تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه انسان چهل ساله شود و خوبيش بيشتر از بديش نشود، شيطان بر پيشانى او بوسه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815357542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اروپا دست تكان داد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: اروپا دست تكان داد
تيم ملي بسكتبال پيش از رقابت‌هاي المپيك از جايي بايد شروع مي‌كرد، بنابراين تورنمنت چهارجانبه ايتاليا و اردوي آماده‌سازي در صربستان نقطه آغاز خوبي بود.
تيم ملي بسكتبال مسافرت‌هاي تداركاتي‌اش را از مدت‌ها قبل آغاز كرده است. اين سفرها با پيشنهاد رايكوترومن، سرمربي صرب تيم ملي و هماهنگي‌‌هاي لازم توسط فدراسيون بسكتبال انجام مي‌شود تا مرد صرب بسكتبال كشورمان به اهداف از پيش تعيين شده دست يابد. او گفته بود پيش از المپيك چين تيمش بايد در 256 بازي تداركاتي به‌‌ميدان برود.
تيم ملي بسكتبال پيش از رقابت‌هاي المپيك از جايي بايد شروع مي‌كرد، بنابراين تورنمنت چهارجانبه ايتاليا و اردوي آماده‌سازي در صربستان نقطه آغاز خوبي بود. تيم ملي پس از قهرماني در جام ملت‌هاي آسيا در سال 2007، فروردين ماه اردوهاي تداركاتي‌اش را آغاز كرد و مبناي تمرين‌هايش را بر پايه بدنسازي و تكنيك بازيكنان گذاشت. روي اين اصل كمتر كسي انتظار داشت تيم ما در ايتاليا از كار گروهي مطلوبي برخوردار باشد.
تيم ملي در ايتاليا نشان داد بازيكنان حال حاضر بسكتبال ايران از درك بالا و متقابل كار گروهي برخوردارند، به طوري كه در مدت زمان كوتاهي به هماهنگي مورد نظر دست مي‌يابند. صمد نيكخواه بهرامي، مهدي كامراني و حامد حدادي مثلث اثرگذار تيم ملي را تشكيل مي‌دهند. همكاري اين 3 نفر را در رقابت‌هاي 2007 مردان آسيا ديده بوديم. در جام باشگاه‌هاي آسيا كه بتازگي با قهرماني تيم صباباتري در كويت به پايان رسيد، يك بار ديگر توانايي‌هاي اين سه تن را به نمايش گذاشت.
تشكيل مثلث‌هاي تاثيرگذار به ثبات تيم‌ها كمك مي‌كند. در دهه 90 مثلث جوردن، پيپن و رادمن كه به مثلث ويرانگر معروف بود، افتخارات زيادي را متوجه تيم شيكاگو بولز در ليگ NBA كرده بود. در تيم اسپانيا مثلث گارباخوسا، گاسول و خوزه كالدرون در تيم روسيه كريلنكو، هولدن و باشوتين جزو نفرات تاثيرگذار تيم‌هاي ملي كشورهاي خود هستند. اين مثلث‌ها را در تيم‌هاي آسيايي نيز شاهديم.
در تيم لبنان علي محمود، فادي الخطيب و جودوگل با تيم ملي و تيم الرياضي به افتخارات متعددي نايل آمدند؛ البته اين بدان معنا نيست كه بار فني يك تيم به طور كلي روي دوش تنها 3‌بازيكن باشد. بسكتبال بازي گروهي است و هر 12 بازيكن و تيم بيروني متشكل از كادر فني در كسب موفقيت يك تيم دخيل هستند، اما هسته اصلي و مركزي 5 بازيكن داخل ميدان را 3‌نفر از برترين‌هاي آن تيم تشكيل مي‌دهند.
هيچ‌كس نمي‌تواند نقش حامد آفاق، مرحوم نيكخواه بهرامي، اوشين ساهاكيان، جواد داوري و امير اميني به همراه ديگر نفرات تيم ايران در كسب قهرماني در جام ملت‌ها را ناديده بگيرد.

تجربه بالاتر از نتيجه
اگرچه تيم ملي بسكتبال در تورنمنت چهارجانبه ايتاليا نتيجه گرفت، اما تجربياتي كه به دست آورد فراتر از نتيجه بوده است. تجربه بازي در اروپا كه كاملا با آسيايي‌ها مغايرت دارد، از ديگر نكاتي است كه تيم ملي بسكتبال در ايتاليا به دنبال انطباق لازم با آن بود. در شرق ايتاليا ملاك برد يا باخت نبود، بلكه ميزان ارزيابي و شناخت نسبي از بسكتبال اروپا مدنظر بوده است.
تيم ايران براي رويارويي با حريفان اروپايي در المپيك نياز به شبيه‌سازي و آزمايش توانايي‌ها در خارج از وطن داشته و دارد؛ بنابراين بازي با سبك‌هاي مختلف اروپايي به كيفيت رويارويي با حريفان اين قاره كمك مي‌كند. ما در المپيك تيم‌هاي صاحب نام و داراي سبك روسيه و ليتواني را پيش‌روي داريم، اگرچه قصدمان مقايسه اين تيم‌ها با تيم‌هاي دوم و جوان شده كرواسي و ايتاليا نيست، اما تقابل با همين تيم‌ها و كسب برتري برابر آنان آموخته‌هاي بسياري از بسكتبال اروپا براي بسكتبال كشورمان به همراه داشته است.

دومي‌ها با انگيزه
كرواسي و ايتاليا با تيم‌هاي دوم و در غياب ستارگان نام‌آشناي خود برابر تيم ملي باختند. شايد در نظر اول، پيروزي‌هاي تيم ملي بسكتبال چندان به چشم نيايد و برخي بكوشند دليل بردهاي ايران را در ضعف و بدون انسجام بودن تيم‌هاي دوم اين كشورها قلمداد كنند، اما موضوع اصلي اين است كه تيم ايران در چه شرايطي با دومي‌ها بازي كرد؟ آيا آنها هيچ نشاني از صلابت و قدرت بسكتبال كشورهاي خود نداشتند؟‌ كرواسي از سال 92 وارد فدراسيون جهاني شد و در همين سال فينال المپيك را با آمريكا برگزار كرد.
بسكتبال اين كشور مهد بازيكنان توانمندي است كه سر از ليگ NBA و تيم‌هاي مطرح اروپايي نظير زسكا و بارسلونا در آورده‌اند. كرواسي در رنكينگ فعلي تيم‌هاي بسكتبال جهان در رده بيستم قرار داد. اين كشور در رقابت‌‌هاي 2007 مردان اروپا با قرار گرفتن در مكان ششم شانس اين را پيدا كرده كه مجددا براي راهيابي به المپيك 2008 در رقابت‌هاي گزينشي كه 24 تيرماه با حضور 12 تيم در يونان برگزار مي‌شود، شركت كند.
كرواسي از سبك بسكتبال يوگسلاوي سابق تبعيت مي‌كند، اما مشكلات اقتصادي باشگاه‌هاي اين كشور در سال‌هاي اخير افت آنها را در بسكتبال دامن زده است. تيم دوم كرواسي برابر تيم ملي ايران در رقابت‌هاي چهار جانبه ايتاليا تن به شكست داد، اما بايد دانست تيم دوم آنها صاحب انگيزه بالايي بوده است.
كرواسي چنانچه به المپيك صعود نكند براي رقابت‌هاي مردان اروپا در سال 2009 تغييراتي در تيم‌ ملي ايجاد مي‌كند. بر اين اساس بازيكناني كه تحت نام تيم دوم به ايتاليا آمده بودند براي اثبات شايستگي و توانايي خود انگيزه كافي را براي رقابت در اين تورنمت داشتند تا بلكه بتوانند از اين تجربه ارزشمند براي پوشيدن پيراهن تيم ملي كرواسي در سال 2009 بهره‌مند شوند. پس از كرواسي، بردن ايتاليا نيز از چند منظر قابل تعمق است.
مهم‌ترين ويژگي ايتاليايي‌ها اين بود كه در خانه مقابل تيم ملي كشورمان بازي مي‌كردند. مساله دوم اين‌كه آنها 2 بار تيم ايران را پيش از رقابت‌هاي چهار جانبه شكست داده بودند. اين نكات در حين برگزاري رقابت‌ها نقطه قوت تيم ايتاليا به‌شمار مي‌رفت. با وجود اين سوابق درخشان، اين تيم در بسكتبال اروپا و جهان نيز مي‌‌توانست عامل مهمي در كسب برتري برابر بسكتبال ايران باشد. در تاريخچه رقابت‌‌هاي بسكتبال اروپا، نام ايتاليا بارها در فتح سكوهاي سه‌گانه تكرار شده است.
آخرين افتخار آنان به كسب مدال نقره المپيك 2004 باز مي‌گردد، اما بعد از اين مدال بسكتبال ايتاليا دچار افت محسوس شد، به‌طوري كه در سال‌هاي 2005 و 2007 در جام مردان اروپا در مكان‌هاي دهم و نهم قرار گرفتند. عنوان نهم ايتاليا در آ‌خرين دوره بسكتبال مردان اروپا شانس حضور آنها را در رسيدن به رقابت‌هاي گزينشي المپيك در يونان از ميان برد، بنابراين ايتاليايي‌ها خود را براي رقابت‌هاي 2009 و مسابقه‌هاي جهاني 2010 آماده مي‌كنند.
اين كشور در دور مقدماتي بايد به مصاف تيم‌هاي صربستان، فنلاند، مجارستان و بلغارستان برود. ايتاليا با كارلوركال كاتي، سرمربي با تجربه خود در حال بازسازي تيم پيش از رقابت‌هاي 2009 است و براين اساس، ميدان دادن به چهره‌هايي نظير سنچياري و گاتي از وظايف عمده آنها به‌شمار مي‌رود. شايد اين نفرات همراه بارجناني و بلي‌نلي بتوانند لاجوردي‌پوشان را از وضعيتي كه دچارش هستند رها كنند.
تيم «ب» ايتاليا با اين اهداف روبه‌روست و طبق شرايط تازه برابر ايران قرار گرفت، بنابراين نمي‌شود گفت آنها هم مثل كرواسي صاحب قدرت و انگيزه و هدف لازم در تورنمنت چهارجانبه شهر رزتو نبودند. ديگر رقيب ايران در اين رقابت‌ها تيم الجزاير بود كه به‌رغم بازي نزديك برابر كشورمان بازي‌هايش را با اختلاف به كرواسي و ايتاليا باخت.
در قاره آفريقا، تيم‌هاي آنگولا و نيجريه قدرت‌هاي اصلي‌ به‌شمار مي‌روند. حتي در رقابت‌هاي گزينشي نام مجمع‌الجزاير كيپ‌‌وردا و كامرون ديده مي‌شود. با اين حال الجزاير در رده سي و يكم رنكينگ فدراسيون جهاني قرار دارد، يعني دو پله بالاتر از بسكتبال ايران. «به‌خاطر همين است كه مي‌گويم برد برابر الجزاير هم براي بسكتبال ايران شيريني خاص خودش را دارد.

زندگي با واقعيت‌ها
پيروزي حتي برابر تيم‌هاي دوم كرواسي و ايتاليا براي بسكتبال كشورمان ارزشمند است، اما اين پيروزي‌ها نبايد بسكتبال را از مسير واقعيت‌ها دور كند. سطح توقعات با اين پيروزي‌ها بايد در حدي باشد كه نتايج آينده و منتظره تيم ايران، افكار عمومي را با ذهنيت‌هاي مثبت و در جهت كمك به سمت‌دهي بسكتبال ايران روبه‌رو كند.
در المپيك كارمان مشكل است. در بازي‌هاي تداركاتي پيش‌رو نيز كار سختي داريم و هر چقدر در راه المپيك گام برداريم دشواري‌هاي راه زيادتر خواهد شد. در ديدارهاي تداركاتي بويژه در دايموندبال كه آرژانتين و صربستان رقباي ما هستند قدرت واقعي بسكتبال ايران محك مي‌خورد.
ما پس از سال‌ها در بسكتبال آسيا در دو سه سال گذشته توانسته‌ايم در عرصه پيكارهاي قاره كهن جولان بدهيم و حال كه براي نخستين بار در اين سطح بسكتبال دنيا قرار مي‌گيريم، كار ساده‌اي نخواهيم داشت، اما مي‌توانيم تجربيات گرانبهايي را عايد بسكتبال كنيم.
تيم ملي بسكتبال لبنان كه با اوج‌گيري نسل ستارگان خود در سال‌هاي آغازين 2000 روبه‌رو بود توانست در رقابت‌هاي جهاني 2002 آمريكا و همين‌طور 2006 ژاپن شركت كند. تيم ملي ايران پس از راهيابي به المپيك و ظهور ستارگان، از اين پس مي‌تواند به استمرار حضور خود در ميدان‌هاي جهاني و المپيك فكر كند.
مسابقه‌هاي جهاني 2010 در راه است، بنابراين تلاش ما علاوه برخودباوري و ارائه بازي‌هاي خوب در المپيك بايد به كسب سهميه رقابت‌هاي جهاني دوره آينده نيز معطوف شود، چرا كه استمرار و ثبات است كه آينده روشن‌تر را مي‌سازد.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن