واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
گنجينه ناشناخته اى داريم على شيرين سرزمين نور، تاريخ و جغرافيايى به شكوه عشق و حماسه مردمى است كه دل و قلب خود را از عشق معبود آكنده و روح وجان خود را به معشوق هديه كردند. سرزمين نور قطعه اى از بهشت است كه رهروان كوى دوست را همواره به سوى خود فرا مى خواند، ياران سفر كرده در اين سرزمين حضور عينى دارند وروح شان بر ما ناظر و حاضر و ياران بازمانده از سفر نيز احساس دلتنگى مى كنند چرا كه گمشده خود را در آنجا جا گذاشته اند! نوجوانان و جوانانى هم كه به عشق مشاهده حماسه ها و سرفرازى هاى فرزندان ايران پاى در اين سرزمين ها مى گذارند آنچنان احساسات و ذوق شان گل مى كند كه آثار قلمى، ادبى و هنرى آنها حتى قابل رقابت با جشنواره هاى مطرح است. در چند سال گذشته جشنواره ادبى هنرى ره آورد سرزمين نور بسترى براى رقابت اين آثار و معرفى برترين ها بوده است. برگزارى شش دوره جشنواره، خود سابقه و تجربه اى گرانسنگ براى نهادى چون بسيج است تا هويت و اصالت فرهنگ خود را به اثبات برساند. دكتر حسين جعفرى، دبيرى هفتمين جشنواره ره آورد نور را برعهده گرفته است. درگفت وگويى كه فرا رو داريد به ارزيابى اين جشنواره و تاثيرات آن بر فضاى ادبى و فرهنگى كشور پرداخته ايم. جعفرى تلاش كرده است تا انتقادهاى مطرح درباره نحوه برگزارى اين جشنواره راكه يكى از مطرح ترين برنامه هاى فرهنگى نهاد شكوهمند بسيج است پاسخ بدهد. نگاهتان به اين جشنواره چگونه است، از سر تكليف آمده ايد يا احساس عشق و علاقه!؟ اين جشنواره در واقع با هدف پاسداشت ارزش هاى يك مقطع باشكوه و پرافتخار از تاريخ ايران و انقلاب اسلامى برگزار مى شود. دبيرى آن را توفيقى مى دانم براى خودم و انگيزه ام همانند حضور در جبهه همگامى و همراهى و همدلى با آرمان هاى شهيدان و رزمندگان است. احساس مى كنم حضورم در اين جشنواره كمكى به نهادينه شدن ارزش هاى دوران دفاع مقدس در جامعه و پاسداشت آن و پهن كردن سفره آن در ميان جوانان است، درواقع حضور در اين ميدان وظيفه اى بود كه به عنوان سربازى كوچك آن را پذيرفته و وارد ميدان شدم. ما از مفاهيم و معانى اى سخن مى گوييم كه مخاطبان جوان ما اصلاً آن را نديده، درك نكرده و برايشان ملموس نيست. به نظر شما چه بايد كرد تا اين فضا برايشان قابل لمس و شهود باشد؟ با اينكه بيش از ۱۳۵۰ سال از حادثه عاشورا گذشته اما هم اكنون ميليون ها عاشق و دلبسته دارد. كسانى كه آن فضا را نديده اند، عاشورا را لمس نكرده اند اما هر ساله در آيين هاى باشكوهى به تجليل و تكريم حماسه آفرينان حسينى مى پردازند ضمن اينكه مفاهيم عاشورايى در بسيارى از عرصه هاى فرهنگى، ادبى و هنرى ملموس و مشهود است. اگر با اين نگاه به موضوع بنگريم بهترين بستر براى تبيين و توسعه فرهنگ و مولفه هاى دفاع مقدس و ارزش هاى آن است. چگونه مى توان ابعاد و گستره تاثير پذيرى و تاثيرگذارى اين جشنواره را گسترش داد و تمامى نگاه ها را به آن جلب كرد. يا به تعبيرى چرا تاكنون متولى برگزارى آن خاص بوده و سعى نشده مشاركت ساير دستگاه ها هم جلب شود؟ هنگامى كه به يك موضوع ملى نگاهى محدود و محقر داشته باشيم يا تمامى بخش ها براى نهادينه سازى اين فرهنگ همراهى و همكارى نكنند، نمى توانيم به قله ها و اوج ها برسيم. با شماهم عقيده ام كه اين تغيير نگاه بايد صورت بگيرد. اين جشنواره ملى است و متولى آن تنها بسيج و سپاه و نيروهاى مسلح نيست بلكه تمامى سازمان ها هستند. نگاه به اين جشنواره بايد مثل رويكردها به جشنواره فيلم يا تئاتر فجر باشد. بايد ملى فكر كرد و ملى هم اجرا كرد. لذا اين رويكرد مشاركت و همفكرى تمامى نهادها از سياستگذارى تا اجرا را مى طلبد. توجه ساير نهادها و دستگاه ها را به مقوله دفاع مقدس چگونه ارزيابى مى كنيد و حضورشان را در اين جشنواره چگونه مى بينيد؟ به نظر من فراگيرى يك جشنواره به وجود اسپانسرهاى مختلف نيست اما چرا ما مدعى نباشيم كه نهادهاى فرهنگى و هنرى از اين موضوع غفلت كرده اند اگر ما سراغ آنها نرفته ايم آنها چرا از وظيفه ملى، دينى و ميهنى خود غفلت كرده اند. قبول دارم سطح جوايز بايد بالاتر برود، اسپانسر هم مى خواهيم! اما نبايد سوال كنيم چرا براى برگزارى يك جشنواره همواره نيروى مقاومت بسيج اين بار را به دوش كشيده و سازمان هاى محدودى به عنوان همراه و هميار وارد عرصه شده اند! براى فراگير شدن مخاطبان چه تغييراتى را امسال در جشنواره شاهد خواهيم بود؟ امسال تلاش شده تا مخاطبان فراگير و رشته ها بيشتر شوند و علاوه بر رشته هاى شعر، خاطره، عكس، فيلم، متن ادبى، وبلاگ و داستان كوتاه، دو رشته فيلم و عكس موبايل هم افزوده شده اند. چرا كه نگاه ارزشى به يك موضوع از طريق دوربين موبايل هم قابليت انتشاردارد. اين جشنواره به عنوان جشنواره اى غنى مى تواند بسيارى از عرصه ها و افراد اعم از هنرمندان و نويسندگان را تغذيه كند تا با تكيه بر آن آثار حرفه اى خلق كنند. درواقع ما گنجينه اى داريم كه خوب معرفى نشده و خوب در اختيار رسانه ها قرار نگرفته است رسانه ها بهتر از وضعيت امروز مى توانستند آن را به جامعه معرفى كنند. من اعتقاد دارم در موضوع جشنواره در جامعه هيچ گاه دافعه وجود نداشته و براى همه افراد با هر نگرشى هر گاه تقاضايى شده پاسخگو بوده ايم. سياست ما دراز كردن دست يارى به سوى همه دستگاه ها است، و انتظارمان كمك مالى نيست. مكاتباتمان را در اين ارتباط شروع كرده ايم. ستاد منحصر به بسيج نيست و انتظار داريم دعوت ما ازسوى دستگاه هاى ديگر پاسخ داده شود. جشنواره ره آورد نور تا چه حد تلاش كرده به معيارها و شاخص هاى حرفه اى نزديك شود؟ اين جشنواره به تدريج به سمت تخصصى شدن پيش مى رود. حضور آقاى مير هاشمى به عنوان داور بخش عكس در اين دوره تنها به داورى خلاصه نشده، ازوجود ايشان در عرصه آموزش هم بهره بردارى خواهد شد و ديگران هم همينطور. آيا به مخاطبان و شركت كنندگان هم نگاهى حرفه اى داريد و براى حرفه اى شدن آنها برنامه اى داريد؟ البته شركت كنندگان ما حتماً اگر عكس گرفته اند، يا شعر گفته اند نخواسته اند شاعر يا عكاس يا نويسنده حرفه اى بشوند ممكن است بعدها اگر ادامه دهند حرفه اى بشوند. سعى مان اين است كه در عرصه آموزشى با استفاده از فضاى مجازى تا آنجايى كه فرد بخواهد با او ارتباط داشته باشيم و آموزش بدهيم. افرادى كه برگزيده مى شوند مى توانند در كارگاه هاى آموزشى ما به طور حضورى شركت كنند يا از طريق مجازى در كارگاه هاى ما شركت كنند. سال قبل در مراسم اختتاميه يك نويسنده و شاعر هم حضور نداشت، امسال براى حضور آنها و بهره بردارى از نظراتشان برنامه اى داريد؟ در جشنواره امسال نويسندگان و شاعران حرفه اى هم حضور خواهند داشت ضمن اينكه نويسندگان و شاعران جوان هم حضور دارند. قطع به يقين فضا براى حضور نويسندگان و شاعران حرفه اى در دوره هاى قبل هم فراهم بوده است. آثارى كه فرستاده مى شود ممكن است حرفه اى نباشد ولى مى تواند به عنوان پيش زمينه اى براى خلق آثار حرفه اى ديگر به كار آيند، البته ممكن است اگر آن عكاس و نويسنده ادامه دهد حرفه اى و سرآمد هم شود. ما امسال مى خواهيم به سمت ديگر حركت كنيم و سى دى هايى تهيه كنيم كه تكثير آن اصلاً غير مجاز نباشد. همچنين آثار توليدى و عكس هاى جشنواره به طور فراوان در اينترنت از طريق موتورهاى جست وجوگر قابل دسترس باشد. براى جذب آثار و حضور گسترده تر نسل جوان به ويژه كسانى كه به سفر راهيان نور نرفته ا ند چه خواهيد كرد؟ ما بايد به سمتى برويم كه فضا و عرصه تنها منحصر به كسانى كه به سفر راهيان نور رفته اند نباشد و افراد به ويژه نسل جوان از داخل شهرها هم بتوانند ارتباط برقرار كنند و هم بتوانند اثر بدهند. اگر وبلاگ نويسى، پستى را به دفاع مقدس اختصاص داده او هم بتواند در اين جشنواره شركت كند. كيفيت آثار شركت كنندگان را با توجه به اينكه غالب آنها به جبهه نرفته اند چگونه مى بينيد؟ اكثر شركت كنندگان ما در جبهه حضور نداشته اند ولى وقتى به جبهه مى روند و از مناطق عملياتى ديدن مى كنند آثارى خلق مى كنند كه نگاه ارزشى دارد، هوايى تازه از آن متصاعد مى شود، پنجره تازه اى را باز مى كند و در واقع از قاب دوربين يا قلم خود با نگاهى تازه به اين مقوله نگريسته اند. البته ممكن است حرفه اى نباشد اما نگاهى جديد و دريچه اى تازه است. براى شكوفايى استعدادهاى هنرى و ادبى اى كه در اين جشنواره شركت مى كنند چه برنامه اى داريد؟ قطعاً نبايد استعدادها را رها كرد و برگزارى آموزش ها مى تواند از اين چهره ها در سال هاى آتى نويسنده اى حرفه اى تربيت و به جامعه عرضه كند. البته كارگاه هاى آموزشى مى تواند به شكل غير حضورى هم برگزار شود. ما آموزش هاى مجازى را از امسال داير خواهيم كرد. امسال كل آثار جمع آورى و در قالب CD به همه شركت كنندگان عرضه خواهد شد. علاوه بر اين بانك اطلاعاتى را تشكيل خواهيم دادو با همه شركت كنندگان ارتباط مستمر خواهيم داشت. عرضه آثار برگزيده به مخاطبان و علاقه مندان به توليدات ادبى هنرى جشنواره چگونه خواهد بود؟ در بخش عرضه آثار امسال توجهى ويژه به بخش توليد كتاب خواهيم داشت و با حمايت وزارت ارشاد و آموزش و پرورش در شمارگان بالا بدون چشمداشت مادى عرضه خواهيم كرد. همچنين CD مولتى مديا از آثار جشنواره در اختيار تمامى علاقه مندان و اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت و نكته بعد بهره گيرى از فضاى مجازى براى ارائه آثار برگزيده به مخاطبان است. تاكنون پس از برگزارى ۶ دوره جشنواره چه تعداد آثار اعم از خاطره، شعر، عكس و داستان در دبيرخانه جشنواره گرد آورى شده است؟ آثار رسيده به طور كامل جمع آورى نشده اما بيش از ۳ هزار خاطره، ۳۵۰۰ متن ادبى، بيش از ۱۰ هزار عكس، بيش از ۵ هزار شعر و نزديك به ۵۰۰ مقاله به دبيرخانه رسيده و هم اكنون در حال جمع آورى و مستند سازى آثار هستيم. البته در بخش وبلاگ تعداد آثار محدودتر است، اين محدوديت براى بخش فيلم و فيلمنامه هم وجود دارد با توجه به اينكه از ابتدا در جشنواره وجود نداشته است. و سخن پايانى... افراد مسوول در دستگاه هاى فرهنگى از خود اين سوال را بپرسند كه براى حفظ و ماندگارى آثار و ارزش هاى دفاع مقدس چه كرده اند؟ و آيا پاسخى براى نسل هاى بعدى خواهند داشت و اينكه اين جشنواره پاسخ مناسب و خوبى است، براى نسل هاى آتى! پس بسم الله. /1001/ منتظر اخبار ، انتقاد و پیشنهاد های شما هستیم :
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 356]