تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804747317




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر نوري المالكي به اردن ترسيم مرحله آينده روابط بين دو كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفر نوري المالكي به اردن ترسيم مرحله آينده روابط بين دو كشور
به گزارش ايرنا از امان، رسانه‌هاي اردني با اهميت بسيار زياد خواندن اين سفر تاكيد كردند كه اين سفر دو روزه كه از امروز(پنجشنبه) آغاز شد، بايد تقويت‌كننده روابط ميان دو كشور در سطوح گوناگون باشد.

ناصر جوده وزير مشاور در امور ارتباطات و اطلاع رساني اردن گفت: سفر رسمي نوري المالكي نخست وزير عراق به اردن در فرايند تحكيم روابط و همكاري دو جانبه دو كشور بسيار مهم خواهد بود.

وي در مصاحبه با خبرنگاران افزود: در اين سفر درخصوص حمايت از فرايند سياسي در عراق، روابط دوجانبه بويژه روابط اقتصادي و گسترش مبادلات تجاري و اقتصادي و واردات نفت از عراق بحث و تبادل نظر خواهد شد.

سفر نوري المالكي به اردن از زمان تصدي اين مقام از دو سال قبل سومين سفر وي به اردن است .

آخرين سفر وي به اردن در تاريخ سي ام نوامبر سال ‪ ۲۰۰۶‬ميلادي انجام شد.

ناظران اعتقاد دارند كه احتمال مي‌رود اين سفر، امان را براي بازنگري در روابط با عراق ترغيب كند.

آنان همچنين نظر دادند كه امان از اين سفر براي اجراي قراردادهاي وارد كردن نفت عراق با نرخ‌هاي كمتر از نرخ جهاني كه سال گذشته امضا شده بود، استفاده خواهد كرد.

اردن همچنين تمايل دارد كه شركت‌هاي اين كشور در قراردادهاي بازسازي عراق نقش بزرگتري داشته باشند.

از نظر خط مشي رسمي اردن، كشور عراق همچنان به عنوان يك عمق استراتژي و كمك‌كننده اقتصادي به امان محسوب مي‌شود.

از اين رو اردن تمايل دارد كه روابط با عراق را كه سومين كشور از لحاظ شريك تجاري براي اردن به شمار مي‌آيد تحكيم بخشد و اين كشور را قانع كند كه روابط را با محيط عربي خود گسترش دهد.

ناصر جوده وزير مشاور در امور ارتباطات و اطلاع رساني اردن بر پايبندي اردن نسبت به بازگشت امنيت و ثبات به عراق، حمايت از روند سياسي در اين كشور جهت تحقق آشتي ملي براي تمامي گروه‌هاي سياسي و برخورداري اين كشور از نقش مهم خود در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي تاكيد كرد.

در برابر اين، امان مانند پايتخت‌هاي عربي ديگر با فشارهاي شديد آمريكا جهت بازگشايي سفارتخانه در بغداد و ارايه حمايت سياسي و امنيتي براي حكومت المالكي قبل از برگزاري انتخابات آمريكايي و عراقي روبه رو است.

علاوه بر اين، آمريكا خواستار عدم ايجاد موانع بر سر معاهده ميان واشنگتن و بغداد شده است.

احتمال مي‌رود اين معاهده اواخر ماه آينده(ژوئيه) ميلادي تهيه شود و از هم اكنون با اشكال روبه رو شده است.

جوده در تاريخ ‪ ۳۰‬ماه مه گذشته اعلام كرده بود كه تعيين سفير اردن در عراق در چارچوب تحكيم روابط دوجانبه، حمايت از فرايند سياسي در عراق و با هدف تحقق امنيت و ثبات در عراق صورت مي‌گيرد اما او نسبت به تاريخ شروع كار سفير جديد اشاره نكرد.

احتمال مي‌رود كه اين تصميم گرچه اجراي آن بطور عملي در حال حاضر بعيد بنظر مي‌رسد، اما به امان كمك خواهد كرد كه وقت را خريداري و همگان را راضي كند و از ين رو بايد منتظر نتيجه سفر نوري المالكي به اردن بود.

سفارت اردن در بغداد و در ماه اوت سال ‪ ۲۰۰۳‬ميلادي منفجر شده بود و شبكه القاعده مسووليت اين انفجار را كه به كشته شدن ‪ ۱۴‬نفر از جمله يك اردني انجاميد، برعهده گرفت.

تعدادي از كشورهاي عربي بازگشت سفير خود به بغداد را به بهبودي وضعيت امنيتي ارتباط داده اند.

ناظران سياسي مي‌گويند كه دولت بوش سعي مي‌كند كه موضع خود را در عراق بهتر كند تا جان مك كين نامزد حزب جمهوريخواه اين كشور بتواند در انتخابات رياست جمهوري آينده آمريكا برنده شود از اين رو فشارها بر كشورهاي عربي جهت اعزام سفيرهاي خود به بغداد آغاز شده است تا دولت آمريكا به افكار عمومي آمريكايي القا كند كه اوضاع در عراق بطور مداوم بهبود مي‌يابد.

اردن تا پيش از انجام سفر نوري المالكي به امان و در پايان سفر طارق الهاشمي قائم مقام رييس جمهوري عراق به امان اعلام كرده بود كه قصد دارد سفير خود را به بغداد اعزام كند.

اين درحاليست كه اعضاي مجلس نمايندگان اردن نسبت به اعزام سفير اين كشور به بغداد اعتراض كردند بطوريكه ‪ ۱۰‬تن از اعضاي مجلس نمايندگان اردن با ارائه يادداشتي به رياست اين مجلس از دولت اردن خواستند سفير اردن را به عراق اعزام نكند.

اين نمايندگان در نامه خود گفتند كه اعتراف نكردن دولت عراق نسبت به حضور حدود يك ميليون عراقي در اردن، عدم اقدام دولت عراق به واردات كالا از صنايع اردن و برقراري موانع زياد در راه صدور كالاي اردني به اين كشور، بهتر دانستن بنادر و مرزهاي غير اردني براي ورود كالا از سوي عراق، عدم آزادسازي بازداشت‌شدگان اردني از زندان‌هاي عراق و آمريكايي از عوامل اين مساله است.

اين نامه مي‌افزايد: برقراري موانع بر سر حركت كاميون‌ها و خودروهاي اردني كه از مرز عراق عبور مي‌كنند، عدم حل مشكل مطالبات مالي اردن از عراق و برقراري موانع در برابر سرمايه‌گذاران اردني از ديگر علت‌هاي نفرستادن سفير اردن به عراق است.

از سوي ديگر تاكنون هيچگونه اظهار نظر رسمي اردني نسبت به طرح توافقنامه امنيتي بين آمريكا و عراق اعلام نشده است؟ توافقنامه‌اي كه خشم ايران را بر انگيخته است و گروه‌هاي موثر سني و شيعه در عراق آن را رد مي‌كنند.

واشنگتن در نيمه آوريل گذشته هياتي به رياست ديويد ساترفيلد مشاور كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا در امور عراق را به امان اعزام كرد تا اردن را از مفاد اساسي اين معاهده آگاه كند.

اين توافقنامه با سه الحاقيه آن درباره جنبه امنيتي، نظامي، تحركات ارتش آمريكا در عراق، برقراري امنيت در اين كشور و همچنين بندهاي ديگر مربوط به نقض حاكميت عراق، نگراني‌هاي اردن را برانگيخته است.

منابعي در امان گفتند كه اين توافقنامه درباره ايجاد ‪ ۴۰۰‬پايگاه و پادگان براي ارتش آمريكا در عراق كه از جمله ‪ ۵۰‬پايگاه دائمي است، سخن به ميان آورده است.

آمريكا همچنين در نظر دارد كه بر فضاي عراق تا ‪ ۲۹‬هزار فوت سيطره داشته باشد و تسهيلات نيز در زمين، هوا و آب در اين كشور داشته باشد.

ناظران اعتقاد دارند كه اردن از المالكي درخواست خواهد كرد كه از طريق اجراي توافقنامه‌هاي امضا شده از يكسال پيش ميان دو كشور حسن نيت نشان دهد از جمله اينكه اردن بخشي از نيازهاي نفتي خود را با نرخ‌هاي كمتر از ترخ جهاني از عراق تامين كند.

اين منابع اشاره كردند كه دوطرف درباره مساله افزايش مقادير نفت وارداتي به اردن از طريق احداث لوله نفتي گفت وگو خواهند كرد تا اينكه نفت بطور ايمني به اردن برسد بدون اينكه نيازي به اعزام تانكرهاي نفتي اردن به عراق وجود داشته باشد.

همچنين اين منابع گفتند كه دولت اردن نفت كركوك را بيشتر مي‌پسندد زيرا كه اين نفت با ميزان‌هاي مشخص با ديگر انواع نفت سبك عربي مخلوط مي‌شود و پالايشگاه اردن بهتر مي‌تواند با آن تعامل كند.

اردن همچنين تمايل دارد با دولت عراق درباره حضور حدود ‪ ۷۰۰‬هزار عراقي كه از زمان ورود نيروهاي آمريكايي به عراق در اين كشور بسر مي‌برند، بيشتر همكاري كند.

اردن اعتقاد دارد كه وجود پناهندگان عراقي بر اقتصاد اين كشور تاثير منفي گذاشته و از اين رو
درخواست خسارت از عراق مي‌كند.

اين درحاليست كه پناهندگان عراقي مقيم اردن مي‌گويند كه با وجود اينكه بيشتر پناهندگان عراقي در اردن را بازرگانان، تاجران، سرمايه‌گذاران و بعثي‌هاي پول دار سابق تشكيل مي‌دهند ، پول آنها اقتصاد اردن را رونق داده و حرف دولت اردن باج خواهي است.

به طور كلي تحقق نتايج سفر نوري المالكي كه امروز وارد امان شد سيماي روابط اردن و عراق براي مرحله آينده را ترسيم خواهد كرد.
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن