تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818948045




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رابرت موگابه: در صورت شكست از اپوزيسيون در انتخابات، براي جنگ آماده‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رابرت موگابه: در صورت شكست از اپوزيسيون در انتخابات، براي جنگ آماده‌ايم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

رابرت موگابه اعلام كرد، در صورتي كه اپوزيسيون در انتخابات دور دوم رياست جمهوري پيروز شود، حاميانش آماده جنگ با آنها هستند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، رابرت موگابه رييس جمهور ‌٨٤ ساله زيمبابوه، در كنفرانس شاخه جوانان حزبش گفت: من حتي آماده پيوستن به جنگ هستم.

وي اظهار داشت، سربازان كهنه‌كار جنگ استقلال در ‌١٩٨٠، پس از دور نخست راي‌گيري در ماه مارس به وي نزديك شده و تهديد كرده‌اند كه در صورتي كه مورگان چانگيراي در انتخابات دور دوم در ‌٢٧ ژوئن پيروز شود، آنها دوباره عليه اپوزيسيون اسلحه به دست مي‌گيرند.

چانگيراي در دور اول انتخابات توانست با اختلاف كمي پيروز شود، اما نتوانست اكثريت كافي براي كشيده نشدن انتخابات رياست جهموري به روز دوم را به دست آورد.

موگابه يك بار ديگر با مطرح كردن طرح‌هاي انتخاباتي خود و به تصوير كشيدن چانگيراي به عنوان عروسك قدرت‌هاي غربي گفت: ما نمي‌توانيم اجازه بدهيم كه انگليس از طريق عروسك‌هايش به ما مسلط شود. راي به اپوزيسيون راي به انگليس است تا دوباره نه تنها موقعيت محكم بلكه قدرت واقعي را به دست آورد.

در اين ميان يك قاضي دادگاه عالي به پليس دستور داد تا تنداي بيتي رهبر شماره دو اپوزيسيون را روز شنبه به دادگاه احضار كند تا به وي توضيح دهد كه چرا نبايد به سرعت آزاد شود.

تنداي بيتي روز پنجشنبه پس از بازگشت از آفريقاي جنوبي به زيمبابوه دستگير شد و آمريكا در ميان دولت‌هايي بود كه اعلام داشتند دستگيري دستيار ارشد چانگيراي تنها نگراني‌ها را مبني بر اينكه انتخابات دور دوم آزاد و عادلانه نخواهد بود، بيشتر مي‌كند.

از زمان دستگيري رهبر شماره دو اپوزيسيون در فرودگاه، پليس زيمبابوه از بيان مكان نگهداري وي و يا اينكه چه زماني وي را به دادگاه مي‌فرستند، خودداري كرده است.پليس اين كشور اعلام كرده است كه وي با اتهام خيانت كه مجازات اعدام در پي دارد مواجه است.

چانگيراي روز جمعه در جمع طرفدارانش اتهامات اعلام شده عليه تنداي بيتي را احمقانه خواند.

چانگيراي دو بار از سوي پليس و زماني كه قصد داشت در يك جلسه انتخاباتي در روز پنجشنبه شركت كند، دستگير شد. بر اساس گفته حزب وي چانگيراي در بار نخست براي دو ساعت و بار دوم تا اواخر شب بازداشت بوده است.

چنين اقداماتي در حالي كه چانگيراي تلاش مي‌كند تا راي دهندگان بيشتري را جذب كند، معمولي شده است و اپوزيسيون گفته كه ‌٦٦ تن از هوادارانش كشته شده‌اند.

در سال ‌٢٠٠٤ چانگيراي پس از برپايي دادگاه خيانت كه بيش از يك سال به طول انجاميد، تبرئه شد.

بوتسوانا عضو توسعه جامعه آفريقاي جنوبي، اولين كشور همسايه‌اي بود كه دستگيري بيتي را محكوم كرد. وزارت امور خارجه‌ي اين كشور اعلام كرد، اين كشور سفير زيمبابوه را براي ابراز نگراني‌هاي خود احضار كرده است.

كليفورد ماريبه سخنگوي وزارت امور خارجه بوتسوانا گفت، اين كشور از اين دستگيري‌ها و بازداشت‌ها آگاه است و در حالي كه آنها فعاليت‌هاي انتخاباتي بازيگران اصلي را بر هم مي‌زنند و راي‌ دهندگان را مرعوب مي‌سازند، در نتيجه روند برگزاري يك انتخابات دموكراتيك آزاد و عادلانه را تضعيف مي‌كنند.

دستگيري بيتي و مزاحمت پليس براي چانگيراي، تازه‌ترين نمونه‌هاي تلاشهاي دولت موگابه براي شكست اپوزيسيون است. اين مزاحمت‌ها شامل استفاده از نيروهاي امنيتي براي مصادره كردن مقدار زيادي از غذا‌هاي اهدايي آمريكا و دادن آنها به حاميان موگابه در كشوري كه بسياري از مردم آن فقير هستند، است.

ايالات متحده منتقد شديد و طولاني موگابه، روز پنجشنبه اعلام كرد، هر فشاري كه تاكنون از سوي همسايگان زيمبابوه اعمال شده موثر نبوده است و خواستار اقدام فوري شوراي امنيت سازمان ملل شد.

هفته گذشته خبرهايي فاش شد مبني بر اينكه ‌٢٠ تن غله و لوبيا اهدايي از سوي آمريكا كه به يك مدرسه در شرق زيمبابوه فرستاده شده بود، توسط نيروهاي امنيتي دزديده و بعد به هواداران موگابه در يك جلسه مبارزه انتخاباتي داده شده است.

در واشنگتن مقامات اعلام كردند كه ايالات متحده كه رياست دوره‌يي شوراي امنيت را بر عهده دارد، مساله زيمبابوه را در هفته آينده در اين شورا مطرح خواهد كرد.

جيمز مك گي سفير آمريكا در زيمبابوه، روز جمعه گفت، تحميل فشار بر فعاليت‌هاي كمكي باعث شد كه برخي از مردم تنها با يك وعده‌ي غذايي در روز به زندگي ادامه دهند.

مك گي در يك كنفرانس تلفني از هراره -پايتخت زيمبابوه- به خبرنگاران گفت: وضعيت هم اكنون بد است و بدتر نيز مي‌شود. در صورتي كه اين وضعيت پس از انتخابات نيز ادامه يابد براي زيمبابوه فاجعه آميز خواهد بود.

گروه امداد "ورلد ويژن" كه داراي پروژه‌هايي در سراسر زيمبابوه است، از دولت خواست تا با لغو محدوديت‌ها، اجازه ورود كمك‌هاي انسان دوستانه اساسي به اين كشور را بدهد.

ويلفرد املاي معاون رييس ورلد ويژن در آفريقا گفت: به عنوان سازماني كه به كودكان توجه دارد، ما نگران نزديك به ‌٤٠٠ هزار كودك هستيم كه مي‌خواهيم از طريق تغذيه در مدرسه و كارهاي پرورشي ادامه دار به آنها كمك كنيم. ما براي ‌٦/١ ميليون يتيم و كودك بي‌دفاع در سراسر اين كشور كه كمك‌هاي اساسي از آژانس‌هاي انسان دوستانه دريافت نخواهند كرد، نگران هستيم.

اين سازمان اظهار داشته كه تعليق باعث شده كه ‌٣٠ گروه نتوانند غذا و ديگر كمك‌ها را به مردم ارسال كنند. هم اكنون بيش از چهار ميليون نفر به اين كمك‌ها نياز دارند.

انتهاي پيام
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن