واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، در سوي ديگر معلولي سوار بر ويلچير كه شايد به دليل اعتياد و يا... بارها با جمله تكراري، تو را به ائمه قسم مي دهد و درخواست مبلغي براي تامين نان شب فرزندانش مي كند، كودكي كه زير آفتاب داغ تابستان با چشماني اشك آلود روي زمين دراز كشيده و هر عابري را هزاران بار صدا مي زند تا شايد سكه اي را در كاسه اش بيندازد. اگر تنها يك ساعت در پياده رو خيابان اصلي شهر باشي، مي تواني لابلاي انواع مختلف متكديان، كاسبي بي دغدغه زنان و كودكاني را ببيني كه شايد كاسبي شان تا ظهر به چند صد هزار تومان و يا بيشتر برسد. آري اين سناريوي برخي پياده روهاي شهر است كه انگار تمامي ندارد و هر روز با شكل ها و شيوه هاي جديد متكديان تكرار مي شود و بدون اغراق مي توان گفت تكدي گري داستاني است كه شايد پاياني ندارد. حكايت بي پايان تكدي گري، مدت هاست كه در شهر رو به افزايش است و اين روزها متكديان چه نيازمند، چه بي نياز و چه حرفه اي، با شيوه هاي بسيار نوين و احساس برانگيز به امرار معاش مي پردازند. با اين تفاسير، كارشناسان معتقدند كه نگاه هم جانبه به موضوع تكدي گري، اقدامات همه جانبه، توجه به اصل تداوم و استمرار، مشاركت جويي همه نهادهاي دولتي و مردمي و اصل آگاه سازي عمومي و توجه به فرهنگ سازي، نه تنها بر كاهش تكدي گري بلكه در مقابله با بيشتر آسيب هاي اجتماعي تاثيرگذار است. اگر چه بارها متكديان از سطح شهر جمع آوري شده اند اما وجود اختلاف نظر ميان دستگاه ها و سازمان هاي اجرايي، پيچيدگي معضل تكدي گري، فقدان اعتبارت لازم، متوليان متعدد براي امر ساماندهي، عدم انجام فعاليت هاي فرهنگي و اطلاع رساني به منظور تبيين پديده تكدي گري ميان مردم توسط رسانه هاي جمعي، عدم استفاده از توان بالاي نهادهاي غير دولتي، موسسات و انجمن هاي خيريه، نبود يك نظام جامع تامين و رفاه اجتماعي، مشكل متكديان اتباع بيگانه و عدم ساماندهي متكديان در مكاني مشخص را مي توان از دلايل ناكامي برخورد با معضل تكدي گري عنوان كرد. آمارهاي موجود بيانگر بازگشت مجدد درصد قابل توجهي از متكديان پس از مدت كوتاهي دوباره به همان شغل است و به نظر مي رسد صرفا جمع آوري اين افراد از خيابان ها و معابر شهري و نگهداري موقت آنها در مراكز موقتي نمي تواند مشكلي از معضل متكديان برطرف نمايد. در كنار اين امر، بهبود شرايط معيشتي و امكان ايجاد كار و حرفه براي متكديان پس از ساماندهي و بازگشت مجدد به جامعه، ضرورتي است كه نبايد از سوي مسوولان و متوليان امر ناديده گرفته شود. با اين توصيف كه تكدي گري آبستن آسيب هاي اجتماعي است، اكنون به يكي از ناهنجاري ها و معضلات اجتماعي در شهرها تبديل شده و امروز ديگر نمي توان به راحتي اظهار نظر كرد كه تكدي گري واقعا براي رفع نياز است يا به حرفه اي در ميان برخي افراد تبديل شده است. حال اين سوال در ذهن مطرح است كه با توجه به اينكه هم در دين اسلام و هم قانونگذار به صراحت تكدي گري و گدايي را امري ناپسند دانسته و مسلمانان را از آن برحذر داشته، چرا با تكدي گري برخورد جدي نمي شود! جمع آوري متكديان را بارها انجام داده ايم، اما اين مشكل با روزها، هفته ها و ماه ها جمع آوري حل نمي شود. اخيرا طي اقدامات منسجمي از سوي نهادها و متوليان امر در شهرستان ملاير اقدامات موثري شكل گرفته كه نياز است اين امر به طور مستمر دنبال شود. معاون استاندار و فرماندار ويژه ملاير در اين خصوص مي گويد: اخيرا اكيپي با مسووليت شهرداري، نيروي انتظامي، كميته امداد و بهزيستي متكديان سطح شهر را جمع آوري و پس از بررسي هاي اوليه و تفكيك در محل، متكدياني كه نيازمند واقعي هستند، به نهادهاي حمايتي معرفي و آنها موظف اند به مشكلات متكديان رسيدگي كنند. حسن خيريانپور معتقد است: گروهي از متكديان كه به صورت حرفه اي و سازماندهي شده تكدي گري مي كنند و يا تكرار در تكدي گري دارند، توسط نيروي انتظامي دستگير و با تشكيل پرونده براي برخورد قانوني تحويل مراجع قضايي مي شوند. وي با بيان اينكه متكديان هميشه از عاطفه، احساس و اعتقادات مردم براي نيل به اهداف خود سوء استفاده مي كنند خطاب به شهروندان تاكيد مي كند: كمك هاي خود را حتما از طريق مراجع حمايتي چون بهزيستي و كميته امداد پرداخت كنند تا به دست افراد واقعا مستحق و نيازمند رسانده شود. خيريانپور با اعتقاد به اينكه متكديان چند دسته اند، مي گويد: گروهي از آنها از شهرها و استان هاي همجوار وارد ملاير مي شوند و به صورت حرفه اي و كلاشي، تكدي گري را انجام مي دهند كه در اين شرايط شهروندان نبايد از روي ترحم و مسايل مربوط به نگاه اعتقادي و ديني به آنها كمك كنند و زمينه را براي حضورشان مهيا كنند كه اصلا براي چهره شهر مناسب و مطلوب نيست. وي همچنين معتقد است: عده اي ديگر از متكديان براي سوء استفاده هاي احتمالي از جمله غفلت مردم و بعضي اخاذي ها و حتي شناسايي منازل و انجام سرقت هاي گوناگون، زمينه هايي را براي خودشان مهيا مي كنند. خيريانپور با تاكيد بر اين نكته كه بعضي از متكديان به صورت هدايت شده و شبكه اي در نقاط مختلف شهر مستقر و اقدام به گدايي مي كنند، مي افزايد: اين گروه درآمدهاي كلاني را دارند، اما افرادي كه واقعا ذي حق و نيازمند كمك و مساعدت مردم هستند، ديده نمي شوند. فرمانده نيروي انتظامي شهرستان نيز از آمادگي كامل ناجا براي جمع آوري متكديان خبر مي دهد و مي گويد: بايد حداقل زماني كه ماموران در سطح شهر و خيابان ها هستند اجازه تكدي گري را به آنها ندهند و لازم است محيط براي اين افراد نا امن شود. سرهنگرسول مرادي معتقد است: نبايد بي تفاوت از كنار اين موضوع بگذريم چراكه تكدي گري مي تواند زمينه ساز ساير جرم ها و آسيب هاي اجتماعي در جامعه شود. وي از برخورد شديد با متكديان حرفه اي خبر مي دهد و مي گويد: برابر تقسيم بندي انجام شده، ما براي جمع آوري متكديان سطح شهر، مامور در اختيار شهرداري قرار داده ايم تا به طور جدي با آنها برخورد و مانع حضور آنها به داخل شهر شوند. مرادي تاكيد مي كند: متكدياني كه به صورت حرفه اي و كلاشي در شهر فعاليت مي كنند و توسط ماموران دستگير مي شوند، براي آنها پرونده تشكيل داده و تحويل مراجع قضايي مي شوند. وي بروز آسيب هاي اجتماعي چون اعتياد، فساد اخلاقي، اخاذي و وارد كردن كودكان به انجام كارهاي ناهنجار از جرم هايي دانست كه به واسطه تكدي گري در جامعه شيوع پيدا مي كند. مرادي اظهار اميدواري مي كند: كه ساماندهي متكديان و جمع آوري آنها قابل حل است به شرط آنكه نهادها و ارگان هاي متولي هميشه پاي كار بوده و به طور جدي و مستمر با آنها برخورد كنند. وي بيان مي دارد: شايد اينگونه به نظر برسد كه عدم برخورد جدي با متكديان نوعي بي توجهي به حقوق شهروندان باشد، در حاليكه شهروندان نيز بايد از پرداخت هرگونه كمك مادي به آنها خودداري كنند. مرادي با اشاره به سال جهاد اقتصادي معتقد است: نهادهايي كه امنيت آفرين هستند بايد ياريگر نيروي انتظامي باشند و به منظور جلوگيري از هزينه ها، طرح جمع آوري متكديان به صورت كيفي انجام شود و از كارهاي تكراري و بي نتيجه جلوگيري به عمل آيد. وي ايجاد گرمخانه يا محلي براي ساماندهي و نگهداري متكديان را امري ضروري مي داند و مي گويد: با توجه به اينكه جلسات هماهنگي تشكيل مي شود، اما طرح به صورت منقطع انجام مي شود و بر حسب نياز طرح بايد تا نتيجه نهايي پيش رود. اين در حاليست كه طبق آمارهاي ارايه شده، بيش از 85 درصد از متكديان ملاير غير بومي استان و اتباع خارجي هستند و اغلب از كشور پاكستان و افغانستان و استان هاي ايلام، كرمانشاه، سيستان و بلوچستان و بندرعباس وارد شهرستان مي شوند و كمتر از 15 درصد بومي خود شهرستان هستند. با اين حال شهردار ملاير از اجراي طرح جمع آوري متكديان به طور جدي در سال جاري خبر مي دهد و مي گويد: اين طرح با همكاري نيروي انتظامي، بهزيستي و امور شهري شهرداري ملاير از ابتداي سال جاري به طور مستمر سه روز در هفته اجرا مي شود. عليرضا امامي ادامه مي دهد: شهرداري ملاير اقدامات لازم براي تبليغات و اطلاع رساني از جمله توزيع بروشور، تراكت، نصب بنر و پوستر در سطح شهر و مجامع عمومي در خصوص آثار ناهنجاري اجتماعي تكدي گري و عدم كمك هاي مالي شهروندان به متكديان و همچنين پخش كليپي از نحوه جمع آوري متكديان و محل زندگي آنان از تلويزيون شهري انجام داده است. مسوول امور شهري شهرداري ملاير نيز در اين خصوص به آمار جمع آوري متكديان در سال گذشته اشاره مي كند و مي گويد: سال گذشته 79 متكدي در سطح شهر جمع آوري شد كه اكثر آنها از كشور پاكستان بودند و به طور ساماندهي شده و بر اساس برنامه هاي منسجمي وارد شهر مي شدند كه پس از جمع آوري از طريق مراجع قضايي به كشور خود بازگشتند. علي محمد تاجعلي مي افزايد: تعداد انگشت شماري از اين متكديان بومي شهرستان و بيشتر آنها غير بومي و مربوط به استان هاي ايلام، سييستان و بلوچستان و بندرعباس بودند. وي نيز كه مانند ديگر مسوولان معتقد به نا امن كردن محيط براي متكديان است، مي گويد: طبق هيچ قانوني شهرداري موظف به نگهداري متكديان نيست، مگر آنكه جرمي مرتكب شده باشد تا بتوانيم از طريق مراجع قضايي نسبت به اين امر اقدام كنيم. تاجعلي ادامه مي دهد: از ابتداي سال 90 نيز امر جمع آوري متكديان سطح شهر به طور جدي با همكاري دستگاه هاي متولي آغاز و در كمتر از سه ماه از سال جاري، تعداد 58 متكدي از سطح شهر جمع آوري شد كه بيشتر آنها غير بومي و مهاجر بودند و حدود سه نفر از اين متكديان بومي خود شهرستان هستند كه به دليل اعتياد، بيماري و يا نيازمندي اقدام به گدايي مي كنند. وي با بيان اينكه متكدي كودك بومي در بين متكديان وجود ندارد، مي گويد: كمتر از 15 درصد متكديان جمع آوري شده بومي شهرستان و درصد قابل توجهي غير بومي و مهاجر هستند و به صورت كلوني زندگي مي كنند. مسوول امور شهري شهرداري ملاير در خصوص محل زندگي آنها مي گويد: در سال 88 خانه هاي تيمي متكديان در محلي پشت ترمينال تهران واقع در ميدان استقلال ملاير شناسايي شد كه به طور فجيعي با وضعيت خيلي نا مطلوب در يك چهار ديواري زندگي مي كنند. تاجعلي مي افزايد: بعد از جمع آوري متكديان از سطح شهر، محلي در قسمتي از بهشت هاجر ملاير براي آنها در نظر گرفته شده كه به مدت هفت يا هشت ساعت در اين محل نگهداري و سپس رها مي شوند. وي در خصوص اكيپ جمع آوري متكديان مي افزايد: بيش از 13 نفر به همراه سه خودرو، آمبولانس اورژانس اجتماعي، يك دستگاه ون براي جمع آوري متكديان و يك دستگاه نيسان براي جابجايي وسايل آنها در نظر گرفته شده كه در هفته سه يا چهار روز اين اكيپ اقدام به جمع آوري متكديان سطح شهر مي كند. با اين اوصاف حقوقدانان موضوع تكدي گري را يك پديده اجتماعي مي دانند كه در قانون به عنوان جرم از آن ياد شده و برابر ماده هاي جزايي 712 و 713 قانون مجازات اسلامي براي اين افراد محكوميت از يك تا سه ماه و از سه ماه تا سه سال و استرداد كليه اموال تعيين شده است. در اين ميان رييس دادگستري ملاير نيز تكدي گري را بر اساس قانون جرم مي داند و مي گويد: بر اساس ماده 712 قانون مجازات اسلامي، هر كس تكدي گري يا كلاشي را شغل خود اختصاص دهد و معلوم گردد كه از اين طريق امرار معاش مي كند و يا اينكه فردي در جامعه ولگردي مي كند، مجازات حبس از يك تا سه ماه براي او در نظر گرفته و هم چنين ماده ياد شده مقرر كرده اموالي كه فرد از راه تكدي گري بدست آورده به نفع قانون مصادره مي شود. مهدي احمدي تجويد در ادامه مي افزايد: بر اساس قانون وصول برخي از قرامت هاي دولت و مصرف آن در موارد معين، مجازات هاي حبس زير سه ماه، اجبارا بايد به جريمه نقدي تبديل شود، بنابراين در حال حاضر، مجازات قانوني افرادي كه متكدي هستند و يا ولگردي مي كنند، جزاي نقدي آنان زير يكصد هزار تومان است. وي بيان مي دارد: مقرر شده كه اموال مصادره شده از اين افراد، اگر توسط شهرداري اخذ شود به حساب كميته امداد و بهزيستي واريز و اگر از طريق مراجع قضايي اموال آنها مصادره شود به حساب دولت واريز گردد. احمدي تجويد اعلام مي دارد: كه در سال گذشته با اقدامات صورت گرفته، بيش از 18 متكدي غير بومي طي هشت فقره پرونده قضايي مجازات شده اند. رييس بهزيستي ملاير نيز مي گويد: بيشتر متكديان بومي كه انگشت شمار هستند و در سطح شهر اقدام به گدايي مي كنند، زير پوشش اين نهاد هستند اما به گفته خود آنها، به دليل نيازهاي مالي دنبال تكدي گري مي روند و با توجه به اينكه بعد از دستگيري، از آنها تعهد گرفته مي شود، باز هم به دلايل مختلفي چون خريد و فروش مواد مخدر و يا غيره اقدام به اين كار مي كنند. حميدرضا فارسي ادامه مي دهد: سال گذشته بيش از 89 متكدي جمع آوري شد كه شش مورد بومي بودند و تحويل بهزيستي شدند و 28 مورد متكدي غير بومي و مربوط به استان هايي چون ايلام و سيستان و بلوچستان بودند كه به صورت مهاجر وارد شهرستان ملاير شدند. وي در خصوص آمار متكديان سال 90 هم مي گويد: از ابتداي سال تا كنون 24 متكدي جمع آوري شده كه از اين تعداد، هشت نفر بومي شهرستان و مابقي غير بومي هستند. حال اين سوال مطرح است كه با توجه به آمار موجود و اقدامات انجام شده، چرا تكدي گري همچنان به قوت خود باقيست و با بررسي گزارش ها و سوابق موجود، چرا هيچ كدام از تدابير اتخاذ شده كارساز و راهگشا نيست! 7528/551
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]