تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816472685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد متون علوم اسلامي/ 32نشست «نقد متون علوم اسلامي» در ايكنا برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نقد متون علوم اسلامي/ 32نشست «نقد متون علوم اسلامي» در ايكنا برگزار شد
گروه انديشه: نشست «نقد متون علوم اسلامي» با حضور دكتر «محمدرضا شاهرودي»، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ساعت 16 امروز در سالن كنفرانس ايكنا برگزار شد.
به گزارش خبر گزاري قرآني ايران (ايكنا)، نقد متون علوم اسلامي از مباحث بسيار ارزشمند نقادي در حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌هاي ماست و ديربازي است كه در لابه‌لاي نوشته‌هاي عالمان راستين اين ديار مشاهده مي‌شود.

از اين روي در مجالي ديگر ميهمان دكتر «محمدرضا شاهرودي» عضو هيئت علمي دانشگاه تهران شديم. ايشان در سخنان خود به بررسي اين مقوله پرداخت كه تا چه اندازه علوم مختلف از آموزه‌هاي قرآني برخوردار است و اصول اين علم چگونه از قرآن بهره مي‌گيرند.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران ضمن بيان اين مطلب كه موضوع مورد بحث، مسئله‌اي بسيار مبسوط و باز است، گفت: چون علوم اسلامي انواعي دارد از اين رو مي‌توان درجات و مراتب و اقسامي را براي آن قائل شد؛ لذا زماني كه بحث تأثيرپذيري علوم از قرآن مطرح مي‌شود، شقوق و اقسامي را مي‌توان بررسي كرد.

نويسنده مقاله «نقد و بررسي آراي اخباريان در حجيت ظواهر كتاب» اظهار كرد: از جمله علومي كه از قرآن كريم تأثير پذيرفته‌اند، آن علومي است كه اساسا براي فهم قرآن پديدار شده‌اند؛ يعني علومي كه براي فهم قرآن نيازمند به آن هستيم. اين‌ها علومي هستند كه از يك بعد در خدمت شناخت زبان عرب قرار مي‌گيرند و از جنبه ديگر براي فهم معتبرترين كتاب كهن به زبان عربي؛ يعني قران حكيم، مورد استفاده قرار مي‌گيرند. از اين دسته‌اند علوم: نحو، صرف، بديع، بيان، اشتقاق و... .

وي در بخش ديگر سخنان خود به علومي اشاره كرد كه تحت تأثير قرآن به وجود آمده‌اند و افزود: از اين دسته‌اند علوم قرآني، كه به انواع مختلف تقسيم مي‌شوند كه از اين قبيل‌اند: ناسخ و منسوخ، محكم و متشابه و ديگر موارد. فصل مشترك علوم تحت تأثير قرآن كريم؛ يعني علوم قرآني و با علوم زبان عرب، آن است كه هر دو براي فهم قرآن استفاده مي‌شوند.

شاهرودي در بخش ديگر سخنان خود علوم ديگري را عنوان كرد كه تحت‌تأثير قرآن هستند و آن عبارت از علوم اسلامي است؛ يعني علومي كه منشأ آن‌ها اسلام نبوده و لي بعد از آمدن اسلام و داخل شدن آن‌علوم در آن، اين علوم چهره اسلامي گرفته‌اند. ندانستن اين علوم هيچ اشكالي در مسلمان بودن افراد ايجاد نمي‌كند.

وي در ادامه سخنانش به علومي اشاره كرد كه ندانستن آن‌ها در اسلام افراد اشكال ايجاد مي‌كند و آن‌ها را علوم اسلام ناميد و گفت: علومي از قبيل كلام، فقه و... از علوم اسلام هستند و بعد از اسلام سر بيرون آورده‌اند.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در ادامه سخنانش گفت: دانش حديث نيز در بخش فقه‌الحديث خود متأثر از قرآن حكيم است. بدين معنا كه ما دانش‌هايي داريم كه از زبان معتقدين قران كريم تراوش كرده است. اين مطالب بايد از قرآن گرفته شده باشد و بايد مطابقت آن‌ها را بر قرآن اثبات كرد. براي نمونه عرضه روايات به قرآن كريم از اين دسته است. چگونه ممكن است اين مسئله مطرح باشد ولي اين مسائل از قرآن بر گرفته نباشند.

مدير سابق مدرسه آيت‌الله مجتهدي گفت: متأسفانه در سده‌هاي اخير جريان قرآن‌گريزي به وجود آمده است و نقصي مشهود را در علوم مختلف ما وارد كرده است.

مشروح اين اخبار در خبرهاي بعدي ارائه مي‌شود.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن