكيب خليل دبيركل اوپك پيش از اجلاس اعلام كرده است كه عرضه نفت بيش از تقاضاي آن است و افزايش توليد كاري غيراقتصادي و نادرست است. گروه هشت يا گروه كشورهاي صنعتي شامل كشورهاي آمريكا، ژاپن، روسيه، آلمان، فرانسه، انگليس، ايتاليا و كانادا است.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن