تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803171726




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جوابيه سازمان فرهنگ و ارتباطات و پاسخ رجانيوز:جذابيت تشيع از تصوف كمتر است؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جوابيه سازمان فرهنگ و ارتباطات و پاسخ رجانيوز:جذابيت تشيع از تصوف كمتر است؟
در سايت سازمان نيز آنچه به عنوان بخش عرفان است، نه تنها مربوط به معارف بزرگاني همچون امام وعلامه طباطبائي رحمهما الله نيست بلكه انحرافات اقطابي از صوفيه همچون جواد نوربخش كرماني قطب فراري و تحت تعقيب فرقه نعمت الله مونس عليشاهي است.
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در واكنش به انتشار خبر "ترويج تصوف در همايش سازمان فرهنگ و ارتباطات" جوابيه اي ارسال كرده است كه اين جوابيه به همراه پاسخ رجانيوز در ادامه آمده است.

به گزارش رجانيوز، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در اين جوابيه خاطرنشان ساخته است:

از مهم ترين اهداف و مأموريت هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، احياء و گسترش تفكر و معارف اسلامي، ترويج معارف انسان ساز اهل بيت(ع) و انديشه هاي روشنگر و بلند حضرت امام خميني(ره) و خلف صالح او مقام معظم رهبري است.

بدون شك سياست گذاري، برنامه ريزي وانجام فعاليت هاي كارآمد و مؤثر براي دست يابي به اهداف ياد شده، مستلزم مطالعه، بررسي و شناخت شيوه هاي مطلوب معرفي علوم، معارف، فرهنگ و تمدن اسلامي از يك سو و آگاهي و شناخت اديان، فرق، فرهنگ ملل و جريان هاي فكري و فرهنگي جوامع مختلف و تعامل سازنده با آنان از سوي ديگر است. اين مهم در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي برعهده مركز مطالعات فرهنگي- بين المللي نهاده شده است تا با همكاري و همراهي صاحب نظران، محققان و كارشناسان مسائل فرهنگي- بين المللي با انجام مطالعات و تحقيقات و برگزاري نشست هاي علمي مأموريت فوق را به انجام رساند.

با استقرار مديريت جديد سازمان در چند ماه گذشته و تأكيد رئيس جديد سازمان براي انجام مطالعات كاربردي و بهره گيري از نظرات علمي و پيشنهادات و توصيه هاي سياستي صاحب نظران و كارشناسان داخل و خارج از كشور براي ارائه راهكارهاي عملي مؤثر و مفيد در فعاليت هاي فرهنگي خارج از كشور، مركز مطالعات سازمان در سه ماه گذشته اقدام به نشست هاي علمي متعددي نمود كه از جمله آنها مي توان موارد زير را برشمرد:

1- نشست علمي "اسلام هراسي در غرب"

2- نشست علمي "روابط فرهنگي ايران و چين با رويكردها و راهكارها"

3- نشست علمي "روابط فرهنگي ايران و آفريقا؛ با رويكردها و راهكارها"

4- نشست علمي "جايگاه عرفان و تصوف در فعاليت هاي فرهنگي در خارج با تأكيد بر عرفان امام خميني(ره)"

مهم ترين هدف از برگزاري اين نشست ها، مطالعه و بررسي همه جانبه موضوعات فوق الذكر و دستيابي به توصيه هاي سياستي و راهكارهاي عملي براي بهره گيري در فرآيند برنامه ريزي سازمان در داخل و خارج از كشور مي باشد و موضوعات اين نشست ها نيز براساس نيازها و اولويت هاي رايزني هاي فرهنگي در خارج از كشور تعيين مي گردد.

آخرين نشست نيز كه در ايام ارتحال رهبر كبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(ره) برگزار گرديد از قاعده مستثني نبوده است. كسي كه كمترين آشنايي با مقوله فرهنگ بين المللي داشته باشد به خوبي مي داند كه موضوع عرفان و تصوف هم به لحاظ تاريخي و هم به لحاظ سياسي، فرهنگي و اجتماعي از اهميت فراواني در عرصه فعاليت هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج برخوردار است.

به لحاظ تاريخي گسترش دين مبين اسلام و فرهنگ و معارف عاليه اهل بيت(ع) از دورترين مناطق مشرق اسلامي در اندونزي و مالزي تا اقصي نقاط مغرب اسلامي در مراكش و تونس امروزي تا حد زيادي مرهون تلاش ها و مجاهدات كساني كه بسياري از آنان از عارفان و سالكان طريق هدايت و اولياء الهي بوده اند كه با انتساب خود به پيامبر رحمت و خاندان بزرگوارش حب به اهل بيت(ع) را در جاي جاي عالم اسلامي گسترده اند.

همه كساني كه در حوزه هاي گوناگون فرهنگ و تمدن اسلامي در مناطق مختلف جهان مطالعه اي هر چند گذرا داشته اند، به خوبي مي دانند كه امروز جمعيت هاي بزرگي از مسلمانان در نقاط مختلف جهان زندگي مي كنند كه خود را پيرو طريقت هاي مختلف عرفاني و تصوفي مي دانند و از عاشقان دلباخته مكتب اهل بيت(ع) هستند و به همين دليل است كه رهبر فرزانه و حكيم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي گروهي از آنان را كه موسوم به علويان هستند، به درستي ايتام آل محمد(ص) ناميده اند.

به لحاظ اجتماعي وجوه تمايز آشكاري بين گروه هاي صوفي در ايران و پيروان طريقت هاي عرفاني و تصوفي در بسياري از كشورهاي ديگر وجود دارد. در اكثر كشورها اين طريقت نه تنها گوشه نشين و منفعل نيستند بلكه مصداق درستي از گفته استاد شهيد مرتضي مطهري هستند و در قالب نهادها، جمعيت ها و مراكز فعال عمل مي كنند و با نفود زيادي كه در بين مردم دارند در مسائل سياسي و اجتماعي كشورشان نقش مؤثري ايفا مي كنند و حتي در برخي كشورها در مقابل كفار و ملحدان دست به مبارزات مسلحانه زده اند.

البته مسلم است كه در آموزه ها، رفتار و اعمال برخي طريقت هاي تصوفي در خارج نيز خطاها و انحرافاتي وجود دارد كه از قضا يكي از اهداف سمينار برگزار شده مطالعه و بررسي كارشناسانه و شناخت اين انحرافات و يافتن راهكارهاي مناسب براي اين خطاها و تلاش براي هدايت پيروان اين طريقت ها به سرچشمه روشن معارف و آموزه هاي مكتب اهل البيت(ع) بوده است و عشق و محبت زائدالوصف آنان به خاندان پيامبراكرم(ص) از يك سو و مخالفت شديد آنها با فرقه هاي ضاله سلفي و وهابي از سوي ديگر فرصت مناسبي را براي تحقق اين هدف فراهم آورده است.

هيچ يك از سخنرانان سمينار ادعا نكرده اند كه تنها راه تبليغ فرهنگ و انديشه هدايت بخش اسلامي پرداختن به موضوع عرفان و تصوف است اما كساني كه اطلاع درستي از فرهنگ و مسائل فرهنگي در خارج از كشور دارند، از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه موظف به فعاليت هاي فرهنگي در خارج و بهره گيري از ظرفيت هاي موجود براي تبليغ ارزش هاي اسلامي وايراني است، توقع دارند كه از خيل عظيمي از پيروان طريقت هاي عرفان و تصوف اسلامي كه افتخار خود را انتساب به اميرالمؤمنين(ع) و فرزندان پاك آن حضرت مي دانند و بسياري از آنان با زبان و ادبيات فارسي آشنايند و از علاقمندان به ايران اسلامي هستند، غفلت نكند و يا لااقل از برگزاري يك شنست علمي براي مطالعه و بررسي احوال آنان دريغ ننمايد!

كساني كه در خارج از كشور حضور فرهنگي داشته اند به خوبي آگاهند كه نمايندگان فرهنگي كشورمان عاشقانه در پي آنند تا همه افراد و گروه هايي را كه كمترين اشتراك و مشابهتي با فرهنگ اسلامي و ايراني دارند، به سوي خود جذب كنند و آنان را با معارف و انديشه اسلامي و مباني انقلاب اسلامي بيشتر مأنوس نمايند.

مركز مطالعات نام امام(ع) را به گزاف به نام برنامه خود اضافه نكرده بود. بلكه ما معتقديم انديشه هاي بلند امام داراي ابعاد و زواياي گوناگوني است كه عرفان يكي از آنهاست. كتاب هاي عرفاني و ديوان اشعار ايشان كمترين شائبه اي را باقي نمي گذارد كه ايشان به مفاهيم عرفاني توجه خاص داشته اند. براين اساس طبق هماهنگي هايي كه به عمل آمده بود، قرار بود اولين سخنران نشست حجت الاسلام و المسلمين جناب آقاي دكتر شيخ الاسلامي رئيس دانشكده ادبيات تهران باشد و به تفصيل درباره انديشه هاي عرفاني امام(ره) سخن بگويد كه متأسفانه تنها چند روز پيش از برگزاري برنامه نامبرده به دنبال يك دعوت رسمي عازم مكه مكرمه شدند. با اين حال رئيس محترم سازمان، معاون پژوهيشي و آموزشي و رئيس مركز مطالعات فرهنگي و استادان و سخنرانان همايش هر يك به نوبه خود اشاراتي به انديشه هاي عرفاني حضرت امام(ره) و تأثيرات آن در خارج از كشور داشتند. همچنين كتاب "نامه هاي عرفاني امام(ره)" يكي از دو كتابي بود كه در 208 صفحه در نشست توزيع شد و مورد استقبال گرم حاضران قرار گرفت و بي اطلاعي نويسنده محترم مطالب آن سايت از اين امر شايد نشان از عدم حضور ايشان در نشست باشد.

به طور قطع رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه سابقه درخشان و طولاني در عرصه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران دارند و به قول نويسنده محترم سمت مشاورت رئيس جمهور محترم اسلامي را نيز دارا مي باشند، بيشتر از فردي كه مطلبي را بدون نام و نشان منتشر كرده اند از ديدگاه هاي رئيس محترم جمهور اطلاع دارند و به آن پايبند مي باشند.

در پايان مركز مطالعات فرهنگي- بين المللي سازمان اميد آن دارد كه با استعانت از خداوند بزرگ بتواند با استمرار از نشست هاي علمي گوناگون در موضوعات مربوط به فعاليت هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور گامي استوار و مفيد براي كارآمدي و بهينه سازي برنامه هاي فرهنگي سازمان در خارج از كشور بردارند.

پاسخ رجانيوز:

علي رغم آنكه جوابيه سازمان فرهنگ و ارتباطات درخصوص نكات كليدي خبر رجانيوز ساكت است و ترجيح داده از كنار حمله به تعطيلي خانقاه ضرار شريعت و دعوت از تئوريسين قطب فرقه گنابادي براي سخنراني در اين همايش بدون پاسخ بگذرد، نكات زير جهت تنوير موضوع قابل توجه است:

1- در اين جوابيه سازمان فرهنگ و ارتباطات آمده است كسي كه كمترين آشنايي با مقوله فرهنگ بين المللي داشته باشد، به خوبي مي داند كه موضوع عرفان و تصوف هم به لحاظ تاريخي و هم به لحاظ سياسي، فرهنگي و اجتماعي از اهميت فراواني در عرصه فعاليت هاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج برخوردار است.

در حاليكه اشكال مهم به اين ادعا اين است كه در هيچ يك از مباني ديني اصيل، نه تنها تصوف مورد تشويق قرار نگرفته است بلكه هميشه مورد ذم ائمه شيعه وبزرگان ديني بوده است.

ضمن اينكه مقوله عرفان از مقوله تصوف جدا مي باشد. عرفان شيعي هميشه در اين سياست ها مورد غفلت قرار گرفته وآنچه تبليغ مي شود، آموزه ها وشخصيت هايي از متصوفه هستند كه عقايد آنها به راحتي قابل نقد است.

مؤسس تصوف، عثمان بن شريك كوفي است كه امام صادق عليه السلام در مورد وي مي فرمايند "انه كان فاسد العقيده جدا وهوالذي ابتدع مذهبا يقال له التصوف وجعله مفرا لعقيدته الخبيثه"، يعني همانا ابوهاشم انسان فاسد العقيده اي است و اوست كه مذهبي را بدعت نهاد كه تصوف ناميده مي شود و آن را محل فراري براي عقيده خبيث خود قرار داد. (اثني عشريه،شيخ حر عاملي ص 22)

در همين زمينه امام(ره) وعلامه طباطبائي دو عارف بزرگ قرن معاصر ضمن دفاع از عرفان و عارف به صوفي حمله نموده اند و اين رويه در تاريخ تشيع وتاريخ ائمه شيعه به خوبي نمايان است.

حال چگونه سازمان فرهنگ و ارتباطات، ترويج تصوف را در دستور كار خود قرار داده است و چه محمل شرعي براي هزينه بيت المال مسلمين در اين زمينه وجود دارد، خدا مي داند.

2- در بخش ديگري از اين جوابيه افزوده شده است به لحاظ تاريخي گسترش دين مبين اسلام و فرهنگ و معارف عاليه اهل بيت(ع) از دورترين مناطق مشرق اسلامي در اندونزي و مالزي تا اقصي نقاط مغرب اسلامي در مراكش و تونس امروزي تا حد زيادي مرهون تلاش ها و مجاهدات كساني كه بسياري از آنان از عارفان و سالكان طريق هدايت و اولياء الهي بوده اند كه با انتساب خود به پيامبر رحمت و خاندان بزرگوارش حب به اهل بيت(ع) را در جاي جاي عالم اسلامي گسترده اند.

در حاليكه اين ادعا به شدت مورد ترديد است. اگر اين ادعا را دليل حقانيت اين گروه بدانيم، كشورگشايي هاي برخي پادشاهان غيرشيعي را نيز بايد كمك به اسلام وتشيع دانست و در دستور كار سازمان محترم براي همه اين پادشاهان مراسم تجليل برگزار كرد چون كساني همچون حاكمان عثماني، نادر قلي افشار و... در گسترش اسلام به نقاط مختلف عالم نقش مهمي ايفا كرده اند. همچنين در ادامه اين توجيه، كشورگشايي خليفه دوم، دليل حقانيت او خواهد بود. اين در حاليست كه غصب ولايت اميرالمؤمنين و ناحق بودن اين خلفا جزء مسلمات و بديهيات شيعه است.

3- اين جوابيه همچنين مي افزايد: همه كساني كه در حوزه هاي گوناگون فرهنگ و تمدن اسلامي در مناطق مختلف جهان مطالعه اي هر چند گذرا داشته اند، به خوبي مي دانند كه امروز جمعيت هاي بزرگي از مسلمانان در نقاط مختلف جهان زندگي مي كنند كه خود را پيرو طريقت هاي مختلف عرفاني و تصوفي مي دانند و از عاشقان دلباخته مكتب اهل بيت(ع) هستند و به همين دليل است كه رهبر فرزانه و حكيم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي گروهي از آنان را كه موسوم به علويان هستند، به درستي ايتام آل محمد(ص) ناميده اند.

جاي تعجب است كه جوابيه نويس سازمان فرهنگ و ارتباطات هنوز تفاوت ميان صوفيان و علويان را نمي داند.

اين در حاليست كه مقصود رهبر انقلاب گروههاي علوي موسوم به اهل حق هستند كه اصالتاً با صوفيه تفاوت دارند و در تقسيم بندي كارشناسان فرق جزء متصوفه قرار نمي گيرند وتاريخ تشكيل آنها به قرون 6 و7 بر مي گردد، در حاليكه تصوف در قرن دوم هجري تشكيل شد.

وقتي هنوز كارشناسان آن سازمان اين تفاوت مهم را تشخيص نمي دهند، چطور براي دنياي اسلام برنامه ريزي مي كنند.

4- در ادامه جوابيه سازمان فرهنگ و ارتباطات آمده است كساني كه در خارج از كشور حضور فرهنگي داشته اند، به خوبي آگاهند كه نمايندگان فرهنگي كشورمان عاشقانه در پي آنند تا همه افراد و گروه هايي را كه كمترين اشتراك و مشابهتي با فرهنگ اسلامي و ايراني دارند، به سوي خود جذب كنند و آنان را با معارف و انديشه اسلامي و مباني انقلاب اسلامي بيشتر مأنوس نمايند.

سازمان محترم در اين سالها براي جذب شيعيان در نقاط مختلف دنيا چه كار مهمي انجام داده است؟ آيا تشيع جذابيتي ندارد كه تصوف را بايد ترويج نمود تا سدي براي مقابله با كفر و الحاد باشد؟ در كجاي معارف ديني ما ترويج باطل در دستور كار ائمه قرار داشته است؟

آيا برگزاري مجالس رقص سماع توسط برخي رايزني هاي فرهنگي جمهوري اسلامي در سالهاي گذشته ترويج شعائر اهل بيت ومباني تشيع واسلام ناب است؟

اين ادعاها در حالي بيان مي شود كه در سايت سازمان نيز آنچه به عنوان بخش عرفان است، نه تنها مربوط به معارف بزرگاني همچون امام وعلامه طباطبائي رحمهما الله نيست بلكه انحرافات اقطابي از صوفيه همچون جواد نوربخش كرماني قطب فراري و تحت تعقيب فرقه نعمت الله مونس عليشاهي است و تعاليمي كه در بخش عرفان سايت مطرح شده است، مباني و معارف صوفيه است نه شيعه.

5- در اين جوابيه با اشاره به حكم مشاورت رئيس جمهور رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات تأكيد شده كه بر اين مبنا رئيس اين سازمان پايبندي بيشتري از نگارنده خبر رجانيوز دارد و احتمالاً بر همين مبنا هيچ كس نبايد در حوزه مسائل فكري خدشه اي بر اين سازمان وارد كند چون رئيس سازمان مشاور رئيس جمهور است و هرچه در اين سازمان انجام مي شود، با اطلاع كامل رئيس و هماهنگي با رئيس جمهور است.

در قسمتي از سايت مذكور از مخالفين ائمه همچون حسن بصري تجليل شده وبزرگان زهد اسلامي را خلفاي راشدين وحسن بصري معرفي نموده است.

در بخش ديگري به نقش خانقاه در گسترش تصوف اشاره شده است و مطلب فراواني در تأييد آن نوشته شده است. اين در حاليست كه خانقاه نه تنها جايگاهي در اسلام ندارد بلكه رهبر انقلاب وساير بزگان حضور در خانقاه هاي دراويش را جايز نمي دانند.

اين البته مغلطه آشكاري است كه جوابيه نويس سازمان فرهنگ و ارتباطات براي ساكت كردن منتقدين بكار گرفته و دور از شأن رئيس محترم سازمان مي باشد و احتمالاً وي هيچگاه چنين ادعايي نداشته است امام محض اطلاع جوابيه نويس محترم، حتي اگر اين سلسله مراتب محفوظ باشد -كه نيست و رئيس جمهور محترم و مشاور ايشان حتماً معتقد به تفكر شيعي ناب و احتراز از دغل بازي به نام دين و صوفي گري مي باشند-، ملاك امر به معروف و نهي از منكر و تشخيص معروف و منكر، قرآن كريم، سنت پيامبر و قول، فعل و تقرير معصومين عليهم السلام است، نه چيز ديگري.

به هر حال، اميدواريم سازمان محترم تحت مديريت جديد با بازخواني علمي مباني شيعه وعرفان ناب شيعي بتواند جذابيت هاي تشيع وعارفان شيعي را مطرح نمايد نه اينكه از شدت فقر مطالعاتي تحت تأثير تبليغات صوفيه به ترويج تصوف در دنيا همت گمارد.

متوليان محترم سازمان در مورد روايت هاي ائمه عليهم السلام نيز كه همه صوفيه را مخالف خود مي دانند وطريقه آنها را باطل پاسخي نداده اند.

در پايان به دليل آنكه ترويج اين باطل از سوي سازمان فرهنگ و ارتباطات به امام(ره) منسوب و به بهانه ايام سالگرد ايشان انجام شده است، برخي ديدگاه هاي امام خميني وعلامه طباطبائي در مورد تصوف نقل مي شود:

امام(ره) مي فرمايند:

ازصوفيها صفا نديدم هرگز/ زين طايفه من وفا نديدم هرگز

زين مدعيان كه فاش انالحق گويند/ با خود بيني فنا نديدم هرگز

ودر جاي ديگر با حمله به صوفيان مي گويد:

جناب صدر المتالهين را كه سرآمد اهل توحيد است، زنديق مي خوانيم و از هيچ گونه توهيني در باره او دريغ نمي كنيم. از تمام كتاب هاي آن بزرگوار مختصر ميلي به مسلك تصوف ظاهر نشود - بلكه كتاب كسر اصنام الجاهليه- في الرد علي الصوفيه نوشته- (با اين حال) او را صوفي بحت (محض) مي خوانيم. ( و او را جزو) كسانيكه معلوم الحال هستند و به لسان خدا و رسول خدا، صلي الله عليه و آله، ملعون اند مي گذاريم. كتاب چهل حديث ، حديث ۲۸ ، ص ۴۵۶ ، ناشر موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني چاپ تابستان ۸۰۰

بيچاره اي كه خود را مرشد و هادي خلايق مي داند و در مسند دستگيري و تصوف قرار گرفته از اين دو حالش پست تر و غمزه اش بيشتر است. اصطلاحات اين دو دسته عارف و حكيم را به سرقت برده و سر و صورتي به متاع بازار خود داده و دل بندگان خدا را از حق منصرف و مجذوب به خود نموده و آن بيچاره صاف و بي آلايش را به علما و ساير مردم بد بين نموده براي رواج بازار خود فهميده و نافهميده پاره اي از اصطلاحات جاذب مثل محبوب عليشاه ومجذوب عليشاه را به خورد عوام بيچاره داده گمان كرده به لفظ حال جذبه و حب دست ميدهداي طالب دنيا و اي دزد مفاهيم اين كار تو هم اينقدر كبر و افتخار ندارد.۴۰ حديث باب كبر حديث چهارم

علامه طباطبايي نيز در وصف اين فرقه تأكيد مي كند:

صوفيه براى سير و سلوك، آداب و رسوم خاصى را كه در شريعت وجود نداشت، به وجود آوردند و راه‌هاى جديدى را پيوسته به آن افزوده و شرع را كنار گذاشتند. تا اينكه به جايى رسيدند كه شريعت را در يك طرف ديگر قرار دادند و كارشان به جايى رسيد كه در محرمات غوطه‌ور شدند و و اجبات را ترك كردند و در آخر منتهى به تكدى و استعمال بنگ و افيون شدند كه اين حالت، آخرين حالت تصوف است كه مقام فنا ناميده مى‌شود. (محمدحسين طباطبايي، تفسيرالميزان، ج5، ص 282، قم‌:‌انتشارات موسسه نشر اسلامي، بى‌تا)

و در جاي ديگري مي فرمايند:

اما آن دسته ديگر فلاسفه كه متصوفه از آنهايند، بخاطر اشتغالشان به تفكر و سير در باطن خلقت و اعتنايشان به آيات انفسى و بى توجهيشان بعالم ظاهر و آيات آفاقى، بطور كلى باب تنزيل يعنى ظاهر قرآن را رها نموده، تنها به تأويل آن پرداختند و اين باعث شد كه مردم در تأويل آيات قرآنى، جرأت يافته، ديگر مرز و حدى براى آن نشناسند و هر كس هر چه دلش خواست بگويد و مطالب شعرى كه جز در عالم خيال موطنى ندارد، بر هم بافته آيات قرآنى را با آن معنا كنند و خلاصه به هر چيزى بر هر چيزى استدلال كنند و اين جنايت خود را به آنجا بكشانند كه آيات قرآنى را با حساب جمل و باصطلاح بازتر و بيشتر و حروف نورانى و ظلمانى تفسير كنند، حروفى را نورانى و حروفى ديگر را ظلمانى نام گذاشته، حروف هر كلمه از آيات را به اين دو قسم حروف تقسيم نموده، آنچه از احكام كه خودشان براى اين دو قسم حروف تراشيده اند، بر آن كلمه و آن آيه مترتب سازند. و پر واضح است كه قرآن كريم نازل نشد كه تنها اين صوفيان خيالباف را هدايت كند. (ترجمه تفسير الميزان جلد 1 صفحه: 12و۱۱)

خبر مرتبط:

به بهانه سالگرد امام(ره): ترويج تصوف در همايش سازمان فرهنگ و ارتباطات
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن