واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: در نشست نقد و بررسي نمايش «قرباني»: سيروس همتي: دوست دارم با تئاتر ديني فكر تماشاگر را به چالش بياندازم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر
نمايش «قرباني» نوشته و كار سيروس همتي به همت كانون ملي منتقدان تئاتر روز گذشته نقد وبررسي شد.
به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيروس همتي در اين نشست گفت: از كودكي با تعزيهخواني آشنا بودم و هميشه از اينكه تئاتر ديني را با روضهخواني اشتباه بگيرم ناراحت ميشوم و دوست دارم با اين نوع از تئاتر فكر تماشاگر را به چالش بياندازم.
در آغاز اين نشست مصطفي محمودي ـ منتقد ـ با ارايهي مقدمهاي از سابقهي نويسندگي سيروس همتي طي سالهاي اخير يادآور شد: دانش تئاتري همتي باعث شده كه طي سالهاي اخير كه در گروه تئاتر ماني به نوعي از تئاتر مذهبي روي آورده ويژگي تخصصي نيز به كارهايش ببخشد.
او سپس با ارايهي نمونههايي از اجراهاي همتي عنوان كرد: او در تجربههاي خود به موضوعات و موقعيتهاي ديني كه كمتر پرداخته شده توجه كرده است.
وي در ادامهي اين جلسه با اشاره به زبان در اجراي قرباني گفت: كارگردان در طول اجرا از چند زبان مختلف استفاده كرده است اما اي كاش استفاده از اين زبانها به شكلي يكدست درميآمد.
بهزاد صديقي ديگر منتقد جلسه نيز در اين زمينه گفت: با وجود اينكه اين زبانهاي مختلف در طول كار در جاي خود استفاده ميشوند، اما در عينحال بايد موقعيتي خلق ميشد تا تفاوت استفاده از اين نوع زبانها را نشان ميداد هرچند كه اين مسئله براي مخاطب عام خيلي فرق نميكند.
او با هشدار به همتي و گروهش دربارهي بهرهگيري از اين تنوع زباني گفت: گروه در لبهي تيغ حركت ميكند؛ زيرا براي مخاطب تخصصي كه با مفهوم سروكار دارد اين مسئلهي تفاوتي ندارد، اما مخاطب عام به وسيلهي تغيير زبان لحظاتي درگير كلام ميشود و ارتباط خود را با كار قطع ميكند.
همتي نيز در پاسخ به اين نكته عنوان كرد: در اين نمايش يك زندگي در جريان است و موقعيتهاي مكاني تعيينگر استفاده از اين زبانها هستند، زيراكه ما به دنبال القاي مفهوم هستيم واگر كسي از ميان مخاطبان با اين زبانها ارتباط برقرار نكرده عنوان كند تا ما اين بخش را حذف كنيم، اما در نهايت تلاش كرديم تا فضاي نمايش را بدون هرگونه پيچيدگي القا كنيم.
بهزاد صديقي هم با اشاره به آثار ديني و نمايشنامهنويسي در اين زمينه روند فعاليتهاي همتي را روبه جلو ارزيابي كرد و افزود: شخصيتپردازي، خلق موقعيت، استفاده از معنا و تكنيكهاي اجرايي در آثار همتي از ويژگيهاي مهم تلقي ميشود. اما همچنان معتقدم كه نمايشنامهي «محال هم ممكن است» يك سر و گردن از ساير كارهاي همتي بالاتر است.
او با يادآوري نمايشنامههايي چون «چاثليق» و «مسافران» تصريح كرد: زبان و جنس ديالوگنويسي در آثار همتي اهميت زيادي دارد و اين آثار ميتواند به دليل تسلط نويسنده بر اصول درامنويسي يك نوع زبانآزمايي شود.
همتي نيز در ادامهي اين جلسه متذكر شد: از اينكه مدام گفته ميشود همتي طي سالهاي اخير به كارهاي مذهبي گرايش پيدا كرده خوشم نميآيد، زيرا من قبل از هرچيز تئاتر كار ميكنم و بعد به مذهبي و دينيبودن آن توجه دارم، البته نبايد فراموش كرد كه به دليل تأكيد مركز هنرهاي نمايشي بر اولويت اجراي عمومي آثار مذهبي ما هم تحتتأثير اين آييننامه قرار گرفتهايم.
او همچنين در پاسخ به توجه بيشتر گروه نسبت به رويكرد انتقادي كه در متن وجود دارد گفت: اگر اين مسئله را پررنگتر ميكردم آنوقت از فضاي كلي نمايش كه همان مفهوم قرباني بود دور ميشدم.
او همچنين در پاسخ به انتقاد تماشاگران و منتقدان نسبت به بازي خودش در كار عنوان كرد: خودم هم دوست نداشتم كه در كار بازي كنم، اما با توجه به اينكه در طول تمرينات بازيگري براي اين نقش پيدا نكردم، مجبور شدم تا خودم ايفاگر اين نقش باشم.
به گزارش ايسنا، در پايان اين جلسهي نقد و بررسي مصطفي محمودي خطاب به مدير تالار محراب گفت: اين مجموعه هفتسال تعطيل بوده است و بسياري از تماشاگران و مخاطبان آن امروز از اجراي نمايشي در اين تالار خبر ندارند پس بهتر است مديريت تالار فكر اساسي براي سردر اين مجموعه و ورودي تالار محراب بكند تا تماشاگران و رهگذران در جريان اجراهاي اين مجموعه قرار بگيرند.
گفتني است نمايش «قرباني» امروز ويژهي هنرمندان و منتقدان مطبوعات اجراي ويژه خواهد داشت.
انتهاي پيام
جمعه 24 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]