تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816369452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آقاي سولانا ! اينجا ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: آقاي سولانا ! اينجا "ايران" است
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): "اروپايي ها اگر مي خواهند درزمينه هسته اي باايران اسلامي به يك تفاهم واقعي برسند،نبايدتحت تاثير فشارآمريكاوصهيونيست ها قرار بگيرند. با ملت ايران مثل ملت ايران مواجه شوند،نمي توانند باملت ايران مثل يك ملت عقب افتاده و يك كشور مستعمره معامله كنند."(فرازي ازفرمايشات مقام معظم رهبري)


" خاوير سولانا " مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به نمايندگي از گروه پنج بعلاوه يك ماموريت يافته است تا براي ارايه بسته پيشنهادي اين گروه به ايران، راهي تهران شود.
بسته پيشنهادي گروه پنج بعلاوه يك ، هفته ها پس از ارايه بسته پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران كه بسته اي جامع است، ارايه مي شود.
تهران تاكيد كرده است كه با بسته پيشنهادي گروه پنج بعلاوه يك همان تعاملي را خواهد داشت كه آنها با بسته ايران دارند.
غرب پيش از اين ، دو بسته و پيشنهاد ديگر هم ارايه كرده بود. در بسته اول پيشنهاد شده بود كه تهران فعاليت هاي هسته اي خود را كنار بگذارد، پيشنهادي كه به طور طبيعي از سوي ايران رد شد.
اما بسته پيشنهادي دوم غرب ، ماجراي ديگري يافت. تهران در مقابل برخي محورهاي پيشنهادي اين بسته ، پيشنهاداتي را ارايه كرد و قرار بود كه گفت و گو ها در اين خصوص ادامه يابد كه ناگهان طرف مقابل در يك حركت غير منطقي ، تصميم گرفت كه موضوع هسته اي ايران را از "وين" به "نيويورك " منتقل كند. اين حركت غير منطقي ، بررسي بسته دوم غرب را ابتر گذاشت.
**‌ اما بسته سوم ...
آنچه كه تاكنون در خصوص محتواي اين بسته در رسانه هاي غربي منتشر شده حاكي از آن است كه پيشنهادات اين بسته "كم اهميت و تكراري است ".
آقاي سولانه به عنوان نماينده گروه پنج بعلاوه يك حتما مي داند كه اينجا "ايران" است و آنها "نمي توانند با يك ملت بزرگ و با فرهنگ مثل يك ملت عقب افتاده و يك كشور مستعمره معامله كنند ."
"طرف مقابل بايد بداند كه با ترفندهاي سياسي ، نمي تواند ملت ايران را از عزم راسخ خود براي پيمودن راه فن آوي انرژي هسته اي باز بدارد." (فرازي ديگر فرمايشات مقام معظم رهبري)
آنطور كه در رسانه ها آمده است در بسته پيشنهادي جديد ، باز هم بر تعليق غني سازي تاكيد شده است. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا به يقين مي داند كه "تعليق غني سازي " خواسته اي غيرقانوني و در تضاد با حقوق اعضاي آژانس است و پذيرفتني نمي باشد . فرقي نمي كند كه تعليق در دوره مذاكره باشد يا پيش از آن .
اصولا تجربه تعليق داوطلبانه در دولت گذشته نشان داد كه اين امر نتيجه اي ندارد ، بنابراين بايد "ادبيات تعليق" از مذاكرات هسته اي حذف شود.
در اين ميان مي توان با توجه به بسته پيشنهادي ايران ، راه ناتمام گذشته را تكميل كرد. همانطور كه ذكر شد ، در مقابل بسته پيشنهادي دوم غرب ، تهران پيشنهاداتي ارايه كرد و قرار بر آن بود تا به نتيجه نشستن مباحث ، موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت فرستاده نشود ولي آنها بدعهدي كردند و تحت فشار آمريكا و صهيونيست ها راهي رفتند كه مذاكرات را ابتر گذاشت.
سفر سولانا به تهران مي تواند بازگشت غرب از مسير نادرست گذشته باشد ، اما شرايط با گذشته تغيير كرده است.
طبق گزارش آژانس بين المللي انرژي اتمي ، تهران به تمامي سوالات مطرح شده توسط اين نهاد بين المللي در طرح مداليتي پاسخ داده و آژانس به طور رسمي خاتمه يافتن آن را اعلام كرده است.
بر اساس توافقات سه جانبه "لاريجاني - البرادعي - سولانا" كه به طرح مداليتي مشهور شد ، قرار بر آن بود كه آژانس تمامي سوالات خود را به صورت يكجا ارايه كند و ايران نيز به اين سوالات پاسخ دهد.
بر اين اساس ، آژانس سوالات خود را در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران در قالب شش محور ارايه كرد و تهران در ادامه حسن نيت خود حتي زودتر از موعد مقرر به همه اين سوالات ، پاسخ داد و اين نهاد بين المللي به صورت مكتوب اعلام كرد كه اين موضوعات خاتمه يافته است.
آقاي سولانا احتمالا اين توافقات را فراموش نكرده و همچنين مي داند كه دوره "پاسكاري مرموزانه " موضوع هسته ايران گذشته و بد عهدي هاي گذشته غرب نيز نتيجه نداده و بايد با "ملت ايران همچون ملت ايران " مواجه شد.
اين ديپلمات كهنه كار اروپايي همچنين مي داند كه موضوع "مطالعات ادعايي" سند و مبنايي ندارد - نكته اي كه در گزارش اخير آژانس بر آن تاكيد شده است - و نبايد ادعاهاي ساختگي آمريكا و رژيم صهيونيستي ، مسير حركت را همچون گذشته منحرف كند.
اكنون دو بسته روي ميز ايران و غرب قرار گرفته ، بسته پيشنهادي ايران - بسته پيشنهادي گروه پنج بعلاوه يك .
"منطق ما ، منطق تدبير و عقل و پيگيري منافع ملي است ، در همه جا اين طور است ، در مذاكرات هسته اي با اروپايي ها هم همين گونه است ."(فرازي ديگر از فرمايشات مقام معظم رهبري )
لذا به طرف مقابل پيشنهاد مي شود كه بازي غير منطقي نداشته باشد.
**دوران "منولوگ" به پايان رسيده است
آقاي سولانا مي داند كه دوران منولوگ (گفتار يك سويه ) به پايان رسيده است و مسايل جهاني كه همچون حلقه هاي زنجير به يكديگر گره خورده ، جز از طريق ديالوگ ، قابل حل نيست.
بسته پيشنهادي ايران بر اين اساس تهيه شده و اين فرصت را در اختيار غرب مي گذارد كه مسايل جهاني را از زاويه اي ديگر نيز ببيند.
شايد نتيجه دو بسته پيشنهادي غرب و ايران ، بسته اي ديگر باشد كه بتواند هم نگراني هاي ادعايي آنها را برطرف كند و هم ايران به حقوق خود دست يابد.
** بار دوازدهم : در فعاليت هاي ايران انحرافي ديده نمي شود
در سفر سولانا به تهران بايد به مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا يادآوري شود كه با گزارش اخير البرادعي در حقيقت دوازدهمين باري است كه آژانس بر مسالمت آميز بودن و عدم انحراف فعاليت هاي هسته اي ايران تاكيد كرده است.
"كليه فعاليت هاي ايران تحت نظارت آژانس قرار داد" ، "گزارش آژانس با فعاليت هاي هسته اي ايران مطابقت دارد" ، " ايران در تاسيسات هسته اي خود فعاليت بازفراوري نداشته است " ، "آژانس بر كليه موارد حتي تزريق ها نظارت كامل دارد و جاي نگراني از نظر غني سازي در ايران وجود ندارد" ، "تمامي محموله هاي سوخت ايران كه براي نيروگاه بوشهر دريافت شده است تحت نظارت كامل آژانس قرار دارد" ، اينها بخشي از نكات گزارش اخير آژانس است .
اين درحالي است كه آژانس در گزارش اخير خود از فشارهاي آمريكا بر اين نهاد بين المللي پرده بر مي دارد و نشان مي دهد كه برخي موارد منفي گزارش نيز انعكاسي از اين فشارهاست. فشارهايي كه فعاليت هاي آژانس را مختل كرده است.
آژانس صراحتا مي گويد بخاطر فشاري كه از سوي آمريكا بوده است نتوانسته اطلاعات ادعايي را به ايران ارايه كند. دليل آن هم اين است كه آمريكا مي دانسته كه اين اطلاعات جعلي است و ايران مي تواند پاسخ مناسبي براي آن تهيه كند.
به هر حال آژانس در گزارش خود صراحتا تاييد كرده است كه ايران به كليه سوالات آژانس پاسخ داده و سوالي را بدون پاسخ نگذاشته است.
بر اين اساس مشخص مي شود كه ايران به تعهدي كه قبلا داشته عمل كرده است و اكنون نوبت طرف مقابل است كه به تعهد خود عمل كند.
به نماينده گروه پنج بعلاوه يك پيشنهاد مي شود كه در گفت وگو با رسانه هاي جهاني ، به افكار عمومي دنيا توضيح دهد كه تعهدات غرب چه بوده و چرا تاكنون به آن عمل نكرده است.
سولانا به اين سوال پاسخ دهد كه با توجه به صراحت گزارش آژانس مبني بر پاسخ دادن ايران به تمامي سوالات و همچنين توافقات مداليتي ، آيا نبايد موضوع هسته اي به جايگاه اصلي خود در آژانس بازگردانده شود و روند غير قانوني گذشته متوقف شود؟
آقاي سولانا، شما كه از ايران طلب اعتمادسازي مي كنيد آيا مي توانيد به ما بگوييد دستاورد بيش از 2سال و نيم اعتماد سازي سخاوتمندانه ايران در گذشته چه بود؟
آقاي سولانا ،‌همين چند هفته قبل اسكات مك كلان سخنگوي سابق كاخ سفيد فاش كرد كه بوش در باره بسياري از چيزها عمدا دروغ گفته است ، شما چه تضميني داريد بسته اي كه حامل آن هستيد، يكي از همان دروغ ها نباشد؟
سوال ديگر اين است كه آيا اروپا مي خواهد سرنوشت خود را با سياست هاي اشتباه "بوش" گره بزند؟ رييس جمهوري كه دورانش به سر آمده است.
آقاي سولانا ! پاسخ بدهيد.
از: جواد خرمي مقدم
سيام 1344 ** 1324
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن