تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813257139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزيرنيرو: برنامه خاموشي‌هاي هر استان از ابتداي تير اعلام مي‌شود 3 تا 4هزارمگاوات كمبود برق داريم برق اصناف در اتحاديه اروپا ساعت 19 قطع مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزيرنيرو: برنامه خاموشي‌هاي هر استان از ابتداي تير اعلام مي‌شود 3 تا 4هزارمگاوات كمبود برق داريم برق اصناف در اتحاديه اروپا ساعت 19 قطع مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

از ابتداي تيرماه كمبودهاي احتمالي برق و خاموشي‌ها در هر استان به صورت جداگانه اعلام مي‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد پرويز فتاح - وزير نيرو - با اعلام اين خبر افزود: ديشب و پريشب مصرف برق در كشور بالا بود، اما خاموشي نداشتيم و قرار است از ابتداي تير ماه در استان‌هاي مختلف كشور خاموشي‌ها اعلام شود.

او يادآور شد: پيش‌بيني‌ها درباره سال 1386 حكايت از طبيعي بودن وضعيت بارندگي در اين سال داشت، اما از ابتداي اسفند سال گذشته شرايط تغيير كرد و بارندگي‌ها به صورت بي‌سابقه‌اي قطع شد كه تا به امروز نيز ادامه پيدا كرده است.

وي خاطرنشان كرد: خشكسالي‌هاي ثبت شده‌اي را طي 40 سال اخير داشتيم، اما شدت و توزيع بارندگي طي سال جاري و تبعاتي كه اين خشكسالي ايجاد كرده، مانند زيان كشاورزان در استان‌هاي شمالي كم‌سابقه بوده است.

وزير نيرو اضافه كرد: مشكل اصلي صنعت آب و برق كشور در حال حاضر به صورت كامل مربوط به بخش آب بوده و سال جاري نشان داد كه اين دو صنعت به شدت به هم گره خورده‌اند و ايجاد هر نوع مشكل براي يكي، ديگري را با دشواري مواجه مي‌كند.

فتاح در پاسخ به اين سوال كه مسوولان بارها اعلام كرده‌اند كه در كشور جيره‌بندي آب و برق انجام نخواهد شد، اما طي روزهاي گذشته بارها شاهد خاموشي برق بوديم، گفت: مشكل اصلي كشور آب است نه برق و طي چند سال اخير سرمايه‌گذاري‌هاي مناسبي براي تامين و توليد برق در كشور انجام شده و مي‌توان گفت كه هيچ‌پروژه‌اي در زمينه توليد برق و احداث نيروگاه به تاخير نيفتاده است. مساله‌اي كه هم‌اكنون ما را دچار مشكل كرده مربوط به نيروگاه‌هاي برق‌آبي بوده كه سطح آب در سدهاي مربوط به نيروگاه‌هاي برق‌آبي كاهش يافته است.

اين مقام مسوول اضافه كرد: درباره مساله جيره‌بندي آب و برق در كشور بايد نگاه كلي داشت و اجازه نداريم در استان‌ها و شهرستان‌هاي كشور از ابزار جيره‌بندي استفاده كنيم، مگر اين‌كه همه تلاش خود را كرده و راه ديگري وجود نداشته باشد، اما در هر صورت اميدواريم از اين ابزار استفاده نشود.

وي با بيان اين‌كه از روز اول نيز اعلام شد كه در زمينه توليد برق در كشور با 10 درصد كمبود مواجهيم، عنوان كرد: اين 10 درصد كمبود معادل 3 تا 4 هزار مگاوات برق مي‌شود و پيش‌بيني مي‌شود كه در مردادماه مصرف كشور بين 37 تا 38 هزار مگاوات باشد.

وي افزود: استان‌هاي كشور مي‌توانند در زمينه صرفه‌جويي در مصرف برق با يكديگر رقابت كنند. به عنوان مثال در هفته گذشته استان مازندران اصلا خاموشي برق نداشت.

فتاح يادآور شد: در سال گذشته به ظرفيت توليد برق در كشور حدود 4200 مگاوات اضافه شد كه از اين ميزان 850 مگاوات برق‌آبي و بقيه به صورت سيكل تركيبي و حرارتي بود. تا نيمه مرداد نيز بايد 1400 مگاوات ديگر به ظرفيت توليد برق در كشور افزوده شود كه از اين ميزان تاكنون 600 مگاوات سنكرون شده و 800 مگاوات ديگر نيز تا زمان موردنظر وارد مدار خواهد شد و از اين ميزان 1150 مگاوات سيكل تركيبي و حرارتي بوده و مابقي برق‌آبي است.

به گفته وي ظرفيت نيروگاه‌هاي حرارتي كشور با همه واحدهايي كه قرار است وارد مدار شوند، در مردادماه حدود 32 هزار و 500 مگاوات خواهد بود. همچنين ظرفيت توليد نيروگاه‌هاي برق‌آبي كشور در اوج مصرف حدود 2هزار مگاوات است و در روز نيز به اين دليل كه از نيروگاه‌هاي برق‌آبي استفاده نمي‌شود، معمولا خاموشي‌ها بيشتر پيش مي‌آيد.

به گفته وزير نيرو كل ظرفيت توليد برق در كشور با احتساب نيروگاه‌هاي حرارتي، برق‌آبي و سيكل حرارتي حدود 35 هزار مگاوات است كه با نياز كشور يعني حدود 37 هزار و 500 مگاوات فاصله دارد.

فتاح در ادامه درباره سدهاي بحراني در كشور توضيح داد: در حال حاضر 500 سد در كشور وجود دارد كه از اين ميزان 90 سد ظرفيت مخازنشان بالاي 100 ميليون متر مكعب است كه تقريبا اكثر اين سدها با كسري آب مخزن مواجه هستند. 15 سد از 90 سد ياد شده برق‌آبي بوده كه از اين تعداد 5 سد نقش تعيين‌كننده‌اي در توليد برق كشور به صورت برق‌آبي دارند كه عبارتند از كرخه، دز، مسجدسليمان، شهيد عباسپور و كارون 3 و اين پنج سد دچار مشكل كمبود آب مخزن شده‌اند.

او در ادامه درباره بحث جداسازي آب شرب از آب بهداشتي و اين‌كه اجراي اين موضوع چقدر جدي است؟ به ايسنا خاطرنشان كرد: اساسا رويكرد ما از ابتدا جداسازي آب شرب از آب بهداشتي نبوده و صنعت آب كشور روي اين تفكر تنظيم نشده است.

وي با اشاره به اين‌كه كشورهاي ديگر از ابتدا دوگانگي در مصرف آب را لحاظ كرده و دو شبكه آب نيز در اين زمينه ايجاد شده است، تصريح كرد: براي احداث شبكه دوم نياز به هزينه‌هاي بسيار زيادي است كه در وسع مملكت ما نيست و به همين دليل توليد آب معدني چند سالي است كه در كشور شروع شده و تعداد شركت‌هاي توليدكننده در اين زمينه نيز افزايش پيداكرده‌اند.

به گفته او رويكرد دوم، ايجاد آب شيرين‌كن‌هاست كه اين كار از شهر قم آغاز و در اين شهر آب شرب از آب بهداشتي تفكيك شده و اين اقدام به شهر ساوه در استان مركزي نيز منتقل شده است. همچنين قرار است اين روش تا تابستان سال جاري در آبادان و خرمشهر نيز اجرا شده و در اين دو شهر نيز آب‌شيرين‌كن‌هايي با ظرفيت 10 هزار متر مكعب احداث شود و قرار است اين ميزان به 20 هزار متر مكعب نيز افزايش يابد.

وي همچنين با اشاره به واردات برق از كشورهاي ارمنستان، آذربايجان و تركمنستان گفت: در سال 1385 حدود 850 مگاوات در تابستان برق وارد كرديم و در روزهاي جاري نيز حدود 500 مگاوات برق وارد مي‌كنيم.

فتاح در ادامه از توافق با صنايع درباره تغيير شيفت شب آن‌ها خبر داد و عنوان كرد: قرار است شيفت اول شب صنايع به ساعت 10 تا 10:30 منتقل شود كه معادل 500 مگاوات برقي است كه بايد به آن‌ها بدهيم و اين اقدام نيز به نفع صنايع است، زيرا برق در شب براي آن‌ها ارزانتر تمام مي‌شود. همچنين حدود 6 هزار مگاوات برق در اختيار صنايع قرار دارد و با وزارتخانه‌هاي نفت و صنايع توافق شده تا در شرايط پيك مصرف از آن‌ها برق بخريم.

وزير نيرو همچنين با انتقاد از برخي از دستگاه‌هاي دولتي درباره عدم صرفه‌جويي برق تصريح كرد: اين هفته به صورت كتبي به همه دستگاه‌هاي پرمصرف اخطار مي‌دهيم و در صورت بي‌توجهي به اين اخطارها، اخطار دوم به صورت برخورد و قطع برق آن‌ها انجام خواهد شد؛ ضمن اين‌كه اگر 2 تا 3 تا قبض سنگين به دست آن‌ها برسد، حساب كار دستشان مي‌آيد!

وي همچنين درباره بحث پايان كار اصناف در ساعت 20:30 توضيح داد: اين امر پيشنهاد به ستاد خشكسالي و دولت بوده و بهتر است بدانيم كه در اتحاديه اروپا نيز برق اصناف در ساعت 19 خاموش مي‌شود كه علت اصلي اين امر هم بحث صرفه‌جويي است.

به گفته او بحث پايان كار اصناف در ساعت‌هاي ابتدايي شب از 15 سال پيش مطرح بوده، اما بارها و بارها مسكوت مانده است و اين كار به نياز به عزم ملي دارد، زيرا در هر صورت تبعاتي به دنبال دارد.

وزير نيرو همچنين با اشاره به اين‌كه برنامه اين وزارتخانه براي افزايش سهم انرژي‌هاي نو در توليد برق كشور به يك درصد در حال پيگري است، به ايسنا گفت: در حال حاضر سهم انرژي‌هاي نو در توليد برق در كشور كمتراز يك درصد است و در زمينه نيروگاه‌هاي بادي نيز حدود 500 مگاوات قرارداد امضا شده و تصميم گرفته‌ايم برق آن‌ها را گران‌تر بخريم؛ هرچند تامين برق از انرژي‌هاي نو نياز جدي به رويكرد فرهنگي نيز داشته، اما اميدواريم تا پايان برنامه چهارم يك درصد هدف‌گذاري در اين زمينه محقق شود.

وي همچنين هدف‌گذاري وزارت نيرو براي كاهش هدررفت انرژي در شبكه‌هاي توزيع و فوق توزيع را براي سال جاري 2 درصد اعلام كرد.

فتاح همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا خسارت احتمالي خاموشي‌ها به لوازم خانگي مردم نيز جبران خواهد شد؟ گفت: نفس اعمال خاموشي به لوازم خانگي آسيب نمي‌زند، بلكه بيشترين خسارت مربوط به كاهش ولتاژ شبكه است كه در حال اصلاح آن هستيم و در هر صورت اگر مشخص شود صنعت برق در اين زمينه مقصر بوده حتما خسارت‌هاي لازم پرداخت مي‌شود.

وي همچنين با بيان اين‌كه بين 20 تا 25 درصد برق كشور در تهران مصرف مي‌شود، خاطرنشان كرد: ميزان رشد مصرف برق طي سال جاري در تهران نسبت به سال گذشته با كاهش روبرو شده و روند صرفه‌جويي نيز رضايت‌بخش بوده است.

انتهاي پيام
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن