تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799024524




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به پيشينه مرز خسروي تنها مرز رسمي بين دو كشور ايران و عراق


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به پيشينه مرز خسروي تنها مرز رسمي بين دو كشور ايران و عراق
گزارش از: محمدجواد گرديني
مرز رسمي و بين‌المللي خسروي در استان كرمانشاه تنها مرز رسمي بين دو كشور ايران و عراق است كه در قرارداد ‪ ۱۹۷۵‬الجزاير به آن اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مرز رسمي خسروي با بيش از يك هزار سال سابقه زاير پذيري تنها مرز ورود به عراق و به تبع آن دسترسي به بازارهاي آسيا، اروپا و آفريقا بود.

اين مرز به واسطه اهميتي كه داشت و چون تنها مرز كشور براي ورود به عراق بود تجار بزرگ سراسر كشور را براي مبادلات تجاري با عراق به استان كرمانشاه كشاند كه بيشتر اين تجار با نام استانهاي خود ساكن كرمانشاه شدند.

وجود فاميلي‌هايي چون يزدي‌ها، كاشاني‌ها، تبريزي‌ها، اصفهاني‌ها، خراساني‌ها شيرازي‌ها و غيره همه از دوره رشد اقتصادي استان كرمانشاه بواسطه قرار گرفتن اين استان در مسير زيارتي عتبات عاليات و تبادل كالا با خارج از كشور بود.

نام مرز خسروي براي همه ايرانيان بويژه زايران ايراني و غير ايراني عتبات عاليات بسيار آشنا است و هركس با شنيدن نام مرز خسروي خاطره‌اي از اين مرز رسمي و تاريخ ساز ايران اسلامي به ياد دارد.

در سالهاي قبل از انقلاب مردم كرمانشاه همواره ناظر كاروان زايران ايراني و غيرايراني بويژه پاكستاني‌ها، افغانستاني‌ها و غيره بودند كه با اتوبوس‌هاي بسيار قديمي با عبور از خيابانهاي شهر راهي قصرشيرين و خسروي بودند.

عبور ضريح حضرت امام حسين (ع) در دو دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامي از كرمانشاه از ديگر خاطرات مردم ايران و اين شهر است.

سالهاي دفاع مقدس از پرخاطره‌ترين دوران تاريخ مردم ايران زمين از مرز رسمي خسروي است.

در آن دوران حضور رزمندگان اسلام كه از سراسر كشور براي نبرد با متجاوزان در منطقه قصرشيرين بسر مي‌بردند و يا به شهادت رسيدن و يا جانباز شدن برخي از رزمندگان همه خاطراتي فراموش نشدني از اين منطقه است.

اين خاطرات با ورود آزادگان از طريق مرز بين‌المللي و رسمي خسروي رنگي جاودانه بخود گرفت و بارديگر رسمي بودن مرز خسروي را به اثبات رساند.

دولت آن زمان عراق در سال ‪ ۶۹‬اعلام كرد كه اسراي جنگي دو كشور از طريق تنها مرز رسمي بين دو كشور يعني مرز خسروي مبادله خواهند شد.

‪ ۲۶‬مرداد ماه سال ‪ ۶۹‬بود كه هر روز تعدادي از آزادگان سر فراز ايراني از طريق مرز خسروي وارد خاك ايران مي‌شدند و در مقابل آن تعدادي از اسراي عراقي از طريق اين مرز به عراق باز مي‌گشتند.

آن روزها همه ايران نام مرز رسمي خسروي بر لبانشان جاري بود و جز اين مرز هيچ مرز ديگري را براي ورود و خروج از عراق به رسميت نمي‌شناختند.

وقايع زيادي از مرز رسمي خسروي در دوران بازگشت آزادگان به ميهن توسط فيلم‌سازان، عكاسان، خبرنگاران و نويسندگان به ثبت رسيد كه تكرار هر صحنه آن مظلوميت اين مرز رسمي را به نمايش مي‌گذارد.

آري اين تنها مرز رسمي بين دو كشور ايران و عراق از بعد از انقلاب بارها به روي زايران گشوده و يا بسته شد.

از سال ‪ ۷۳‬تا سال ‪ ۸۵‬به مدت ‪ ۱۲‬سال مرز رسمي خسروي شاهد عبور زايران عتبات عاليات و حمل كالا به عراق بود كه در اين مدت چندبار هم بسته شد.

در اين سالها بود كه برنامه‌ريزي براي تردد روزانه ‪ ۱۰‬هزار زاير از طريق مرز خسروي در دستور كار قرار گرفت و كار ساخت و ساز مكانهاي اقامتي و پايانه در قصرشيرين و خسروي آغاز شد.

در مهر ماه سال ‪ ۸۲‬اولين كاروان استاني زوار عتبات عاليات با حضور يكصد زاير از طريق مرز خسروي وارد عراق شد.

در اسفندماه سال ‪ ۸۲‬بر اثر انفجارهاي كربلا و كاظمين كه باعث به شهادت رسيدن تعدادي از زوار شد تردد زاير مجددا از اين مرز متوقف شد.

در فروردين ماه سال ‪ ۸۳‬تردد زوار از طريق مرز خسروي دوباره از سر گرفته شد كه در اواخر همين ماه به علت نا امنيهايي كه در عراق بويژه در مناطق مقابل مرز خسروي پيش آمد عبور زايران از مرز خسروي دوباره متوقف شد.

در اين ايام اگر چه مسافري از ايران و عراق از طريق اين مرز تردد نمي‌كرد اما ارسال كالا به عراق از طريق مرز خسروي همچنان ادامه داشت.

در بهمن ماه سال ‪ ۸۵‬بود كه كشور عراق اعلام كرد كه مرزهاي مشترك ايران و عراق به مدت ‪ ۷۲‬ساعت بسته خواهد شد.

ديگر مرزهاي استانهاي همجوار پس از گذشت ‪ ۷۲‬ساعت بتدريج بازگشايي شدند اما مرز خسروي از آن تاريخ تا چهارشنبه هفته گذشته همچنان مسدود باقي ماند.

از سال ‪ ۸۵‬تا هفته گذشته مسوولان استان كرمانشاه تلاش زيادي را براي بازگشايي اين مرز رسمي از طريق مقامات دو كشور ايران و عراق انجام دادند تا اينكه در ‪ ۲۲‬خردادماه سال جاري مرزبين‌المللي خسروي با حضور استانداران كرمانشاه و ديالي عراق به طور رسمي بازگشايي شد.

‪ ۲۲‬خرداد ماه ‪ ۸۷‬روزي بياد ماندني در تاريخ استان كهن تاريخي مذهبي كرمانشاه است كه اين روز براي هميشه در ياد و ذهن مردم اين ديار باقي خواهد ماند.

اما لازمه اين بيادماندنها حفظ، رسيدگي و توسعه و اعتلاي اين مرز رسمي است.

اينك پس از سالها اين مرز بازگشايي شد و ميلياردها ريال سرمايه‌گذاري در قصرشيرين و خسروي كه گرد و غبار گذشت زمان آنها را بلا استفاده كرده بود در انتظار به حركت در آمدن هستند.

اين حركت، تلاش و رونق اقتصادي در منطقه مرز خسروي زماني به نقطه دلخواه مي‌رسد كه خسروي شاهد تردد روزانه ‪ ۱۰‬هزار زاير باشد چرا كه امكانات لازم براي تحقق اين امر را دارد.

هم‌اكنون بزرگترين پايانه خاورميانه در مرز خسروي احداث شده كه با حدود ‪ ۱۰‬هكتار مساحت و ‪ ۱۳‬هزار متر مربع فضاي اداري گنجايش جابجايي روزانه ‪۱۰‬ هزار مسافر را دارد.

داشتن هتلها، زايرسراها و مكانهاي اقامتي با ظرفيت بالاي اقامت زايران و مسافران، امكانات مختلف گمركي براي عبور مسافر و كالا، برخورداري از فرودگاه بين‌اللملي، بزرگ راه‌ها و از همه مهمتر كوتاه‌ترين مسير ورود رسمي به پايتخت عراق و اماكن مقدسه از استعدادهاي موجود اين منطقه است.

با توجه به امكانات مطلوب موجود بهره‌برداري از تمام ظرفيتها مي‌تواند دوران شكوفايي و رشد اقتصادي استان را تداعي كند و دوباره شاهد حضور و استقرار تجار بزرگ كشور در استان كرمانشاه بود.ك/‪۴‬
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن