تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815241743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش سهم امام(ره) در شكوفايي ادبيات انقلاب اسلامي در بمبئي برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همايش سهم امام(ره) در شكوفايي ادبيات انقلاب اسلامي در بمبئي برگزار شد
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دهلي نو ـ همايش بزرگداشت نوزدهمين سالگرد ارتحال حضرت امام خميني (ره ) با عنوان ، "همايش سهم امام خميني (ره ) در شكوفايي ادبيات انقلاب اسلامي " و بزرگداشت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س ) در شهر بمبئي كشور هند برگزار شد.


به گزارش روز جمعه خانه فرهنگ ايران در بمبئي، در اين همايش كه توسط خانه فرهنگ ايران با همكاري سركنسولگري و گروه مطبوعاتي شام نامه برگزار شد، بيش از 300 نفر حضور داشتند.
در اين همايش شانزده تن از شخصيت هاي فرهنگي ، نويسندگان و شاعران از جمهوري اسلامي ايران از جمله مجتبي رحماندوست مشاور محترم رييس جمهوري در امور ايثارگران ، سهيل محمودي ، عبدالجبار كاكايي ، سعيد بيابانكي ، محمود اكرامي فر، مصطفي رحماندوست ، ناصر فيض ، ابوالقاسم حسينجاني ، رضا اميرخاني حضور داشتند.
"علي محمدي" سركنسول جمهوري اسلامي ايران ، "محمد رضا ميرزايي" مسوول خانه فرهنگ ، نمايندگان ارگان هاي جمهوري اسلامي ايران به همراه خانواده ، دانشجويان ايراني مقيم شهر بمبئي و پونا، ايرانيان مقيم و هندي هاي علاقه مندان به امام خميني (ره ) از ديگر شركت كنندگان در اين همايش بودند.
همايش ياد شده با تلاوت آياتي چند از كلام ا... مجيد آغاز و سپس سميع بوبيره مدير گروه شام نامه از مهمانان و شركت كنندگان در اين همايش تشكر به عمل آمد.
محمد رضا ميرزايي مسئول خانه فرهنگ نيز ضمن خوشامدگويي به ميهمانان حاضر در اين همايش گفت : امام خميني (ره ) اولين شخصي بود كه نداي وحدت بين مسلمين را در سراسر جهان بلند كرد و اولين كسي بود كه حكومت استبدادي و استعماري 2500 ساله شاهنشاهي را سرنگون ساخت .
وي افزود: امام خميني (ره ) آمريكا را بزرگترين دشمن امت اسلام مي دانست و اين ابر قدرت را عامل بدبختي مردم ايران و جهان اسلام تلقي مي كرد.
ميرزايي يادآور شد: حضرت امام خميني (ره ) در آخرين شب زندگي و در حالي كه چند عمل جراحي سخت و طولاني در سن 87 سالگي تحمل كرده بود و در حاليكه چند سرم به دست هاي مبارك وصل بود نماز شب مي خواند و قرآن تلاوت مي كرد و در ساعات آخر آرامشي ملكوتي داشت و مرتبا شهادت به وحدانيت خدا و رسالت پيامبر اكرم (ص ) را زمزمه مي كرد و با چنين حالتي بود كه روحش به ملكوت اعلي پرواز كرد.
سركنسول جمهوري اسلامي ايران در بمبئي نيز در سخناني گفت كه امام خميني (ره ) شخصيت بزرگي در تاريخ ايران بشمار مي رود نه تنها بدليل رهبري بي بديل خود در پيروزي انقلاب اسلامي بلكه بدليل تاثير عظيمي كه بر فرهنگ و روش زندگي ايرانيان برجاي گذاشت .
علي محمدي افزود: در طول تاريخ ايران بسياري از علما و فلاسفه اسلامي دستي هم درادبيات و شعر داشته اند و آثار جاويداني از خود برجاي گذاشته اند اما نقش امام خميني (ره ) بدليل جرياني كه در تاريخ ايران بوجود آورد با هيچيك از آنها قابل مقايسه نيست .
وي گفت : همين نقش و همين تاثير ماندگاري بي نظير پيام ايشان خطاب به مخاطبان كه ريشه عميق در بنيان هاي وحي الهي داشت و بافطرت و سرشت انسان ها هم آميخته بود موجب گشت ميليون ها نفر عاشقانه برگردش جمع شوند و جان خويش را در طبق اخلاص گيرند.
سركنسول ايران اضافه كرد: پيام هاي امام خميني از همان آغاز نهضت عظيم اسلامي با مفاهيمي نو و بي نظير در هم آميخته بود و همين پيام شور عشق و بيداري و حركت را در كالبد تشنگان زمان دميد.
ادبيات امام سرشار از معنويت همراه با عشق و جهاد بود و در زمان و با زمان جريان داشت و بسياري از آنها در قلب تاريخ ايران جاودانه گشت .
مفاهيمي همچون ، پيروزي خون بر شمشير، پيروزي مستضعفين بر مستكبرين ، آمريكا مثابه شيطان بزرگ است .
مجتبي رحماندوست مشاور رييس جمهوري در امور ايثارگران اظهار داشتند: امام خميني صالح ، عالم ، مفسر و شجاع بودند. به نزديكان خود محبت مي ورزيدند. به طور يقين كسي نمي تواند همانند پيامبر شود اما همانند امام خميني (ره ) شدن محال نيست .
وي اضافه كرد: آمريكا از امام خميني مي ترسيد و اگر ما به راه و روش امام خميني (ره ) عمل كرده و سعي كنيم مثل امام بشويم آمريكا از تك تك ما خواهد ترسيد.
رحماندوست با اشاره به سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س ) گفت : آيا هيچ بانويي مي تواند ادعا كند كه مي تواند مانند حضرت فاطمه زهرا(س ) شود، هرگز اما ما بايستي از راه و روش حضرت زهرا(س ) پيروي كنيم .
ابوالقاسم حسين جاني شاعر و نويسنده نيز در سخنان خود اشاره نمود: اگر همه درياها يك دريا بود، عجب دريايي بود. اگر همه درخت هاي روي زمين يك درخت بودند عجب درخت بزرگي بود، اگر همه تبرهاي دنيا يك تبر بودند عجب تبري مي شد. اگر همه آدم هاي زمين يك آدم بودند عجب آدم بزرگي مي شد و اگر آن آدم بزرگ ، آن تبر بزرگ را بر مي داشت و با آن تبر بزرگ آن درخت بزرگ را قطع مي كرد و آن درخت بزرگ را در آن درياي بزرگ مي انداخت ، عجب امواج بزرگ و طوفاني مهيب در جهان ايجاد مي شد.
وي افزود: اين مطلب را به عنوان مثال مطرح كردم اما همه حرف خميني (ره ) اين بود كه همه با هم يكي شويم و با يكي شدن قدرت بزرگ و جهاني واحدي ايجاد كنيم كه هيچ كس و هيچ قدرتي نتواند در مقابل اين قدرت جهاني يگانه منحصر بفرد، ايستادگي كند. اين يعني خميني ، روح خميني يكپارچه جهاني و رحماني است .
حسن عباس فطرت مدير روزنامه صداقت سخنران بعدي اين همايش در سخنان خود گفت : بنده تقريبا 25 سال است كه روي افكار امام خميني (ره ) كار مي كنم .
وي افزود: امام خميني تنها شخصيتي در دنيا هستند كه پس از گذشت نوزده سال از رحلت ايشان اكثر مردم دنيا را مجذوب خود ساخته اند. امروز نه تنها سالگرد رحلت ايشان در دنيا برگزار مي شود بلكه پيام ايشان نيز در سراسر دنيا به تك تك مردم رسانده مي شود و اين بخاطر اين است كه امام فقط و فقط به يكتايي و بزرگي خداوند عقيده داشتند.
مدير روزنامه صداقت اضافه كرد: امام خميني توسط عرفان به كار سياست پرداخت . تاثير اشعار حافظ را نيز مي توان در اشعار امام مشاهده كرد.
محمود الرحمن رئيس سابق دانشگاه عليگر و رئيس بانك مركانتايل بمبئي در سخنان خود گفت : امام خميني (ره ) به عنوان يك روحاني بر تمام دنيا رهبري كردند و چنان ورقي را در تاريخ رقم زدند كه بي همتاست .
وي افزود: دنيا بزرگان بسياري همچون "ماندلا"، "مهاتما گاندي " به خود ديده است كه از لحاظ سياسي در دنيا رهبري كرده اند، اما شخصيتي همچون امام خميني (ره ) را تاكنون نديده است كه نه فقط از لحاظ سياسي بلكه به عنوان يك روحاني بر دل مردم حكومت كرده باشد.
سميع بوبره مدير مركز همكاري هاي فرهنگي هند نيز در سخنان خود گفت : ادبيات انقلاب اسلامي مديون تفكر و انديشه هاي امام خميني (ره ) است . همه ما به قدمت ادب فارسي و وابستگي ادبا و شعراي هند به اين فرهنگ و ادب آگاه هستيم . اما سفر ادبيات ايران از ادب ميخانه اي تا ادبيات انقلاب اسلامي تنها فكر و انديشه امام خميني (ره ) طي نمود و تلاشهاي مذهبي ايشان گنجينه اي براي دنياي اسلام است .
وي افزود: امام خميني (ره ) در دانشگاه علم و ادب چنان تربيت شد، زماني كه از اين دانشگاه بيرون آمد ايوان هاي سلطنت و اقتدار به خود لرزيدند و امام گنجينه ادب انقلاب اسلامي را به دنيا هديه نمود. سخنرانيها، تاليفات ، اشعار و غيره .
ايشان فكر و انديشه جديدي را نه تنها به ملت ايران بلكه به آن سوي مرزها ابلاغ نمود.
در ادامه اين همايش عبدالاحد ساز، اسير اميدي برهانپوري اشعاري را به زبان اردو در وصف امام (ره ) سرودند.
آساق **310.**1443**1415
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن