واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ضرورت خلاقيت و نوآوري در تئاترديني
براي دستيابي به نوآوري و شكوفايي در تئاتر قرآني بايد با مطالعه بيشتر به امكانات نمايشي موجود در اين كتاب الهي اشراف پيدا كنيم.
«رضا گوران» نويسنده و كارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاري قرآني ايران با اشاره به اين مطلب گفت: هميشه اعتقاد و ايمان به كارهاي نو و خلاقانه دارم و اين در كارهايم نيز مشخص است.
اين نويسنده تئاتر به ملزومات دستيابي به خلاقيت اشاره كرد و گفت: براي ارائه خلاقيت در هر عرصهاي يك سري ابزار و وسايل نياز است كه اين ابزار علاوه برآن كه بايد استاندارد باشد لازم است مطابق با نيازهاي جامعه نيز باشد.
كارگردان «حضور آرامش» در ادمه افزود: خلاقيت يعني آوردن چيزي كه تابحال وجود نداشته است. براي ايجاد حركت نو بايد استانداردهايي داشت تا با عبور از آن به راه ادامه داد. در تئاتر مشكل اصلي فاصله داشتن با استانداردها است. وقتي از استانداردها فاصله داريم گذر از اين مسير سخت است زيرا تازه بايد براي شروع كار به آن ابزار استاندارد برسيم.
كارگردان «دست بالاي دست» در بخش ديگر سخنانش تاكيد كرد: البته اين حرف به اين معني نيست كه كاري انجام ندهيم. ما بايد تلاش خودمان را انجام دهيم و اينكه چقدر ذهنيات ما با عمل تفاوت دارد مسئله اصلي است.
وي در بخش ديگري از صحبتهايش با گلايه از وضعيت تئاتر كشور بيان كرد: چرا بايد كليت تئاتر ما به تالارهاي مجموعه تئاتر شهر و تالار مولوي خلاصه شود؟
گوران با تاكيد بر وجود سالنهاي مطابق با استانداردهاي لازم گفت: متاسفانه به جز سالنهاي مجموعه تئاتر شهر و مولوي ساير سالنهاي ما از استاندارد لازم برخوردار نيست و چرا نبايستي تئاتر شهرستانها تئاتر قدرتمندي باشد و همين تمركز امكانات ولو محدود در تهران باعث پايين بودن كيفيت تئاتر شهرستاني شده است.
به اعتقاد وي تئاتر در وهله اول براي شكوفايي نياز به تامين مصالح سختافزاري دارد و در كنار آن منابع مالي قابل توجهي هم بايد به آن تزريق شود.
اين كارگردان در ادامه خاطرنشان كرد: تمام ايرانيها و به ويژه هنرمندان اصولاً ذهنهاي خلاق و پويايي دارند ولي آيا اين ذهنها فرصت و امكان شكوفايي و بالفعل شدن را در اين شرايط پيدا ميكند؟ در كنار اين مسائل بايد دقت داشته باشيم كه روند آكادمي دانشگاهي به سمتي پيش برود كه بتوانيم خروجيهاي خوبي داشته باشيم. براي دستيابي به اين خواستهها نيازمند برنامهريزي صحيح هستيم كه متاسفانه عموم برنامهريزيهاي ما مقطعي است و از اين برنامهريزها توقع اتفاقات بزرگ را داريم و اين شدني نيست.
كارگردان نمايش «يرما» كه با اين نمايش در بخش بينالملل بيست و ششمين جشنواره بينالمللي تئاتر فجر شركت كرد با تاكيد بر اراده جمعي براي تحقق اين خواستهها گفت: حمايت و برنامهريزي بايد بلندمدت باشد و تا مقطعي پيگيري نشود و در ادامه به حال خودش رها شود. فكر ميكنم با تداوم اين نوع برنامهريزيها تئاتر ديني ما هم كارهاي قابل اعتنايي در سطح جهاني خواهد داشت و اين امر در جشنواره تئاتر فجر به عينه ثابت شد و كارهاي بچههاي ايراني دست كمي از كارهاي خارجي جشنواره نداشت.
اين كارگردان افزود: اگر گروه خود من در اجراي «يرما» ابزاري را كه براي اجراي نمايش «ننه دلاور» در اختيار گروه كلاوس ورمان بود، در اختيار داشت ميتوانستند تواناييهاي واقعي گروه را به معرض نمايش بگذارند.
وي تاكيد كرد: گروهها براي ابراز خلاقيت احتياج به اميدواري و انگيزه دارند. بدون اين ابزار خلاقيتي وجود نخواهد داشت.
اين نويسنده افزود: مديريتهاي تئاتري ما بايد به سمت برنامهريزيهاي با افقهاي بلند، كلان و هدفمند بروند. برنامه مدون با توجه به نيازها و براساس آن ميتواند پويا باشد و توليدات تئاتري تا آخرين لحظه اجراي نمايش بايد مورد حمايت قرار بگيرند.
گوران با تاكيد بر يافتن و پرورش استعدادهاي جوان در شهرستانها گفت: مدتي است در اراك مشغول تدريس هستم و آنقدر نيروهاي جوان، با انگيزه و توانا وجود دارد كه به راحتي امكان كار كردن دارند.
وي افزود: خيلي از گروههاي تئاتري با ساير گروههاي خارجي در ارتباط هستند و فستيوالهاي خارجي در حكم ويترين هستند و اين ويترين براي تئاتر ما در رابطه با ايجاد رابطه بسيار مهم و ضروري است.
گوران بيان كرد: تئاتر هنري است كه تمام مسائل اعم از دين، جامعه، فلسفه و... را دربرميگيرد و فكر ميكنم قرآن مجيد داراي امكانهاي نمايشي بالقوه زيادي است و تئاتر قرآني بايد مورد حمايت قرار بگيرد.
وي در بخش پاياني گفتههايش اشاره كرد: مدتي است در نظر دارم بر اساس ظرفيتهاي قرآن يك كلاس آموزشي قرآني در تئاتر برگزار كنم و به كشف معناها و امكانهاي نمايشي نهفته در قرآن بپردازم و به زودي با مهيا شدن شرايط، اين كلاس را برگزار ميكنم.
شنبه 25 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]