تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815491000




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحليل روزنامه ليبراسيون از سفر سولانا به تهران: اتحاديه اروپا به موفقيت مأموريت سولانا در ايران اميدي ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحليل روزنامه "ليبراسيون" از سفر سولانا به تهران: اتحاديه اروپا به موفقيت مأموريت سولانا در ايران اميدي ندارند
خبرگزاري فارس: روزنامه فرانسوي "ليبراسيون" در شماره امروز خود نوشت: براي اتحاديه اروپا و آمريكا همه چيز مشخص و مسلم است: "ايران هرگز از برنامه غني‌سازي خود صرفنظر نخواهد كرد".


به گزارش فارس، روزنامه فرانسوي زبان "ليبراسيون" در شماره امروز خود در تحليلي نوشت: "خاوير سولانا" رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و چندين ديپلمات اروپايي بلندپايه ديگر شب گذشته بمنظور مذاكره و گفت‌وگو با مقامات ايراني درباره برنامه هسته‌اي ايران و ارائه بسته پيشنهادي جديد غرب وارد تهران شدند.
اين در حالي است كه سولانا نيز همچون روسيه و چين مي‌پندارد كه هنوز "جا براي مذاكره با ايران باز است".
هدف از سفر سولانا به تهران اين است كه به كشورهايي خاص همچون اندونزي ، برزيل و آفريقاي جنوبي نشان دهد كه اتحاديه اروپا همواره در تلاش براي متقاعد كردن مقامات ايراني براي حضور بر سر ميز مذاكره است.
قطعا هرگاه كشورهاي غربي اتهاماتي را همچون اتهام "نظامي بودن برنامه هسته‌اي ايران" عليه اين كشور مطرح مي‌كنند ، "اشتباه كشنده" پيشين سازمان اطلاعات جاسوسي آمريكا (سيا) درباره عراق ، بر دوش آنها سنگيني مي‌كند و آنها را آزار مي‌دهد.
اين اشتباه ، انتشار گزارش سلاح‌هاي كشتار جمعي در عراق بود كه سيا آن را در سال 2002 منتشر كرد. گزارشي كه به طور كامل نادرست بود و آمريكا را به ورطه جنگي ناموجه كشاند. جنگي كه هنوز انسان‌هاي زيادي را به كشتن مي‌دهد.
سيا اعلام كرده بود كه "صدام حسين" رئيس‌جمهور سابق عراق سلاح‌‌هاي كشتار جمعي و بيولوژيكي و موشكهاي دور برد را در عراق مخفي كرده است و سعي داشت صحت اين ادعاي خود را كه به سازمان ملل ارائه كرده بود، اثبات كند اما بعد از تحقيقات گسترده در عراق و عدم دستيابي به سلاح‌هاي كشتار جمعي و سلاح‌هاي ميكروبي ، "جورج تنت" رئيس سيا طي چند تماس با "كالين پاول" وزير خارجه سابق آمريكا به وي اعلام كرد كه به هيچ مدرك خاصي براي وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي و آزمايشگاه‌هاي سلاح‌هاي ميكروبي دست نيافته و در مورد سلاح كشتار جمعي عراق فريب گزارشهاي برخي منابع اطلاعاتي را خورده است.
ديپلمات‌هاي غربي هيچ اميدي به سفر اخير سولانا به ايران ندارند و تنها قصد دارند طي اين سفر از ايران بخواهند كه پيشنهادهاي ارائه شده در قالب بسته پيشنهادي غرب را مورد بررسي قرار دهد.
سولانا اين بار با دست پر به ايران آمده است و حامل سندي 3 صفحه‌اي است كه در ماه مه گذشته توسط گروه 1+5 (شش كشور آمريكا ، روسيه ، چين ، آلمان ، فرانسه و انگليس) آماده و تهيه شده است.
اين بسته پيشنهادي همكاري جديد اعضاي گروه 1+5 را در قبال تعليق برنامه غني‌سازي اورانيوم و بازبيني و تقويت بسته پيشنهادي ژوئن 2006 كه هيچ پاسخي از سوي مقامات ايراني در بر نداشته است ، مطرح مي‌كند.
بسته پيشنهادي سال 2006 شامل همكاري در زمينه تجارت در بخش هواپيماهاي غير نظامي، انرژي، كشاورزي و تكنولوژي برتر در صورت توقف غني‌سازي اورانيوم از سوي ايران و آغاز مذاكرات با 1+5 بود.
يك مقام ديپلماتيك در اين باره مدعي شد: «اين يك پيشنهاد عالي و بي‌نظير و كاملا سخاوتمندانه است. در زمينه انرژي هسته‌اي ، ما به تهران پيشنهاد كمك تكنولوژيكي براي مراكز و راكتورهاي هسته‌اي آب سبك ، تأمين سوخت و حمايت تحقيقاتي و پژوهشي را مي‌دهيم...اگر ايران واقعا در برنامه غني سازي اورانيوم خود اهداف نظامي ندارد ، پس بايد به اين بسته پيشنهادي بي‌نظير ما پاسخ مثبت دهد.»
اين در حالي است كه "منوچهر متكي" وزير خارجه ايران روز گذشته طي گفت‌وگويي اختصاصي با روزنامه فرانسوي "ليبراسيون" اعلام كرد : «"غيرممكن" است كه ايران از حق خود در برخورداري از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي صرفنظر كند و فعاليت‌هاي هسته‌اي تهران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شرايط عادي خود را مي‌گذراند."محمد البرادعي" مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي براي دوازدهمين بار درگزارش خود اظهار كرد كه انحرافي در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران مشاهده نشده است. همكاري‌هاي ايران در چارچوب آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و در قالب معاهده "ان‌.پي.‌تي" ادامه خواهد يافت.»
انتهاي پيام/.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن