تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815412081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران در پاريس(بخش پنجم و پاياني) متكي: ما از تصحيح سياست‌هاي فرانسه در ارتباط با كشورهاي منطقه خرسنديم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست مطبوعاتي با خبرنگاران در پاريس(بخش پنجم و پاياني) متكي: ما از تصحيح سياست‌هاي فرانسه در ارتباط با كشورهاي منطقه خرسنديم
خبرگزاري فارس: وزير امور خارجه كشورمان در ادامه نشست مطبوعاتي با خبرنگاران در پاريس افزود: ما از تصحيح سياست هاي فرانسه در ارتباط با كشورهاي منطقه خرسنديم.


منوچهر متكي در بخش ديگري از اين مصاحبه مطبوعاتي در پاسخ به سوالي در مورد تغيير مواضع فرانسه در قبال ايران و نزديكي با آمريكا گفت: فرانسه كشور مهمي است و به همين دليل بسياري از كشورها به سياست هاي فرانسه توجه دارند.
وي افزود: سياست خارجي فرانسه در يك فراز و نشيب در حركت است و دوستان فرانسوي شايد منتظرند فرانسه به نقطه اعتدال و قابل اتكا در مناسبات خارجي برسد. تصورم اين است كه در بين مردم فرانسه نيز چنين احساسي بايد وجود داشته باشد. در صورت روشن شدن نقطه اعتدال و اتكا فكر مي كنم فرصت استفاده از دوستي دوستانش فراهم خواهد شد.
وي گفت: يكي از ويژگي هاي فرانسه و سياست خارجي آن استقلال و نقش آفريني است. فكر مي كنم مردم فرانسه و دوستان فرانسوي مي خواهند فرانسه همان جايگاه هميشگي خود را داشته باشد.
وزير امور خارجه كشورمان در جواب سوال راديو الجزيره در خصوص آينده ايران و سوريه به ويژه بعد از نزديكي پاريس وسوريه از يك سو و توافق احتمالي صلح سوريه و اسراييل از سوي ديگر، گفت: سوريه كشور مهمي در خاورميانه است و ما از تصحيح سياست هاي فرانسه در مناسباتش با كشورهاي منطقه از جمله با سوريه استقبال مي كنيم. ايران و سوريه داراي مناسبات خوبي هستند و همكاري هاي گسترده اي را در دستور كارخود دارند.
وي تاكيد كرد: جولان بخش لاينفك سوريه است و بايد بدون هيچ قيد و شرطي به سوريه بازگردد، همانطور كه امروز مزارع شباع بايد به لبنان بازگردد، فردا غزه و كرانه باختري رود اردن و سپس همه فلسطين بايد به فلسطيني ها اعم از مسلمان، يهودي و مسيحي برگردد و همه آنان از طريق يك همه پرسي در مورد سرنوشت و تعيين نوع رژيم خود تصميم گيرند. جمهوري اسلامي ايران از اراده ملت فلسطين در اين ارتباط هر چه باشد حمايت مي كند.
وي در بخش ديگري از مصاحبه مطبوعاتي خود در پاسخ به سوال خبرنگار لوموند ديپلماتيك در خصوص پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا و هم مرزي ايران با اين اتحاديه گفت: آيا شما فكر مي كنيد فرانسه موافق پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا است. من در تركيه سفير بودم همانطور كه اشاره كرديد تركيه خواستار اين الحاق است. البته اين حق هر كشوري است كه بخواهد در ميثاق هاي بين الملي مشاركت كند. ما مخالفتي با اين كه در همسايگي مجزاي با اتحاديه اروپا باشيم ، نداريم. ما مناسبات روبه رشدي با تركيه داريم. منافع مشتركي در زمينه هاي مختلف داريم. بعد از انقلاب نيز اين مناسبات به ويژه در زمينه اقتصادي بسيار افزايش يافت. به گونه اي كه تنها در سال گذشته مناسبات تجاري دو كشور به دو برابر افزايش يافته است. از همين رو نيز ما پروژه هاي اجرايي و سرمايه گذاري به ويژه در زمينه انرژي را تعريف كرديم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد ارزيابي ايران از ابتكار جديد فرانسه در ايجاد اتحاديه كشورهاي حوزه درياي مديترانه و اين كه به زعم بسياري از ناظران و برخي كشورهاي عربي اين طرح با هدف اصلي جذب بيشتر اسرائيل در منطقه است، گفت: وقتي سياست مديترانه اي مطرح مي شود اولين سوالي كه طرح مي شود اين است كه در كدام ساحل اين كشتي پهلو مي گيرد. از همين رو اين كه اين كشتي اروپايي است يا نه نكته ظريفي است. گاهي مطرح مي شود كه فلان كشور اروپايي به عنوان متحدي جدي آمريكا در اروپا عمل مي كند بايد آن را به كشتي اروپايي برگردانيم.به عبارت ديگر هويت اروپايي در دوره جديد نه از زاويه مبتني بر درگيري بلكه از زاويه ابتكارات اروپايي مورد توجه و رصد نقاط ديگر است. لذا ما اين شعارها را رصد مي كنيم تا ببينيم نقاط اتكا و اعتدال اين سياست ها كجاست.
وي در خصوص صلح احتمالي بين سوريه و رژيم صهيونيستي با ميانجي گري تركيه افزود: تلاش هاي سوريه براي بازپس گيري جولان در جهت منافع كشورش است. كشورهاي اسلامي و عربي در اجلاس هاي مختلف همواره بر استيفاي حق سوريه در بازپس گيري جولان تاكيد داشتند.
متكي در بخش پاياني نشست مطبوعاتي خود در پاسخ به خبرنگار البلاد از لبنان در مورد ديدار احتمالي با برنار كوشنر، همتاي فرانسوي خود و افزود: سفر من به پاريس سفري با هدف شركت در كنفرانس افغانستان است و ديدارهاي دو جانبه را تعريف نكردم. با توجه به اين كه عمده وقت ما صرف اين كنفرانس است اميدوارم نتايج خوبي در اين كنفرانس حاصل شود.
لبنان در 20 ماه گذشته در شرايط خاصي به سر مي برد و ما همواره خواهان آن بوديم كه در چارچوب راه حلي جامع اجماع به دست آيد. مشكل لبنان اين بود كه برخي بناي دخالت نظرات خود را داشتند. كساني نيز مي خواستند يك سويه درلبنان تصميم گيري كنند. آنها مي خواستند جاي مابقي تصميم بگيرند و فرمول هاي خاصي را تحميل كنند.
وي افزود: تحولات 20 ماه گذشته نشان داد كه اين اقدامات غلط است و موفقيت اجلاس دوحه اين بود كه اين نشست با در نظر گرفتن خواست همه به نتيجه رسيد. نخستين گام يعني تعيين رئيس جمهوري برداشته شد و گام بعدي تشكيل دولت است و سپس تهيه مقدمات انتخابات مجلس در اين كشور مي باشد.
وي سپس تصريح كرد: ما از اين روند حمايت كرده و آن را عامل تحكيم و ثبات مي دانيم و اميدواريم كساني كه در گذشته سياست هايشان با شكست بود در رويكرد جديد شاهد اصلاح اشتباهات گذشته در سياست هايشان باشيم. نزديكي فرانسه و سوريه تصحيح خوبي در سياست هاي منطقه اي فرانسه است.
وي در مورد اين كه آيا ايران نگران تلاش هاي فرانسه براي جدا كردن دمشق از تهران نيست، افزود: ما چنين مطلبي را كه فرانسه از نزديكي با سوريه قصد دوركردن دمشق از تهران را دارد نشنيديم. البته آمريكايي ها طي 30 سال گذشته تلاش مي كردند كه بين كشورهاي منطقه اختلاف بيندازند. اما اين سياست شكست خورده است. امروز مناسبات خوبي بين ايران و كشورهاي منطقه وجود دارد و فكر مي كنم فرانسه و اروپا مي توانند تعامل خوبي با كشورهاي منطقه و خاورميانه داشته باشند.
وي گفت: فرانسه سياست جديدي را براي نزديكي بيشتر با سوريه در پيش گرفته است و رفت و آمد بالايي نيز در لبنان داشته است. از نظر ما بايد به اين موضوعات مستقل نگاه كرد.
وي با خاطرنشان ساختن اين كه "سياست نزديكي فرانسه و سوريه را درست مي دانيم" ، افزود: ما در روابط با كشورها سياست مستقل خود را داريم. 20 سال پيش سفير فرانسه در تهران در ملاقات هاي خود در پي توليد اتومبيل پژو درتهران بود. امروز ميليون ها پژو در ايران توليد مي شود و در زمينه هاي مختلف اقتصادي همچنين حوزه زيرساخت ها كام هاي بلندي برداشته شده است
روابط بين دو كشور روابط بين افراد نيست اين برعهده دولت هاست كه روابط خود را تنظيم كنند و ما فرانسه را كشور مهمي مي دانيم اما سياست هاي ما بر اساس اصول است.
انتهاي پيام/.
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن