تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805159579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حسيني در دانشگاه نيوزيلند:بسته پيشنهادي ايران راهكار حل بحرانهاي جهاني است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حسيني در دانشگاه نيوزيلند:بسته پيشنهادي ايران راهكار حل بحرانهاي جهاني است
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر ضرورت تقويت نقش سازمان ملل در تامين صلح و ثبات جهاني به عنوان نماد چند جانبه گرايي، بسته پيشنهادي ايران را راهكار حل بحرانهاي جهاني دانست.

به گزارش خبرگزاري مهر، سيد محمد علي حسيني سخنگو و سرپرست معاونت آسيا و اقيانوسيه وزارت امورخارجه كشورمان كه در راس هيئتي براي شركت در سومي نشست كميته مشورتي سياسي، اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و نيوزيلند به اين كشور سفر نموده است با حضور در محل موسسه روابط بين الملل دانشگاه ويكتورياي نيوزيلند در جمع اساتيد، دانشجويان، محققان و تعدادي از سفرا و ديپلمات هاي خارجي مقيم اين كشور سخنراني كرد.

سخنگو و سرپرست معاونت آسيا و اقيانوسيه در اين سخنراني با عنوان "سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران" در موسسه امور بين الملل وابسته به وزارت امور خارجه و دانشگاه ويكتورياي نيوزيلند برگزار شد ابعاد مختلف سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران و مواضع كشورمان در قبال تحولات مهم منطقه اي و بين المللي را تشريح كرد.

وي در اين سخنراني گفت : ‌در نظام روابط بين الملل آنچه كه عمدتا مولفه هاي قدرت ملي را ترسيم مي كند عناصر نسبتا با ثباتي مانند جمعيت، جغرافيا، مبنابع طبيعي، توانايي اقتصادي، قدرت صنعتي يا تكنولوژيك، آمادگي نظامي در كنار عناصر كيفي مانند تاريخ و تمدن، روحيه ملي، نفوذ فرهنگي و ... است. كشورهايي كه از اين مواهب به نسبت بيشتري برخوردار هستند مي توانند ادعا كنند كه در سلسله مراتب اقتدار جهاني از رتبه هاي ممتازتري برخوردارند. به عبارت ديگر، در نظام روابط بين الملل رويكرد كشورها نسبت به يكديگر متاثر از مولفه هاي قدرت پيش گفته است.

حسيني افزود :‌ با وقوع انقلاب اسلامي در فوريه 1979 تغيير حكومت در ايران نه به مفهوم جابجايي قدرت بلكه ارائه طرحي نو به منظور برقراري يك نظام مردمي مستقل و بدون وابستگي و معرفي الگويي كامل از مردمسالاري ديني و جامعه اي در حال توسعه بر مبناي ايدئولوژي اسلام بوده است. اين الگو در حوزه سياست خارجي تبيين كننده نظامي مبتني بر دو ويژگي اساسي است كه از آن به "نفي سلطه گري" و "نفي سلطه پذيري" ياد مي شود. جمهوري اسلامي ايران با الهام از تعاليم دين مبين اسلام و با برخورداري از تجربه تاريخي خود اين رويكرد اساسي را به عنوان يك اصل در قانون اساسي مورد توجه قرار داده مبني بر اينكه پذيرش هرگونه سلطه اجانب بر كشور، امري منفور و مردود بوده و دولت ايران نيز حق هيچ گونه سلطه گري بر ساير ملل را ندارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ياد آور شد : جمهوري اسلامي ايران روابط مسالمت آميز با همه كشورهاي جهان را سرلوحه سياست خارجي خود قرار داده و بر همين اساس دست دوستي و مودت خود را به سمت همه كشورها دراز كرده و از هرگونه روابط متوازن و برادرانه استقبال مي كند. نداي ملت ايران، عدالت، صلح، برادري و برابري براي همه جهانيان است.

وي ادامه داد :‌ متاسفانه در فضاي بعد از جنگ دوم جهاني و به دنبال شكل گيري معادلات قدرت در نظام روابط بين الملل، ما شاهد نوعي هژموني ناعادلانه و سيطره بخش كوچكي از قدرت هاي سلطه طلب بر ساير كشورها و ملت ها هستيم. به خصوص با فروپاشي نظامهاي كمونيستي برخي از اين قدرتها با شعار "يا همه با ما هستند و يا عليه ما"در صدد توسعه اميال سلطه طلبانه و يكجانبه گرايي برآمدند كه اين موضوع با رويكرد ساختاري بسياري از كشورهاي مستقل از جمله جمهوري اسلامي ايران سازگار نبوده و عملا كشورهاي آزاد و غير متعهد و طرفدار چند جانبه گرايي در تقابل با نظام سلطه جبهه مقتدري را تشكيل دادند.

سرپرست معاونت آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه تصريح كرد : طي سه دهه گذشته قدرت هاي سلطه گر با استفاده از اهرمهاي مختلف، تحميل جنگ، توطئه كودتا، تحريم اقتصادي، ترويج واگرايي قومي و تبليغات گسترده رسانه اي عليه ملت ايران به عنوان يكي از قطبهاي اصلي مخالف نظام سلطه سعي كرده اند از طرح انديشه هاي حق طلبانه و عدالتخواهانه ملت ايران جلوگيري به عمل آورند.

وي ياد آور شد :‌ به دنبال وقوع حادثه تروريستي 11 سپتامبر در آمريكا كه علل، انگيزه ها و چگونگي انجام آن همچنان ناشناخته باقي مانده است، فضاي حاكم بر جهان تبديل به يك فضاي امنيتي شد كه برخي قدرتها با استفاده از اين فضا، به پيشبرد اهداف راهبردي خود كه در شرايط صلح و آرامش جهاني ميسر نبود، همت گماردند. اين قدرتها با ناديده انگاشتن ساز و كارهاي بين المللي و حقوق ساير ملتها با اتخاذ رويكردهاي يكجانبه گرايانه مبادرت به تهاجم به افغانستان وعراق كردند. وجود بهانه اي بزرگ به نام مبارزه با تروريسم، ميدان را براي تاخت و تاز آنها و چنگ اندازي بر منابع ثروت ملتهاي مظلوم در خاورميانه به ويژه منابع نفت و انرژي فراهم ساخت.

حسيني ادامه داد :‌ وجود رژيم غاصب صهيونيستي در خاورميانه كه با تصاحب زورمدارانه سرزمين هاي فلسطيني و اعراب و اخراج اجباري و كوچاندن صاحبان اصلي اين سرزمينها شكل گرفت، به دليل فقدان امنيت و تزلزل در ثبات سياسي و ساختار اين رژيم تا دندان مسلح خود عاملي اساسي براي به آشوب كشيدن منطقه توسط آمريكا و اسرائيل بوده است.

وي گفت:‌ جمهوري اسلامي ايران با رويكرد عدالت خواهانه خود براي همه جهانيان، عليرغم اعلام همبستگي با قربانيان حادثه تروريستي 11 سپتامبر از همان ابتدا با اقدامات يكجانبه گرايانه در عرصه بين المللي مخالفت ورزيده و ضرورت تقويت نقش سازمان ملل در تامين صلح و ثبات جهاني به عنوان نماد چند جانبه گرايي را يادآور شده است.

وي افزود :‌ آنچه كه امروز در عراق و افغانستان مي گذرد حاكي از شكست سياستهاي سلطه طلبانه بزرگترين ابرقدرت جهان است كه با برخورداري از عناصر كليدي قدرت بويژه نظامي گري و صرف صدها ميليارد دلار هزينه، عليرغم شعارهاي مبارزه با تروريسم و دموكراسي، عملكردي جز مشتعل ساختن خشونت و ناامني و قدرتمند تر ساختن تروريستها نداشته است.

حسيني گفت :‌ جمهوري اسلامي ايران از همان ابتدا با پرداختن به ريشه هاي اصلي بحران و فزوني يافتن ناامنيها، عامل اصلي آن را اشغالگري و تروريسم دانسته و راه حل مشكلات مردم عراق و افغانستان را در اتخاذ يك ديپلماسي فراگير و بدور از يكجانبه گرايي عنوان نموده و حداكثر تلاش خود را براي تامين امنيت و كمك به مردم اين كشورها معمول داشته است. حمايت از فرآيند انتخاب دولت در عراق و افغانستان و تعميق مناسبات با آنها و گفتگو با آمريكا با هدف كمك به دولت عراق و برقراري امنيت و ثبات در اين كشور انجام شده است.

وي در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد : امروز تقريبا بر همگان ثابت شده است كه شكل گيري گروههاي افراطي در افغانستان و قدرت طلبي صدام در عراق در سايه طراحي ها و همكاري هاي سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا و برخي از قدرتهاي سلطه گر محقق شده بود. گرچه ناكارآيي صدام و گروههايي افراطي در تامين اهداف برخي قدرتها و عدول آنها از حدود تعيين شده سرانجام ناگواري را براي آنها رقم زد، اما امروز متاسفانه اشغالگران با اتخاذ برخي تدابير مشكوك، به دنبال مداخله در فرآيند دموكراتيك و روي كار آوردن عناصري بدسابقه در عراق و افغانستان هستند. در افغانستان توليد مواد مخدر نسبت به دوره قبل از اشغال اين كشور چند برابر شده است و دستهاي پنهان اجازه ريشه كن كردن اين بلا و كشتهاي جايگزين را نداده است. اين در حالي است كه دهها هزار نيروي نظامي خارجي و واحدهايي از ناتو در آن كشور حضور دارند.

وي خاطرنشان كرد :‌ به اعتقاد خود كارشناسان آمريكايي، دوره پنج ساله جنگ عراق، شرم آورترين دوره تاريخ آمريكا بعد از جنگ ويتنام بوده و اين كشور با صرف حدود 3 تريليون دلار، پرهزينه ترين جنگ تاريخ بشر بعد از جنگ دوم جهاني را رقم زده است. در اين جنگ تا كنون بيش از 4 هزار سرباز آمريكايي كشته و 30 هزار نفر از نيروهاي آمريكايي مجروح شده اند. در اين جنگ، ميليونها عراقي كشته ، زخمي و يا آواره شده اند، زير ساختهاي آن كشور نابود شده انواع بيماريها در شهرها و روستاهاي عراق شيوع پيدا كرده است. آيا اين تراژدي تا قرنها از صفحه تاريخ فجايع بشري مدعيان آزادي، دموكراسي و حقوق بشر پاك خواهد شد؟

حسيني گفت :‌ اشغال سرزمينهاي فلسطيني و آوارگي ميليونها انسان بي گناه طي شش دهه گذشته به عنوان يك بحران مزمن خودنمايي مي كند. براي حل اين معضل تا كنون طرحهاي زيادي ارائه شده اما اين طرحها غالبا به دنبال پاك كردن صورت مسئله بوده و نسخه اي شفابخش براي درمان ريشه اي نبوده اند. امروز ارزشهاي تمدني و مفاهيمي چون دموكراسي، آزادي، حق توسعه و حقوق زنان و كودكان و خردسالان وقتي به فلسطين مي رسد، كاربرد خود را از دست مي دهد و همه آنه كه از اين واژه ها به عنوان ابزاري براي پيشبرد اهداف نامشروع خود بهره گرفته اند، تضييع حقوق ملت فلسطين براي آنها امري عادي است. نوع رفتار غرب با موضوع تروريسم به طور آشكار مبتني بر استانداردهاي دوگانه و حاكي از عدم تساوي و تبعيض نژادي است . هر روزه رسانه هاي ارتباط جمعي كشتار، آوارگي، درد و رنج و فرياد انسان هاي بيگناه را در سرزمين هاي اشغالي به تصوير مي كشند اما گويا اين به امري عادي و مرسوم تبديل گرديده اما چنانچه چند شهروند غيرشرقي در مناطق مختلف جهان دچار حادثه شوند با حساسيت زايد الوصفي آن را مورد توجه قرار مي دهند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در بخش ديگري از سخنان خود به تحولات اخير لبنان و توافق گروههاي مختلف سياسي در آن كشور اشاره كرد و گفت: اين تحولات نشان داد كه ملتها توانايي مديريت بحران و حل مشكلات داخلي خود را دارند و مداخله بيگانگان و اشغال سرزمينها تاثير منفي در پي دارد. ادامه اشغال عراق توسط آمريكا و برخي از متحدان آن نشان مي دهد كه آنها صرفا با هدف كسب منافع راهبردي خود عراق را مورد تاخت و تاز قرار داده اند وگرنه ملت عراق و گروههاي سياسي آن كشور به حدي از بلوغ و بالندگي رسيده اند كه بتوانند همچون ملت لبنان مشكلات و اختلافات داخلي خود را كنار گذارده و كشور خود را بسازند.

وي در بخش ديگري از سخنراني خود موضوع فعاليتهاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران امروز به عنوان يكي از محورهاي چالش برانگيز توسط برخي از قدرتهاي سلطه گر مطرح و با جار و جنجالهاي تبليغاتي و بهره گيري از ابزارهاي ناشايست براي تغيير رويكرد دولتها، تلاش وسيعي براي اعمال فشار بر ملت ايران در جريان است. بنده در اينجا به صراحت و با كمال صداقت عرض مي كنم كه موضوع فعاليت هاي مسالمت آميز هسته اي ايران به حدي شفاف و كاملا منطبق بر معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته اي و اساسنامه آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه نشان مي دهد غوغاسالاران آمريكا صرفا از آن به منظور تعامل ناعادلانه با ملت ايران و مقابله با پيشرفت هاي علمي و فني صلح آميز آنها بهره برداري مي كنند.

وي افزود :‌ قدرتهايي كه امروز مصمم بر اعمال فشار بر ايران جهت كنار گذاردن همه فعاليتهاي هسته اي مسالمت آميز هستند، خود در دوران رژيم شاه پيشنهاد احداث نيروگاه و تاسيسات هسته اي در ايران را ارائه داده و همكاريهاي وسيعي با رژيم دست نشانده خود داشتند. آنها كه ادعاي منع گسترش سلاحهاي كشتار جمعي را دارند هر روز زرادخانه هاي هسته اي و شيميايي خود را انباشته مي سازند و با تسليح رژيمهايي چون رژيم بعث عراق و رژيم صهيونيستي دست آنها را در كشتار انسانها بازگذاردند.

حسيني گفت : ‌جمهوري اسلامي ايران همواره اراده خود را براي همكاري نزديك با نهادها و سازمانهاي بين المللي در همه زمينه ها به خصوص در زمينه پيمان ان پي تي به ثبوت رسانده و تمامي فعاليتهاي هسته اي صلح آميز كشورمان تحت نظارت بازرسان آژانس قرار دارد و گزارشات متعدد دبير كل آژانس، كوچكترين انحرافي را در فعاليتهاي هسته اي كشورمان گزارش نكرده است. ايران براي رفع ابهامات و اتهامات بي اساس، به كليه سئوالات آژانس در قالب طرح مداليتي پاسخ داده و همكاريهاي فني و حقوقي كماكان ادامه دارد. در كنار اين همكاريها، با هدف اعتماد سازي تاكنون گفتگوهاي زيادي را با نماينده گروه 1+5 داشته و بسته پيشنهادي اخير كشورمان، راهكار جامعي را براي حل و فصل بحرانهاي مختلف جهان از جمله موضوع هسته اي، مشكلات حقوق بشري،همكاريهاي اقتصادي جهاني، مبارزه هماهنگ با تروريسم و غيره ارائه كرده كه مي تواند پايه محكمي براي گفتگوها باشد.

سرپرست معاونت آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه در بخش ديگري از سخنانش تاكيد كرد: ايران و نيوزيلند بيش از سه دهه است كه با هم روابط همه جانبه اي را آغاز كرده اند. گرچه داد و ستدهاي تجاري محرك اصلي همكاريها در ابتداي راه بود اما امروز روابط ما همزمان در سطوح همكاريهاي تجاري، فني، علمي و آموزشي وهمچنين مراودات سياسي جايگاه قابل قبولي را يافته است. مواضع نزديك دو كشور در خصوص بسياري از تحولات بين المللي در سالهاي اخير، زمينه ها و فرصتهاي تبادل نظر وهمكاري دو كشور در مجامع بين المللي را فراهم آورده است.

وي ياد آور شد : سفر متقابل وزراي امورخارجه نيوزيلند و ايران در سال هاي 2002 و 2004 و امضاي يادداشت تفاهم تشكيل "كميسيون همكاريهاي سياسي و اقتصادي" و متعاقبا برگزاري سه نشست كميسيون مشترك در ولينگتون و تهران حاكي از عزم دو كشور براي گسترش روابط دو جانبه است.

حسيني گفت :‌ در بعد اقتصادي، علاوه بر مبادله كالا، ما شاهد اجراي برخي از پروژه هاي مربوط به انرژي توسط شركتهاي نيوزيلند در ايران هستيم. همچنين مذاكراتي در خصوص طرحهاي ديگري در زمينه هاي ارتباطات و ناوبري هوايي در جريان است.

به گفته وي همايش فرصتهاي سرمايه گذاري و تجاري در جمهوري اسلامي ايران كه سال گذشته در آكلند برگزار شد و همچنين برگزاري همايش مشابه در تهران توسط نيوزيلند، بستري را براي آشنايي بيشتر بخش خصوصي دو كشور از ظرفيتهاي يكديگر فراهم آورده است.

حسيني در پايان خاطرنشان كرد : در بعد علمي و فرهنگي تلاش خوبي براي آشنايي بيشتر مردم دو كشور از يكديگر انجام مي شود. در همين راستا ما از افزايش سفرهاي توريستي مردم دو كشور استقبال مي كنيم. البته حضور جامعه حدودا 8 هزار نفري ايرانيان مقيم نيوزيلند و فعاليتهاي موفق آنها در عرصه هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي فرصت مغتنمي براي آشنايي با فرهنگ و تمدن دو كشور مهيا ساخته است. ما همچنين اميدواريم كه روابط علمي آموزشي بين دو كشور با اجراي شش يادداشت تفاهم همكاري با دانشگاههاي مختلف نيوزيلند و اعزام دانشجويان بورسيه ايراني به دانشگاههاي شما بيش از پيش گسترش يابد.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن