تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820657222




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت بازخوانى وصيت نامه امام خمينى (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: ضرورت بازخوانى وصيت نامه امام خمينى (ره)
عباس خسرواني

اگرچه حضرت امام(ره) نوزده سال است كه از ميان ما رفته اما به جرات مى‌توان ادعا كرد كه فكر و انديشه امام(ره) باقى است و چراغ راه همه آزادگان جهان است. امام(ره) از زمان ظهور و بروز خود در صحنه اجتماع و سياست انديشه‌هاى والاى خويش را كه برگرفته از قرآن كريم بود به طرق مختلف ثبت كرده‌ است كه برخى در قالب سخنرانى‌ها و مصاحبه‌هاى ايشان ثبت شده و برخى در قالب كتاب به رشته تحرير درآمده است. به راستى كه امام(ره) با ثبت انديشه‌هاى خود كه همانا بازتاب انديشه‌هاى اسلام ناب است بزرگترين خدمت را به جهان اسلام و همه ملت‌هاى آزاده جهان كرد و نام خود را در تاريخ بشريت براى هميشه به ثبت رساند. امروز مجموعه ارزشمند افكار و ديدگاه‌هاى حضرت امام(ره) تا حد زيادى توانسته‌اند خلا وجودى آن بنده وارسته خدا را براى انسان‌هايى كه دل در گرو او بسته بودند پر كند و داغ فراق را براى آنان قابل تحمل نمايد. انقلاب اسلامى ايران نيز اگرچه پس از استقرار و در دوران تثبيت رهبر بزرگ خود را از دست داد اما هرگز از حركتى كه به رهبرى او آغاز كرده بود بازنايستاد. سوالى كه در اينجا به ذهن خطور مى‌كند اين است كه چرا انقلاب اسلامى ايران با تمام وابستگى‌هايى كه به رهبر عظيم‌الشان خود داشت و با تمام معاندان و دشمنانى كه آن را محاصره كرده بودند، پس از رحلت رهبر خود دچار بحران نشد و خللى در عزم آن براى تحقق اهداف و آرمان‌هايى كه برگزيده بود به وجود نيامد؟

بسيارى از دشمنان انقلاب بر اين تصور بودند كه انقلاب اسلامى در ايران با رفتن رهبر آن دچار بحران خواهد شد و زمان زيادى ادامه حيات نخواهد داد. اما آنان غافل از اين بودند كه اگر چه امام امت از ميان ملت رفت، اما انديشه‌هاى او باقى ماند. انديشه‌هايى كه ملت با دل و جان به آنها ايمان داشتند و براى تحقق اهداف و آرمان‌هاى برآمده از آن راضى به فدا كردن جان خود بودند. دشمن غافل از آن بود كه اگرچه امام امت چشم از دنيا فرو بست اما شاگردان و مريدان او كه سال‌ها در مكتبش هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل كسب فيض كرده بودند راه او را ادامه خواهند داد. لذا راه و مشى حضرت امام(ره) توسط شاگردان ايشان و براساس ديدگاه‌ها و نظريات ايشان ادامه پيدا كرد و امروز نظام جمهورى اسلامى ايران پوياتر و مقتدرتر از گذشته به راه خود ادامه مى‌دهد و آرمان‌هاى امام خود را سرلوحه كار خود قرار داده است. بى‌شك رهبرى حضرت آيت‌الله خامنه‌اى كه پس از رحلت جانسوز حضرت امام(ره) زعامت امت اسلامى را عهده‌دار شدند در تداوم راه و انديشه امام راحل غيرقابل انكار است. رهبر معظم انقلاب پس از رحلت امام نزديك‌ترين فرد به ايشان از ابعاد گوناگون بودند. شخصيتى كه توانست با حضور خود در مسئوليت رهبرى امت ياد و خاطره امام را در دل‌ها زنده نگه دارد و لحظه‌اى ترديد در ادامه راهى كه امام پيش روى ملت نهاده بود نكند. ايشان با دلى مالامال از عشق و ارادت به امام راحل و با سرلوحه قرار دادن رهبرى بى‌بديل امام، اين انقلاب بى‌مانند جهان را به درستى هدايت كرده‌اند.

رهبر معظم انقلاب بارها و بارها و به مناسبت‌هاى مختلف انديشه‌ها و ديدگاه‌هاى حضرت امام را مطرح و تفسير كرده‌اند و اصول نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران را براساس افكار نورانى حضرت امام ترسيم نموده‌اند. بدون شك ايشان در حفظ وتداوم راه امام(ره) بيشترين و ارزنده‌ترين نقش را ايفا كرده‌اند. نوزدهمين سالگرد ارتحال ملكوتى حضرت امام(ره) فرصتى دوباره بود براى رهبر عظيم‌الشان انقلاب تا بار ديگر دل‌ها و فكر ها را متوجه امام(ره) كند. ايشان در اين مراسم از وصيت‌نامه امام(ره) به‌عنوان قوى‌ترين وبهترين مواريث معنوى ياد كردند و فرمودند: اين وصيت‌نامه در واقع دستورالعملى ملى براى پيشرفت و توسعه و سرفرازى ايران است. وصيت‌نامه حضرت امام(ره) از جمله منابع و يادگارهاى ارزشمند امام است كه توانسته رابطه معنوى انقلاب وامام را تداوم بخشد. نگارش اين متن ارزنده حكايت از ديد بلند امام و ايمان ايشان به انقلاب اسلامى واميد به آينده درخشان آن دارد. امام(ره) با اين وصيت‌نامه به ما و نسل‌هاى آينده اين انقلاب گفت اين انقلاب مسيرى روشن و شفاف دارد و نمى‌توان به نام آن از مسير اصلى منحرف شد. امام(ره) با وصيت نامه خود به ما و همه جهانيان فهماند كه اگر براى سرنگونى طاغوت برنامه داشت براى دوران مابعد طاغوت هم برنامه دارد، حتى اگر بعد از آن او در قيد حيات نباشد. لذا وصيت‌نامه امام برنامه‌اى است براى تداوم انقلاب ما.

وصيت‌نامه امام(ره)‌يك متن معمولى نيست و همين موضوع ماندگارى آن را در پى خواهد داشت. اين وصيت‌نامه توسط انسانى به نگارش درآمده كه بنده حقيقى خدا بود و شاگرد ممتاز مكتب قرآن واهل بيت(ع.) لذا اين متن گرانبها چيزى جز بازتاب آموزه‌هاى مكتب اسلام نيست. امام(ره) با نگارش وصيت‌نامه بى‌نظير خود مشكل بزرگى را كه همانا چگونگى ادامه انقلاب بود از ميان برداشت و ما امروز نمى‌توانيم بر سر چگونگى ادامه راه و چگونگى مديريت جامعه انقلابى خود دچار ترديد و چنددستگى باشيم و يا به بهانه نبود برنامه و راهبردى از ادامه مسير مايوس شويم. به همين دليل است كه رهبر معظم انقلاب در جمع عزاداران امام(ره)‌ فرمودند: انقلاب اسلامى به فرموده امام راحل عظيم‌الشان متعلق به همه قشرها و نسل‌هاى حال و آينده ايران است و اين ملت بزرگ، اين امانت سنگين الهى را در پرتو عمل به وصيت‌نامه راهگشاى امام خميني(ره)، حفظ شعارها، جهت گيرى‌ها، ارزش‌ها و مبانى انقلاب و در سايه پيشرفت و نوآورى وتعالى حفاظت خواهد كرد. وصيت‌نامه امام به دليل خصلت و ويژگى‌هاى خاصى كه دارد مى‌تواند نقطه اتصال همه نسل‌هاى بعد از انقلاب باشد و همچون عاملى براى بسيج همه نسل‌ها در راستاى انقلاب اصيل و مورد نظر امام(ره) عمل نمايد. وصيت‌نامه امام به عبارت ديگر مى‌تواند عامل وحدت‌بخش و انسجام‌دهنده نيروهاى انقلاب باشد. چرا كه تفرقه و چنددستگى در نظر وعمل آفت بزرگ انقلاب‌ها و بخصوص انقلاب ماست. اين وصيت‌نامه به گونه‌اى تدوين و نوشته شده است كه مى‌تواند به‌عنوان برنامه‌اى راهبردى پيش روى مديران عالى كشور قرار گيرد. متاسفانه ما در سال‌هاى اخير اثرات ناديده گرفتن اين امر را به خوبى ديده‌ايم و شاهد بوديم كه برخى نيروهاى درون نظام برخى ديگر را به انحراف از انديشه‌هاى امام متهم كردند و برخى پا را فراتر نهادند و دست به تحريف انديشه‌ها و ديدگاه‌هاى امام(ره) زدند. اين‌گونه اختلافات و بيانات متناقض بر سر ديدگاه‌هاى شخصيتى كه تمام آثارش در دسترس است و شاگردان و نزديكان درجه اول خود در قيد حيات‌اند چه مفهومى دارد؟‌اين قبيل برداشت‌هاى متناقض و گوناگون از انديشه‌هاى حضرت امام(ره) براى نسل جوان حاضر و نسل‌هاى آينده كه قرار بوده و هست كه امام(ره) نقطه وصل آنها باشد، چگونه قابل توجيه است. اين موضوع شايد يكى از دلايل عدم فهم صحيح انديشه‌هاى امام و عدم انتقال صحيح آن باشد. ما مى‌بايست براى حفظ امام و انديشه‌هاى نورانى ايشان مانع از گسترش اين‌گونه تناقضات گفتارى شويم. راه آن هدايت جوانان به سمت مطالعه آثار حضرت امام(ره) و مفسران حقيقى آن است كه در راس آنها رهبر معظم انقلاب قرار دارد. بى‌شك آثار امام و بيانات رهبرى فصل الخطاب ما در زمينه انديشه‌هاى حضرت امام است.در حوزه‌هاى اجرايى نيز مطالعه وصيت‌نامه الهي- سياسى امام(ره) به‌عنوان روشن‌كننده راه مديران در اداره كشور و عامل وحدت‌بخش مديران با هر نوع گرايشات سياسى توصيه مى‌گردد. وصيت‌ نامه امام در همه حوزه‌ها تكليف را براى مديران حاضر و آينده كشور به خوبى ترسيم كرده است.

اگر ما امروز در نظام جمهورى اسلامى معتقد به جهانى بودن انديشه‌هاى حضرت امام(ره) هستيم در وهله اول خود بايد به آن معتقد و پايبند باشيم و با يك نداى واحد انديشه‌هاى امام را به جهان معرفى نماييم. امام(ره) در وصيت‌نامه الهي- سياسى خود تكليف همه ما را روشن كرده است. اگر به آن تكليف عمل كنيم به راحتى مى‌توانيم اهداف امام راحل را عملياتى كنيم. البته با اداى تكليف بسيارى از اهداف جمهورى اسلامى تحقق يافته است ولى ما براى تحقق كامل منويات امام راه زيادى را بايد طى كنيم و نبايد اين حقيقت را از نظر دور داشته باشيم كه تنها در صورت مدنظر داشتن توصيه‌هاى معمار كبير انقلاب است كه مى‌توانيم انقلاب را تداوم داده و اين موهبت الهى را از گزند آفت‌هاى پيش روى مصون بداريم.در شرايطى كه امام در ميان ما نيست يادگارهاى ارزشمند امام پيش روى ماست كه هر كدام محورى براى وحدت ما و تداوم حيات انقلاب ماست. ولايت فقيه در كنار وصيت‌نامه امام(ره) يادگارديگر امام است كه پيروى و پشتيبانى از آن به فرموده خود امام(ره) عامل مصونيت انقلاب و كشور است. امروز همه كسانى كه پيرو خط رهبرى براساس ولايت فقيه هستند همان خط امامى‌هاى راستين‌اند كه تداوم خط امام و اطاعت از امام را در اطاعت از ولى فقيه زمان خود مى‌دانند. امروز راه و خط امام در راه و خط مقام معظم رهبرى تجلى يافته و هر راهى غير از اين راه قطعا بيراهه است.
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن