تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 31 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ابتداى هر كتابى كه از آسمان نازل شده، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم است. هر گاه بس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807371342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازگشت به مذاكره


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بازگشت به مذاكره


سياست‌خارجي- زهرا ابراهيمي:
از آخرين سفري كه خاوير سولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا به ايران داشته، نزديك به 2 سال مي‌گذرد.

سولانا بعد از استعفاي لاريجاني و انتخاب جليلي به‌عنوان دبير شوراي‌عالي امنيت ملي به ايران نيامده است. او در اولين گفت‌وگو با جليلي از مذاكره با وي ابراز ناخشنودي كرده بود و حالا پس از گذشت نزديك به 2 سال از آخرين حضورش در ايران، به تهران سفر مي‌كند.
وي هفته پيش، پس از ورود به اسلووني در آستانه‌ نشست اتحاديه اروپا با آمريكا گفت: تاريخ تعيين شده براي سفر به ايران احتمالا براي 15 ژوئن (26 خرداد) خواهد بود.

نكته مهم در اين سفر آن است برخي خبرگزاريها نوشتند كه وي قرار است با لاريجاني مذاكره‌كننده سابق پرونده هسته‌اي ايران و دبير سابق شوراي‌عالي امنيت ملي كه از سمت خود به‌دليل برخي اختلافات با احمدي‌نژاد استعفا داد به گفت‌وگو بنشيند.
درصورتي كه خبر ديدار و گفت‌وگوي وي با لاريجاني كه اكنون رئيس مجلس شوراي اسلامي شده است صحت داشته باشد به منزله بازگشت مجدد لاريجاني به پرونده هسته‌اي است. سولانا بلافاصله بعد از انتخاب لاريجاني به رياست مجلس شوراي اسلامي به او تبريك گفته و براي ادامه مذاكرات هسته‌اي ابراز تمايل كرده است.

خبرگزاري فرانسه، درباره اين سفر گزارش داد كه قرار است سولانا پيشنهاد تجديد نظر شده‌اي را از جانب 1+5 به مقامات ايران تسليم كند.
سولانا از ارائه جزئيات بيشتر درباره سفرش به تهران خودداري كرد و فقط گفت: ما نشست‌هاي مختلفي را با افراد مختلفي در تهران خواهيم داشت؛ قصد ندارم الان درباره محتواي بسته پيشنهادي به ايران صحبت كنم.

با اين حال رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرد كه ايران براي اينكه نشان دهدفقط برنامه‌ هسته‌‌اي اش يك برنامه هسته‌اي براي توليد انرژي است بايد واقعا تضمين‌هاي عيني ارائه دهد.

روال عادي و معمولي كه تاكنون طي چند سال اخير در رابطه با پرونده هسته‌اي ايران طي شده، سفر بازرسان آژانس به ايران، ارائه گزارش به دبيركل، انتشار گزارش دبيركل، بررسي گزارش در جلسه شوراي حكام، ورود 1+5 به ماجرا و مذاكره با ايران كه طي سال‌هاي اخير به‌صورت مذاكرات سولانا با ايران نمود يافته و پس ازآن تصميم‌گيري در شوراي امنيت سازمان ملل بوده است.

اگر سير گذشته قرار باشد دوباره در مورد پرونده ايران ادامه يابد سفر سولانا به ايران آخرين مرحله پيش از طرح موضوع در شوراي امنيت سازمان ملل است.

ارديبهشت ماه سال‌جاري اولي هاينونن از طرف آژانس به ايران آمد. او پس از پايان سفرش گزارشي به البرادعي داد كه اين گزارش مبناي گزارش اصلي دبيركل قرارگرفت گزارشي كه البرادعي روز دوشنبه 6 خرداد 87 منتشر كرد.

در اين گزارش محمد البرادعي، دبير كل آژانس انرژي اتمي اعلام كرد: اگر ايران خواستار قانع كردن جامعه بين‌المللي در زمينه پرونده هسته‌اي خود است بايد اطلاعات درستي را ارائه دهد.

براساس اين گزارش توضيحات زيادي از ايران درخواست شده است تا به مطالعات و ساير فعاليت‌هايي كه به ادعاي آنان با جهت گيري نظامي دنبال مي‌شود پاسخ دهد.
در اين گزارش ادعا شده بود: اتهاماتي مبني بر تلاش ايران براي دستيابي به سلاح هسته‌اي، باعث نگراني جدي آژانس است و روشني اين موضوع، آينده و گذشته فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اين گزارش در هيات ناظران آژانس در 2 تا 6 ژوئن (13 تا 17 خرداد) مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

به هرحال سولانا اكنون در شرايطي به ايران سفر مي‌كند كه اين بار اتحاديه اروپا و آمريكا در مذاكراتي كه در اسلو انجام دادند دست به اقدامات تحريمي بيشتري عليه ايران زده اند، كه نخستين نتيجه آن تحريم شديدتر بانكهاي ايراني بود. در پي همين اقدام بود كه گاردين ادعا كرد ايران اقدام به بيرون كشيدن پولهاي خود از بانكهاي اروپايي كرد تا از بلوكه شدن احتمالي آنها جلوگيري كند.

علاوه براقدامات 1+5، تهديد نظامي ايران از سوي رژيم صهيونيستي و گزارش البرادعي كه اين بار موارد منفي بيشتري عليه ايران دارد، همه پارامترهايي هستند كه به‌نظر مي‌رسد سولانارا با پشتوانه تصميمات شديدتري عليه ايران راهي تهران مي‌كند. سولانا اميدوار است كه اين بار ايران بسته پيشنهادي اروپا را بپذيرد بسته‌اي كه پيش از اين هم ارائه شده ولي ايران حاضر نيست با گذشت از حق خود در استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌اي از اين بسته‌ها كه نخستين خواسته اش تعليق غني‌سازي‌ اورانيوم است استقبال كند.

موضع آمريكا

در فاصله كمتر از 7 ماه مانده به پايان رياست جمهوري جورج بوش، وي سفري دوره‌اي را به اروپا آغاز كرده و در پي جلب نظر متحدان اروپايي خود براي افزايش فشارهاي اقتصادي و سياسي بر ايران است.

در حالي كه سفر رئيس كميسيون سياست خارجي اتحاديه اروپا به تهران به منظور ارائه بسته پيشنهادي جديد 1+5 و بازگشت اتحاديه اروپا به ميز مذاكره با ايران صورت مي‌گيرد اما آمريكا خواستار افزايش فشارهاي گوناگون سياسي و اقتصادي به ايران براي تعليق برنامه غني سازي است.

رئيس جمهوري آمريكا كه سياست‌هاي خصمانه‌ وي عليه ايران همچنان ادامه دارد، در پايان اجلاس اتحاديه اروپا كه در اسلووني برگزار شد، مدعي شد چنانچه ايران به تسليحات هسته‌اي دست يابد براي صلح دنيا بي‌نهايت خطرناك خواهد بود و جهان آزاد از ما خواهد پرسيد چرا به موقع جلوي ايران را نگرفتيد.

بوش بدون در نظر گرفتن مسائل مهمي همچون گزارش سازمان هاي اطلاعاتي اين كشور مبني بر عدم انجام اقدام براي ساخت سلاح هسته‌اي و گزارش‌هاي مكرر بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تاسيسات هسته‌اي ايران، مدعي است، ايران در گذشته خواسته‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را ناديده گرفته و به اين خاطر نمي‌توان در ارتباط با مسئله غني سازي به ايران اعتماد كرد.

وي همچنين در سفر دوره‌اي خود به اروپا به تلاش ايتاليا براي پيوستن به گروه 1+5 پاسخ مثبت داده و خواستار آن شد كه ايتاليا نيز به جمع شش كشور آمريكا، روسيه، چين، فرانسه، انگليس و آلمان بپيوندد. با روي كار آمدن دولت راستگراي برلوسكني در ايتاليا، كه مواضع تندي عليه فعاليت صلح آميز هسته‌اي ايران دارد، بوش تلاش مي‌كند كه اين كشور را نيز به جمع اعضاي 1+5 وارد كند تا قادر به استفاده از اهرم‌هاي فشار بيشتري عليه ايران شود. كما اينكه وي در خلال اين سفرش به اروپا گفته است تلاش مي‌كند تا هشدارهايش نسبت به برنامه اتمي ايران را به متحدان اروپايي، منتقل كند.

به نظر مي‌رسد بر اساس آنچه كه در اجلاس اخير سران اتحاديه اروپا اتفاق افتاد و با تحركاتي كه بوش در سفر دوره اي خود به كشورهاي اروپايي انجام مي دهد، سفر سولانا بازهم حاوي درخواست تعليق غني سازي براي ايران باشد.

با اين حال سولانا، هنوز صحبتي درباره محتواي بسته پيشنهادي جديد اروپا نكرده است و تنها گفته است كه اتحاديه اروپا خواهان گرفتن ضمانت‌هايي عيني و آزمون‌پذير از ايران در رابطه با استفاده‌ صلح‌آميز از برنامه‌ اتمي است. وي گفته است از اين سفر انتظار معجزه نبايد داشت ولي براي اتحاديه اروپا ادامه مذاكرات با ايران بسيار مهم است. مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا تاكيد كرده است كه براي ادامه گفت‌وگو با ايران لازم است در زمينه‌هاي ديگر با اين كشور همكاري كنيم.

سولانا آخرين بار خرداد ماه سال 85 به ايران سفر كرده بود. وي اعلام كرده است كه ارتباط خود را از آن زمان تا كنون با ايران قطع نكرده است.گروه ۱+۵ اوايل ماه گذشته در نشست لندن توافق كرد بسته مشوق‌هايي كه سال 2006 به ايران ارايه شده بود را به روز كند و با هدف حل مناقشه هسته‌اي ايران اين بسته را بار ديگر به مقامات جمهوري اسلامي تقديم نمايد.

اين بسته همچنان بر تعليق غني‌سازي به عنوان پيش‌شرط مذاكرات با ايران و تعليق تحريم‌هاي شوراي امنيت تاكيد دارد. ايران بارها تاكيد كرده است هر پيشنهادي كه حاوي تعليق غني‌سازي باشد را پيشاپيش رد مي‌كند.

تاريخ درج: 25 خرداد 1387 ساعت 08:45 تاريخ تاييد: 25 خرداد 1387 ساعت 11:34 تاريخ به روز رساني: 25 خرداد 1387 ساعت 10:58
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن