تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804242203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - انرژي هسته‌اي و حق مسلم ما


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سياست - انرژي هسته‌اي و حق مسلم ما
سياست - انرژي هسته‌اي و حق مسلم ما

فرشاد قربانپور: «انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست»، «انرژي هسته‌اي به جان ما بسته‌اي» از جمله شعار‌هايي بودند كه همزمان به آغاز به‌كار دولت نهم وارد اتمسفر سياسي ايران شد. محمود احمدي‌نژاد رئيس دولت نهم كه با شعار عدالت، مهرورزي و آوردن پول نفت بر سر سفره مردم انتخاب شده و رياست پس از خاتمي را آغازيده بود از جمله اهداف خود را حتي عدالت در زمينه انرژي هسته‌اي اعلام كرد. از نظر او عدالت در همه زمينه‌ها بايد اجرا مي‌شد. او در همان ابتدا اعلام كرده بود: «هيچ‌كس و هيچ قدرتي نمي‌تواند ملت ايران را از حق هسته‌اي خود محروم كند». اين شعار بسيار زود‌تر از آنچه مي‌شد فكرش را كرد وارد گفتمان توده مردم شد. احمدي‌نژاد همان‌قدر كه در مورد فساد در ساختار بانك‌ها، دانه‌درشت‌ها در اقتصاد، فساد در نظام بانكي، شيطنت‌ها در اقتصاد براي بالا بردن قيمت زمين و مسكن و قطع كردن دست سودجويان و رانت‌خواران از بيت‌المال حرف مي‌زد از برآورده كردن مطالبات مردم ايران و تحقق بخشيدن به آرزوي بزرگ آنان كه همانا چرخه سوخت انرژي اتمي بود نيز سخن مي‌راند. او اين سخنان را نه‌تنها در ايران بلكه در كشورهاي ديگر و به ويژه در سفرهاي خارجي خود نيز بيان مي‌كرد. در اولين سفرش به ايالات متحده آمريكا و سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل و نيز در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام كرد: «شوراي امنيت به ابزار دست قدرت‌هاي بزرگ تبديل شده است». اشاره او به اين جنبه از كاربرد شوراي امنيت بود كه كشورهاي جهان سوم را در دستيابي به تكنولوژي پيشرفته از جمله انرژي صلح‌آميز هسته‌اي محروم مي‌كند. اما اين روش و كردار احمدي‌نژاد نه‌تنها موجب حيرت ناظران سياسي خارجي و دولتمردان غربي مي‌شد بلكه اعتراض بسياري را در ايران برانگيخت. اما اظهارات احمدي‌نژاد در سايه اين اعتراض‌ها تعديدل نشد، از جمله او طي سخناني در ستاد فرماندهي نيروهاي انتظامي گفت: «قطار انرژي هسته‌اي ايران ترمز ندارد. ايران فناوري توليد سوخت را هم اكنون در اختيار دارد. اين قطار در حال حركت است و ترمز و دنده عقب ندارد، چون ما ترمز و دنده عقب را كنده و دور انداختيم.»

اما احمدي‌نژاد دقيقا دستيابي ايران به چرخه صلح‌آميز سوخت اتمي را عين عدالت‌طلبي عنوان مي‌كرد و حتي طي اظهار نظر بسيار بديعي اعلام كرده بود: «در صورت دستيابي ايران به چرخه سوخت اتمي حاضريم سوخت اتمي را با 20 در صد قيمت جهاني آن به بازار عرضه كنيم». اين سخن بسيار عجيب بود. حتي احمد شيرزاد از جمله نمايندگان مجلس ششم كه براي اولين بار از يك تريبون رسمي نسبت به سياست‌هاي هسته‌اي دولت انتقاد كرده بود خواستار برگزاري مناظره در رابطه با انرژي هسته‌اي با رئيس دولت نهم شد. هرچند كه احمدي‌نژاد پاسخ مثبتي به اين مناظره نداد اما در تمام سفرهاي استاني و نيز در همه موقعيت‌هايي كه براي او پيش مي‌آمد از حق هسته‌اي ايران سخن مي‌گفت و اينكه ايران بايد به انرژي هسته‌اي دست يابد. از نظر دولت نهم حتي انرژي هسته‌اي از ملي شدن صنعت نفت هم مهم‌تر است. از جمله در سال گذشته احمدي‌نژاد در گفت‌وگويي با شبكه خبري سيما با تاكيد بر اينكه اكنون اتفاق بسيار بزرگي افتاده است، گفت: «از نظر ابعاد سياسي دستيابي ايران به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي صدها برابر ملي شدن صنعت نفت است.» وي تصريح كرد: «ملي شدن صنعت نفت خيزش ضداستبدادي بود و دشمنان در اين زمينه اجازه استفاده ملت ايران را از اين پيروزي بزرگ ندادند اما امواج دستيابي ايران به فناوري صلح‌آميز هسته‌اي بسيار بيشتر از ملي شدن صنعت نفت است.» رئيس دولت نهم همچنين ادامه داد: «ملي شدن صنعت نفت براي كشور ما قدرت سياسي ايجاد نكرد اما پيشرفت ايران در زمينه هسته‌اي ما را در كنار كشورهاي هسته‌اي قرار داد و موجب ارتقاي جايگاهمان صد پله بالاتر از گذشته شد.» اين مسئله نيز برخي انتقادها را در ايران برانگيخت. اغلب منتقدين معتقد بودند انرژي هسته‌اي برخلاف نظر رئيس دولت نهم قابل قياس با ملي شدن صنعت نفت نيست. ناسيوناليست‌ها و نيز كارشناسان بي‌طرف ايران بيش از همه نسبت به اين امر منتقد بودند. ابراهيم اميني از جمله حقوقداناني كه عضو مجلس ششم بود و نيز از اعضاي حزب اعتماد ملي نيز محسوب مي‌شود كمي پيش از اين اظهارات و در اعتراض به سياست‌هاي هسته‌اي دولت نهم خواستار آن شده بود كه «رفراندوم هسته‌اي» برگزار شود تا مردم خود در زمينه ادامه اين سياست‌ها و از جمله تعليق و يا عدم‌تعليق غني‌سازي اعلام نظر كنند. اما رئيس دولت نهم كه چنين روشي را نمي‌پسنديد به اين حرف‌ها توجهي نكرده و در عوض به هر شهري كه سفر مي‌كرد از جمعيت استقبال‌كننده‌اش مي‌پرسيد كه ما به دنبال عدالت در دستيابي به انرژي هستيم و همه نيز در پاسخ او «هورا» مي‌كشيدند و اين نيز مي‌توانست همان پاسخ مثبت به رفراندوم هسته‌اي باشد. يعني آري. اين گفتمان هنوز ادامه دارد. احمدي‌نژاد از تحقق عدالت در انرژي هسته‌اي سخن گفته و خواستار تحقق خواسته ملت ايران در دستيابي به انرژي صلح‌آميز اتمي با استفاده از چرخه سوخت اتمي است و از ديگر سو نيز برخي هنوز منتقد اين سياست‌ها هستند. در واقع هنوز پس از سپري شدن بيش از 30 ماه از آغاز به‌كار دولت نهم سخن‌ها تغييري نكرده است. احمدي‌نژاد همان حرف‌ها و سخن‌هاي اول را تكرار مي‌كند و منتقدين وي نيز به همان نوع انتقادات ادامه مي‌دهند. اكنون پرونده ايران كماكان در شوراي امنيت سازمان ملل بررسي مي‌شود و رئيس دولت نهم بر برقراري عدالت هسته‌اي و نتايج پربار آن در قبال ملي شدن صنعت نفت تاكيد دارد.
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن