تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820307383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شتاب حركت سوريه و تركيه براي گسترش مناسبات


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شتاب حركت سوريه و تركيه براي گسترش مناسبات
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دمشق - پاسخ زودهنگام "محمد ناجي عطري" نخست وزير سوريه به دعوت "رجب طيب اردوغان" همتاي ترك خود به منظور ديدار از آنكارا، نشان از شتاب گرفتن حركت دو كشور براي گسترش مناسبات طرفين است.


ناجي عطري روز چهارشنبه علاوه بر ديدار رسمي از آنكارا در سومين همايش اقتصادي تركيه - عربي كه روزهاي پنجشنبه و جمعه در شهر استانبول برگزار مي شود، نيز شركت مي كند.
اولين همايش اقتصادي سوريه و تركيه با شركت بازرگانان دو كشور هفتم ارديبهشت ماه امسال و با حضور محمد ناجي عطري و رجب طيب اردوغان نخست وزيران سوريه و تركيه در شهر دمشق برگزار شده بود.
در اين همايش 320 بازرگان ترك و 170 بازرگان سوري و 200 بازرگان عضو شوراي بازرگانان سوريه و تركيه به رايزني اقتصادي پرداختند.
اردوغان در سفر اخير خود يك هدف مهم سياسي نيز داشت و آن ميانجيگري بين سوريه و رژيم صهيونيستي براي استقرار صلح در ازاي عقب نشيني اسراييل از ارتفاعات جولان بود كه موفق شد موافقت دمشق را براي مذاكره غيرمستقيم صلح جلب كند.
دور نخست اين مذاكرات هفته هاي قبل در استانبول برگزار شد و دور دوم مذاكرات نيز در پيش است.
آيا اكنون ناجي عطري كه معروف به مغز متفكر اقتصادي در سوريه است، در خلال مباحث اقتصادي به مسايل سياسي به ويژه مذاكره با رژيم اشغالگر قدس نيز مي پردازد، سوالي است كه مقامات رسمي سوريه علاقه چنداني به پاسخگويي در اين زمينه ندارند.
با وجود اين سكوت، اما منابع رسمي سوري تصريح كردند كه در اين سفر ناجي عطري به منظور تقويت روابط ميان دو كشور در زمينه هاي مختلف با مقامات ترك ديدار خواهد كرد.
سوريه و تركيه در زمينه هاي مختلف از جمله مواضع و ديدگاهها نسبت به مسايل منطقه و احترام به انتخاب ملتهاي آن براي پيشرفت، توسعه و ساخت آينده با يكديگر تفاهم دارند.
اهميت روابط سوريه تركيه در آن است كه به علت موقعيت جغرافيايي مهمشان نه فقط بر دو كشور بلكه بر منطقه و اروپا تاثير گذار است. علاوه بر آن دو كشور عضو سازمان كنفرانس اسلامي بوده و داراي ارتباطات تاريخي خاصي با كشورهاي آسيايي هستند.
نبايد اين موضوع را نيز ناديده گرفت كه سوريه دروازه تركيه به سوي جهان عرب و تركيه دروازه سوريه به سوي اروپاست.
دو سفر "بشار اسد" رييس جمهوري سوريه در سالهاي 2004 و 2007 به تركيه نقشي مهم در جهش روابط دو جانبه و بهتر شدن آن داشت و نشان دهنده اهميت و استحكام روابط دو كشور در زمينه هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي بوده است.
ديدارهاي مقامات تركيه به سوريه به ويژه سفر اخير "عبدالله گل" رييس جمهوري تركيه و "احمد نجدت سزر" رييس جمهوري پيشين اين كشور در سال 2005 ميلادي، دو سفر اردوغان به دمشق در سالهاي 2004 و 2006 و همچنين سفرهاي مستمر مقامات و بازرگانان دو كشور سهم بسزايي در تعميق اين روابط و حركت رو به جلوي آن داشت.
روابط سوريه و تركيه به ويژه با به قدرت رسيدن حزب عدالت و توسعه تركيه شاهد رشد چشمگيري در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي بود.
عبدالله گل رييس جمهور تركيه در مراسم افتتاح جشن اعلام دمشق به عنوان پايتخت فرهنگي جهان عرب در سال 2008 شركت كرد.
شركت اردوغان در افتتاح اولين همايش اقتصادي سوريه تركيه در آوريل گذشته تاثير مهمي در تقويت روابط اقتصادي و سرمايه گذاري ميان دو كشور داشت.
اردوغان در اين همايش آمادگي كشورش را براي تقويت روابط دو كشور و كمك به سوريه در اين زمينه اعلام داشت و ضرورت افزايش گذرگاههاي مرزي زميني، هوايي و دريايي را يادآور شد.
اين در حالي است كه سرمايه گذاري بازرگانان تركيه در سوريه و تردد بازرگانان سوري به تركيه به شكلي فزاينده در حال افزايش است.
بر اساس آمارهاي رسمي منتشره در سوريه، سرمايه گذاري خارجي در اين كشور از زمان تصويب قانون تشويق سرمايه گذاري در سال 1991 تا 2007 حدود 340 ميليارد ليره (هر دلار 46 ليره) بوده كه سهم سرمايه گذاران تركيه از آن 21 ميليارد ليره معادل شش درصد بوده است.
اين امر زمينه را در برابر بازرگانان و شركتهاي تجاري و صنعتي تركيه و سوريه براي افزايش و تعميق همكاري، مشاركت استراتژيك و تلاش به منظور افزايش حجم سرمايه گذاري مشترك داراي بازده اقتصادي در سوريه است.
بازرگانان تركيه و سوريه تمايل مشترك خود براي گسترش و تقويت روابط اقتصادي، رشد حجم مبادله بازرگاني ميان دو كشور و اجراي طرحهاي مشترك به ويژه طرحهاي بزرگ به منظور تحقق منافع دوجانبه ابراز مي دارند.
تركيه از كشورهاي مهم اقتصادي براي سوريه است و در راس كشورهاي سرمايه گذار در سوريه به ويژه در بخش صنعتي داراي ارزش افزوده مانند ساخت كاميون، لوله، ابزارها و تجهيزات كارگاههاي صنعتي، تصفيه و بسته بندي روغن زيتون و روغن نباتي، سيمان و خط آهن قرار دارد.
دو دولت همچنين در زمينه ايجاد منطقه آزاد تجاري به توافق دست يافته و در اواخر سال 2004 توافقنامه مشاركت براي ساخت اين منطقه با هدف افزايش و تقويت همكاري و روابط اقتصادي، برچيدن تدريجي موانع در مسير تجارت كالا و توليدات كشاورزي ، ايجاد فضاي عادلانه براي رقابت تجاري، همسو شدن با روند تجارت جهاني و تشويق سرمايه گذاري بيشتر به ويژه سرمايه گذاري مشترك توسط دو طرف امضا شد.
دو كشور اميدوارند حجم سرمايه گذاري تركيه در سوريه در پنج سال آينده بعد از اجراي طرح منطقه آزاد تجاري به سه ميليارد دلار برسد.
مبادله تجاري ميان دو كشور با جهشي بزرگ از 850 ميليون دلار در سال 2006 به يك ميليارد و 100 ميليون دلار در اواخر سال 2007 رسيد.
تركيه از شركاي اصلي و مهم سوريه است و شش درصد از صادرات سوريه به اين كشور است. واردات سوريه از تركيه به طور عمده ابزارآلات، تجهيزات و مواد اوليه صنعتي است كه با توجه به نياز روزافزون سوريه به اين گونه مواد و افزايش سرمايه گذاري در سوريه بيشتر شدن واردات سوريه در اين زمينه امري طبيعي است.
شبد**خاورم**2131**2312**1577**1080**1456
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن