تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815183698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير نيرو : برنامه زمان بندي استاني خاموشي‌ها از ابتداي تير ماه ‪ ۸۷‬اعلام مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: وزير نيرو : برنامه زمان بندي استاني خاموشي‌ها از ابتداي تير ماه ‪ ۸۷‬اعلام مي‌شود
وي در ادامه تصريح كرد: در صورتي كه هر استان صرفه جويي لازم را در زمينه مصرف انرژي الكتريكي انجام دهد، برنامه‌هاي خاموشي در آن استان اعمال نخواهد شد .

وزير نيرو با بيان آنكه استان مازندران در حال حاضر به دليل مصرف درست برق خاموشي نداشته است ، اظهار داشت: برخي استان‌هاي كشور نيز به دليل آنكه در حدنصاب مصرف قرار داشتند، با خاموشي مواجه نشده اند.

فتاح در ادامه اظهار داشت : وضعيت تامين آب و برق در سال گذشته مطلوب بود و در تابستان ‪ ۸۶‬از نظر تامين انها با كمترين مشكل مواجه بوديم ، اما سرما در نيمه دوم سال گذشته آزمون سختي را پيش پاي صنايع آب و برق گذاشت و تامين گاز بيشتر نيروگاه‌ها به دليل سرماي شديد در نقاط مختلف كشور با محدوديت مواجه شد و براي تامين سوخت موردنياز نيروگاه‌ها به استفاده از سوخت‌هاي جايگزين متوسل شديم .

فتاح در ادامه افزود: با وجود سختي‌ها شرايط را بدون خاموشي سپري كرديم و در شرايط ويژه اعلام كرديم مناطق شمالي كشور براي گرمايش از برق استفاده كنند.

وي تصريح كرد: پيش بيني‌ها و بارندگي‌هاي انجام شده در سال آبي جاري كه از مهر ماه ‪ ۸۶‬شروع شده ، حكايت از آن داشت كه امسال سال آبي معمولي باشد و بارش جوي متوسط در كشور تا اخر بهمن ماه سال گذشته شرايطي را ايجاد كرد كه پيش بيني‌ها نزديك به واقعيت بود ، اما شرايط از ابتداي اسفند ماه ‪ ۸۶‬تغيير كرد و به شكل بي‌سابقه‌اي بارندگي‌ها قطع شد .

وزير نيرو با اشاره به وجود خشكسالي‌هاي ثبت شده در ‪ ۴۰‬سال گذشته در كشور ، گفت: شدت خشكسالي و بارندگي به ميزاني بود كه به تبعات آن اضافه شده است . به نحوي كه در طول سنوات گذشته استان‌هاي شمالي مثل گيلان، مازندران و گلستان كاهش بارندگي داشتند ،اما عمده بارندگي در اين استان ها صرف شاليكاري مي‌شد.

فتاح سپس مشكل كم آبي امسال را درهمين حال متوجه صنعت آب و برق كشور دانست و افزود: تا كنون هيچ گاه به ارتباط صنايع آب و برق به اين ميزان پي نبرده بوديم . صنايع آب و برق به يكديگر گره خورده اند.

فتاح خاطر نشان كرد: در همين حال هر گونه قطعي آب ، بخش كشاورزي را دچار مشكل و مخاطره مي‌كند و ايجاد هر گونه مشكل براي تامين آب ، سدها و صنعت برق كشور را نيز با مشكل مواجه مي‌كند .

وي اظهار اميدواري كرد كه با عزم و وفاق ملي ،هموطنان تابستان سال جاري را با كمترين مشكل و به نحو مطلوب پشت بگذارند.

فتاح در ادامه مشكل اساسي را در كشور كمبود آب دانست و افزود:ما در بخش برق با مشكلي مواجه نيستيم ، زيرا اكنون مشكلات برق در انتقال و توزيع نيست ، بلكه در عرصه توليد است كه ناشي از خشكسالي است .

به گفته وي ،در سال گذشته مشكلي در زمينه توليد برق وجود نداشت .

فتاح تصريح كرد: با سرمايه‌گذاري هاي انجام شده در امور انتقال و توزيع برق مشكلي در اين بخش وجود ندارد و مخاطره اصلي در بخش توليد انرژي الكتريكي است .

اين مقام مسئول اظهار داشت: سرمايه‌گذاري هاي انجام شده در امر توليد برق از سال ‪ ۸۶‬تا كنون به صورت منطقي بوده ، به نحوي كه تمام برنامه‌هاي نيروگاهي سال گذشته انجام شده و حدود چهار هزار و ‪ ۲۰۰‬مگاوات در بخش‌هاي برق آبي و حرارتي نيروگاه جديد وارد مدار شده است و از اغاز سال جاري تا كنون نيز بر اساس برنامه‌ها در اين زمينه پيش رفته‌ايم .

وي گفت: با وجودي كه ظرفيت نيروگاه‌هاي برق آبي و آب پشت سدها دچار افت شده ، اما
تاكنون استاني با جيره بندي برق مواجه نشده و اميدواريم از اين ابزار نيز براي كنترل مصرف برق بهره‌گيري نكنيم .

وي تصريح كرد: اين وزارتخانه سعي دارد تا آب را نيز جيره بندي نكند، زيرا با انجام صرفه جويي خود به خود اين امر رعايت مي‌شود.

وزير نيرو خاطر نشان كرد: تمام بخش‌هاي صنايع آب و برق كشور در حال حاضر بسيج شده‌اند و در آماده باش بسرمي برند تا آب در شهرها جيره بندي نشود .

وي در خصوص وضعيت توليد برق در كشور نير گفت:براساس پيش بيني‌هاي انجام شده حداكثر ميزان مصرف برق در كشور ( پيك مصرف ) در مرداد ماه سال جاري ‪ ۳۷‬تا ‪ ۳۸‬هزار مگاوات پيش بيني مي‌شود كه در حال حاضر ميزان توليد فقط ‪ ۱۰‬درصد كمتر از اين ميزان است .

به گفته فتاح ، حداكثر ميزان مصرف برق در سال گذشته ‪ ۳۵‬هزار مگاوات بود كه با رشد پيك مصرف به سطح ‪ ۳۷‬تا ‪ ۳۸‬هزار مگاوات ، ‪ ۱۰‬درصد كمبود برق با خاموشي‌هاي اعمال شده جبران مي‌شود.

وي با بيان انكه ، شبكه برق شبكه‌اي هوشمند است ، گفت: در صورتي كه مصرف برق در برخي از نقاط افزايش يابد ، شبكه خود به خود خاموش مي‌شود.

وي ميزان خاموشي‌ها در طول شب را ‪ ۱۵۰۰‬مگاوات و در طول روز را ‪ ۲‬هزار و ‪ ۵۰۰‬مگاوات اعلام كرد و افزود: با صرفه جويي مي‌توان از اعمال خاموشي هاي جلوگيري كرد.

وزير نيرو سپس در ادامه تصريح كرد: بر اساس برنامه ريزي‌هاي انجام شده، قرار است خاموشي‌هاي شبانه را كاهش داده و آن را به روز منتقل كنيم .

وي خاطر نشان كرد: ميزان برق مصرفي در كشور در حال حاضر حدود ‪ ۳۳‬هزار مگاو ات است كه ‪ ۲۸‬هزارو ‪ ۵۰۰‬مگاو ات آن از طريق نيروگاه‌هاي حرارتي تامين مي‌شود و در ساعات پيك مصرف نيز دو هزار و ‪ ۲۰۰‬مگاو ات از نيروگاه هاي برق آبي بهره‌گيري مي‌شود و مابقي را نيز از كشورهايي نظير ارمنستان ، آذر بايجان و تركمنستان انرژي الكتريكي وارد مي‌شود.

به گفته فتاح ، ميزان واردات برق ايران هم اكنون حدود ‪ ۵۰۰‬مگاوات است .

وزير نيرو گفت: براي افزايش ميزان صرفه جويي در كشور دولت مصوب كرد تا آب و برق دستگاه‌هاي دولتي آزاد محاسبه شود و همچنين طبق نامه از ستاد مقابله با خشكسالي ، دستگاه‌ها ملزم به صرفه جويي در مصرف آب و برق و استفاده از لامپ كم مصرف هستند.

وي تصريح كرد: وزارت نيرو از هفته جاري براي دستگاه‌هاي دولتي پر مصرف در بخش آب و برق اخطاريه صادر مي‌كند و در گام بعدي نيز برخورد و آب و برق آنها قطع خواهد شد .

فتاح در ادامه در خصوص وضعيت سدهاي بحراني در كشور گفت: ‪ ۵۰۰‬سد در حال حاضر در كشور وجود دارد كه ‪ ۹۰‬سد ظرفيتي بالاي ‪ ۱۰۰‬ميليون مترمكعب آب را دارند.

وزير نيرو تاكيد كرد ،حجم آب در سدهاي خوزستان در حال حاضر كاهش يافته ، زيرا بيشترين كاهش آب در اين استان بوقوع پيوسته است.

وزير نيرو تصريح كرد،سه سد چگين در هرمزگان ، سد گاويشان در استان كردستان و سد پيشين در جنوب شرقي سيستان و بلوچستان در حال حاضر پر آب هستند و مشكلي از نظر تامين آب ندارند.

وي در ادامه در خصوص جداسازي آب شرب و مصرفي در كشور نيز گفت:رويكردي براي جداسازي اين دوآب وجود ندارد. زيرا جداسازي آب شرب و مصرفي در كشور هزينه‌هاي زيادي در پي خواهد داشت .

فتاح ، حمايت و ارايه مجوز به شركت‌ها براي توليد آب بطري و بهره‌گيري از آب شيرين كن را از برنامه‌هاي وزرات نيرو اعلام كردو افزود: اين وزارتخانه محدوديتي براي ارايه مجوز براي توليد آب بطري ندارد .

به گفته وي ، بخش خصوصي و غير دولتي مي‌توانند با حمايت وزارت نيرو و با بهره‌گيري از وام دولتي و بنگاه‌هاي زودبازده نسبت به تاسيس آب شيرين كن در سراسر كشور اقدام كنند و اين آب مطمئن ، ارزان قيمت و بهداشتي است وي با بيان آنكه ،اين طرح تاكنون در استان قم اجرايي شده است ، گفت:اين طرح در شهرهاي ساوه ، آبادان،خرمشهر، بندرعباس ،قشم و بندر لنگه براي تامين آب شرب اجرايي خواهد شد .

فتاح در ادامه در خصوص ساعت كار اصناف نيز گفت: يكي از پيشنهادهاي وزارت نيرو به ستاد مقابله با خشكسالي كاهش ساعت كار اصناف كشور و رساندن آن به ساعت ‪ ۲۰‬و ‪ ۳۰‬دقيقه بود .

وي تصريح كرد: ساعت پاياني كار اصناف در اتحاديه اروپا نيز حدود ساعت ‪۱۹‬ است كه اين امر باعث كاهش ميزان مصرف برق در ساعات پيك مصرف دراين كشورها شده است.

وي با بيان انكه اين طرح ‪ ۱۵‬سال پيش انجام شده است ، افزود: اگر اين طرح در ايران نيز اجرايي شود، به استان‌ها اختيار داده مي‌شود كه ساعت پايان كار را بر اساس وضعيت استاني مشخص كنند.

به گفته وزير نيرو ، اصنافي كه اخيرا كنتور برق دريافت مي‌كنند، چند تعرفه‌اي هستند و اقداماتي نيز براي توليد انبوه اين كنتورها انجام شده است .

وي گفت:‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬درصد از برق كشور در استان تهران مصرف مي‌شود كه كاهش ميزان مصرف نشان‌دهنده همكاري شهروندان تهراني جهت صرفه جويي است . در همين حال در ‪ ۲۵‬روز اخير چهار درصد از رشد مصرف آب كاهش يافته است .

وزير نيرو در خصوص پرداخت خسارت براي وسايلي كه به دليل خاموشي‌ها ، صدمه مي‌بينند ، افزود: عمده خرابي‌ها به دليل نوسان در ولتاژ است و وزارت نيرو برنامه‌هايي را براي جلوگيري از نوسان ولتاژ در شبكه برق اجرايي كرده است .

فتاح سپس افزود: شهروندان مي‌توانند با بيمه كردن وسايل منزل خود از زيان در اين بخش جلوگيري كنند.

وي در پايان در خصوص تاثير تحريم بر عملكرد نيروگاه‌هاي كشور گفت: از آنجايي كه ‪ ۷۰‬تا ‪ ۸۰‬درصد از نيروگاه‌هاي كشور با قطعات بومي ساخته مي شوند ، تحريم غرب عليه ايران تاثيري بر روند ساخت و با تعمير نيروگاه ها نداشته است .
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 239]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن