تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815721396




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به پشت ديوار فيلترينگ چيني؛ كنترل اينترنت به چالش‌عظيمي براي دولت چين تبديل شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نگاهي به پشت ديوار فيلترينگ چيني؛ كنترل اينترنت به چالش‌عظيمي براي دولت چين تبديل شده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: جامعه اطلاعاتي -فناوري اطلاعات

اگر كاربران اينترنتي در چين واژه‌ي استقلال تبت يا جنبش‌هاي خواهان دموكراسي را جست‌وجو كنند با صفحه ي سياهي با مضمون صفحه‌ي قابل نمايش نيست، روبه‌رو مي‌شوند؛ اين بازتابي از دنياي خفقان‌آور، مرموز و گاهي خطرناك سانسور اينترنت در چين است؛ با اين كه كشورهاي زيادي در دنيا به سانسور اينترنت مبادرت مي‌كنند اما هيچ كشوري در اين زمينه همانند چين نيست.

به گزارش سرويس فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ بيش از يك دهه است كه دولت چين در حال طراحي سيستمي به نام فايروال بزرگ (Great Firewall) براي فيلتر ترافيك اينترنت بوده است.

بر اساس اعلام وزارت صنعت اطلاعات چين، سازماني كه بر ترافيك اينترنت نظارت مي‌كند، اين اقدامات به منظور حفاظت از كودكان و ساير كاربران اينترنت از محتواي غيرمجاز و نامناسب به كار بسته شده است.

بيانيه‌ي ارسال شده در مركز گزارش اطلاعات غيرقانوني اينترنت چين (CIIRC) اظهار دارد كه اين مركز از زمان تاسيس، بيش از سي هزار نامه از مردم دريافت كرده كه بيش‌تر آن‌ها از طرف والدين و معلمان ارسال شده است و اين نامه‌ها موفقيت CIIRC را مورد ستايش زيادي قرار مي‌دهند.

از سوي ديگر سازمان‌هاي مدافع حقوق بشر و مخالفان چيني تاكيد دارند كه فيلتر و مسدود كردن برخي محتواهاي اينترنتي خاص سانسور است و كساني كه تلاش مي‌كنند راهي براي عبور از فايروال بزرگ بيابند به ناحق مجازات مي‌شوند.

دولت كمونيستي در پكن با افزايش تنش‌هاي سياسي در آستانه‌ي بازي‌هاي المپيك پكن در حال تشديد تلاش‌هاي خود براي كنترل مطالبي است كه شهروندان اين كشور در اينترنت مي‌خوانند يا در مورد آن‌ها بحث مي‌كنند و

با توجه به آغاز بازي‌هاي المپيك پكن در هشتم ماه اوت، سياست‌هاي اينترنت چين تحت موشكافي دقيق و شديدتري قرار گرفته‌اند.

در اول ماه آوريل كميته‌ي بين‌المللي المپيك (IOC) از چين درخواست كرد اينترنت را در طول برگزاري بازي‌هاي المپيك باز بگذارد تا خبرنگاران همانند بازي‌هاي قبلي بتوانند فعاليت كنند.

وان گانگ، وزير فن‌آوري چين، در ماه مي ضمن دفاع از محدوديت‌هاي اينترنتي به عنوان ضرورت براي حفاظت از شهروندان اين كشور، اظهار كرد: چين تا حد امكان دسترسي به اينترنت را تضمين خواهد كرد و به تازگي اين وزارتخانه‌ به سازمان‌هاي امدادرسان، منابع خبري و كساني كه از زلزله عظيم در استان سي شوان آسيب ديده‌اند، اجازه دسترسي باز به اينترنت داد.

اما به گفته كريس بويد، مدير پژوهش نرم‌افزارمخرب در FaceTime Communications، بازي‌هاي المپيك هم به نااطميناني در مورد دسترسي به اينترنت در چين اضافه كرده‌اند.

كنترل اينترنت به چالش‌عظيمي براي دولت چين تبديل شده است؛ چين از سال 1998 ميلياردها دلار صرف نظارت بر اينترنت كرده و دسترسي داخلي به سايت‌هايي را كه غيرمجاز دانسته، محدود كرده است و كاربران در فاصله‌ي يك روز تا روز بعد نمي‌توانند مطمئن باشند چه وب سايت‌هايي قابل دسترس خواهند بود.

ويكي پديا، فيلكر و سايت‌هاي CNN ، MSNBC، بي بي سي نيوز و بسياري ديگر مسدود و سپس از مسدود شدن درآمده‌اند.

يوتيوب يكي از سايت‌هايي است كه بيش‌تر مواقع محدود است. اين سايت در ماه مارس و پس از نمايش صحنه هايي از خشونت‌هاي رخ داده در تبت مسدود شد.

همچنين دسترسي به مقالات مختلف در ويكي پديا به صورت روزانه تغيير مي‌كند. فيلترهاي در سطح ملي نيز در جريان نشست‌ها يا فعاليت‌هاي سطح بالاي سياسي مانند كنگره خلق ملي گزارش شده است.

در مورد وبلاگ‌ها نيز مسدود كردن برخي از محتواهاي آن‌ها قبل از برخورد با فايروال بزرگ از سوي ارايه كنندگان خدمات اينترنتي غيرمعمول نيست زيرا اين شركت‌ها براي هرگونه محتواي ارسال شده از سوي مشتركانشان كه دستورالعمل دولت را نقض مي‌كنند مسوول شناخته مي‌شوند.

فايروال بزرگ چين كه به طور رسمي پروژه سپر طلايي ناميده مي‌شود خيلي پيچيده‌تر از يك فايروال استاندارد بوده و پيشرفته‌ترين سيستم فيلترينگ دنيا شناخته شده است.

اين كشور كمونيستي در حدود سي هزار نفر را به كار گرفته تا در اينترنت به تجسس پرداخته و كليه اطلاعاتي كه به اين كشور وارد يا از آن منتشر مي‌شوند را تحت نظارت قرار دهند.

اگر محتواهاي فيلترشدني يافته شدند، ممكن است با مسدود شدن IP يا آدرس DNS يا با مسدود كردن كليد واژه‌ها از طريق اسكن صفحات فيلتر شوند.

نرم‌افزار ويژه نيز براي تقاضاهاي HTTP براي آدرس‌هاي URLs مورد استفاده قرار مي‌گيرند و صفحات منفرد را بر پايه كليد واژه‌هاي موجود طبقه‌بندي مي‌كنند.

وقتي يك سايت يا يك صفحه موجود در يك سايت مسدود مي‌شود، هيچ بيانيه رسمي يا پيامي وجود ندارد. ساير كشورهايي كه اينترنت را سانسور مي‌كنند به طور معمول پيامي را ارسال مي‌كنند تا كاربران را از محدوديت مذكور مطلع سازند.

به عنوان مثال اگر كاربر بر روي وب سايتي كليك كند كه در امارات متحده عربي ضد اسلامي دانسته شده با پيامي به اين مضمون كه معذرت مي‌خواهيم، سايت كه خواهان بازديد از آن هستيد به دليل محتواي مغاير با ارزش‌هاي مذهبي، فرهنگي، سياسي و اخلاقي در امارات متحده عربي مسدود شده مواجه مي‌شود.

تمامي كاربران اينترنت چين به هنگام اتصال به اينترنت بايد از اسم واقعي خود استفاده كنند. در عمل هر كسي به سادگي قابل شناسايي نيست اما ISPها ملزمند اطلاعات مهم مانند مشخصات، طول مدت بازديد و فعاليت‌هاي تمامي كاربران خود را ثبت و براي حداقل 60 روز نگهداري كنند.

كافي‌نت‌ها كه مهم‌ترين مكان‌هاي دسترسي به اينترنت براي بسياري از چيني‌ها هستند نيز در اين نظارت مسوول هستند.

بر اساس گزارش سازمان خبرنگاران بدون مرز(RSF)، در حدود 52 مخالف اينترنتي در سال 2006 در چين زنداني شدند كه شماري از نويسندگان و خبرنگاراني كه به دليل فاش شدن اطلاعات ايميل شخصي‌شان توسط ياهوي چين مجرم شناخته شدند شامل آن‌ها هستند.

به تازگي يك خبرنگار چيني به نام شاي تائو به دليل ارسال يك نسخه از دستور دولت براي ممنوع كردن رسانه‌هاي چيني از يادآوري پانزدهمين سالگرد كشتار ميدان تيان آن من زنداني شد.

با وجود منابع عظيمي كه دولت چين در زمينه محدوديت‌هاي اينترنتي و پيچيدگي سيستم فيلترينگش به كار بسته، گذشتن از آن تقريباً ساده است.

راه آن در پنهان كردن منبع، مقصد يا محتوا يا انتقال به وسيله رمزنگاري همچون از طريق يك VPN يا پراكسي سرور است.

استفاده از شبكه خصوصي مجازي يا VPN يا رمزنگاري ترافيك مانند پروتكل‌هاي SSH يا SSL / TLS مي‌تواند بازرسي بسته داده‌ها را فريب دهد.

نرم‌افزار ارسال ايميل‌هاي بي‌نام و نشان يا همان Remailer كه شبيه پروكسي سرورها هستند، مي‌توانند ترافيك ايميل را بي‌نام كنند.

بر اساس گزارش سفارت آمريكا در چين، متداول‌ترين روش براي عبور از فيلتر سايت استفاده از يك پروكسي سرور براي اتصال به سيستم ديگر در خارج از چين است.

اين روند كند بوده و دولت چين بسياري ازپروكسي سرورها را فيلتر مي‌كند اما بسياري از پروكسي‌ها آزاد و بدون بررسي مي‌مانند از اين رو بيش‌تر مورد علاقه هكرها و دانشجويان چيني هستند.

VPNها راه‌كار پيشرفته‌تري هستند اما هزينه آن‌ها كه معمولاً 40 دلار در سال يا بيش‌تر است آن‌ها را فراتر از دسترسي بيش‌تر شهروندان چيني طبقه كارگر قرار داده است، در نتيجه VPN ها بيشتر توسط شركت‌ها استفاده مي‌شوند.

يك خبرنگار آمريكايي در مقاله‌اي كه در ماهنامه‌ي آتلانتيك به چاپ رسيد ضمن بررسي سانسور اينترنت در چين استدلال كرد دولت اين كشور اهميتي نمي دهد كه شهروندان عادي بتوانند به مقالات مورد بحث در ويكي پديا دسترسي يابند يا نه بلكه هدف آن دشوار ساختن دسترسي به اين گونه مطالب است تا اكثر مردم براي مشاهده آن‌ها به خود زحمت ندهند.

انتهاي پيام
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 342]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن