تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815178398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حفظ تندرستي و جلوگيري از بيماري اساس توجه طب سنتي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: "حفظ تندرستي و جلوگيري" از بيماري اساس توجه طب سنتي
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا):


شايد از همان زماني كه انسان هاي نخستين در غارها سكونت داشته اند ، طب در جوامع انساني حضور داشته است و مي توان گفت : قدمت پزشكي به اندازه قدمت بيماري و قدمت انسان است.
مليت ها و اقوام مختلف هر يك شاخه اي از طب را بنيان گذاشته اند كه از جمله آنها مي توان به طب سنتي يوناني-ايراني (طب سينايي) ، طب چيني (طب سوزني ،بادكش درماني)، طب هندي(طب ودايي) ، كايروپراكتيك ، هوميوپاتي و... اشاره كرد.
دكتر "‌علي دليري همپا "‌ دبير سابق كميته طب مكمل مركز تحقيقات علوم پزشكي كشور
روز شنبه دراين باره به خبرنگار ايرنا گفت : پس از رنسانس علمي ،فرهنگي در دنياي غرب و بوجود آمدن طب نوين (كه امروزه ديگر طب كلاسيك ناميده مي شود) شاخه هاي مختلف طب سنتي تا حد زيادي به حاشيه رانده شدند.
به گفته دليري ، در چند سال اخير در مراكزعلمي و دانشگاه هاي معتبر دنيا از جمله مركز ملي سلامت(NIH) ايالات متحده آمريكا ، مراكزي جهت پژوهش در شاخه هاي مختلف طب سنتي ايجاد شده است .
وي با اشاره به اينكه ، امروزه شاخه هاي مختلف طب سنتي در قالب نام كلي طب مكمل
( omplementary Medicine) و يا طب جايگزين (Alternative Medicine) نامگذاري مي شوند، افزود : پزوهش هاي انجام گرفته منجر به پذيرش رسمي برخي از شاخه هاي طب سنتي ( طب سوزني و كايروپراكتيك ) در كشور آمريكا شده است .
اين محقق گياهان دارويي در ادامه به بحث طب سنتي ايراني –يوناني پرداخت و گفت : طب سنتي ايراني - يوناني پس از اسلام توسط بزرگاني چون بوعلي سينا ، جرجاني ورازي كامل و به جهان عرضه شد.
دليري با تاكيد بر اينكه اين همان دانش پزشكي است كه پس از آن به اروپا رفت و كتاب هاي بزرگان آن سالها در دانشگاه هاي آن ديار تدريس مي شد ، خاطر نشان كرد : اساس اين طب بر عناصر چهارگانه (آب ، باد ، آتش و خاك ) استوار است .
به گفته اين محقق گياهان دارويي ، حكماي اين علم معتقد بودند كه همه موجودات از چهار عنصر فوق پديد آمده اند كه از تركيب اين چهار عنصر ، چهار طبيعت ( گرم و خشك ، گرم و تر ، سرد و تر ، سرد و خشك ) شكل مي گيرد .
وي افزود : انسان ها به تبع چهار طبيعت خود ، داراي چهار مزاج ، صفراوي ، دموي (خوني) ، بلغمي و سوداوي هستند.
دليري ياد آور مي شود : بر اساس طب سنتي ايراني - يوناني ، هر انساني بطور ذاتي و طبيعي يكي از چهار مزاج را داراست و بيماري در واقع خارج شدن از مزاج اوليه است و وظيفه پزشك آن است كه فرد را به مزاج اوليه بر گرداند.
وي ادامه داد : "مزاج " تمامي جنبه هاي جسمي، رواني و رفتاري فرد را در بر مي گيرد و تعيين مزاج فرد نياز به شناخت كامل پزشك از بيمار دارد.
دبير سابق كميته طب مكمل مركز تحقيقات علوم پزشكي كشور گفت : در طب سنتي ايراني تاكيد فراواني بر حفظ تندرستي ( حفظ الصحه ) شده است وبخش مهمي از كتب پزشكي چون قانون ابن سينا و ذخيره خوارزمشاهي جرجاني مربوط به حفظ الصحه است.
وي افزود : در اين طب براي جنبه هاي مختلف زندگي از قبيل خوردن و آشاميدن ، خوابيدن ، روابط جنسي ، استحمام،فعاليت بدني و ساير جنبه هاي زند گي دستورات متعدد دارد.
به گفته اين محقق گياهان دارويي ، در طب سنتي ايراني ، شناخت كامل از تغذيه بيمار و توجه به آن از اولويت خاصي برخوردار است.
وي با اشاره به سخن ابن سينا "پزشكي كه به غذاي بيمار توجه نكند ، موجب هلاكت او مي گردد." خاطر نشان كرد : در باره خواص غذاهاي مختلف و بويژه در مورد طبيعت آن ها (سردي وگرمي،تري وخشكي) در كتاب هاي طب سنتي بطور مفصل بحث شده است .
وي گفت : به عقيده پزشكان اين طب عمل به دستورات مربوط به تغذيه دركنار ساير دستورات حفظ الصحه ،راه اساسي جلوگيري از ايجاد خلط سمي وايجاد بيماري است.
دليري خاطر نشان كرد : اگر فرد به هر دليلي بيمار مي شد ، پزشك پس از تعيين مزاج اوليه فرد ومزاج تغيير يافته ، مي كوشيد با دستورات غذايي ، تغيير مزاج را اصلاح كند واگر اين شيوه موثر واقع نمي شد،اقدام به درمان دارويي مي كرد (داروهاي گياهي و كاني ) ويا از روش ها ي ديگر نظير فصد (رگ زني ) وحجامت استفاده مي كرد.
وي گفت : البته نبايد اين تصور بوجود آيد كه پزشكان اين مكتب ، فقط با تكيه بر فلسفه طبايع چهارگانه با بيماري برخورد مي كردند و با اندام هاي مختلف بدن و عملكرد آن ها آشنايي نداشتند .
دليري در پايان با اشاره به كتاب هايي نظير قانون وذخيره خاطر نشان كرد : اين كتاب ها نشان
مي دهد كه پزشكان به علم تشريح (آناتومي) اشراف خوبي داشته ، از علم عملكرد اعضا (فيزيولوژي ) نيز بي بهره نبوده و از فنون جراحي هم با خبر بوده اند.
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن