تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816353450




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بوستون گلوب از افزايش تمايل آمريكايي‌ها گزارش مي‌كند ايجاد تاسيسات بين‌المللي غني‌سازي در خاك ايران؟


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بوستون گلوب از افزايش تمايل آمريكايي‌ها گزارش مي‌كند ايجاد تاسيسات بين‌المللي غني‌سازي در خاك ايران؟
طرح ساخت يك كارخانه غني‌سازي اورانيوم در خاك ايران كه به صورت بين‌المللي اداره شود،‌ مورد توجه اعضاي عالي‌رتبه احزاب‌جمهوري خواه و دموكرات در كنگره و نيز متخصصان منع اشاعه قرار گرفته است.


به گزارش ايسنا، روزنامه بوستون گلوب نوشت: اين طرح كه دانشمندان «موسسه تكنولوژي ماساچوست» حدود سه سال قبل آن را ارائه و دولت بوش آن را رد كرده بود، تغيير اساسي در سياست آمريكا را طلب مي‌كند. بر اساس اين طرح آمريكا به جاي سعي در متوقف كردن تلاش‌هاي ايران براي غني‌سازي اورانيوم، بايد به ساخت تاسيسات غني‌سازي اورانيوم در داخل ايران كه به صورت بين‌المللي اداره شده و جايگزين تاسيسات فعلي ايران شود،‌ كمك كند.
حاميان اين طرح مي‌گويند كه چنين برنامه‌اي تاكيد ايران به غني‌سازي اورانيوم در خاك خودش را مورد توجه قرار مي‌دهد و در همين حال از خطر انحراف مواد به سوي تسليحاتي شدن جلوگيري مي‌كند.
سه سال قبل وقتي كه اين پيشنهاد براي اولين بار مطرح شد، به طور گسترده‌اي غيرقابل تصور در نظر گرفته شد. مقامات دولت آمريكا گفتند كه تحريم‌هاي سخت‌تر و تهديد حملات نظامي‌ايران را به توقف برنامه غني‌سازي اورانيوم وادار خواهد كرد.
اما اكنون، در حالي كه به نظر مي‌رسد ايران در آستانه مهارت يافتن در فناوري غني‌سازي قرار دارد، درخواست تلاش براي بين‌المللي كردن تاسيسات ايران در كنگره و ميان متخصصان منع اشاعه به عنوان مصالحه‌اي آبرومندانه هر روز مورد توجه بيشتري قرار مي‌گيرد.
مقامات ايراني بار ديگر ساخت يك كارخانه بين‌المللي غني‌سازي را در داخل ايران، ماه گذشته در نامه‌اي به سازمان ملل پيشنهاد كردند؛ اما از گفتن اينكه آيا چنين تاسيساتي جايگزين يا تكميل‌كننده تاسيسات آنان باشد، خودداري كردند.
محمد خزاعي، سفير ايران در سازمان ملل، ماه گذشته در مصاحبه‌اي گفت: درباره جزئيات اين برنامه بايد مذاكره شود.
توماس پيكرينگ، سفير آمريكا در سازمان ملل در دوران رياست‌جمهوري بوش پدر، ماه مارس در مقاله‌اي از اين ايده حمايت كرد. جيم والش، متخصص منع اشاعه در موسسه تكنولوژي ماساچوست و همچنين ويليام لورز، رييس انجمن سازمان ملل كه نشست‌ها با مقامات ايراني را سازماندهي مي‌كند، او را در نوشتن اين مقاله همكاري كردند. اين سه كارشناس بيش از يك سال گفت‌وگوهاي غيررسمي‌ با كارشناساني از وزارت امور خارجه و سازمان انرژي اتمي‌ايران زمان صرف كردند.
جان تامسون، سفير سابق انگليس در سازمان ملل كه اكنون در موسسه ماساچوست فعاليت دارد و جفري فوردن، فيزيكدان اين موسسه و بازرس تسليحاتي سابق در عراق بيش از دو سال براي تحقيقاتي جداگانه درخصوص تكنولوژي لازم براي حفاظت از چنين تاسيسات بين‌المللي از جمله تجهيزاتي كه دانشمندان ايراني نتوانند كنترل آن را به دست گيرند يا از چگونگي فعاليت آن آگاه شوند، زمان صرف كردند.
سناتور دموكرات دانيل فينستين از ايالت كاليفرنيا، چاك هاگل،‌ جمهوري خواه و از ايالت نبراسكا اعلام كرده‌اند كه اين طرح بايد بررسي شود. ادوارد ماركي، نماينده دموكرات مجلس نمايندگان آمريكا فراتر رفت و اين طرح را يك راه حل خلاق، متفكرانه و موثر خواند.
جان مك كين، كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا، باراك اوباما، سناتور دموكرات و كانديداي انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا هر دو استفاده از كنسرسيوم‌هاي بين‌المللي براي توليد سوخت هسته‌اي را به عنوان راهي براي خروج اين محصول از دست كشورهاي غير قابل پيش‌بيني حمايت كرده‌اند، اما هيچ كدام نگفته‌اند كه از قرار دادن چنين تاسيساتي در ايران حمايت مي‌كنند.
بر اساس اين گزارش، ستاد تبليغات مك كين گفته است كه تاسيسات مستقر در ايران «هدف پادمان‌هاي شفاف و حساب شده بين‌المللي قرار نخواهد گرفت» اما مشاوران اوباما چنين گزينه‌اي را رد نكرده‌اند.
بروزف سيرينسيون، متخصص منع اشاعه كه به صورت غيررسمي‌مشاور اوباما است، گفت:‌ اين گزينه اول هيچ كسي نيست؛ اما مي‌تواند مصالحه‌اي باشد كه در نهايت به آن برسيم.
ژوزف رييس صندوق پالگشرز، موسسه منع اشاعه در سانفرانسيسكو است و بودجه‌هاي گفت‌وگوهاي پيكرينگ و دستيار وي با مقام‌هاي ايراني را فراهم كرده است.
كنسرسيوم‌هاي بين‌المللي براي توليد سوخت نيروگاه‌هاي هسته‌اي از چند دهه قبل آغاز شده است. در سال 1973، فرانسه، بلژيك، اسپانيا و سوئد يك شركت سهامي ‌مشترك غني‌سازي اورانيوم با نام «اوروديف» را تشكيل دادند و يك سال بعد ايران يك‌ميليارد دلار را براي دريافت 10‌درصد سهام اين شركت هزينه كرد، اما بعد از انقلاب اسلامي‌ 1979 ايران‌، اين معامله لغو و اين سرمايه مسدود شد.
روسيه پيشنهاد كرده است كه تامين اورانيوم غني شده رآكتور ايران را براساس توافقي كه تضمين مي‌كند هيچ سوختي به سوي اهداف تسليحاتي منحرف نمي‌شود، به عهده بگيرد؛ اما ايران از اين امر سر باز زده و تاكيد مي‌كند نمي‌تواند به خارجي‌ها اعتماد ‌كند.
مقامات سازمان انرژي اتمي‌ ايران در اوايل سال 2005 ايده قرار دادن تاسيساتي درون ايران را بررسي كردند؛ يك سال بعد محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران در سخنراني در سازمان ملل از ديگر كشورها دعوت كرد به تاسيسات غني‌سازي ايران بپيوندند، مقامات آمريكايي اين را نپذيرفتند.
تابستان همان سال موسسه تكنولوژي ماساچوست، تحقيق درباره چگونگي طراحي تاسيساتي را بررسي كرد كه بتواند مانع از آن شود كه ايران كنترل آن را به عهده گيرد، سپس والش و پيكرينگ گفت‌وگوهاي‌شان را با مقامات ايراني آغاز كردند.
والش گفت: فكر مي‌كنم بخش‌هايي از تاسيسات ايران باز و بخش‌هاي ديگر باز نيستند.
نوردن و والتن در ابتدا با واكنش سه مقامات آمريكايي و ديگر كارشناسان هسته‌اي رو به رو شدند. آنها مي‌گويند، در آن زمان ايران فقط 164 سانتريفوژ داشت و به نظر مي‌رسيد با مسلط شدن بر غني‌سازي اورانيوم در سطوح بالا فاصله زيادي دارد، اما اكنون در حالي كه ايران بيش از 3500 سانتريفيوژ دارد و به‌رغم تحريم‌ها و فشارهاي بين‌المللي اين ايده دوباره مورد توجه قرار گرفته است.
فوردن گفت: وقتي براي اولين بار در اين باره حرف زديم، كنگره كاملا خصمانه با آن برخورد كرد، اما اكنون اين ايده مورد توجه جدي‌تري واقع شده است.
سيرنيسنيونه در ارتباط با اين ايده مخالف بود، اما اكنون مي‌گويد كه ارزش بررسي كردن را دارد.
وي گفت:‌ گزينه‌اي كه از همه بيشتر ترجيح داده مي‌شود، نبودن سانتريفيوژ در ايران است، اما چنين چيزي مدت‌ها است كه غيرممكن شده است.
وي ادامه داد: موضع آنها قويتر شده و ما ضعيف‌تر شده‌ايم؛ هرچقدر اين توافق ديرتر انجام شود، قيمت آن بالاتر مي‌رود.
با اين حال بسياري نسبت به اين ايده ابراز ترديد مي‌كنند. استفان ريدميكر كه دستيار وزير امور خارجه آمريكا در امور منع اشاعه است، در اين باره ‌گفت كه اين طرح پاداشي به رفتار بد ايران است.
اما ديگران مي‌گويند كه اين طرح ممكن است در نهايت و در صورتي كه استراتژي فعلي با شكست روبه‌رو شود، بهترين گزينه باشد.
دريل كيمبل، مدير اجرايي انجمن كنترل تسليحات گفت كه خيلي زود است از تلاش براي متقاعد كردن ايران به توقف برنامه‌اش دست برداريم، اما در بلند مدت احتمال دارد چنين چيزي ممكن شود؛ در هر صورت اين پيشنهاد مي‌تواند بهترين گزينه در دسترس باشد.
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 302]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن